1. Verkeer en vervoer
2. Parkeren
3. Recreatieve Havens
4. Economische Havens en waterwegen
5. Openbaar vervoer
Omschrijving (label)
Jaarverslag 2022We willen een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte realiseren.
1. Verkeer en vervoer
2. Parkeren
3. Recreatieve Havens
4. Economische Havens en waterwegen
5. Openbaar vervoer
Wij willen samen met inwoners en andere stakeholders een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte realiseren. De basis hiervoor is gelegd in het visiedocument BrinQ. Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) geeft de komende periode richting aan het beleid voor Verkeer en vervoer. De fiets krijgt de komende jaren meer aandacht. Snelfietsroutes en elektrisch fietsen maken hier onderdeel van uit. Daarom gaan we aan de slag met het uitvoeringsplan ‘fiets’. Bij deze plannen staan wij open voor nieuwe initiatieven en suggesties vanuit de samenleving.
We willen een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte realiseren.
We willen vanuit het visiedocument BrinQ de komende jaren de openbare ruimte inrichten en beheren, zodat er sprake is van een meer aantrekkelijk leefbare en veilige leefomgeving.
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Realisatie 2022 | Verschil 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
2.1 Verkeer en vervoer | ||||||
Lasten | 3.284 | 3.681 | 3.554 | 3.594 | 40 | |
Baten | 413 | 334 | 334 | 368 | 34 | |
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer | -2.872 | -3.347 | -3.220 | -3.227 | -6 | |
Totaal programma 2 | -2.872 | -3.347 | -3.220 | -3.227 | -6 |
Binnen dit programma vallen de afwijkingen binnen de vastgestelde rapportagetoleranties en worden daarom niet toegelicht.
In de investeringstabellen wordt inzicht gegeven in het (bruto) krediet (K) en de bijdrage van derden (B). Het restant krediet wordt overgeheveld naar 2023, wanneer de investering nog niet gereed gemeld is. De mutatie in het krediet betreft de over- of onderschrijding van gereed gemelde investeringen. In de meeste gevallen is dit een kredietoverschot, dit houdt in dat de kapitaallasten in de toekomst lager zijn dan begroot op basis van het vastgestelde krediet.
Met ingang van boekjaar 2023 is een nieuwe werkwijze van toepassing met betrekking tot de kredieten, waarbij het geen automatisme meer zal zijn om kredieten over te hevelen. Bij de 1e Bestuursrapportage kan kenbaar worden gemaakt of bij kredieten een mogelijke overheveling wordt voorzien, waarna bij de 2e Bestuursrapportage het besluit kan worden genomen om kredieten over te hevelen naar het volgende boekjaar. Vervolgens zullen bij de Jaarrekening 2023 die kredieten worden afgesloten, waarvan besloten is om deze niet over te hevelen.
Investeringen in € | K/B | Oorspr. Jaar | Oorspr. krediet | Krediet 2022 | Besteed in 2022 | Gereed | Mutatie krediet | Restant Krediet |
a. Ruimtelijk actieplan Havelte | K | 2017 | 2.200.000 | 652.273 | 13.259 | NEE | - | 639.014 |
b. Vervanging M.A. Naamen van Eemneslaan | K | 2018 | 460.000 | 40.000 | 46.837 | JA | -6.837 | - |
B | 2021 | - | 40.000 | 30.000 | JA | 10.000 | - | |
b. Vervanging M.A. Naamen van Eemneslaan | N | 460.000 | - | 16.837 | - | -16.837 | - | |
c. Evenementen terrein Uffelte | K | 2020 | 80.000 | 78.818 | 4.461 | NEE | - | 74.357 |
d. Fietspaden | K | 2020 | 205.000 | 205.000 | - | NEE | - | 205.000 |
e. Vervanging en reconstructie wegen | K | 2021 | 299.000 | 260.325 | 296.640 | NEE | - | 239.503 |
f. Vervanging en reconstructie wegen | K | 2022 | 830.000 | 830.000 | 296.640 | NEE | - | 533.360 |
g. GVVP fietspad Doldersumerweg | K | 2021 | 550.000 | 536.039 | 24.741 | NEE | - | 511.298 |
B | 2022 | 275.000 | 275.000 | 13.935 | NEE | - | 261.065 | |
g. GVVP fietspad Doldersumerweg | N | 275.000 | 261.039 | 10.806 | NEE | - | 250.233 | |
h. GVVP markering fietspaden | K | 2021 | 25.000 | 14.892 | -10.108 | NEE | - | 25.000 |
i. Vervanging armaturen en verouderde lichtmasten | K | 2021 | 150.000 | 150.000 | - | NEE | - | 150.000 |
j. GVVP veilige bermen fiestpaden | K | 2022 | 50.000 | 50.000 | - | NEE | - | 50.000 |
k. GVVP markering fietspaden | K | 2022 | 50.000 | 50.000 | 807 | NEE | - | 49.193 |
l. Vervanging armaturen en verouderde lichtmasten | K | 2022 | 150.000 | 150.000 | 100.590 | NEE | - | 49.410 |
m. Herontwikkeling locatie Dingspilhuus | K | 2019 | 820.000 | 592.628 | 11.860 | NEE | - | 580.768 |
B | 2021 | - | 90.000 | - | NEE | - | 90.000 | |
m. Herontwikkeling locatie Dingspilhuus | N | 820.000 | 502.628 | 11.860 | NEE | - | 490.768 | |
n. Investering bermverharding | K | 2021 | 125.000 | 31.250 | - | NEE | - | 31.250 |
B | 2021 | - | 31.250 | - | NEE | - | 31.250 | |
n. Investering bermverharding | N | 125.000 | - | - | NEE | - | - | |
o. Fietspad startbaan | K | 2022 | 223.165 | 223.165 | 48.459 | NEE | - | 174.706 |
B | 2022 | 200.000 | 200.000 | 48.549 | NEE | - | 151.541 | |
o. Fietspad startbaan | N | 23.165 | 23.165 | - | NEE | - | 23.165 | |
p. Uitvoeren beleid- en beheerplan Brinken | K | 2021 | 15.000 | 15.000 | 14.432 | JA | 568 | - |
q. Parkeerplaats trailer Uffelte t.b.v. paardensport | K | 2022 | 28.500 | 28.500 | 25.000 | JA | 3.500 | - |
B | 2022 | 12.500 | 12.500 | 25.000 | JA | -12.500 | - | |
q. Parkeerplaats trailer Uffelte t.b.v. paardensport | N | 16.000 | 16.000 | - | JA | 16.000 | - | |
r. Uitvoering motie verlichting trambaan | K | 2022 | 100.000 | 100.000 | - | NEE | - | 100.000 |
s. Parkeerplaats trailer Boschoord t.b.v. paardensport | K | 2022 | 24.750 | 24.750 | 27.273 | JA | 477 | - |
B | 2022 | 6.271 | 6.271 | 6.271 | JA | - | - | |
s. Parkeerplaats trailer Boschoord t.b.v. paardensport | N | 18.479 | 18.479 | 18.002 | JA | 477 | - | |
t. Vervanging brug 'n Achterkamp Lheebroek | K | 2022 | 400.000 | 400.000 | 30.186 | NEE | - | 369.814 |
u. Uitvoeren beleid- en beheerplan Brinken | K | 2022 | 15.000 | 15.000 | 14.133 | JA | 867 | - |
Totaal | 6.306.644 | 3.792.619 | 542.728 | 1.075 | 3.248.816 |
Toelichting:
q. Parkeerplaats trailer Uffelte t.b.v. paardensport
Naast de subsidie van € 12.500 uit de Regio Deal is sprake van een niet-begrote bijdrage van € 12.500 van de provincie Overijssel. Per saldo wordt de investering volledig bekostigd uit bijdragen van derden en kunnen de begrote kapitaallasten vanaf 2023 vrijvallen in de 1e Bestuursrapportage 2023.