1. Economische ontwikkeling
2. Fysieke bedrijfsinfrastructuur
3. Bedrijfsloket en regelingen
4. Economische promotie
Voortgang acties
Programma 3 Economie
Voortgang acties
Ind 3.001 Vestigingen (van bedrijven)
Terug naar navigatie - Ind 3.001 Vestigingen (van bedrijven)Omschrijving (toelichting)
Het aantal vestigingen van bedrijven per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar
Gebied | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Drenthe | 152,20 | 166,00 |
Westerveld | 211,40 | 226,60 |
Ind 3.002 Functiemenging
Terug naar navigatie - Ind 3.002 FunctiemengingOmschrijving (toelichting)
De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.
Gebied | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Drenthe | 50,10 % | 51,00 % |
Westerveld | 52,90 % | 53,30 % |
Wat hebben we bereikt?
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?Om het buitengebied leefbaar te houden moet er evenwicht zijn tussen landbouw, wonen, economie en natuur. De Regio Zwolle is voor onze gemeente van groot belang. We doen mee aan drie actielijnen van de Regio Deal, namelijk economische structuurversterking, het toekomstbestendig maken van de arbeidsmarkt en een meervoudige gebiedsontwikkeling met balans tussen stad en platteland. Met als doel om natuurgebieden te laten floreren in een stedelijk landschap met voldoende duurzame mobiliteitsoplossingen.
Om de concurrentiepositie van de gemeente door het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven te laten versterken, ligt de focus op het stimuleren en ondersteunen van ondernemers bij het programma Vitale Vakantieparken. Hier kunnen twee lijnen worden onderscheiden, namelijk het excelleren van bestaande vakantieparken (uitbreiden, vernieuwen en/of omvormen) of het transformeren van parken naar een andere bestemming. Momenteel zijn er veel gebiedsopgaven zoals het verminderen van de stikstofdepositie, de bossenstrategie, klimaat en energieopgaven. Het Rijk is bezig met een transitie van de Nationale Parken, waarbij de gemeente betrokken is bij een mogelijke doorontwikkeling van de nieuwe standaard voor Nationale Parken.
Doel
Terug naar navigatie - Doel3.1 Wij willen het onderscheidend vermogen van de gemeente versterken op het gebied van toerisme en recreatie.
Wat gaan we daarvoor doen?
3.2 Goed economisch klimaat
Omschrijving (label)
Jaarverslag 2022Wij willen een goed economisch klimaat stimuleren voor inwoners en ondernemers binnen onze gemeente.
Wat gaan we daarvoor doen?
Programma 3 Economie
Terug naar navigatie - Programma 3 EconomieWat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Realisatie 2022 | Verschil 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
3.1 Economische ontwikkeling | ||||||
Lasten | 567 | 528 | 588 | 447 | -140 | |
Baten | 256 | 139 | 139 | 26 | -113 | |
Totaal 3.1 Economische ontwikkeling | -311 | -389 | -449 | -421 | 27 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||||||
Lasten | 0 | 0 | 0 | 9 | 9 | |
Totaal 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 0 | 0 | 0 | -9 | -9 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | ||||||
Lasten | 43 | 46 | 46 | 51 | 5 | |
Baten | 15 | 14 | 14 | 15 | 1 | |
Totaal 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -28 | -32 | -32 | -36 | -3 | |
3.4 Economische promotie | ||||||
Lasten | 1.056 | 1.256 | 1.516 | 1.061 | -455 | |
Baten | 2.543 | 2.359 | 2.278 | 2.092 | -187 | |
Totaal 3.4 Economische promotie | 1.488 | 1.103 | 762 | 1.030 | 268 | |
Totaal programma 3 | 1.148 | 683 | 281 | 564 | 283 |
Toelichting
Terug naar navigatie - Toelichting3.1 Economische ontwikkeling: een voordelig verschil van € 140.000 aan lasten:
Het verschil is te verklaren doordat de lasten voor toezicht op de realisatie van snel internet voordeliger zijn uitgevallen (€ 60.000). De lasten van de actielijnen voor de Regio Deal vallen onder meerdere taakvelden, waardoor verschillen tegen elkaar wegvallen. Op dit taakveld is sprake van een voordeel van € 68.000, hetgeen wegvalt tegen een overschrijding op taakveld 3.4. Per saldo is de realisatie van alle actielijnen gelijk aan de begroting.
3.1 Economische ontwikkeling: een nadelig verschil van € 113.000 aan baten:
Het verschil is te verklaren, doordat er een administratieve correctie voor de bijdragen voor de Regio Deal is doorgevoerd. De baten en lasten van de Regio Deal verlopen via de bestemmingsreserve Regio Deal.
3.4 Economische promotie: een voordelig verschil van € 455.000 aan lasten:
Een deel van het verschil is te verklaren door € 71.000 op het gebied van toerisme en recreatie, waarbij de reguliere subsidies vooral via de Regio Deal zijn uitgekeerd. In het kader van de Vitale Vakantieparken komt een verschil naar voren van € 27.000, doordat de kosten voor handhaving milieu lager zijn uitgevallen dan vooraf begroot was. Daarnaast is er minder uitgegeven aan algemene kosten voor het project Vitale Vakantieparken. Met het oog op de Regio Deal toerisme is een verschil van € 361.000 ontstaan, omdat als gevolg van een herstelboeking vanuit de beginbalans de budgetten zijn bijgesteld. Aangezien niet alle middelen in 2022 zijn uitgegeven, worden de restantbudgetten in 2023 vanuit de reserve beschikbaar gesteld.
3.4 Economische promotie: een nadelig verschil van € 187.000 aan baten:
Het verschil is aan de ene kant te verklaren door een lagere ontvangst van toeristenbelasting (€ 37.000) en aan de andere kant zijn er minder voorschotten ontvangen vanuit de provincie Overijssel in het kader van de Regio Deal (€ 144.000). Dit wordt in 2023 gecompenseerd bij de eindafrekening.
Betrokkenheid Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Betrokkenheid Verbonden partijenSamen met Recreatieschap Drenthe worden activiteiten ontplooid met als doel versterking van het recreatief-toeristisch beleid en infrastructuur in Drenthe en de gemeente Ooststellingwerf. De gemeentelijke bijdrage is als volgt:
Kosten verbonden partijen | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Realisatie 2022 | Verschil 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
6830402 Toerisme en Recreatie | -87 | -89 | -89 | -90 | 0 | |
Totaal | -87 | -89 | -89 | -90 | 0 |
Investeringen
Terug naar navigatie - InvesteringenIn de investeringstabellen wordt inzicht gegeven in het (bruto) krediet (K) en de bijdrage van derden (B). Het restant krediet zal worden overgeheveld naar 2023, wanneer de investering nog niet gereed gemeld is. De mutatie in het krediet betreft de over- of onderschrijding van gereed gemelde investeringen. In de meeste gevallen is dit een kredietoverschot, hetgeen inhoudt dat de kapitaallasten in de toekomst lager zijn dan begroot op basis van het vastgestelde krediet.
Met ingang van boekjaar 2023 is een nieuwe werkwijze van toepassing met betrekking tot de kredieten, waarbij het geen automatisme meer zal zijn om kredieten over te hevelen. Bij de 1e Bestuursrapportage kan kenbaar worden gemaakt of bij kredieten een mogelijke overheveling wordt voorzien, waarna bij de 2e Bestuursrapportage het besluit kan worden genomen om kredieten over te hevelen naar het volgende boekjaar. Vervolgens zullen bij de Jaarrekening 2023 die kredieten worden afgesloten, waarvan besloten is om deze niet over te hevelen.
Investeringen | K/B | Oorspr. Jaar | Oorspr. krediet | Krediet 2022 | Besteed in 2022 | Gereed | Mutatie krediet | Restant Krediet |
Investeringen Camping Hesselte | K | 2022 | 3.000.000 | 3.000.000 | 2.300.000 | 2.300.000 | 700.000 | |
Totaal | 3.000.000 | 3.000.000 | 2.300.000 | 2.300.000 | 700.000 |
Toelichting:
In december 2022 is het recreatiecentrum Hesselte aangekocht. Het betreft een strategische aankoop en biedt mogelijkheden om voor de middellange termijn plannen te ontwikkelen voor een definitieve invulling. Daartoe zal grondexploitatie worden opgesteld. In de ontwikkelfase wordt het terrein benut voor een recreatieve functie. Daarnaast worden op korte termijn flexwoningen geplaatst voor het huisvesten van de doelgroep 'spoedzoekers'.
Verantwoording Regio Deal
Terug naar navigatie - Verantwoording Regio DealActielijn Economie (tweede jaar)
De eerste expeditie is afgerond. Het collectief en de ondernemers hebben veel ervaring opgedaan. De website www.circulairwesterveld.nl is doorontwikkeld. De ervaringen van de deelnemers zijn te lezen op deze website: Verhalen Expeditie Westerveld - Collectief Circulair Westerveld. Voor de tweede keer was een Expeditie Circulair Westerveld georganiseerd voor inwoners en ondernemers met circulaire ambities. In 2022 zijn vier projecten gerealiseerd. In totaal bestaat de expeditie na twee edities uit acht projecten.
Actielijn Toerisme
In het kader van de Regio Deal actielijn ‘Duurzame groei toerisme in de gemeente Westerveld’ zijn subsidiebijdragen toegekend voor:
* marketing en communicatie van de Koloniën van Weldadigheid;
* inrichting van het bezoekerscentrum in Doldersum (bij hotel Grenzeloos Drenthe);
* boerderijbeleving bij Hoeve Willem III;
* auto-avontuur van Johannes gericht op gezinnen met kinderen;
* film over de tuinbouwschool;
* aanpassen en optimaliseren van de mountainbikeroute in Dwingeloo;
* fietsroutes opgezet door Stichting Boerentrots;
* Duitse versie van de Drenthe hikes;
* digitalisering van de evenementen op UIT Westerveld.
Daarnaast zijn twee trailerparkeerplaatsen voor ruiters gerealiseerd. De trailerparkeerplaats, gelegen aan de Boijlerstraat, sluit aan op twee ruiterroutes, waaronder de Desperadoroute en een Route door het Drents-Friese Wold. De trailerparkeerplaats, bij de weg achter de es, sluit aan op de ruiterroute in het Wester- en Oosterzand. Ook is gestart met de voorbereiding voor de aanleg van de tweede en laatste fase van het wandelroutenetwerk in Diever en het Drents-Friese Wold. Bij de toegangspoort Holtingerveld gaat Landschapsbeheer Drenthe samen met de stakeholders aan de slag met een plan om het evenemententerrein landschappelijk te vernieuwen. Vanuit de regiopromotie Zuidwest Drenthe is een bijdrage geleverd aan diverse publicaties zoals Het Drenthe magazine, evenementenkalenders, vakantiedoeboek en Erleb Drenthe om de toeristische regio goed in beeld te brengen en te promoten. Er is een nieuwe fietskaart uitgebracht met de zeven mooiste routes door Zuidwest Drenthe en een wandelstartkaart met daarin alle wandelroutes in de regio. Er zijn diverse ondernemersbijeenkomsten en een gebiedssafari voor ondernemers georganiseerd om de kennis over het gebied en het gastheerschap van de ondernemers en TIP-vrijwilligers te verbeteren. Ook is samen met buurgemeente De Wolden en provincie Drenthe gestart met de voorbereidingen voor de gebiedsontwikkeling Dwingelderveld-Witteveen-Ruinen. Dit project komt in 2023 tot uitvoering.
Nationale parken – werkgroep Duurzaam toerisme
Duurzaam toerisme zorgt ervoor dat toekomstige generaties kunnen blijven genieten van het gebied en dat de lokale bevolking van het toerisme profiteert en hiervan zo weinig mogelijk hinder ondervindt. Door betere regionale samenhang tussen dorpen, tussengebied en rand- en kerngebieden wordt gestreefd naar een goede balans tussen economie, ecologie en de samenleving. De werkgroep Duurzaam toerisme heeft in 2021 opdracht gegeven aan bureau Ginder om een onderzoek uit te voeren naar de intensiteit (feitelijke bezoekcijfers, herkomst en spreiding in en tussen gebieden), het draagvlak (doel en aard van het bezoek, kwaliteit en ligging), de toeristische potentie en de draagkracht van natuurgebieden en tussenliggende gebieden in de Drents-Friese grensstreek. De eerste voorlopige resultaten zijn eind 2022 gepresenteerd. Het definitieve rapport volgt in het voorjaar van 2023.
Actielijn | Omschrijving actielijn | Begroting na wijziging | Realisatie 2022 | Realisatie 2021 en 2022 | Verwachting 2023 |
Economie | Ontdekken | 167.200 | 111.545 | 236.285 | 287.116 |
Innoveren en valoriseren | 52.320 | 47.065 | 120.314 | 11.028 | |
Groei en ketenontwikkeling | 32.300 | 34.726 | 65.086 | 28.118 | |
Onderzoeken en borgen | 50.000 | 4.433 | 55.367 | 100.000 | |
Consumentenbewustzijn vergroten | 37.530 | 7.766 | 36.304 | 37.885 | |
Subtotaal Economie | 339.350 | 205.534 | 513.357 | 484.147 | |
Toerisme | Spreiden en verleiden | 153.869 | 64.963 | 129.021 | 231.673 |
Voorzieningen locaties, dagrecreatie en gastheerschap | 201.536 | 173.442 | 395.624 | 152.506 | |
Tussenliggend gebied | 185.373 | 66.036 | 116.985 | 120.582 | |
Koloniën van Weldadigheid | 152.468 | 34.504 | 77.079 | 185.497 | |
Verduurzamen en versterken | - | - | 3.078 | - | |
Subtotaal Toerisme | 693.146 | 338.945 | 721.787 | 690.258 | |
Totaal Uitgaven (lasten) | 1.032.496 | 544.479 | 1.235.144 | 1.174.405 | |
Ontvangen bijdragen van Provincie | 337.088 | 23.062 | 460.396 | 414.271 | |
Cofinanciering paardentrailer | 12.500 | 12.500 | 12.500 | - | |
Cofinanciering provincie Drenthe | 19.000 | 19.000 | 19.000 | - | |
Cofinanciering fietspad startbaan | - | 20.843 | 20.843 | - | |
Totaal inkomsten (baten) | 368.588 | 75.405 | 512.739 | 414.271 | |
Totaal eigen bijdrage gemeente | 663.908 | 469.074 | 722.405 | 760.134 | |
Daarvan wordt het volgende bijgedragen uit bestemmingsreserve regiodeal | 76.222 | 82.778 | 159.000 | 104.722 |
Tussentijds is verantwoording afgelegd aan de provincie Overijssel.
Er is in totaal van de provincie Overijssel in 2021 een bedrag van € 189.859 ontvangen voor de actielijn economie en € 247.474 voor de actielijn toerisme. Deze bedragen (50% van de totale toegekende subsidie) zijn in 2021 volledig verantwoord als baten. Voor 2022 zijn de baten opgenomen naar rato van de bestedingen t/m 2022. De bestedingen t/m 2022 die hoger zijn dan de toegekende subsidie zijn verantwoord als nog te ontvangen subsidie. Het restant subsidie wordt in 2023 ontvangen.