Voortgang acties

Overige programma onderdelen

Voortgang acties

Overhead

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

We gaan verder bouwen aan veilige en toekomstbestendige informatievoorziening, waarbij we gebruikmaken van de mogelijkheden die nieuwe technologieën ons bieden.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

O.1 Toekomstbestendige informatievoorziening

Terug naar navigatie - O.1 Toekomstbestendige informatievoorziening

Omschrijving (label)

Jaarverslag 2022

Toekomstbestendige informatievoorziening. In samenhang realiseren van onderdelen uit het dynamische realisatieprogramma.

Wat gaan we daarvoor doen?

O.2 Digitaliseren P&C proces

Terug naar navigatie - O.2 Digitaliseren P&C proces

Omschrijving (label)

Jaarverslag 2022

De rapportages in de planning- en controlcyclus digitaal te kunnen ondersteunen, te starten met de voorjaarsrapportage 2022.

Wat gaan we daarvoor doen?

Kosten van Overhead

Terug naar navigatie - Kosten van Overhead

Wat heeft het gekost?

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
0.4 Overhead
Lasten 8.936 9.914 10.828 9.348 -1.480
Baten 405 66 66 141 76
Totaal 0.4 Overhead -8.531 -9.848 -10.762 -9.206 1.555

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Personeel

CAO en corona uitkering
In 2021 is vanuit het Rijk geld beschikbaar gesteld voor de uitbetaling van een eenmalige vergoeding vanuit de CAO en voor een eenmalige vergoeding corona. De uitbetaling is in 2022 gerealiseerd en er resteert een bedrag van € 101.000.

Wet open overheid (Woo)
Via de meicirculaire 2022 zijn door het Rijk gelden toegekend voor de uitvoering van de Wet open overheid (Woo). In 2022 is een start gemaakt met het in kaart brengen van de gevolgen voor de organisatie vanuit de Woo, maar de gelden zijn nog niet ingezet. Het streven is om in 2023 de beschikbare middelen aan te wenden voor uitbreiding van de formatie.

Compensatie loon- en prijsontwikkeling 
Het Rijk heeft via de circulaires middelen toegekend voor de compensatie van loon- en prijsontwikkelingen. Deze gelden zijn inmiddels voor een groot deel verdeeld over de verschillende programma’s. De resterende gelden worden in 2023 ingezet voor het opvangen van een deel van de loonontwikkelingen.

Reiskosten woon-werk verkeer
De reiskostenregeling is in 2022 uitgebreid, zodat deze in het vervolg aansluit bij de uniforme regeling vanuit Ons. Als gevolg hiervan zijn de bijbehorende kosten gestegen. Voorafgaand aan de inwerkingtreding van de regeling is een begroting gemaakt van de bijbehorende kosten, per saldo blijken de werkelijke kosten te hoog ingeschat te zijn voor 2022. De verwachting is dat de stijging van de onkostenvergoeding in 2023 kan worden opgevangen binnen het reguliere budget woon-werkverkeer.

Versterking rechtsbeschermingssysteem
Voor de versterking van een robuust rechtsbeschermingssysteem zijn gelden toegekend. In 2022 was er te weinig tijd om deze middelen op effectieve wijze in te zetten. Voor Westerveld worden deze middelen vanaf 2023 aangewend met als doel om de toegang tot voorzieningen en rechtsbescherming te versnellen en de gemeentelijke ombudsfunctie/eerstelijns juridische ondersteuning te versterken.

Plaats- en tijdonafhankelijk werken
Voor het plaats- en tijdonafhankelijk werken is in 2022 budget beschikbaar gesteld. Hier is tot op heden veel gebruik van gemaakt. Aangezien elke werknemer dit budget naar eigen inzicht kan inzetten, is het verklaarbaar waarom niet het gehele budget in één jaar is besteed.

Vervanging ziekte
Vanuit de WGA-verzekering zijn in 2022 diverse claims ingediend, die betrekking hebben op voorgaande jaren. Per saldo hebben we hiervoor € 79.000 mogen ontvangen.

Formatie
Als gevolg van het verkleinen van de flexibele schil is € 73.000 beschikbaar gekomen voor het formatiebudget, de bijbehorende dotatie is eind 2022 gerealiseerd.
De werkelijke loonsom is € 111.000 lager uitgekomen dan de begrote loonsom als gevolg van moeilijk vervulbare vacatures. Hierdoor zijn één of meer maanden aan loonkosten niet benut, zoals ook het geval is bij de niet-ingevulde vacatures voor trainees. Hierdoor resteert een bedrag van € 46.000 aan loonkosten.
Bij de najaarsrapportage is aanvullend budget gevraagd voor de flexibele schil, dat per saldo minder vaak is ingezet vanwege het beschikbare vacaturegeld. Hierdoor resteert een bedrag van € 131.000.
Daarnaast is in de zomer 2022 een stelpost formatie administratieve ondersteuning toegekend die nog niet volledig is ingezet in 2022, waardoor een bedrag van € 26.000 resteert.
Via een amendement is aanvullend budget beschikbaar gesteld voor de inzet bij ruimtelijke ordening naast de al eerder toegekende formatieplaats. Het aanvullende budget is in 2022 nog niet volledig benut, doordat de focus lag op voorbereidende werkzaamheden voor de planvorming. De resterende middelen worden in 2023 aangewend voor de uitvoering van de plannen.
Voor detachering van eigen personeel voor diverse kleine klussen is eind 2022 alsnog € 52.000 ontvangen.
Sinds het najaar 2022 is het beheer van de kantine onder regie van de gemeente. De bijbehorende exploitatie is in 2022 niet meegenomen in de meerjarenbegroting, maar dit wordt in 2023 verwerkt in de meerjarenbegroting.

Informatievoorziening

Bestuurlijke besluitvorming
In 2022 is een begin gemaakt met de implementatie van een nieuw pakket voor bestuurlijke besluitvorming, het vervolg staat gepland voor mei 2023. Als gevolg van de benodigde doorlooptijd resteren per saldo de nog niet aangewende beschikbare middelen.

Pakket Vergunningverlening
Met het oog op de Omgevingswet stond in 2022 de implementatie gepland van een nieuw pakket voor vergunningverlening. Als gevolg van problemen met de leverancier is de implementatie op het laatste moment niet doorgegaan, waardoor de nieuwe applicatie pas in 2023 beschikbaar zal komen. De resterende middelen worden op dat moment aangewend.

Dienstverlening Ons
De dienstverlening vanuit Ons valt uiteen in twee componenten, de standaarddienstverlening en het voorgenomen meerwerk. Met name het verwachte meerwerk valt lager uit qua kosten, in totaal is over 2022 € 147.000 minder in rekening gebracht door Ons. Daarnaast wordt er gewerkt met een bandbreedte voor ICT investeringen, waarbij over 2022 voor Westerveld € 73.000 minder is geïnvesteerd dan in eerste instantie voorgenomen was. 

 

Kosten van overhead

Terug naar navigatie - Kosten van overhead

De kosten voor overhead bestaan uit huisvestingskosten, personeelskosten, kosten voor informatievoorziening en faciliteiten. Deze kosten zijn verantwoord in taakveld 0.4.

Kostensoort Gewijz. Begroting 2022 Realisatie  2022 Verschil V/N
Huisvestingskosten 538.000 532.000 6.000 V
Personeel 7.394.000 6.168.000 1.226.000 V
Informatievoorziening 2.455.000 2.128.000 327.000 V
Faciliteiten 374.000 379.000 -5.000 N
Totaal lasten overhead 10.761.000 9.207.000 1.555.000 
         
Percentage overhead 16,3% 15,5% 0,8% 

De hier gepresenteerde bedragen zijn exclusief bestuur en griffie. Ze sluiten aan op de taakveld 0.4: Overhead. 

Het percentage overhead daalt, omdat de aan de programma’s toegerekende inzet hoger is. De personeelskosten worden vooraf op basis van verzamelde uren van verwachte inzet toegerekend aan de programma’s. Dat geldt niet voor het budget voor vervanging tijdens ziekte en voor de inhuur van personeel. Die lasten worden verdeeld naar de programma’s op basis van de realisatie. Daarom stijgt het percentage overhead in de begroting, om bij de jaarrekening over 2022 weer te dalen. Dit komt door de BBV-spelregels.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

In de investeringstabellen wordt inzicht gegeven in het (bruto) krediet (K) en de bijdrage van derden (B). Het restant krediet wordt overgeheveld naar 2023, wanneer de investering nog niet gereed gemeld is. De mutatie krediet betreft de over- of onderschrijding van gereed gemelde investeringen.  In de meeste gevallen is dit een krediet overschot, hetgeen inhoudt dat de kapitaallasten in de toekomst lager zijn dan begroot op basis van het vastgestelde krediet.

Met ingang van boekjaar 2023 is een nieuwe werkwijze van toepassing met betrekking tot de kredieten, waarbij het geen automatisme meer zal zijn om kredieten over te hevelen.  Bij de 1e Bestuursrapportage kan kenbaar worden gemaakt of bij kredieten een mogelijke overheveling wordt voorzien, waarna bij de 2e Bestuursrapportage het besluit kan worden genomen om kredieten over te hevelen naar het volgende boekjaar. Vervolgens zullen bij de Jaarrekening 2023 die kredieten worden afgesloten, waarvan besloten is om deze niet over te hevelen.

Investeringen K/B Oorspr. Jaar Oorspr. krediet Krediet 2022 Besteed in 2022 Gereed Mutatie krediet Restant Krediet
Gebouwen                
a. Zonnepanelen Afval Breng Station K 2022 43.000 43.000 28.279 NEE - 15.021
b. Gebouw Groningerweg 1 Diever K 2022 12.000 12.000 11.714 JA 286 -
c. Gebouw Drift 15 Dwingeloo K 2022 15.000 15.000 15.000 JA - -
d. Gebouw Middenweg 11f Vledder K 2022 10.000 10.000 10.000 JA - -
                 
Ondersteuning - Faciliteiten                
e. Vervanging telefooncentrale gemeentehuis K 2016 80.000 80.000   JA 80.000 -
f. Laptops en tablets incl. voor raadsleden K 2022 45.000 45.000 27.847 NEE - 17.154
                 
Dienstverlening - Openbare werken                
g. VW R-041-SL K 2021 145.000 71.564 36.032 JA 35.532 -
h. VW R-909-SF K 2021 - 36.718 36.718 JA - -
i. VW R-086-SJ K 2021 - 36.718 36.718 JA - -
j. Investering hulpstukken kraan K 2021 20.000 20.000 - NEE - 20.000
                 
Totaal     370.300 370.300 202.309   115.817 52.175

 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

ONS is de partner (in de vorm van een Gemeenschappelijke Bedrijfsvoering) die het technisch beheer ICT, de personeels- en salarisadministratie verzorgt en inkoop.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
U_43300 Gemeenschappelijke regelingen 1.201 1.306 1.585 1.365 -220

Algemene dekkingsmiddelen

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden

De algemene dekkingsmiddelen worden gevormd uit een aantal structurele niet aan taakvelden gekoppelde inkomsten. Deze dekkingsmiddelen worden of van het Rijk (in de vorm van de algemene uitkering), van inwoners (in de vorm van heffingen) dan wel uit beleggingen verkregen.

5. Treasury
6. Belastingen
7. Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
8. Overige baten en lasten

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Wat heeft het gekost?

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
0.5 Treasury
Lasten 27 25 64 27 -38
Baten 942 951 949 678 -272
Totaal 0.5 Treasury 914 926 885 651 -234
0.61 OZB woningen
Lasten 315 251 266 281 15
Baten 2.858 3.084 3.084 3.198 114
Totaal 0.61 OZB woningen 2.543 2.834 2.819 2.917 98
0.62 OZB niet-woningen
Baten 1.164 1.135 1.135 1.104 -30
Totaal 0.62 OZB niet-woningen 1.164 1.135 1.135 1.104 -30
0.64 Belastingen overig
Lasten 132 127 127 115 -12
Baten 22 31 31 13 -17
Totaal 0.64 Belastingen overig -110 -96 -96 -101 -5
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
Baten 35.634 36.084 39.646 40.310 665
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 35.634 36.084 39.646 40.310 665
0.8 Overige baten en lasten
Lasten 191 20 20 122 102
Baten 257 0 0 2 2
Totaal 0.8 Overige baten en lasten 66 -20 -20 -120 -100

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

0.5 Treasury een nadelig verschil van € 272.000 aan baten te verklaren:
Dit verschil is per saldo te verklaren door lagere dividendontvangsten van onze beleggingen (€ 298.000) en een hoger resultaat van de financieringsmiddelen (€27.000).

0.61 OZB woningen een voordelig verschil van € 114.000 aan baten te verklaren:
Er is sprake geweest van hogere WOZ-waarde (marktwerking) en van areaaluitbreiding (nieuwbouw), waardoor een hogere opbrengst van OZB belasting is gegenereerd. 

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds een voordelig verschil van € 665.000 aan baten te verklaren:
Er zijn extra middelen beschikbaar gekomen bij de decembercirculaire 2022, die door het late tijdstip waarop deze informatie beschikbaar is gekomen (positief) doorwerken in het resultaat over 2022 (€ 553.000).  Het resterende verschil bestaat uit doeluitkeringen voor  maatschappelijke begeleiding (€ 35.000), kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht (€78.000), Leerlingenvervoer Oekraïense vluchtelingen en meerkosten Sociaal domein(€ 90.000) en versterken sociale basis (€ 19.000).

0.8 Overige baten en lasten een nadelig verschil van € 102.000 aan lasten te verklaren:
Dit betreft onder andere een terugbetaling van voorlopige toekenning TOZO 2021, naheffing belastingdienst en correctie debiteuren/voorziening debiteuren werk en inkomen.

 

Baten Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Baten Algemene dekkingsmiddelen

Overzicht van de baten algemene dekkingsmiddelen.

Bedragen x €1.000
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
0.5 Treasury
6800501 Resultaat financieringsmiddelen 19 19 17 44 27
6800502 Beleggingen 255 146 146 0 -146
6800503 Beleggingen nutsbedrijven 668 786 786 561 -225
Totaal 0.5 Treasury 942 951 949 605 -345
0.61 OZB woningen
6800612 Onroerend zaakbelasting eigenaren Woningen 2.858 3.084 3.084 3.198 114
Totaal 0.61 OZB woningen 2.858 3.084 3.084 3.198 114
0.62 OZB niet-woningen
6800622 Onroerend zaakbelasting gebruikers nietwoningen 391 378 378 366 -12
6800623 Onroerend zaakbelasting eigenaren nietwoningen 773 757 757 738 -18
Totaal 0.62 OZB niet-woningen 1.164 1.135 1.135 1.104 -30
0.64 Belastingen overig
6800641 Inningskosten belastingen 22 29 29 13 -16
6800642 Kwijtschelding belastingen 0 2 2 0 -2
Totaal 0.64 Belastingen overig 22 31 31 13 -17
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
6800701 Algemene uitkering 31.987 32.516 35.990 36.654 665
6800702 Integratie Uitkering Sociaal Domein 3.598 3.568 3.656 3.656 0
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 35.584 36.084 39.646 40.310 665

Baten Overige dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Baten Overige dekkingsmiddelen

Naast de genoemde (baten) algemene dekkingsmiddelen zijn er nog twee algemene dekkingsmiddelen: Toeristenbelasting en forensenbelasting. Deze worden gepresenteerd bij programma Economie (3.4). Voor het volledige beeld worden ze hier getoond.

Bedragen x €1.000
Baten Forensen- en toeristenbelasting Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
6830404 Forensenbelasting
I_22230 Forensenbelasting 939 936 936 944 8
Totaal 6830404 Forensenbelasting 939 936 936 944 8
6830405 Toeristenbelasting
I_22100 Belastingopbrengsten 1.322 1.107 1.107 1.070 -37
Totaal 6830405 Toeristenbelasting 1.322 1.107 1.107 1.070 -37