Voortgang acties

Paragraaf F Verbonden partijen

Voortgang acties

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De gemeente onderhoudt banden met diverse partijen waarin zij een bestuurlijk of financieel belang heeft, de zogeheten verbonden partijen. Het aangaan van banden met deze partijen komt voort uit politieke motieven en maatschappelijke relevantie. Een bestuurlijk belang betekent dat leden van het college, in het bestuur van een gemeenschappelijke regeling, vertegenwoordigd zijn. Een financieel belang houdt in dat de gemeente door deelname aan een verbonden partij op enigerlei wijze risico kan lopen. De verbonden partijen zijn gerubriceerd naar de volgende categorieën: 
1.    Gemeenschappelijke regelingen
2.    Deelnemingen in vennootschappen
3.    Participaties in stichtingen en verenigingen

Werkvoorzieningsschap Reestmond

Terug naar navigatie - Werkvoorzieningsschap Reestmond
Werkvoorzieningsschap Reestmond te Meppel
Openbaar belang Aandeel
Het plaatsen van mensen uit de deelnemende gemeenten die aangewezen zijn op aangepast werk op een dergelijke plek. Hierbij wordt gestreefd naar passende arbeid zo dicht mogelijk bij de reguliere arbeidsmarkt. Dit houdt mede in het ontwikkelen van de arbeidsmogelijkheden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waardoor hun door- en uitstroomkansen vergroot worden. 24,8%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 2.391
  31-12-2022 2.618
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 3.889
  31-12-2022 2.382
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 299
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2022 2.635
Risico's
Voor een beschrijving van de risico's wordt verwezen naar paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' in de jaarrekening 2022 van Reestmond.

 

Veiligheidsregio Drenthe

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Drenthe
Veiligheidsregio Drenthe te Assen
Openbaar belang Aandeel
Het uitvoeren van taken en bevoegdheden die bij of krachtens de wet aan de Veiligheidsregio zijn opgedragen. Het uitvoeren van overige taken en bevoegdheden welke door de deelnemende gemeenten aan de veiligheidsregio zijn opgedragen 4,4%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 3.293
  31-12-2022 2.426
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 29.055
  31-12-2022 26.716
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 -170
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2022 1.211
Risico's
De Veiligheidsregio is een gemeenschappelijke regeling (GR), waarbij de risico’s uiteindelijk verhaald kunnen worden op de deelnemende gemeenten. De Veiligheidsregio geeft zelf aan dat er risico’s gezien worden in de financiële afwikkeling van de integratie van de Meldkamer Noord Nederland in de Landelijke Meldkamer Organisatie (LMO), herziening FLO overgangsrecht en de kosten voor personeel (vergoeding vrijwilligers en loon- en prijsontwikkeling). De reserves worden als ruim voldoende ingeschat om de risico’s af te dekken. Daarnaast worden nieuwe ontwikkelingen vroegtijdig gesignaleerd en zullen de daaruit voortkomende consequenties voorgelegd worden aan de raad.

Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe

Terug naar navigatie - Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe
Openbaar belang Aandeel
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten om de gezondheid van de inwoners van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, beschermen en bevorderen. Op basis van inwoner aantal
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 2.956
  31-12-2022 3.802
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 11.175
  31-12-2022 7.230
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 618
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2022 877
Risico's

NB: Gemeentelijke bijdrage is inclusief huisvesting jeugdgezondheidszorg en Veilig Thuis Drenthe.

Voor een beschrijving van de risico's wordt verwezen naar paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' in de jaarrekening 2022 van GGD Drenthe.

 

Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)

Terug naar navigatie - Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD) te Assen
Openbaar belang Aandeel
Het uitvoeren van alle milieuvergunningverlening, meldingen, milieutoezicht en handhaving en alle milieuspecialismen en advisering op het gebied van milieu. 3,7%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 334
  31-12-2022 155
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 5.214
  31-12-2022 5.845
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 -179
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2022 742
Risico's
Op dit moment vinden een aantal wijzigingen plaats binnen de RUD op grond van het rapport van Seinstra en van der Laar. Deze ontwikkelingen in de organisatie en het financieel meer in control komen hebben gevolgen voor de bijdrage van de gemeente. De bijdrage is inmiddels al gestegen. Wanneer er bij de RUD tekorten ontstaan zijn de gemeenten en de provincie naar rato verantwoordelijk voor het bijpassen van deze tekorten

Recreatieschap Drenthe

Terug naar navigatie - Recreatieschap Drenthe
Recreatieschap Drenthe te Dwingeloo
Openbaar belang Aandeel
Het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de gemeenten in Drenthe en de gemeente Ooststellingwerf op het gebied van de vrijetijdseconomie (recreatie en toerisme) 7,7%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 1.161
  31-12-2022 1.170
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 1.073
  31-12-2022 1.293
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 11
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2022 63
Risico's
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de eventuele tekorten van de gemeenschappelijke regeling en dus voor het Recreatieschap Drenthe

Eems Dollard Regio

Terug naar navigatie - Eems Dollard Regio
Eems Dollard Regio te Bad Nieuweschans
Openbaar belang Aandeel
Bevorderen van samenwerking aan zowel Duitse als Nederlandse kant van de grens 0,94%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 713
  31-12-2022 689
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 3.660
  31-12-2022 3.128
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 -23
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2022 332
Risico's
Volgens paragraaf 15 lid 3 Gemeenschappelijke Regeling EDR zijn de deelnemers aan de EDR verplicht om naar rato van hun deelnemersbijdragen bij liquidatie extra bijdragen te verstrekken

 

Publiek Vervoer Groningen en Drenthe

Terug naar navigatie - Publiek Vervoer Groningen en Drenthe
Publiek Vervoer Groningen en Drenthe
Openbaar belang Aandeel
Alle gemeenten in Drenthe en Groningen en het OV-bureau Groningen Drenthe werken samen aan het creëren van een optimaal vervoersnetwerk dat betaalbaar en toekomstbestendig is en waarin duurzaam gebruik wordt gemaakt van alle vervoersmiddelen. 1,58%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 165
  31-12-2022 430
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 191
  31-12-2022 228
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 265
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2022 14
Risico's
Het risico voor de deelnemers in deze gemeenschappelijke regeling is beperkt. In het geval de GR een tekort realiseert, zal dit bij de deelnemende gemeenten worden opgehaald.

Overheid en Services (ONS)

Terug naar navigatie - Overheid en Services (ONS)
Overheid en Services (ONS)
Openbaar belang Aandeel
De gemeente Westerveld is per 1 januari 2021 toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling ONS. Het is een lichte regeling voor de bedrijfsvoering. De gemeente neemt sinds 1 januari 2021 diensten af voor de Personeels- en salarisadministratie en sinds 1 september voor het technisch beheer van de ICT. Per 1 januari 2022 worden ook de inkoopdiensten afgenomen. Naast Westerveld nemen de gemeenten Zwolle, Kampen, Dalfsen en de provincie Overijssel deel in de gemeenschappelijke regeling. Het deelnemingspercentage is gebaseerd op het bedrag aan bijdrage van de gemeente Westerveld ten opzichte van het totale bedrag. Qua zeggenschap heeft de gemeente dezelfde stem als een andere deelnemers, waarmee het aandeel op 20% uitkomt. 5,7%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 495
  31-12-2022 3.013
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 13.518
  31-12-2022 9.059
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 2.545
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2022 1.164
Risico's
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de eventuele tekorten van de gemeenschappelijke regeling en dus ook voor de tekorten van ONS. Via tussentijdse rapportages en bestuurlijke afwegingen zal dit zoveel mogelijk beperkt worden.

2. Deelnemingen in vennootschappen

Terug naar navigatie - 2. Deelnemingen in vennootschappen

Onderstaande vennootschappen zijn ontstaan door de splitsing van het netwerkbedrijf en het leveringsbedrijf van Essent en daarnaast door de verkoop van de aandelen in het leveringsbedrijf Essent. 

Enexis Holding B.V

Terug naar navigatie - Enexis Holding B.V
Enexis Holding B.V. te ’s Hertogenbosch
Openbaar belang Aandeel
Enexis Holding B.V. beheert het energienetwerk in zeven provincies in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland en zorgt er voor dat gas en elektriciteit van de energieleveranciers veilig bij de klanten (plm. 2,6 miljoen huishoudens) terecht komt. 0,0928%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 4.241
  31-12-2022 5.291
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 5.154
  31-12-2022 4.907
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 1.300
Risico's

Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen vermogen.

CSV Amsterdam B.V.

Terug naar navigatie - CSV Amsterdam B.V.
CSV Amsterdam B.V. te ’s Hertogenbosch
Openbaar belang Aandeel
Deze aandelen zijn bij de verkoop van de Essent-aandelen ontvangen en dienen ter afwikkeling van de diverse zaken rondom de verkoop. 0,0928%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 312
  31-12-2022 210
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 22
  31-12-2022 13
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 -102
Beleidsvoornemens en risico's

De vennootschap zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is de vennootschap in afwachting van de reactie van de Belastingdienst op het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een gerechtelijke procedure zal in overleg met de Aandeelhouderscommissie de procedure al dan niet worden voortgezet. Na afwikkeling van deze bezwaar- en/of beroepsprocedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure zal de vennootschap kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering e beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW

Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.

Terug naar navigatie - Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. ’s Hertogenbosch
Openbaar belang Aandeel
Deze aandelen zijn bij de verkoop van de Essent-aandelen ontvangen en dienen ter afwikkeling van de diverse zaken rondom de verkoop. 0,0928%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 1.532
  31-12-2022 1.480
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 6.925
  31-12-2022 9.914
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 -52
Risico's

Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. Het doel is dat de vennootschap in 2022 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.496.822) (art 2.:81 BW).

Overige vennootschappen waarin wordt deelgenomen.

N.V RENDO

Terug naar navigatie - N.V RENDO
N.V RENDO te Hoogeveen
Openbaar belang Aandeel
Eigenaar zijn van een netwerkbedrijf, ter voorkoming van misbruik van de monopolypositie en zorgdragen voor een stabiele en veilige levering 7,97%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 76.024
  31-12-2022 n.n.b.
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 101.110
  31-12-2022 n.n.b.
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 n.n.b.
Risico's

Eigenaar zijn van een netwerkbedrijf, ter voorkoming van misbruik van de monopolypositie en zorgdragen voor een stabiele en veilige levering

De begroting van RENDO wordt in de tweede helft van het jaar vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Deze is daarom nog niet bekend bij het opstellen van de gemeentelijke begroting.

N.V Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD

Terug naar navigatie - N.V Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD
N.V Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) te Assen
Openbaar belang Aandeel
Eigenaar zijn van een netwerkbedrijf, ter voorkoming van misbruik van de monopolypositie en zorgdragen voor een stabiele en veilige levering 1,079%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 53.000
  31-12-2022 n.n.b.
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022

144.000

  31-12-2022 n.n.b.
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 n.n.b.
Risico's

Het risico, en daarmee de aansprakelijkheid, voor de aandeelhouders is beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap art 2.:81 BW.

De begroting van WMD wordt in de tweede helft van het jaar vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Deze is daarom nog niet bekend bij het opstellen van de gemeentelijke begroting.

Waterbedrijf Vitens NV

Terug naar navigatie - Waterbedrijf Vitens NV
Waterbedrijf Vitens NV te Zwolle
Openbaar belang Aandeel
Eigenaar zijn van een netwerkbedrijf, ter voorkoming van misbruik van de monopolypositie en zorgdragen voor een stabiele en veilige levering 0,449%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 600
  31-12-2022 n.n.b.
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022

1.340

  31-12-2022 n.n.b.
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 n.n.b.
Risico's

Het risico voor de gemeente zit in het afwaarderen van de boekwaarde van de aandelen. Wanneer zou blijken dat Vitens niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Op dit moment is dat risico met een solvabiliteit van circa 30% zeer gering. 

De begroting van Vitens wordt in de tweede helft van het jaar vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Deze is daarom nog niet bekend bij het opstellen van de gemeentelijke begroting.

Wadinko N.V.

Terug naar navigatie - Wadinko N.V.
Wadinko N.V. te Zwolle
Openbaar belang Aandeel
Bevorderen werkgelegenheid. 2,344%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 74.147
  31-12-2022 n.n.b.
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 6.923
  31-12-2022 n.n.b.
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 n.n.b.
Risico's

Inherent aan haar doelstellingen loopt Wadinko risico’s. Door de interne maatregelen met betrekking tot risicobeheersing, zoals beschreven in de jaarrekening van Wadinko, zijn de risico’s voor de aandeelhouders beperkt.

Door Wadinko wordt geen openbare begroting opgesteld.

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)

Terug naar navigatie - N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) te den Haag
Openbaar belang Aandeel
Verkrijgen van toegang tot de kapitaalmarkt; d.m.v. gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG Bank bij aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen. 0,0009%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 5.062
  31-12-2022 n.n.b.
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 143.995
  31-12-2022 n.n.b.
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 n.n.b.
Risico's

Maximaal risico t.a.v. de afwaardering van de boekwaarde van de aandelen en het niet ontvangen van dividend. Het risico op afwaardering zal beperkt zijn aangezien het een staatsbank betreft. Het risico op beperkte dividenduitkering heeft zich de laatste jaren voorgedaan, door gewijzigde regelgeving en de lage rente. Hier wordt bij het opstellen van de begroting rekening mee gehouden

De BNG Bank kan geen gegevens inzake vermogen en resultaat voor het komende jaar aanleveren in verband met bedrijfsgegevens die voor concurrenten van belang kunnen zijn.

ROVA N.V.

Terug naar navigatie - ROVA N.V.
Regionaal Orgaan Verwijdering Afvalstoffen (ROVA N.V.) te Zwolle
Openbaar belang Aandeel
Door deelname in de aandelen van ROVA kunnen we gebruik maken van de aangeboden diensten. 0,184%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 40.320
  31-12-2022 40.866
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2022 58.839
  31-12-2022 63.473
Resultaat over 2022 (x € 1.000) 2022 4.369
Risico's

Voor de gemeenten zal maximaal het ingelegde bedrag in aandelen moeten worden afgeboekt bij een eventueel faillissement van ROVA, daarnaast zal er met spoed een andere afvalinzamelaar gezocht moeten worden. Dit kan hogere kosten met zich meebrengen. Het risico dat dit zich voor zal doen, wordt zeer klein geacht, aangezien er regelmatig overleggen met ROVA plaatsvinden en de financiële organisatie geborgd is.

 

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Terug naar navigatie - De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

De VNG ondersteunt gemeenten bij hun ontwikkeling en behartigt hun belangen. Als belangenbehartiger van alle gemeenten is de VNG regelmatig gesprekspartner van andere overheden leden van het parlement, maatschappelijke organisaties en belangenverenigingen.
Daarnaast voert de VNG gemeenschappelijke diensten voor gemeenten uit en biedt haar leden een platform. Jaarlijks wordt de contributie op basis van het aantal inwoners vastgesteld. Voor 2022 bedroeg de bijdrage voor onze gemeente € 32.656. Daarnaast wordt er nog een jaarlijkse bijdrage betaald aan het Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (€ 61.760).

Talentenregio

Terug naar navigatie - Talentenregio

Talentenregio is een samenwerkingsverband op het gebied van Human resource management, tussen 26 decentrale overheidsorganisaties uit de regio Zwolle. Het doel van Talentenregio is om samen te werken op het gebied van intergemeentelijke mobiliteit, om een kennisnetwerk te zijn, om de arbeidsmarktcommunicatie te verbeteren en om een traineetraject te bieden. De contributiekosten bedragen € 18.735 per jaar. Daarnaast wordt er nog gebruik gemaakt van de aangeboden producten van de Talentenregio.

Vereniging van Drentse gemeenten (VDG

Terug naar navigatie - Vereniging van Drentse gemeenten (VDG

De Vereniging Drentse Gemeenten (VDG) is de provinciale afdeling van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). De VDG is van en voor de Drentse gemeenten en biedt een belangrijk platform aan haar leden om elkaar te ontmoeten, kennis te delen, gezamenlijke afspraken te maken om een gezamenlijk gezicht te zijn richting VNG, Rijk, Provincie en andere samenwerkingspartners van gemeenten. De VDG wordt ondersteund door een klein projectbureau. Dit projectbureau bestaat uit een bestuurlijk adviseur/ programmamanager en een programma-/ projectsecretaris. In 2019 is de strategische agenda van de VDG vastgesteld. Hiermee wil het bestuur invulling geven aan de wens om meer inhoudelijke focus en verdieping aan te brengen binnen de vereniging. De strategische agenda bestaat uit zes opgaven:
•    Leefbaarheid en krimp
•    Samen aan de slag voor het klimaat
•    Goede en bereikbare zorg
•    Problematische schulden
•    Goed openbaar bestuur
•    Omgevingswet
De bijdrage voor 2022 was € 10.522 (exclusief aanvullende bijdrage voor projecten en herstelbijdrage).

Regio Zwolle

Terug naar navigatie - Regio Zwolle

Regio Deal Regio Zwolle is een bestuurlijke samenwerking tussen 22 verschillende gemeenten en 4 provincies rondom Zwolle. 
In 2020 is volop gewerkt aan de nieuwe agenda genaamd ‘Nieuwe Agenda Regio Zwolle stapt over eigen grenzen’. Binnen deze agenda wordt gewerkt aan een vijftal tafels: economie, menselijk kapitaal (HCA), leefomgeving, energie en bereikbaarheid. De tafel economie kent de bestaande sectoren/clusters, te weten: Agri&Food, Vrijetijdseconomie, Health, Kunststoffen en Logistiek. De gemeente Westerveld doet daarnaast mee aan de tafel menselijk kapitaal. Binnen de andere tafels volgt de gemeente de ontwikkelingen als het gaat om leefomgeving met de woningbouwopgave en bedrijventerreinen, de tafel energie om de lijn te bewaren als het gaat om overkoepelende zaken en de tafel bereikbaarheid middels de verstedelijkingsstrategie van de Regio Zwolle. We trekken daarnaast ook op met de provincie Drenthe en de andere drie gemeenten die lid zijn van de Regio Deal.   
Een belangrijk onderdeel van de Regio Deal is Kennispoort. Kennispoort is het innovatie-netwerk van ondernemers, onderwijs, onderzoek en overheid. In 2020 hebben wij succes geboekt door deelname van de gemeente aan twee actielijnen uit de Regio Deal Regio Zwolle. Op het vlak van circulair produceren en consumeren en de vrijetijdseconomie hebben wij extra budget ontvangen om een versnelling te kunnen maken op deze onderwerpen. De ontwikkelingen en voortgang van de Regio Deal Regio Zwolle worden besproken in de tafel Leefomgeving. 
De gemeentelijke bijdrage in 2022 is € 2,40 per inwoner. 

Stichting Het Oversticht Zwolle

Terug naar navigatie - Stichting Het Oversticht Zwolle

Het welstandstoezicht en de gemeentelijke monumentencommissie zijn in de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit bij deze stichting ondergebracht, zie ook hieronder. De gemeentelijke archeoloog wordt eveneens via Het Oversticht ingehuurd. Het bestaande inhuurcontract voor de gemeentelijke archeoloog heeft een looptijd van drie jaar, ingaande 1 januari 2019 en lopende tot 1 januari 2023.

Beoordeling bouwplannen.
De gemeente Westerveld maakt voor planbeoordelingen gebruik van de commissie Ruimtelijke kwaliteit (welstandstoezicht) van Het Oversticht in Zwolle. Deze commissie heeft tot doel het uitbrengen van een onafhankelijk integraal advies over zaken in het kader van de Omgevingsvergunning aangaande bouw- en monumentenwetgeving.
Het installeren van de leden van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van Het Oversticht is een raadsbevoegdheid. De huidige samenstelling wordt tot aan het in werking treden van de Omgevingswet, (voorzien voor 1 januari 2023 en uitgezonderd bijzondere omstandigheden) ongewijzigd gecontinueerd; behoudens natuurlijk verloop. Met ingang van 1 januari 2019 zijn de leden van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit opnieuw (her-) benoemd. 

Samenwerkingsverband UNESCO nominatiedossier ‘Koloniën van Weldadigheid’

Terug naar navigatie - Samenwerkingsverband UNESCO nominatiedossier ‘Koloniën van Weldadigheid’

Sinds 2010 wordt er internationaal samengewerkt aan een succesvolle nominatie van de voormalige Rijkskoloniën van Weldadigheid tot UNESCO Werelderfgoed. De gemeente Westerveld is één van de voortrekkers geweest voor uitbreiding van het dossier en heeft in 2012 een bestuurlijk charter ondertekend, waarin we deze intentie (zowel op het gebied van personele inzet als financieel) hebben bevestigd. Uiteindelijk zijn vier van de zeven Koloniën van Weldadigheid ingeschreven als UNESCO Werelderfgoed, waarvan twee in onze gemeente liggen: Frederiksoord en Wilhelminaoord (inclusief een deel van de Oost- en Westvierdeparten in Weststellingwerf, Fryslân). De gemeente Westerveld heeft zitting in de stuurgroep en een ambtelijk managementteam, beide staan onder voorzitterschap van de provincie Drenthe. Naast de gemeente Westerveld zijn de  overige partners binnen het samenwerkingsverband de gemeenten Noordenveld (Dr.), Steenwijkerland, Ommen en Hardenberg (Ov), Weststellingwerf (Fr), Stad Hoogstraaten (Provincie Antwerpen) en Merksplas (Provincie Antwerpen), de provincies Drenthe, Overijssel, Fryslân en Antwerpen. De Vlaamse partners worden vertegenwoordigd door Het Kempens Landschap als zijnde het uitvoeringsorgaan van de Provincie Antwerpen. 
Op lokaal niveau wordt in een coördinatiemodel samengewerkt met de gemeenten Steenwijkerland en Weststellingwerf. Westerveld ondersteund Weststellingwerf op ambtelijk niveau voor het UNESCO deel van de Oost- en Westvierdeparten. Er vinden afstemmingsgesprekken plaats met de belangrijkste stakeholders in het dossier – inwoners, ondernemers uit de recreatie- en toeristische sector, gekoepeld in Stichting Weldadig Oord, Stichting Maatschappij van Weldadigheid en de agrarische sector, samengebracht in de Vereniging Agrarische Belangen Oorden en Parten. Met de agrarische sector en de gemeenten Weststellingwerf en Steenwijkerland is een bestuurlijk convenant afgesloten over het agrarisch grondgebruik binnen de aangewezen UNESCO kern- en bufferzones. Door de succesvolle uitrol van het coördinatiemodel heeft ons component inmiddels binnen het dossier een voorbeeldfunctie. Door alle partners wordt aan de hand van een door de stuurgroep vastgesteld werkplan gewerkt aan gemeenschappelijke communicatie (het verhaal van de zeven) en het UNESCO managementplan (voor de UNESCO geregistreerde vier Koloniën in Nederland en België). Vier keer per jaar wordt er met alle partijen in ons gebied een z.g. ‘Stakerholdersklankbordoverleg’ georganiseerd, twee keer per jaar wordt er een stuurgroep georganiseerd. De gemeente Westerveld heeft zich middels het UNESCO managementplan financieel en op het gebied van personele inzet aan het dossier gecommitteerd. 

WRZ Zwolle

Terug naar navigatie - WRZ Zwolle

Het Werkbedrijf Regio Zwolle (WRZ) is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten in de regio Zwolle, het UWV Werkbedrijf, werkgevers- en werknemersorganisaties en onderwijsinstellingen. Het Werkbedrijf heeft geen rechtspersoonlijkheid, maar is een netwerk van partijen die samenwerken op basis van een af te sluiten convenant aan het oplossen van arbeidsmarktvraagstukken in de regio. De individuele partijen besluiten ieder voor zich tot samenwerking in het Werkbedrijf.
Momenteel aan het werk met de herstelaanpak Werkgelegenheid daarbij bouwt Regio Zwolle voort op wat er al is in de regio. Het afgelopen jaar en de afgelopen maanden hebben we een eigen crisisaanpak binnen de Human Capital Agenda en Werkbedrijf Regio Zwolle. Crisisaanpak wordt verbonden aan hetgeen wat we in afgelopen periode met elkaar hebben opgebouwd en de verbinding gelegd met economie en werk.

P10-gemeenten

Terug naar navigatie - P10-gemeenten

De P10 is het samenwerkingsverband van grote plattelandsgemeenten. De inmiddels dertig grootste plattelandsgemeenten van Nederland hebben veel dezelfde ambities en uitdagingen waarvoor zij zich dagelijks inzetten. In P10-verband brengen zij deze onder de aandacht van de landelijke en Europese politiek. De P10 is samen met andere organisaties zoals LTO, Vereniging Kleine kernen, Netwerk Platteland, één van de organisaties die de Plattelandsthema’s onder de aandacht brengt van diverse partijen. Gesprekspartners zijn o.a. VNG en diverse ministeries.
De P10 maakt zich onder meer sterk voor:
•    Functieveranderingen op het Platteland
•    Nieuwe Economische kansen in de Buitengebieden
•    Leefbaarheid in de kernen (voorzieningen, zorg, onderwijs)
•    Recreatie en toerisme
•    Veiligheid in het landelijke gebied (aanrijtijden)
•    Natuur- en waterbeheer, duurzaamheid
•    Relatie Plattelandsgemeente en Gemeentefonds.

De contributie voor onze gemeente bedraagt € 7.500 per jaar.