Voortgang acties

Programma 6 Sociaal domein

Voortgang acties

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden

1.    Samenkracht en burgerparticipatie
2.    Wijkteams
3.    Inkomensregelingen
4.    Begeleide participatie
5.    Arbeidsparticipatie
6.    Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
71.    Maatwerkdienstverlening 18+
72.    Maatwerkdienstverlening 18-
81.    Geëscaleerde zorg 18+
82.    Geëscaleerde zorg 18-

Ind 6.000 Banen

Terug naar navigatie - Ind 6.000 Banen

Omschrijving (toelichting)

Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar.

Bron: CBS Bevolkingsstatistiek / LISA - bewerking ABF Research
Gebied 2019 2020 2021
Drenthe 601,90 597,70 608,90
Westerveld 624,60 620,00 654,20

Ind 6.001 Jongeren met een delict voor de rechter

Terug naar navigatie - Ind 6.001 Jongeren met een delict voor de rechter

Omschrijving (toelichting)

Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.

Bron: CBS - Jeugdmonitor
Gebied 2018 2019 2020 2021
Drenthe 1,00 % 1,00 % 1,00 % 1,00 %
Westerveld 1,00 % 1,00 % 1,00 % 1,00 %

Ind 6.002 Kinderen in uitkeringsgezin

Terug naar navigatie - Ind 6.002 Kinderen in uitkeringsgezin

Omschrijving (toelichting)

Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.

Bron: CBS - Jeugdmonitor
Gebied 2018 2019 2020 2021
Drenthe 6,00 % 6,00 % 6,00 % 6,00 %
Westerveld 3,00 % 3,00 % 3,00 % 3,00 %

Ind 6.003 Netto arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - Ind 6.003 Netto arbeidsparticipatie

Omschrijving (toelichting)

Het aandeel van de werkzame beroepsbevolking in de bevolking (beroeps- en niet-beroepsbevolking). Deze definitie heeft betrekking op personen die in Nederland wonen (exclusief de institutionele bevolking).

Bron: CBS - Arbeidsdeelname (gemeente)
Gebied 2019 2020 2021 2022
Drenthe 66,80 66,40 68,80 70,60
Westerveld 66,20 65,50 66,60 68,80

Ind 6.004 Werkloze jongeren

Terug naar navigatie - Ind 6.004 Werkloze jongeren

Omschrijving (toelichting)

Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie.  Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker

Bron: CBS - Jeugdmonitor
Gebied 2018 2019 2020 2021
Drenthe 2,00 % 2,00 % 3,00 % 2,00 %
Westerveld 2,00 % 2,00 % 2,00 % 2,00 %

Ind 6.005 Personen met een bijstandsuitkering

Terug naar navigatie - Ind 6.005 Personen met een bijstandsuitkering

Omschrijving (toelichting)

Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. Aantal per 10.000 inwoners.

Bron: CBS - reintegratiemonitor
Gebied 2018 2019 2020 2021
Drenthe 368,50 351,60 397,50 360,40
Westerveld 189,20 186,10 269,60 211,60

Ind 6.006 Lopende re-integratievoorzieningen

Terug naar navigatie - Ind 6.006 Lopende re-integratievoorzieningen

Omschrijving (toelichting)

Het aantal re-integratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.

Bron: CBS - reintegratiemonitor
Gebied 2019 2020 2021 2022
Drenthe 249,40 244,60 242,30 234,60
Westerveld 113,60 122,50 110,30 95,90

Ind 6.007 Jongeren met jeugdhulp

Terug naar navigatie - Ind 6.007 Jongeren met jeugdhulp

Omschrijving (toelichting)

Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014), en in natura door de zorgaanbieder is geleverd. PGB gefinancierde hulp en zorg valt hier dus buiten. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders.

Bron: CBS - Indicatoren jeugdzorg in natura
Gebied 2019 2020 2021 2022
Drenthe 13,80 % 13,30 % 14,10 % 13,60 %
Westerveld 13,00 % 12,60 % 13,50 % 12,60 %

Ind 6.008 Jongeren met jeugdbescherming

Terug naar navigatie - Ind 6.008 Jongeren met jeugdbescherming

Omschrijving (toelichting)

Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar.

Bron: CBS - Indicatoren jeugdzorg in natura
Gebied 2019 2020 2021 2022
Drenthe 1,20 % 1,20 % 1,30 % 1,20 %
Westerveld 0,80 % 1,00 % 1,00 % 1,00 %

Ind 6.009 Jongeren met jeugdreclassering

Terug naar navigatie - Ind 6.009 Jongeren met jeugdreclassering

Omschrijving (toelichting)

Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 22 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt.

Bron: CBS - Indicatoren jeugdzorg in natura
Gebied 2018 2019 2020 2021
Drenthe 0,50 % 0,40 % 0,40 % 0,40 %
Westerveld 0,00 % 0,00 % 0,00 % 0,40 %

Ind 6.010 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO

Terug naar navigatie - Ind 6.010 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO

Omschrijving (toelichting)

Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeen

Bron: CBS - Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein Wmo
Gebied 2019 2020 2021 2022
Drenthe 781,00 752,00 756,00 666,00
Westerveld 680,00 700,00 680,00 670,00

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

We houden de sociale cohesie en welzijn binnen de gemeente in stand door aan te sluiten bij enerzijds de ondersteunings- en zorgbehoefte van inwoners en anderzijds de inzet op positieve gezondheid en preventie. Binnen het Sociaal domein ligt de focus op handhaving van de bestaande kwaliteit, efficiënte inzet van bestaande middelen en goede monitoring, teneinde verder uitvoering te kunnen geven aan de ombuigingen Sociaal domein. Wij werken vanuit één integrale toegang voor het hele Sociaal domein.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

6.1 Samenhangend aanbod

Terug naar navigatie - 6.1 Samenhangend aanbod

Omschrijving (label)

Jaarverslag 2022

Wij streven naar een samenhangend aanbod in ondersteunings- en zorgbehoefte van onze inwoners.

Wat gaan we daarvoor doen?

6.2 Toekomstbestendig maken zorg en ondersteuning

Terug naar navigatie - 6.2 Toekomstbestendig maken zorg en ondersteuning

Omschrijving (label)

Jaarverslag 2022

De zorg en ondersteuning in Westerveld (meer) toekomstbestendig maken en (meer) betaalbaar en beheersbaar houden, zodat wij binnen de begroting de best mogelijke ondersteuning kunnen verlenen aan inwoners in Westerveld.

Wat gaan we daarvoor doen?

6.3 Ondersteunen psychische kwetsbaarheid in de wijk

Terug naar navigatie - 6.3 Ondersteunen psychische kwetsbaarheid in de wijk

Omschrijving (label)

Jaarverslag 2022

Mensen met een psychische kwetsbaarheid zoveel mogelijk in de wijken te ondersteunen. En hiervoor in samenwerking met gemeenten, ketenpartners en zorgverzekeraar, voldoende voorzieningen creëren.

Wat gaan we daarvoor doen?

6.4 Participatie bevorderen

Terug naar navigatie - 6.4 Participatie bevorderen

Omschrijving (label)

Jaarverslag 2022

Mensen optimaal laten participeren in het arbeidsproces en de samenleving na corona.

Wat gaan we daarvoor doen?

Programma 6 Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein

Wat heeft het gekost?

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 2.939 2.927 4.535 4.012 -523
Baten 11 25 1.468 1.069 -399
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -2.928 -2.903 -3.067 -2.943 124
6.2 Wijkteams
Lasten 205 139 262 298 36
Totaal 6.2 Wijkteams -205 -139 -262 -298 -36
6.3 Inkomensregelingen
Lasten 6.013 4.701 5.950 5.798 -152
Baten 4.927 3.606 3.840 3.884 44
Totaal 6.3 Inkomensregelingen -1.086 -1.095 -2.110 -1.914 195
6.4 Begeleide participatie
Lasten 3.492 3.552 3.705 3.747 42
Baten 3 0 0 6 6
Totaal 6.4 Begeleide participatie -3.489 -3.552 -3.705 -3.741 -36
6.5 Arbeidsparticipatie
Lasten 749 1.174 1.156 1.154 -2
Baten 3 0 66 66 0
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie -745 -1.174 -1.090 -1.088 2
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Lasten 4.172 4.008 4.429 4.238 -191
Baten 80 165 111 109 -2
Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -4.092 -3.843 -4.318 -4.129 189
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Lasten 665 444 373 308 -65
Totaal 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -665 -444 -373 -308 65
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Lasten 4.074 4.334 4.338 4.039 -299
Totaal 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- -4.074 -4.334 -4.338 -4.039 299
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Baten 406 0 156 526 370
Totaal 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 406 0 156 526 370
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Lasten 286 285 370 337 -32
Totaal 6.82 Geëscaleerde zorg 18- -286 -285 -370 -337 32

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: een voordelig verschil van € 523.000 aan lasten:
Op het gebied van het Vreemdelingenbeleid bedraagt het voordeel € 412.000, dit is te herleiden naar de opvang van ontheemden uit Oekraïne en de crisisnoodopvang asielzoekers. De kosten voor de opvang van ontheemden en asielzoekers vallen binnen de normbedragen die ons ter beschikking zijn gesteld, waardoor dit overschot is ontstaan.  
Bij het Sociaal Team is een voordeel ontstaan van € 29.000, doordat voor versterking ondersteuning wijkteams in de decembercirculaire 2021 een bedrag van € 36.000 structureel is ontvangen. Hiervoor is eind 2022 een plan ontwikkeld genaamd 'Domein overstijgend werken'. In combinatie met een bij het Rijk aangevraagde subsidie worden de structurele middelen in 2023 ingezet voor een experimenteel project in Vledder.
Daarnaast is sprake van een voordeel ad € 46.000, omdat in 2022 minder procesregie is ingezet vanuit de post Sociaal Team. Per saldo zijn veel werkzaamheden door de medewerkers zelf uitgevoerd of zijn via de Wmo voorzieningen ingezet. Het is in de praktijk merkbaar, dat de casussen steeds complexer worden. De verwachting is dan ook dat in de komende jaren behoefte blijft aan deze post. 

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: een nadelig verschil van € 399.000 aan baten:
Op de baten voor het Vreemdelingenbeleid kan het verschil grotendeels verklaard worden, doordat bij de opvang van ontheemden uit Oekraïne en crisisnoodopvang asielzoekers sprake is van een negatieve afwijking van
€ 395.000 ten opzichte van de begroting. 

6.3 Inkomensregelingen:  een voordelig verschil van € 152.000 aan lasten:
In de Bijzondere bijstand zijn de kosten ten opzichte van de begroting € 140.000 lager dan begroot. Het is een open-einde regeling waarvoor minder aanvragen zijn binnengekomen. 
Wat betreft de energietoeslag is er voor €112.000 meer gebruik gemaakt van de regeling dan wij begroot hebben en aan middelen hebben ontvangen van het Rijk. Het betreft een open-einde regeling. 
Met het oog op de Tegemoetkoming aanvullende zorgverzekering zijn de uitgaven € 64.000 minder dan begroot. 
De kosten voor schuldhulpverlening bij de Gemeentelijke Krediet Bank zijn € 44.000 lager uitgevallen dan begroot. Gezien het karakter van een open-einde regeling is het een uitdaging om bij dit soort regelingen een inschatting te maken van het begrote bedrag. We mogen voorzichtig concluderen dat de inzet van de ervaringsdeskundige en vroegsignalering vruchten begint af te werpen. Op de lange termijn kunnen we hier meer inzicht in geven. Daarnaast hebben we incidentele middelen ontvangen van € 33.000, die we niet hebben ingezet gezien de bijdrage van de ervaringsdeskundige en vroegsignalering . 

6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo): een voordelig verschil van € 191.000 aan lasten:
In totaal is bij de Maatwerkvoorzieningen Wmo (rolstoelen, hulpmiddelen, vervoer en woningaanpassingen) sprake van een voordeel van € 219.000 hetgeen verklaard kan worden door lagere kosten voor de verstrekking van hulpmiddelen. 
Er is aan Wmo huishoudelijke hulp € 125.000 minder uitgegeven dan begroot, omdat de zorgaanbieders een deel van het jaar niet alle benodigde zorg konden leveren als gevolg van personeelstekort.
Bij de Wmo begeleiding is € 60.000 minder uitgegeven dan begroot. Dit betreft een open-einde regeling, waarbij sprake is van een procentueel kleine afwijking ten opzichte van de begroting.

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+: een voordelig verschil van € 65.000 aan lasten:
Op het gebied van Wmo persoonsgebonden budget is minder uitgegeven ten opzichte van het budget, waardoor per saldo sprake is van een voordeel van € 94.000. 

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-: een voordelig verschil van € 299.000 aan lasten:
Bij de Najaarsrapportage is incidenteel  € 237.000 extra budget aangevraagd voor Jeugdhulp. Dit was achteraf niet nodig geweest. Door het project 'Met gezond verstand en behoud van kwaliteit naar gezonde budgetten' en de inzet van de kwartiermaker is het aantal verwijzingen bij de huisarts verlaagd. Na één jaar is er een afname van 20% op de verwijzingen van huisartsen naar Jeugdhulp. Dit komt neer op een afname van 52 trajecten op jaarbasis. Een Jeugdhulptraject na verwijzing van huisarts kost gemiddeld € 6.235,- per traject. Simpel gesteld is er een besparing op Jeugdhulp opgetreden van € 324.220 (52 trajecten x € 6.235). Het is mogelijk dat er een kleine toename is ontstaan op Jeugdhulp aanvragen bij het team Jeugd, omdat scholen en huisartsen gericht gebruik maken van de gemeentelijke Toegang voor Jeugdhulp. Hierdoor kan het bespaarde bedrag niet in zijn geheel als besparing gezien worden. Gelet op de uitgaven voor Jeugdhulp in 2022 verwachten wij dat de onderbesteding hier wel mee te maken heeft. 

6.81 Geëscaleerde zorg 18+: een voordelig verschil van € 370.000 aan baten:
De baten op dit taakveld vallen € 294.000 hoger uit dan begroot. Centrumgemeente Assen heeft een voorlopige inschatting aangeleverd van het overschot beschermd wonen. Het aandeel van gemeente Westerveld op dit overschot bedraagt naar verwachting € 526.000, hetgeen te herleiden is naar een hogere integratie uitkering over 2022. Daarnaast maken minder cliënten gebruik van beschermd wonen als gevolg van de overzetting naar de Wlz en maken tegelijkertijd meer cliënten gebruik van ThuisWonen plus. Per saldo vallen de kosten goedkoper uit dan voorzien. Daarnaast is sprake van een beperkte instroom van cliënten, doordat de maximale capaciteit bereikt is.
 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Samen met GGD Drenthe worden activiteiten ontplooid om de gezondheid van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, te beschermen en te bevorderen. Reestmond verzorgt de werkvoorziening ten aanzien van het plaatsen van mensen uit de deelnemende gemeenten die zijn aangewezen op aangepast werk. Reestmond bevordert het vinden van passende arbeid zo dicht mogelijk bij de arbeidsmarkt. Publiekvervoer Groningen Drenthe verzorgt het vervoer van Wmo-cliënten en het vervoer van leerlingen naar en van school. Dit in samenwerking met de andere (openbare) vervoerssystemen in de provincie Groningen en Drenthe. De bijdragen van de gemeente zijn als volgt:

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
U_34142 Publiek vervoer -16 -14 -14 -14 0
U_43300 Gemeenschappelijke regelingen -2.788 -2.833 -2.623 -2.681 -59

Sociaal domein ombuigingen

Terug naar navigatie - Sociaal domein ombuigingen

Zoals afgesproken in de begroting 2021 houden we vast aan de gedragslijn, waarbij we een maximaal bedrag uit de algemene middelen aanwenden bovenop de (voorheen) integratie-uitkering uit het gemeentefonds. In de notitie ‘ombuigingen Sociaal domein’ is dit concreet gemaakt.
Hierna geven wij de stand van zaken weer. Het ombuigingsproces betreft een geleidelijk proces (van ingroeien), waarbij bezuinigingen stapsgewijs worden gerealiseerd. De coronacrisis heeft ook zijn weerslag gehad op het inzetten en realiseren van de gewenste ombuigingen.

Maatregel Omschrijving Beoogde besparing x € 1.000 Mate van realisatie Gerealiseerd x € 1.000
1 en 2 Inzet regisseur 18-/18+ 100 100% 100
3 en 4 Collectiviseren onderdelen huishoudelijke hulp    55      0% -
4 en 5 Collectiviseren dagbesteding in combinatie met begeleiding licht    52      0% -
6 Beperken post subsidie vrijwilligerswerk    42 100%    42
7 Ombuigen subsidie algemene voorziening dagbesteding ouderen    45 100%    45
8 Verlagen budget onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) 123 100% 123
9  Verlagen budget sociale experimenten    25 100%    25
10 Verlagen deel participatiebudget    45 100%    45
11 en 12 Niet-permanente bewoning en gebruik voorzieningen Sociaal domein 127      0% -
13 Omgekeerde toets 130 100% 130
14 Afbakening wetgeving 100 100% 100
15 t/m 17 Contractmanagement Wmo/Jeugd 100      0% -
18 en 19 Schrappen deel participatiebudget, behoud budget armoedebeleid en armoederegisseur    55 100%    55
Totaal   999   565

Totaal is er € 565.000 van de geraamde ombuigingen van € 999.000 gerealiseerd. Dat is circa 56% (was in 2021: 53%) van de beoogde ombuiging. De mate van realisatie daalt ten opzichte van 2021, omdat het te bezuinigen bedrag in absolute zin is gestegen (2021: € 886.000/2022: € 999.000). Met andere woorden de doelstellingen voor 2022 worden niet gehaald. 

Hieronder volgt een nadere toelichting op de onderdelen die nog niet zijn gerealiseerd.

Maatregel 1 en 2: Inzet regisseur 18-/18+
In 2019/2020 is deze ombuiging voorbereid. Het onderzoek is afgerond in februari 2022 en er is een  projectplan opgesteld. Op basis van dit plan is de inzet van de regisseur gericht op kwaliteitsverbetering en kostenbesparing.
Kwaliteitsverbetering
In het kader van kwaliteitsverbetering wordt gestreefd naar betere samenwerking tussen de ketenpartners, een vloeiende jeugdhulpketen, een doorgaande zorglijn, complementaire deskundigheid, analyse op basis van de Jeugdwet en uniformiteit binnen Westerveld.
Kostenbesparing
Op het gebied van kostenbesparing is na één jaar een afname zichtbaar van 20% op de verwijzingen van huisartsen naar Jeugdhulp, hetgeen in de praktijk uitkomt op een afname van 52 trajecten op jaarbasis. In maart 2022 hebben wij berekend, dat de gemiddelde kosten van één Jeugdhulptraject na verwijzing van de huisarts € 6.235,- bedragen in het jaar 2021. Per saldo is sprake van een besparing op Jeugdhulp ter hoogte van van 52 x € 6.235,- = € 324.220,- . Vanwege het beter positioneren van het voorliggende veld, het verscherpte toezicht op voorliggende wetten en de aandacht voor het normaliseren wordt het overgrote deel van het bovengenoemde bedrag beschouwd als besparing. Door de regie van de Jeugdconsulenten zijn de trajecten gemiddeld genomen goedkoper. Daarnaast voeren de Jeugdconsulenten regie op de zorgzwaarte, omvang, duur en eventuele verlengingen van de zorg, waardoor meer grip op uitvoering en kosten is ontstaan.

Maatregel 3 en 4: Collectiviseren onderdelen huishoudelijke hulp
Het concept van de wasservice als collectieve voorziening is gestart in juli 2022. In samenwerking met Stichting Veuruut en WaSt bieden wij deze algemene voorziening aan. De verordening Wmo/Jeugd is aangepast op deze collectieve voorziening. De besparingen kunnen naar verwachting vooral gerealiseerd worden binnen de Participatiewet. De besparingen op de Wmo-uitgaven worden in 2023 en 2024 gerealiseerd, de lopende beschikkingen worden niet opengebroken. Bij nieuwe aanvragen en beschikkingen wordt het wassen en strijken als een collectieve voorziening aangemerkt.

Maatregel 11 en 12: Niet-permanente bewoning en gebruik voorzieningen Sociaal domein
Wanneer een inschrijving plaatsvindt op een recreatie-adres is er wettelijk gezien recht op het verkrijgen van een gemeentelijke voorziening (zoals Wmo). Het tegengaan van permanente bewoning op vakantieparken is onderdeel van het Project Vitale Vakantieparken. 

Maatregel 14: Afbakening wetgeving
De maatregel is nader onderzocht, hetgeen in de praktijk heeft geleid tot aantoonbare besparingen. Met name op het snijvlak van Beschermd Wonen, Thuiswonen+ en maatschappelijke opvang en Wlz. We zien in 2022 een verschuiving naar de Wlz. Dit heeft in 2022 geleid tot een voordeel van circa €200.000.

Maatregel 15, 16 en 17: Contractmanagement Wmo/Jeugd
Vanaf 2021 hebben we een contractmanager voor Wmo/Jeugd in dienst, waardoor we beter in staat zijn om de contracten te monitoren. De directe relatie met de voorgestelde ombuiging is niet in geld uit te drukken.