De gemeente Westerveld kent een tweetal bestemmingsbelastingen:
• Rioolheffing
• Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht
Kenmerkend aan de bestemmingsbelastingen is dat de opbrengst ervan niet vrij te besteden is, maar dat het ook niet zo is, dat er een volledig aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat (zoals bij retributie).
Rioolheffing
De gemeente kent taken inzake het verbrede waterbeheer. De opbrengst van de rioolheffing wordt gebruikt om invulling te geven aan de volgende gemeentelijke zorgplichten:
1. Een veilige inzameling en transport van afvalwater naar de zuivering, zonder risico’s voor bewoners of het milieu (zorgplicht afvalwater);
2. Het zodanig opvangen en verwerken van hemelwater (regenwater), zodat wateroverlast wordt voorkomen (zorglicht hemelwater);
3. Het voorkomen en verminderen van structurele grondwateroverlast door te hoge grondwaterstanden in de openbare ruimte (zorgplicht grondwater).
Tarief
De eigenaar van het object/perceel is de belastingplichtige. Er wordt een vast bedrag geheven van € 150, - per object, vermeerderd met een percentage van de WOZ-waarde.
Tarieven rioolheffing |
Tarief 2021 |
Tarief 2022 |
Tarief 2023 |
Eigenaarstarief in € |
150 |
150 |
150 |
Percentage WOZ-waarde |
0,0188% |
0,0194% |
0,0176% |
Kostendekkendheid
In de tabel Rioolheffing is een vergelijking gemaakt tussen begroting voor wijziging en realisatie. De dekkingsbijdrage wordt berekend voor en na de onttrekking aan de bestemmingsreserve.
Rioolheffing |
Letter |
Begroting 2022 |
Realisatie 20222 |
Verschil |
Kosten taakveld incl. rente |
|
2.496.413 |
1.880.946 |
-615.467 |
Aanwending voorziening vervangingsinvestering |
|
-774.963 |
-259.211 |
515.752 |
Netto kosten taakvelden |
a |
1.721.450 |
1.621.735 |
-99.715 |
Overhead |
|
271.140 |
271.140 |
0 |
BTW |
|
290.289 |
174.807 |
-115.482 |
Totale kosten |
a |
2.282.879 |
2.067.683 |
215.197 |
Opbrengst heffingen |
b |
2.146.310 |
2.161.360 |
15.050 |
Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen
|
b/a |
94,0% |
104,5% |
7,0% |
Bijdrage in de exploitatie uit de exploitatievoorziening riolering |
c=(a-b) |
136.569 |
-93.677 |
200.147 |
Dekkingspercentage |
(b+c)/a |
99,9% |
100,0% |
0,1% |
De begroting betreft de gewijzigde begroting. Het in december vastgestelde tarief rioolheffing is gebaseerd op de begroting 2022. De uitvoering van de investeringen (en dus de kapitaallasten) in het rioolsysteem blijven circa € 550.000 achter bij het meerjarenonderhoudsplan. Door de lagere investeringen is de BTW circa € 115.000 lager. Uit de nacalculatie op de kostendekkendheid blijkt, dat er sprake is van een overschot van € 93.677 dat wordt toegevoegd aan de voorziening.
Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht
De gemeente draagt zorg voor de inzameling en verwerking van afval. De begrote lasten hiervan worden volledig aan de burger doorbelast in de afvalstoffenheffing.
Tarief
De eigenaar van het object/perceel is de belastingplichtige.
Tarieven afvalstoffen |
Tarief 2021 |
Tarief 2022 |
Tarief 2023 |
Afvalstoffenheffing in € |
|
|
|
Eenpersoonshuishouden |
149,00 |
159,00 |
204,00 |
Tweepersoonshuishouden |
199,00 |
212,00 |
274,00 |
Driepersoonshuishouden |
224,00 |
239,00 |
310,00 |
Meer dan driepersoonshuishouden |
249,00 |
265,00 |
340,00 |
Recreatiewoning niet permanent bewoond |
149,00 |
159,00 |
204,00 |
Extra containergebruik (grijs) |
279,00 |
297,00 |
360,00 |
Extra containergebruik (grijs) vanaf extra 2de container |
N.V.T. |
N.V.T. |
25,00 |
Extra containergebruik (groen) |
N.V.T. |
N.V.T. |
N.V.T. |
Extra containergebruik (oranje) |
N.V.T. |
N.V.T. |
N.V.T. |
Extra containergebruik (oranje) vanaf extra 2de container |
N.V.T |
N.V.T. |
25,00 |
Reinigingsrecht per container excl. btw in € |
N.V.T. |
N.V.T. |
N.V.T. |
Kostendekkendheid
Onderstaand wordt een vergelijking gemaakt tussen begroting voor wijziging en realisatie. De dekkingsbijdrage wordt berekend voor en na de onttrekking aan de bestemmingsreserve.
Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht |
Letter |
Begroting 2022 |
Realisatie 20222 |
Verschil |
Kosten taakveld incl. rente |
|
1.343.387 |
1.074.128 |
-269.259 |
Kosten afvalbrengstation |
|
822.875 |
669.437 |
-153.438 |
Inkomsten taakveld excl. heffingen |
|
-762.000 |
-774.334 |
-12.334 |
Netto kosten taakvelden |
|
1.404.262 |
969.231 |
-435.031 |
Kwijtschelding |
|
48.100 |
33.499 |
-14.604 |
Overhead |
|
115.860 |
115.860 |
- |
BTW |
|
381.210 |
298.856 |
-82.354 |
Totale kosten |
a |
1.949.432 |
1.417.447 |
-531.985 |
Opbrengst heffingen |
b |
1.949.432 |
1.842.549 |
-106.883 |
Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen
|
b/a |
100% |
130,0% |
30%
|
Bijdrage in de exploitatie uit de exploitatievoorziening riolering |
c=(a-b)
|
0 |
-425.103 |
425.103 |
Dekkingspercentage |
(b+c)/a |
100,0% |
100,0% |
0% |
De beheerskosten ROVA zijn € 56.000 hoger, de verwerkingskosten afval zijn € 198.000 lager en de inhuur van personeel is € 11.000 lager. Daardoor daalt ook de BTW met € 82.354 ten opzichte van de begroting. De totale kosten geven zo een voordeel op dit taakveld van € 532.000. De aan inwoners in rekening gebrachte heffing is € 107.000 lager. Omdat er minder kosten zijn gemaakt, blijkt achteraf dat de heffing bij de inwoners te hoog is geweest. Daarom wordt voorgesteld om het 'resultaat' van € 425.103 toe te voegen aan de bestemmingsreserve afval (zie het voorstel resultaatbestemming). Hierdoor blijven deze middelen beschikbaar binnen het gesloten systeem van (baten en lasten) afval. Met andere woorden, het is mogelijk om dit in de toekomst terug te geven aan de inwoners in de vorm van een lager tarief of om toekomstige kostenstijgingen minder dan volledig door te laten werken in de tarieven.