Voortgang acties

Paragraaf A Lokale heffingen

Voortgang acties

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De paragraaf Lokale heffingen beschrijft de geraamde inkomsten en het beleid, geeft een overzicht van de diverse heffingen, lokale lastendruk en het kwijtscheldingsbeleid. De volgende belastingen, heffingen en leges komen aan bod:

  • Onroerende zaakbelastingen
  • Toeristenbelasting
  • Forensenbelasting
  • Rioolheffing
  • Afvalstoffenheffing 
  • Leges
  • Lijkbezorgingsrechten

Gerealiseerde inkomsten

Terug naar navigatie - Gerealiseerde inkomsten

In deze tabel wordt uitgegaan van de inkomsten uit de lokale heffingen, hierin zijn de kosten die de gemeente moet maken niet meegenomen.

Belasting en heffingen (bedragen x € 1.000) Rekening 2021 Begroting 2022 Rekening 2022 Verschil
Belastingen        
OZB gebruikers niet-woningen 391 378 366 -12
OZB eigenaren niet-woningen 773 757 738 -19
OZB eigenaren woningen 2.858 3.084 3.198 114
Toeristenbelasting 1.322 1.107 1.070 -37
Forensenbelasting 939 936 944 8
Heffingen        
Rioolheffing 2.098 2.150 2.165 15
Afvalstoffenheffing 2.478 2.380 2.287 -93
Leges        
Leges burgerzaken 227 278 231 -47
Leges markten 15 14 15 1
Leges lijkbezorgingsrechten 313 236 318 82
Leges bestemmingsplannen 60 20 21 1
Leges vergunningen 567 640 783 143
Totaal 12.041 11.980 12.136 156

De inkomsten van 'OZB eigenaren woningen’ zijn fors boven de begrote inkomsten uitgekomen. Dit wordt veroorzaakt doordat in 2022 de waarde van woningen enorm is gestegen (marktwerking). Ook areaaluitbreiding (nieuwbouw) en renovatie (verbouw) hebben hieraan bijgedragen. De areaaluitbreiding beïnvloedt ook de opbrengsten van de leges op vergunningen, die hoger zijn uitgevallen dan geraamd. Ook de stijging van de bouwkosten speelt een rol. Aangezien de  WOZ-waarde ook de heffingsgrondslag is voor de OZB en voor de Rioolheffing, kan hiermee ook het positieve saldo op de rioolheffing worden verklaard. Bij de niet-woningen heeft een overloop plaatsgevonden van niet-woningen naar woningen, waardoor deze opbrengsten achterblijven op de raming. 
Het aantal forensenbelastingplichtigen is in 2022 lichtelijk toegenomen. Dit heeft mede te maken met de toename van de aanschaf van een tweede woning in onze gemeente. Deze trend heeft zich vanaf 2020 ingezet. De inkomsten van de lijkbezorgingsrechten zijn gestegen ten opzichte van 2022, doordat er veel verlengingen van grafrechten zijn geweest van 10 en 20 jaar. Bij burgerzaken blijven de leges voor reisdocumenten en rijbewijzen achter op de begroting. Dit heeft onder andere te maken met de langere geldigheid van reisdocumenten. De opbrengsten van de afvalstoffenheffing zijn onder de geraamde opbrengsten uitgekomen. De oorzaak hiervan ligt bij een te gunstige inschatting van het aantal huishoudens en de gezinsgrootte daarvan binnen de gemeente. Ook het achterblijven van de geraamde subsidies ten opzichte van de werkelijke uitgekeerde subsidies speelt hierin een rol. Tot slot hebben minder mensen een vakantie in eigen land doorgebracht, waardoor het aantal overnachtingen (toeristenbelasting) is gedaald ten opzichte van de 'coronajaren'. De vrijstelling van kinderen tot en met 12 jaar voor de toeristenbelasting heeft gezorgd voor een inkomstendaling van de toeristenbelasting. Wanneer alle aangiftebiljetten over 2022 bij de gemeente binnen zijn, vindt een definitieve analyse plaats over het overnachtingsverloop voor de jaren 2019, 2020 en 2021.    

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

 De gemeente Westerveld onderscheidt drie belastingen:

  • Onroerende zaakbelastingen
  • Toeristenbelasting
  • Forensenbelasting

Kenmerkend aan belastingen is, dat er geen direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat. Met andere woorden: de inwoner draagt bij aan de algemene middelen van de gemeente. Van kostendekkendheid is geen sprake. De opbrengst uit deze belastingen betreft een algemeen dekkingsmiddel, waarvan het de gemeenteraad vrij staat de bestemming te kiezen.

Onroerende zaakbelastingen
De OZB wordt geheven over de onroerende zaken die binnen de gemeentegrenzen van Westerveld gelegen zijn. Dit wordt berekend op basis van de WOZ-waarde. Er wordt  bij deze heffing onderscheid gemaakt tussen woningen en niet-woningen. De opbrengsten OZB komen hoger uit als gevolg van de inflatiecorrectie. In het jaar 2022 is de WOZ-waarde van de onroerende zaken als gevolg van marktontwikkelingen ten opzichte van 2021 gestegen met 7%.

Tarieven
In de volgende tabel staat een overzicht van de OZB-tarieven voor de jaren 2021, 2022 en 2023. De hoogte van de OZB op de aanslag wordt bepaald door het percentage te vermenigvuldigen met de WOZ-waarde die voor een onroerende zaak is vastgesteld.

Tarieven Onroerende Zaakbelasting Tarief 2021 Tarief 2022 Tarief 2023
OZB eigenaar woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1090 0,1113 0,1010
OZB eigenaar niet-woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1857 0,1835 0,1945
OZB gebruiker niet-woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1241 0,1214 0,1287

Toeristenbelasting
Voor het jaar 2022 is tariefdifferentiatie ingevoerd. Voor kampeerplaatsen en groepsaccommodaties geldt het lage tarief van € 1,25 per persoon per nacht. Bij de overige accommodatievormen wordt het tarief van € 1,75 per persoon per nacht gehanteerd. Daarnaast krijgen personen tot en met de leeftijd van 12 jaar vrijstelling voor de toeristenbelasting.

Tarieven

Tarieven toeristenbelasting Tarief 2021 Tarief 2022 Tarief 2023
Toeristenbelasting per nacht tarief in € 1,35 n.v.t. n.v.t.
Toeristenbelasting (hoog) per nacht tarief in € n.v.t. 1,75 1,80
Toeristenbelasting (laag) per nacht tarief in € n.v.t. 1,25 1,30
Forensenbelasting
Voor de forensenbelasting is een heffingsgrondslag ingevoerd naar brandverzekerde waarde, of als die niet bekend is, de geschatte herbouwwaarde van het object. De tarieven voor de forensenbelasting zijn in 2022 ten opzichte van 2021 met de inflatiecorrectie gestegen. 
 

Tarieven

Tarieven forensenbelasting Tarief 2021 Tarief 2022 Tarief 2023
Forensenbelasting op basis van brandverzekerde waarde, tarief in Euro.
< 25.000 241,00 244,00 249,00
25.000 - 50.000 405,00 411,00 420,00
50.000 - 100.000 726,00 736,00 752,00
100.000 - 200.000 1.010,00 1.024,00 1047,00
> 200.000 1.213,00 1.230,00 1257,00

 

Bestemmingsbelasting (Heffingen)

Terug naar navigatie - Bestemmingsbelasting (Heffingen)

De gemeente Westerveld kent een tweetal bestemmingsbelastingen:
•    Rioolheffing
•    Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht

Kenmerkend aan de bestemmingsbelastingen is dat de opbrengst ervan niet vrij te besteden is, maar dat het ook niet zo is, dat er een volledig aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat (zoals bij retributie). 

Rioolheffing
De gemeente kent taken inzake het verbrede waterbeheer. De opbrengst van de rioolheffing wordt gebruikt om invulling te geven aan de volgende gemeentelijke zorgplichten:
1.    Een veilige inzameling en transport van afvalwater naar de zuivering, zonder risico’s voor bewoners of het milieu (zorgplicht afvalwater);
2.    Het zodanig opvangen en verwerken van hemelwater (regenwater), zodat wateroverlast wordt voorkomen (zorglicht hemelwater);
3.    Het voorkomen en verminderen van structurele grondwateroverlast door te hoge grondwaterstanden in de openbare ruimte (zorgplicht grondwater).

Tarief
De eigenaar van het object/perceel is de belastingplichtige. Er wordt een vast bedrag geheven van  € 150, - per object, vermeerderd met een percentage van de WOZ-waarde.

Tarieven rioolheffing Tarief 2021 Tarief 2022 Tarief 2023
Eigenaarstarief in €  150 150 150
Percentage WOZ-waarde 0,0188% 0,0194% 0,0176%

Kostendekkendheid
In de tabel Rioolheffing is een vergelijking gemaakt tussen begroting voor wijziging en realisatie. De dekkingsbijdrage wordt berekend voor en na de onttrekking aan de bestemmingsreserve.

Rioolheffing Letter Begroting 2022 Realisatie 20222 Verschil
Kosten taakveld incl. rente   2.496.413 1.880.946 -615.467
Aanwending voorziening vervangingsinvestering   -774.963 -259.211 515.752
Netto kosten taakvelden a 1.721.450 1.621.735 -99.715
Overhead   271.140 271.140 0
BTW   290.289 174.807 -115.482
Totale kosten a 2.282.879 2.067.683 215.197
Opbrengst heffingen b 2.146.310 2.161.360 15.050

Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen

b/a 94,0% 104,5% 7,0%
Bijdrage in de exploitatie uit de exploitatievoorziening riolering c=(a-b) 136.569 -93.677 200.147
Dekkingspercentage (b+c)/a 99,9% 100,0% 0,1%

De begroting betreft de gewijzigde begroting. Het in december vastgestelde tarief rioolheffing is gebaseerd op de begroting 2022. De uitvoering van de investeringen (en dus de kapitaallasten) in het rioolsysteem blijven circa € 550.000 achter bij het meerjarenonderhoudsplan.  Door de lagere investeringen is de BTW circa € 115.000 lager. Uit de nacalculatie op de kostendekkendheid blijkt, dat er sprake is van een overschot van € 93.677 dat wordt toegevoegd aan de voorziening.

Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht
De gemeente draagt zorg voor de inzameling en verwerking van afval. De begrote lasten hiervan worden volledig aan de burger doorbelast in de afvalstoffenheffing.

Tarief
De eigenaar van het object/perceel is de belastingplichtige. 

Tarieven afvalstoffen Tarief 2021 Tarief 2022 Tarief 2023
Afvalstoffenheffing in €      
Eenpersoonshuishouden 149,00 159,00 204,00
Tweepersoonshuishouden 199,00 212,00 274,00
Driepersoonshuishouden 224,00 239,00 310,00
Meer dan driepersoonshuishouden 249,00 265,00 340,00
Recreatiewoning niet permanent bewoond 149,00 159,00 204,00
Extra containergebruik (grijs) 279,00 297,00 360,00
Extra containergebruik (grijs) vanaf extra 2de container N.V.T. N.V.T. 25,00
Extra containergebruik (groen) N.V.T. N.V.T. N.V.T.
Extra containergebruik (oranje) N.V.T. N.V.T. N.V.T.
Extra containergebruik (oranje) vanaf extra 2de container N.V.T N.V.T. 25,00
Reinigingsrecht per container excl. btw in € N.V.T.  N.V.T.  N.V.T. 

Kostendekkendheid
Onderstaand wordt een vergelijking gemaakt tussen begroting voor wijziging en realisatie. De dekkingsbijdrage wordt berekend voor en na de onttrekking aan de bestemmingsreserve.

Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht Letter Begroting 2022 Realisatie 20222 Verschil
Kosten taakveld incl. rente   1.343.387 1.074.128 -269.259
Kosten afvalbrengstation   822.875 669.437 -153.438
Inkomsten taakveld excl. heffingen   -762.000 -774.334 -12.334
Netto kosten taakvelden   1.404.262 969.231 -435.031
Kwijtschelding   48.100 33.499 -14.604
Overhead   115.860 115.860 -
BTW   381.210 298.856 -82.354
Totale kosten a 1.949.432 1.417.447 -531.985
Opbrengst heffingen b 1.949.432 1.842.549 -106.883

Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen

b/a 100% 130,0%

30%

Bijdrage in de exploitatie uit de exploitatievoorziening riolering

c=(a-b)

0 -425.103 425.103
Dekkingspercentage (b+c)/a 100,0% 100,0% 0%

De beheerskosten ROVA zijn € 56.000 hoger, de verwerkingskosten afval zijn € 198.000 lager en de inhuur van personeel is € 11.000 lager. Daardoor daalt ook de BTW met € 82.354 ten opzichte van de begroting. De totale kosten geven zo een voordeel op dit taakveld van € 532.000.  De aan inwoners in rekening gebrachte heffing is € 107.000 lager.  Omdat er minder kosten zijn gemaakt, blijkt achteraf dat de heffing bij de inwoners te hoog is geweest. Daarom wordt voorgesteld om het 'resultaat' van € 425.103 toe te voegen aan de bestemmingsreserve afval (zie het voorstel resultaatbestemming). Hierdoor blijven deze middelen beschikbaar binnen het gesloten systeem van (baten en lasten) afval. Met andere woorden, het is mogelijk om dit in de toekomst terug te geven aan de inwoners in de vorm van een lager tarief of om toekomstige kostenstijgingen minder dan volledig door te laten werken in de tarieven. 

Retributies

Terug naar navigatie - Retributies

De gemeente Westerveld kent twee soorten retributies:
•    Leges
•    Lijkbezorgingsrechten

Kenmerkend aan retributies is dat er een direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat. Met andere woorden retributies zijn vergoedingen die de gemeente vraagt voor verleende diensten of het gebruik van voorzieningen. Retributies mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. 

Tarief
Voor 2022 wordt een inflatiecorrectie van 1,4 % op de leges en lijkbezorgingsrechten toegepast. Kostendekkendheid van 100% is niet mogelijk doordat een aantal tarieven wettelijk gemaximeerd zijn. 

Kostendekkendheid 

Leges Begroting 2022 Realisatie 2022
  lasten baten dekking lasten baten dekking
Leges Burgerzaken ov. 38 9     0  
Leges Eigen Verklaringen 95 12     5  
Leges Naturalisaties 18 2     1  
Leges Reisdocumenten 112 100     96  
Leges Rijbewijzen 121 110     83  
Leges Uittreksel GBA 6 5     3  
Leges Verbintenissen 42 38     35  
Leges VOG 8 7     3  
             
Subtotaal burgerzaken 439 283 64,5% 440 231 52,6%
             
Leges bestemmingsplannen 321 20 6,2% 282 21 7,4%
Leges vergunningen 1.307 490 37,5% 1.388 783 56,4%
Leges markten 46 14 30,4% 51 15 29,4%
Lijkbezorgingsrechten 387 236 61,0% 420 318 75,7%
             
Totaal Leges 2.499 1.043 41,7% 2.141 1.137 53.1%

Aanduiding lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Aanduiding lokale lastendruk

In het onderstaande overzicht is een vergelijking gemaakt van de woonlasten in Westerveld met een aantal omliggende gemeenten (tarieven 2022). Onder gemeentelijke woonlasten verstaan we het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een gemeente betaalt aan OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Bij de interpretatie moet de nodige voorzichtigheid in acht worden genomen, omdat slechts een aantal categorieën belastingplichtigen met elkaar wordt vergeleken en er verschillende heffingsmethodieken voor rioolheffing worden gehanteerd. Daarnaast hanteert niet elke gemeente hetzelfde dekkingspercentage voor rioolheffing en afvalstoffenheffing. Deze tabel geeft aan dat Westerveld lagere tarieven hanteert dan omliggende gemeenten.

Gemeente Westerveld De Wolden Meppel Midden Drenthe Steenwijkerland Weststellingwerf
Gemiddelde woningwaarde Westerveld 304.000 325.000 249.000 265.000 270.000 259.000
             
Eenpersoonshuishouden            
OZB-woningen 338 309 362 310 273 314
Afvalstoffenheffing 159 134 212 162 218 193
Rioolheffing 209 209 174 239 202 182
Totale woonlasten 706 652 748 711 692 688
Meerpersoonshuishouden                   
OZB-woningen

338

309 362 310 273 314
Afvalstoffenheffing 212 174 212 184 233 290
Rioolheffing 209 233 174 239 202 182
Totale woonlasten 759 716 748 733 708 785

Bron: Atlas van de lokale lasten (www.coelo.nl) gebaseerd op de gemiddelde WOZ waarde woningen in de gemeente Westerveld.

Kwijtscheldingbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingbeleid

Westerveld hanteert als kwijtscheldingsnorm 100% van de bijstandsuitkering. Voor gepensioneerden geldt 100% van de AOW-norm. Westerveld maakt daarmee, net als in het overgrote deel van de andere gemeenten in Nederland, gebruik van het recht dat lokale overheden hebben om de landelijke norm van 90% van het bijstandsniveau te verhogen tot maximaal 100%. Dit houdt in dat als men onder de norm komt, men in aanmerking komt voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Kwijtschelding kan worden verleend op afvalstoffenheffing en in uitzonderlijke gevallen op OZB en rioolheffing. Door toepassing van de uitvoeringsregeling komen eigenaren van onroerende zaken in de meeste gevallen niet in aanmerking voor kwijtschelding vanwege aanwezig vermogen, onder andere doordat de overwaarde van een woning moet worden aangemerkt als vermogen. Indien er geen sprake is van overwaarde kan kwijtschelding worden verleend.

  Realisatie 2019 Realisatie 2020 Realisatie 2021 Begroting 2022 Realisatie 2022
Kwijtschelding aantallen          
Aantal kwijtscheldingsverzoeken 257 240 234 250 229
Aantal beroepschriften 1 3 1 5 0
Aantal geheel of gedeeltelijk toegewezen 228 217 219 223 188
           
Kwijtschelding bedragen          
Afvalstoffenheffing 28.900 28.581 37.618 40.000 33.499
Rioolheffing 200 205 585 - -
OZB 100 214 869 - -
Totaal 29.200 29.000 39.071 40.000 33.499