Voortgang acties

Programma 2 Verkeer en vervoer

Voortgang acties

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Wij willen samen met inwoners en andere stakeholders een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte realiseren. De basis hiervoor is gelegd in het visiedocument BrinQ. Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) geeft de komende periode richting aan het beleid voor Verkeer en vervoer. De fiets krijgt de komende jaren meer aandacht. Snelfietsroutes en elektrisch fietsen maken hier onderdeel van uit. Daarom gaan we aan de slag met het uitvoeringsplan ‘fiets’. Bij deze plannen staan wij open voor nieuwe initiatieven en suggesties vanuit de samenleving.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

2.1 Aantrekkelijke openbare ruimte

Terug naar navigatie - 2.1 Aantrekkelijke openbare ruimte

Omschrijving (label)

Jaarverslag 2022

We willen een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte realiseren.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2 Aantrekkelijke en veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - 2.2 Aantrekkelijke en veilige leefomgeving

Omschrijving (label)

Jaarverslag 2022

We willen vanuit het visiedocument BrinQ de komende jaren de openbare ruimte inrichten en beheren, zodat er sprake is van een meer aantrekkelijk leefbare en veilige leefomgeving.

Wat gaan we daarvoor doen?

Programma 2 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer

Wat heeft het gekost?

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
2.1 Verkeer en vervoer
Lasten 3.284 3.681 3.554 3.594 40
Baten 413 334 334 368 34
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer -2.872 -3.347 -3.220 -3.227 -6

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Binnen dit programma vallen de afwijkingen binnen de vastgestelde rapportagetoleranties en worden daarom niet toegelicht. 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

In de investeringstabellen wordt inzicht gegeven in het (bruto) krediet (K) en de bijdrage van derden (B). Het restant krediet wordt overgeheveld naar 2023, wanneer de investering nog niet gereed gemeld is. De mutatie in het krediet betreft de over- of onderschrijding van gereed gemelde investeringen. In de meeste gevallen is dit een kredietoverschot, dit houdt in dat de kapitaallasten in de toekomst lager zijn dan begroot op basis van het vastgestelde krediet.

Met ingang van boekjaar 2023 is een nieuwe werkwijze van toepassing met betrekking tot de kredieten, waarbij het geen automatisme meer zal zijn om kredieten over te hevelen. Bij de 1e Bestuursrapportage kan kenbaar worden gemaakt of bij kredieten een mogelijke overheveling wordt voorzien, waarna bij de 2e Bestuursrapportage het besluit kan worden genomen om kredieten over te hevelen naar het volgende boekjaar. Vervolgens zullen bij de Jaarrekening 2023 die kredieten worden afgesloten, waarvan besloten is om deze niet over te hevelen.

Investeringen in  € K/B Oorspr. Jaar Oorspr. krediet Krediet 2022 Besteed in 2022 Gereed Mutatie krediet Restant Krediet
a. Ruimtelijk actieplan Havelte K 2017 2.200.000 652.273 13.259 NEE - 639.014
b. Vervanging M.A. Naamen van Eemneslaan K 2018 460.000 40.000 46.837 JA -6.837 -
  B 2021 - 40.000 30.000 JA 10.000 -
b. Vervanging M.A. Naamen van Eemneslaan N   460.000 - 16.837 - -16.837 -
                 
c. Evenementen terrein Uffelte K 2020 80.000 78.818 4.461 NEE - 74.357
d. Fietspaden K 2020 205.000 205.000 - NEE - 205.000
e. Vervanging en reconstructie wegen K 2021 299.000 260.325 296.640 NEE - 239.503
f.  Vervanging en reconstructie wegen K 2022 830.000 830.000 296.640 NEE - 533.360
g. GVVP fietspad Doldersumerweg K 2021 550.000 536.039 24.741 NEE - 511.298
  B 2022 275.000 275.000 13.935 NEE - 261.065
g. GVVP fietspad Doldersumerweg N   275.000 261.039 10.806 NEE - 250.233
                 
h. GVVP markering fietspaden K 2021 25.000 14.892 -10.108 NEE - 25.000
i. Vervanging armaturen en verouderde lichtmasten K 2021 150.000 150.000 - NEE - 150.000
j. GVVP veilige bermen fiestpaden K 2022 50.000 50.000 - NEE - 50.000
k. GVVP markering fietspaden K 2022 50.000 50.000 807 NEE - 49.193
l. Vervanging armaturen en verouderde lichtmasten K 2022 150.000 150.000 100.590 NEE - 49.410
m. Herontwikkeling locatie Dingspilhuus K 2019 820.000 592.628 11.860 NEE - 580.768
  B 2021 - 90.000 - NEE - 90.000
m. Herontwikkeling locatie Dingspilhuus N   820.000 502.628 11.860 NEE - 490.768
                 
n. Investering bermverharding K 2021 125.000 31.250 - NEE - 31.250
  B 2021 - 31.250 - NEE - 31.250
n. Investering bermverharding N   125.000 - - NEE - -
                 
o. Fietspad startbaan K 2022 223.165 223.165 48.459 NEE - 174.706
  B 2022 200.000 200.000 48.549 NEE - 151.541
o. Fietspad startbaan N   23.165 23.165 - NEE - 23.165
                 
p. Uitvoeren beleid- en beheerplan Brinken K 2021 15.000 15.000 14.432 JA 568 -
q. Parkeerplaats trailer Uffelte t.b.v. paardensport K 2022 28.500 28.500 25.000 JA 3.500 -
  B 2022 12.500 12.500 25.000 JA -12.500 -
q. Parkeerplaats trailer Uffelte t.b.v. paardensport N   16.000 16.000 - JA 16.000 -
                 
r. Uitvoering motie verlichting trambaan K 2022 100.000 100.000 - NEE - 100.000
s. Parkeerplaats trailer Boschoord t.b.v. paardensport K 2022 24.750 24.750 27.273 JA 477 -
  B 2022 6.271 6.271 6.271 JA - -
s. Parkeerplaats trailer Boschoord t.b.v. paardensport N   18.479 18.479 18.002 JA 477 -
                 
t. Vervanging brug 'n Achterkamp Lheebroek K 2022 400.000 400.000 30.186 NEE - 369.814
u. Uitvoeren beleid- en beheerplan Brinken K 2022 15.000 15.000 14.133 JA 867 -
                 
Totaal     6.306.644 3.792.619 542.728   1.075 3.248.816

Toelichting:

q. Parkeerplaats trailer Uffelte t.b.v. paardensport

Naast de subsidie van € 12.500 uit de Regio Deal is sprake van een niet-begrote bijdrage van € 12.500 van de provincie Overijssel. Per saldo wordt de investering volledig bekostigd uit bijdragen van derden en kunnen de begrote kapitaallasten vanaf 2023 vrijvallen in de 1e Bestuursrapportage 2023.