Voortgang acties

B.5. Toelichting op overzicht van baten en lasten

Voortgang acties

B.5.1. Toelichting financiële afwijking programma's

Toelichting op de programma's

Terug naar navigatie - Toelichting op de programma's

De gemeente Westerveld heeft in de jaarrekening gekozen om een toelichting, op het overzicht van baten en lasten, per programma te verantwoorden in hoofdstuk Deel A.1 Programmaverantwoording. Hieronder zijn de belangrijkste afwijkingen gepresenteerd. 

Het resultaat wijkt af van de laatste bijstelling van budgetten in 2022 Een globale analyse van dat verschil is als volgt:

Omschrijving Progr. Bedrag x € 1.000 V / N I / S
Bijstelling voorzieningen voormalige bestuurders 0.1 255 V I
Burgerzaken 0.2 53 V I
Beheer overige gebouwen en gronden 0.3 68 V I
Economische promotie 3.4 269 V I
Onderwijshuisvesting 4.2 63 N I
Cultuur 5.3 59 V I
Groenonderhoud 5.7 191 V I
Samenkracht en burgerparticipatie 6.1 123 V I
Inkomensregelingen 6.3 196 V I
Maatwerkvoorzieningen 6.6 189 V I
Maatwerkdienstverlening 18+ 6.71 94 V S/I
Maatwerkdienstverlening 18- 6.72 386 V S/I
Geëscaleerde zorg 18+ 6.81 370 V S/I
Riolering 7.2 123 N I
Afval: lagere afrekening verwerking afvalstoffen 7.3 378 V I
Milieubeheer 7.4 179 V I
Begraaf plaatsen: hogere ontvangsten leges 7.5 82 V I
Grondexploitaties: winst en verlies 2022 8.2 410 N I
Grondexploitaties: aanvulling voorzieningen 8.2 759 N I
Wonen en Bouwen 8.3 185 V I
Overhead 0.4 1.555 V I
Treasury: lagere dividend ontvangsten 0.5 272 N I
Algemene uitkering 0.7 664 V I
Overige baten en lasten: voorziening debiteuren en afrekeningen 0.8 120 N I
VpB op winsten uit grondexploitaties 0.10 237 V I
Saldo overige niet nader verklaarde baten en lasten   108 N I
Totaal   3.682 V  
         
Waarvan incidenteel   2.832 V I

Voor een gedetailleerde toelichting wordt verwezen naar Deel A.1: Programmaverantwoording.

 

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead

Voor een toelichting op de overhead wordt verwezen naar de overige programma onderdelen  en naar de paragraaf E bedrijfsvoering. 

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Gemeenten zijn sinds 1 januari 2016 belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. Hierbij gaat het uitsluitend om winstgevende activiteiten waarbij in algemene zin sprake is van een onderneming. Voor de gemeente Westerveld gaat het alleen om de grondexploitaties. Tot en met 2020 is de aangifte vennootschapsbelasting ingediend en afgerond. De aangifte over 2021 bedraagt € 25.949 te betalen. Er is een voorlopige aanslag over 2021 ontvangen van € 262.813 te betalen, welke als last is meegenomen in de jaarrekening 2021. De teruggaaf over 2021 van € 236.964 is als bate in het resultaat van 2022 verwerkt.
Op basis van de door onze fiscalist opgestelde voorlopige berekening is er voor 2022 geen sprake van fiscale winst op de grondexploitaties en zijn er derhalve geen lasten voor vennootschapsbelasting opgenomen.
De belastingdienst is in overleg getreden met de branche organisatie voor afvalbedrijven (NVRD ) aangaande de belastingplicht vennootschapsbelasting in collectief verband. De gemeente neemt met de activiteit ‘het zich ontdoen van huishoudelijk afval tegen een positieve opbrengst ’ deel aan het economisch verkeer. Gelet op het gegeven dat met deze activiteit ook aan de overige voorwaarden van het drijven van een onderneming wordt voldaan - is er sprake van een voor de vennootschapsbelasting belaste activiteit.

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

In de begroting 2022 is een post voor onvoorzien van € 20.000 (€ 1 per inwoner) opgenomen. Dit bedrag is bestemd om eventuele tegenvallers op te vangen en nog niet te kwantificeren uitgaven die zich in de loop van het verslagjaar voor doen. Er is geen beroep gedaan op dit budget.

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Voor het inzicht in de baten en lasten van de algemene dekkingsmiddelen dient onderstaand overzicht. Algemene dekkingsmiddelen. 

In de paragraaf A lokale heffingen wordt nader ingegaan op de lokale heffingen. De algemene uitkeringen zijn gebaseerd op de decembercirculaire van 2022. Het dividend is lager dan 2018 als gevolg van de verkoop van de aandelen van Enexis. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de overige programma onderdelen. 
Er zijn extra middelen beschikbaar gekomen bij de decembercirculaire 2022, die door het late tijdstip waarop deze informatie beschikbaar is gekomen (positief) doorwerken in het resultaat over 2022. Het betreft € 71.000 voor het derde coronapakket. Daarnaast is de uitkering over 2022 € 447.000 hoger dan werd geraamd bij de septembercirculaire. Dit betreft voornamelijk aanpassingen in de maatstaven (rekeneenheden AU) van inwoners, jongeren, langdurig psychisch medicijngebruik (€ 68.000), lage inkomens, bedden en de waarde niet-woningen (€ 27.000). Er is sprake van een prijsverschil van € 216.000 en een hoeveelheidsverschil van € 181.000. Daarnaast is de decentralisatie uitkering voor het versterken aan bod dementie van € 50.000 verwerkt in de decembercirculaire. De dividenduitkeringen zijn lager als gevolg van tegenvallende algehele economische ontwikkelingen, dan wel de investeringen waar bedrijven voor staan en/of worden meer eigen middelen vastgehouden vanwege toegenomen risico’s voor bedrijven.

De gemeente Westerveld heeft bestemmingsreserves gevormd in het verleden voor een specifiek doel. Jaarlijks vinden stortingen en onttrekkingen plaats. Naast een presentatie in baten en lasten wordt onderstaande onttrekkingen en stortingen getoond per programma. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
0.5 Treasury
Lasten 27 25 64 27 -38
Baten 942 951 949 678 -272
Totaal 0.5 Treasury 914 926 885 651 -234
0.61 OZB woningen
Lasten 315 251 266 281 15
Baten 2.858 3.084 3.084 3.198 114
Totaal 0.61 OZB woningen 2.543 2.834 2.819 2.917 98
0.62 OZB niet-woningen
Baten 1.164 1.135 1.135 1.104 -30
Totaal 0.62 OZB niet-woningen 1.164 1.135 1.135 1.104 -30
0.64 Belastingen overig
Lasten 132 127 127 115 -12
Baten 22 31 31 13 -17
Totaal 0.64 Belastingen overig -110 -96 -96 -101 -5
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
Baten 35.634 36.084 39.646 40.310 665
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 35.634 36.084 39.646 40.310 665
0.8 Overige baten en lasten
Lasten 191 20 20 122 102
Baten 257 0 0 2 2
Totaal 0.8 Overige baten en lasten 66 -20 -20 -120 -100

B.5.2. Overzicht mutaties reserves

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reserves

De gemeente Westerveld heeft bestemmingsreserves gevormd in het verleden voor een specifiek doel. Jaarlijks vinden stortingen en onttrekkingen plaats

Ten behoeve van het inzicht is onderstaand overzicht opgenomen van de mutaties reserves per programma. Per mutaties is de begrote mutatie gepresenteerd. In de toelichting op de geprognosticeerde balans is een overzicht opgenomen van het toekomstige verloop van de reserves.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
Onttrekkingen
0. Bestuur 582 376 470 466 -4
1. Veiligheid 0 0 490 490 0
2. Verkeer en vervoer 0 48 48 0 -48
3. Economie 184 82 445 426 -19
4. Onderwijs 39 39 39 39 0
5. Sport, cultuur en recreatie 164 0 140 140 0
6. Sociaal domein 227 52 399 399 0
7. Volksgezondheid en milieu 470 0 120 169 49
8. VHROSV 269 79 624 529 -95
Totaal Onttrekkingen 1.936 677 2.774 2.657 -117
Stortingen
0. Bestuur 87 0 10 10 0
3. Economie 363 0 65 65 0
4. Onderwijs 0 0 35 35 0
5. Sport, cultuur en recreatie 140 0 324 324 0
6. Sociaal domein 372 25 749 749 0
7. Volksgezondheid en milieu 98 0 165 288 123
8. VHROSV 0 0 0 480 480
Totaal Stortingen 1.059 25 1.347 1.950 603

Toelichting op reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op reserves

Voor een nadere toelichting op de reserves wordt verwezen naar paragraaf B.4.3. Vaste passiva.

Lasten:
In programma 7 (€ 123.000). De dotatie aan de bestemmingsreserve is voor het klimaatakkoord/klimaatmiddelen hoger. Deze hogere dotatie blijft beschikbaar in de daarvoor ingestelde bestemmingsreserve.
In programma 8 (€ 480.000). Ditzelfde geldt voor de omgevingswet, door de vertraging van de inwerkingtreding Omgevingswet zijn er minder kosten gemaakt. De resterende hiervoor beschikbare gelden worden via de bestemmingsreserve overgeheveld naar 2023. 

Baten:
In programma 2 (€ 48.000). De investering in het ruimtelijk actieplan Havelte is nog niet gereed gemeld. Er zijn geen afschrijvingslasten en derhalve is er ook geen vrijval uit de bestemmingsreserve. 
In programma 7 (€ 49.000). De onttrekking voor klimaatmiddelen is lager. Het bedrag blijft beschikbaar in de daarvoor ingestelde bestemmingsreserve en zal in latere jaren alsnog worden besteed aan het doel.
In programma 8 (€ 95.000). De onttrekking voor de omgevingswet is lager, door de uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het bedrag blijft beschikbaar via de bestemmingsreserve Omgevingswet.

Structurele mutatie reserves

Terug naar navigatie - Structurele mutatie reserves

Een storting en/of onttrekking aan een reserve is per definitie incidenteel, tenzij er redenen zijn deze structureel te ramen (bijvoorbeeld ter dekking van rente- en/of afschrijvingslasten). In de tabel hieronder worden de ramingen van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves weergegeven.

Structurele mutatie reserves

Terug naar navigatie - Structurele mutatie reserves

Een storting en/of onttrekking aan een reserve is per definitie incidenteel, tenzij er redenen zijn deze structureel te ramen (bijvoorbeeld ter dekking van rente- en/of afschrijvingslasten). In de tabel hieronder worden de ramingen van structurele toevoegingen (+) en onttrekkingen (-/-) aan de reserves weergegeven. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
7910112 Reserve bouw gemeentehuis 261 266 273 266 -7
7910117 Reserve multifunctionele accomm Havelte MFA 118 110 110 112 2
7910140 Reserve Fonds Dorpshuizen -25 -25 -25 -25 0
7910145 Reserve Versterking fysieke aantrekkelijkheid 0 48 48 0 -48
7910152 Bestemmingsreserve Stad Esch 39 39 39 39 0

B.5.3. Incidentele baten en lasten

Achtergrond

Terug naar navigatie - Achtergrond

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording (BBV) dient de gemeentebegroting te voorzien in een overzicht van incidentele lasten en baten. Inzicht daarin is van belang voor de beoordeling  van het structurele en reële evenwicht van baten en lasten door de gemeenteraad. Daarnaast is het noodzakelijk voor het financiële toezicht en de beoordeling van de begrotingspositie door Gedeputeerde Staten. Het is daarmee ook een van de beoordelingscriteria om voor repressief financieel toezicht in aanmerking te komen. 

Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000) Begroting voor wijziging Begroting na wijziging Realisatie 2022
A. Incidentele baten:      
Programma 3. Economie      

Regio Deal 2021-2023

Toeristisch platform

 139 

100 

139

-

26

-

Totaal 3. Economie 239  139 26

 

 

 

 

Programma 4. Onderwijs

Kansen voor kinderen

NPO middelen

 

-

-

 

21

120

 

21

120

Totaal 4. Onderwijs - 141 141
       
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie      
Subsidie provincie Bibliotheek 100 100 100
Frisse start na corona - 50 19
Totaal 5.  Sport, cultuur en recreatie 100 150 119
       
Programma 6. Sociaal domein      
Bijdrage COA  - 300 381
Ontheemden uit Oekraïne GOO/POO - 958 496
Beschermd wonen 156 156 526
ESF subsidie aan het werk  - 66 66
Subsidie dorpshuizen/vitaal platteland - 65 64
Totaal 6. Sociaal domein 156 1.545 1.533
       
Programma 8. VHROSV      
Leges Wabo vergunningen 75 - -
Totaal 8. VHROSV 75 - -
       
Overhead      

Totaal Overhead

-

-

-

 

 

 

 

Algemene Dekkingsmiddelen

 

 

 

Bijdragen Algemene uitkering: klimaatakkoord

Bijdragen Algemene uitkering: verkiezingen COVID-19

Bijdragen Algemene uitkering: 5e coronapakket

Bijdragen Algemene uitkering: inburgering/beg. statush.

Bijdragen Algemene uitkering: WKB

Bijdragen Algemene uitkering: energietoeslag

VpB 2021

-

-

 

58

65

-

-

-

181

43

 

-

108

-

933

-

181

42

 

-

74

79

933

237

Totaal Algemene Dekkingsmiddelen

123

1.084

1.364

 

 

 

 

Onttrekkingen reserves

 

 

 

Regio Deal 2021-2023

Subsidie structuur visie

Dekking lasten omgevingswet

Uitvoering klimaatakkoord

Impuls Wonen

Overhevelingen 2021 -> 2022

70

52

79

-

-

-

 

121

52

594

-

30

984

83

52

529

71

-

984

Totaal Onttrekkingen reserves 201 1.780 1.719
Subtotaal incidentele baten (A) 1.118 6.255 6.565
       
B. Incidentele lasten:      
Programma 0. Bestuur en ondersteuning      
Dotatie voorziening (voormailig) bestuurders - 0 95
Verkiezingen (decembercirculaire) 10 42 32
Amendement bestuursagenda - 20 20
Reïntegratietraject wethouders - 23 25
Totaal 0. Bestuur en ondersteuning 10 84 173
       
Programma 3. Economie      
Snel internet - 60 -
Regio Deal 2021-2023 130 139 26
Toeristisch platform 100 - -
Totaal 3. Economie 230 139 26
       
Programma 5. Sport, cultuur en recreatie - - -
Subsidie Bibliotheek 100 100 100
Subsidie Cultuurbeleid 25 25 25
Bestrijden eikenprocessierups 10 20 20
Museumvisie - 13 -
Frisse start na corona - 50 50
Totaal 5. Sport, cultuur en recreatie 135 208 195
       
Programma 6. Sociaal domein      
Bijdrage COA  - 300 348
Ontheemden uit Oekraïne GOO/POO - 958 605
ESF subsidie aan het werk - 66 66
Inburgering SPUK - 7 7
Energietoeslag - 933 1.039
Bijdrage dorpshuizen 25 25 25
Frictiekosten Sociaal domein (amendement) 100 - -
Totaal 6. Sociaal domein 125 2.289 2.091
       
Programma 7. Volksgezondheid en milieu      
Transitievisie warmte 71 125 37
Duurzaamheidsbonnen - 50 15
Totaal 7. Volksgezondheid en milieu 71 175 52
       
Programma 8. VHROSV      
Invoering omgevingswet 274 1.074 529
Vorming voorziening grondexploitaties - - 759
Impuls wonen - 30 4
Toezicht Bouwen en wonen 75 75 75
Omgevingswet 79 79 79
Totaal 8. VHROSV 428 1.258 1.447
       
Overhead      
ICT Projecten - 165 100
Totaal Overhead - 165 100
       
Toevoegingen reserves      
Overige (toevallige) baten en lasten - - 120
Overhevelingen 2022>2023 - 1.166 1.166
Totaal toevoegingen reserves - 1.166 1.202
Subtotaal incidentele lasten (B) 999 5.483 5.369
       
Saldo incidentele baten en lasten (B_A) -199 -772 -1.196

 

Criteria

Terug naar navigatie - Criteria

De incidentele baten en lasten zijn opgesteld met in achtneming van de door de commissie BBV daarvoor opgestelde richtlijnen in haar notitie ‘structurele en incidentele lasten en baten’. Baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar of minder voordoen kunnen beoordeeld worden als íncidenteel’, waarbij rekening wordt gehouden met de soort of de eigenschap van de begrotingspost. 

Ter invulling is in de inventarisatie van incidentele baten en lasten hierna uitgegaan van de volgende criteria:
•    lasten/baten die alleen in het jaar 2022, 2023 of 2024 voorkomen;
•    lasten/baten die zich maximaal gedurende drie jaar voordoen (2022-2024);
•    lasten/baten waarvan de eindigheid vast ligt op basis van raadsbesluit en/of toekenningsbesluit, ook als de looptijd langer is dan drie jaar;
•    onttrekkingen en toevoegingen aan reserves met een looptijd korter dan drie jaar.

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het saldo incidentele baten en lasten is € 2.781.000 negatief. Het aandeel lasten is groter dan het aandeel baten. Het evenwicht tussen structurele baten en lasten neemt daardoor toe. Het rekeningresultaat 2022 gecorrigeerd voor dit negatieve saldo blijft structureel positief. Reden waarom het kengetal in de paragraaf B weerstandsvermogen positief wordt weergegeven. Een overzicht (het saldo) van de afwijkingen op incidentele baten en lasten wordt gegeven onder paragraaf B.5.1 . 

B.5.4. Verantwoording Wet normering topinkomens (WNT)

WNT

Terug naar navigatie - WNT

Het BBV schrijft voor dat de salarissen van de griffier en gemeentesecretaris inzichtelijk behoren te zijn in verband met de Wet Normering Topinkomens. Onderstaande tabellen geven het overzicht weer. De salarissen komen niet boven de normering van het topinkomen uit. Dat geldt ook voor de inhuur van de griffiefunctie.

Tabel 1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling

Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt.

Gegevens 2022 R. Weernekers D.B. Bruijn
Functiegegevens Griffier Gemeentesecretaris
Aanvang en einde functievervulling in 2022 01/01 - 31/12 01-01 / 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 90,74% 100,00%
Dienstbetrekking Ja Ja
Bezoldiging    
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 79.041 96.084
Beloningen betaalbaar op termijn 12.862 16.582
Subtotaal  91.903 112.666
Af: onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen - -
Totaal bezoldiging in het kader van de WNT 91.903 112.666
Individueel toepasselijk bezoldigingsmaximum 194.002 216.000
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan - -
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling n.v.t. n.v.t.
Gegevens 2021    
Aanvang en einde functievervulling in 2021

01/01 - 31/12

01/10 - 31/12
Omvang van het dienstverband (als deeltijdfactor in fte)

88,89%

100,00%
Dienstbetrekking Ja Ja
Bezoldiging    
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 73.483 22.765
Beloningen betaalbaar op termijn 12.688 4.172
Totaal bezoldiging in het kader van de WNT 85.171 26.937
Individueel toepasselijk bezoldigingsmaximum 185.780 52.689

 

B.5.5 Analyse begrotingsrechtmatigheid

Kaders begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Kaders begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole door de accountant vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Binnen het kader van de begrotingsrechtmatigheid zijn in 2022 een aantal begrotingsoverschrijdingen te onderscheiden. Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen ten minste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend:

# Beschrijving soort rechtmatigheid Telt mee voor het oordeel?
1 Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten Nee
2 Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen Nee
3 Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn Ja
4 Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd Ja
5 Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingswijziging is ingediend Ja
6 Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt  
6a Geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar Ja
6b Geconstateerd na verantwoordingsjaar Nee
7 Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren  
7a Jaar van investeren Ja
7b Afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren Nee

Bij enkele (programma)onderdelen en kredieten is sprake van een overschrijding van de lasten ten opzichte van de begroting of het toegekende investeringskrediet. Ten behoeve van de controle op de begrotingsrechtmatigheid is voor enkele overschrijdingen achteraf alsnog instemming vereist van de raad. Deze overschrijdingen zijn in de toelichting te herkennen aan een ?. De overschrijdingen die onrechtmatig zijn, maar niet meetellen voor het accountantsoordeel, zijn te herkennen aan een ?. Door het vaststellen van de jaarrekening 2022 worden de uitgaven alsnog geautoriseerd door de raad.

Overzicht begrotingsoverschrijdingen

Terug naar navigatie - Overzicht begrotingsoverschrijdingen

De overschrijdingen zijn beoordeeld met inachtneming van voorgaande tabel.

Omschrijving

Rechtmatig, telt niet mee voor het oordeel

Ter goedkeuring voorgelegd aan de raad
# 1 2 6b 7b 3 4 5 6a 7a
Programma's                  
Programma 2: Verkeer en vervoer (onderhoud lichtmasten)           100      
Programma 4:  Onderwijs (onderwijshuisvesting) 60                
Programma 6:  Sociaal domein (Inkomensregelingen) 55         35      
Programma 6: Sociaal domein (Begeleide participatie)           63      
                   
Totaal overschrijdingen programma's 115         198      
                   
Investeringskredieten                  
N.v.t.                  
Totaal overschrijdingen kredieten                  
                   
Totaal overschrijdingen 115         198      

 

 

Toelichting overschrijding programma's en overige onderdelen

Terug naar navigatie - Toelichting overschrijding programma's en overige onderdelen

Een lastenoverschrijding is een saldo van meerdere onderdelen binnen een (programma)onderdeel, hierdoor is het mogelijk dat de nadere uitsplitsing van de overschrijdingen kan leiden tot een hoger bedrag aan overschrijdingen dan het saldo van overschrijdingen zoals gepresenteerd binnen het betreffende (programma)onderdeel. Op bepaalde (programma)onderdelen zijn namelijk ook lagere lasten dan begroot gerealiseerd. Deze zijn binnen de context van de beoordeling van de begrotingsrechtmatigheid buiten beschouwing gelaten. In onderstaande toelichting is een ondergrens gehanteerd van minimaal €10.000 ten opzichte van de begroting na wijziging.

Programma 2: Verkeer en vervoer (onderhoud lichtmasten) (x) € 100.000

De overschrijding betreft de lasten voor elektra en onderhoud. Door de stijging van de prijzen voor de levering van elektra en elektrische componenten is deze overschrijding ontstaan. 

Programma 4:  Onderwijs (onderwijshuisvesting) (√) € 60.000

De overschrijding betreft de lasten voor o.a. OZB belasting en voorzieningen. Deze worden door de OZB baten opgevangen.  De doorbelasting van voorzieningen heeft niet plaatsgevonden waardoor er een nadeel ontstaat. 

Programma 6:  Sociaal domein (Inkomensregelingen)  (√)  € 55.000

Deze post heeft betrekking op de verstrekking van Algemene bijstand en kan worden gedekt uit de uitkering uit het gemeentefonds. 

Programma 6:  Sociaal domein (Inkomensregelingen)  (√)  € 35.000

Deze post heeft betrekking op externe inhuur voor het Sociaal domein. 

Programma 6: Sociaal domein (Begeleide participatie) (x) € 63.000

De overschrijding betreft een hogere afrekening van de bijdrage aan werkvoorzieningsschap Reestmond.  

 

Toelichting overschrijding investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting overschrijding investeringen

Dit betreffen de kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende begrotingsjaren. 

Op grond van de financiële verordening gemeente Westerveld 2020, artikel 5, lid 4, is het college bevoegd een geautoriseerd investeringskrediet met ten hoogste 10% te overschrijden tot een maximum van € 50.000. In onderstaande toelichting is daarom ook een ondergrens gehanteerd van overschrijdingen groter dan 10% en/of groter dan € 50.000 ten opzichte van het vastgestelde investeringskrediet..

Er zijn geen andere overschrijdingen die vallen binnen dit criterium. Alle bestedingen op kredieten zijn daarmee rechtmatig.