Zoals afgesproken in de begroting 2021 houden we vast aan de gedragslijn, waarbij we een maximaal bedrag uit de algemene middelen aanwenden bovenop de (voorheen) integratie-uitkering uit het gemeentefonds. In de notitie ‘ombuigingen Sociaal domein’ is dit concreet gemaakt.
Hierna geven wij de stand van zaken weer. Het ombuigingsproces betreft een geleidelijk proces (van ingroeien), waarbij bezuinigingen stapsgewijs worden gerealiseerd. De coronacrisis heeft ook zijn weerslag gehad op het inzetten en realiseren van de gewenste ombuigingen.
Maatregel |
Omschrijving |
Beoogde besparing x € 1.000 |
Mate van realisatie |
Gerealiseerd x € 1.000 |
1 en 2 |
Inzet regisseur 18-/18+ |
100 |
100% |
100 |
3 en 4 |
Collectiviseren onderdelen huishoudelijke hulp |
55 |
0% |
- |
4 en 5 |
Collectiviseren dagbesteding in combinatie met begeleiding licht |
52 |
0% |
- |
6 |
Beperken post subsidie vrijwilligerswerk |
42 |
100% |
42 |
7 |
Ombuigen subsidie algemene voorziening dagbesteding ouderen |
45 |
100% |
45 |
8 |
Verlagen budget onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) |
123 |
100% |
123 |
9 |
Verlagen budget sociale experimenten |
25 |
100% |
25 |
10 |
Verlagen deel participatiebudget |
45 |
100% |
45 |
11 en 12 |
Niet-permanente bewoning en gebruik voorzieningen Sociaal domein |
127 |
0% |
- |
13 |
Omgekeerde toets |
130 |
100% |
130 |
14 |
Afbakening wetgeving |
100 |
100% |
100 |
15 t/m 17 |
Contractmanagement Wmo/Jeugd |
100 |
0% |
- |
18 en 19 |
Schrappen deel participatiebudget, behoud budget armoedebeleid en armoederegisseur |
55 |
100% |
55 |
Totaal |
|
999 |
|
565 |
Totaal is er € 565.000 van de geraamde ombuigingen van € 999.000 gerealiseerd. Dat is circa 56% (was in 2021: 53%) van de beoogde ombuiging. De mate van realisatie daalt ten opzichte van 2021, omdat het te bezuinigen bedrag in absolute zin is gestegen (2021: € 886.000/2022: € 999.000). Met andere woorden de doelstellingen voor 2022 worden niet gehaald.
Hieronder volgt een nadere toelichting op de onderdelen die nog niet zijn gerealiseerd.
Maatregel 1 en 2: Inzet regisseur 18-/18+
In 2019/2020 is deze ombuiging voorbereid. Het onderzoek is afgerond in februari 2022 en er is een projectplan opgesteld. Op basis van dit plan is de inzet van de regisseur gericht op kwaliteitsverbetering en kostenbesparing.
Kwaliteitsverbetering
In het kader van kwaliteitsverbetering wordt gestreefd naar betere samenwerking tussen de ketenpartners, een vloeiende jeugdhulpketen, een doorgaande zorglijn, complementaire deskundigheid, analyse op basis van de Jeugdwet en uniformiteit binnen Westerveld.
Kostenbesparing
Op het gebied van kostenbesparing is na één jaar een afname zichtbaar van 20% op de verwijzingen van huisartsen naar Jeugdhulp, hetgeen in de praktijk uitkomt op een afname van 52 trajecten op jaarbasis. In maart 2022 hebben wij berekend, dat de gemiddelde kosten van één Jeugdhulptraject na verwijzing van de huisarts € 6.235,- bedragen in het jaar 2021. Per saldo is sprake van een besparing op Jeugdhulp ter hoogte van van 52 x € 6.235,- = € 324.220,- . Vanwege het beter positioneren van het voorliggende veld, het verscherpte toezicht op voorliggende wetten en de aandacht voor het normaliseren wordt het overgrote deel van het bovengenoemde bedrag beschouwd als besparing. Door de regie van de Jeugdconsulenten zijn de trajecten gemiddeld genomen goedkoper. Daarnaast voeren de Jeugdconsulenten regie op de zorgzwaarte, omvang, duur en eventuele verlengingen van de zorg, waardoor meer grip op uitvoering en kosten is ontstaan.
Maatregel 3 en 4: Collectiviseren onderdelen huishoudelijke hulp
Het concept van de wasservice als collectieve voorziening is gestart in juli 2022. In samenwerking met Stichting Veuruut en WaSt bieden wij deze algemene voorziening aan. De verordening Wmo/Jeugd is aangepast op deze collectieve voorziening. De besparingen kunnen naar verwachting vooral gerealiseerd worden binnen de Participatiewet. De besparingen op de Wmo-uitgaven worden in 2023 en 2024 gerealiseerd, de lopende beschikkingen worden niet opengebroken. Bij nieuwe aanvragen en beschikkingen wordt het wassen en strijken als een collectieve voorziening aangemerkt.
Maatregel 11 en 12: Niet-permanente bewoning en gebruik voorzieningen Sociaal domein
Wanneer een inschrijving plaatsvindt op een recreatie-adres is er wettelijk gezien recht op het verkrijgen van een gemeentelijke voorziening (zoals Wmo). Het tegengaan van permanente bewoning op vakantieparken is onderdeel van het Project Vitale Vakantieparken.
Maatregel 14: Afbakening wetgeving
De maatregel is nader onderzocht, hetgeen in de praktijk heeft geleid tot aantoonbare besparingen. Met name op het snijvlak van Beschermd Wonen, Thuiswonen+ en maatschappelijke opvang en Wlz. We zien in 2022 een verschuiving naar de Wlz. Dit heeft in 2022 geleid tot een voordeel van circa €200.000.
Maatregel 15, 16 en 17: Contractmanagement Wmo/Jeugd
Vanaf 2021 hebben we een contractmanager voor Wmo/Jeugd in dienst, waardoor we beter in staat zijn om de contracten te monitoren. De directe relatie met de voorgestelde ombuiging is niet in geld uit te drukken.