1. Openbaar basisonderwijs
2. Onderwijshuisvesting
3. Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Omschrijving (label)
Jaarverslag 2022Gelijke kansen voor alle kinderen door o.m. 100% bereik VVEpeuters.
1. Openbaar basisonderwijs
2. Onderwijshuisvesting
3. Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. De periodeaanduiding "2017" staat voor schooljaar "2017/2018".
Gebied | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 0,70 | 1,20 | 0,00 | 2,90 |
Westerveld | 0,00 | 2,90 | 0,00 | 8,10 |
Het aantal leer- of kwalificatieplichtige leerlingen (per 1.000 leerlingen) waarbij sprake is van meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuim gedurende 4 opeenvolgende lesweken. De periodeaanduiding '2022' staat voor schooljaar '2021/2022'.
Gebied | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 21,00 | 0,00 | 19,00 | 23,00 |
Westerveld | 12,00 | 0,00 | 11,00 | 14,00 |
Vroegtijdige schoolverlaters (Vsv) zijn jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of minimaal een mbo-2 diploma. Het vsv-percentage staat voor het aantal vsv’ers als percentage van het aantal onderwijsdeelnemers die aan het begin van het schooljaar ingeschreven staan. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'.
Gebied | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 0,02 % | 0,02 % | 0,02 % | 0,02 % |
Westerveld | 0,01 % | 0,02 % | 0,02 % | 0,01 % |
We willen zoveel als mogelijk gelijke kansen creëren voor alle peuters en kinderen en streven naar nagenoeg 100% bereik van de doelgroep 'Peuters voor Voor- en vroegschoolse educatie'. De doorgaande lijn wordt geborgd. Komend jaar is gericht op het herijken van de resultaatafspraken met de schoolbesturen, de invoering van de (verplichte) VVE-beleidsmedewerker/coach en het updaten van het VVE-beleidsplan. Door het beter afstemmen van de Jeugdzorg met het (passend) onderwijs kunnen kinderen passende zorg ontvangen en worden hiaten en doublures voorkomen.
Zowel in het onderwijs als via het taalpunt/de taalcoördinator wordt gewerkt aan de aanpak van laaggeletterdheid, hetgeen een steeds vaker voorkomend knelpunt is binnen onze samenleving. Dit vereist ook het aanbieden en begeleiden van digitale vaardigheden. Daarnaast wordt via het Regionaal Programma van de vier RMC-gemeenten zuidwest voortijdig schoolverlaten teruggedrongen en worden jongeren in een kwetsbare positie (JIKP) ondersteund.
Gelijke kansen voor alle kinderen door o.m. 100% bereik VVEpeuters.
Betere afstemming, verbinding tussen passend onderwijs en Jeugdzorg.
Het voorkomen en terugdringen van laaggeletterdheid.
Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. De periodeaanduiding "2017" staat voor schooljaar "2017/2018".
Gebied | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 0,70 | 1,20 | 0,00 | 2,90 |
Westerveld | 0,00 | 2,90 | 0,00 | 8,10 |
Het aantal leer- of kwalificatieplichtige leerlingen (per 1.000 leerlingen) waarbij sprake is van meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuim gedurende 4 opeenvolgende lesweken. De periodeaanduiding '2022' staat voor schooljaar '2021/2022'.
Gebied | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 21,00 | 0,00 | 19,00 | 23,00 |
Westerveld | 12,00 | 0,00 | 11,00 | 14,00 |
Voorkomen van voortijdig schoolverlaten en ondersteuning jongeren in kwetsbare positie.
Vroegtijdige schoolverlaters (Vsv) zijn jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of minimaal een mbo-2 diploma. Het vsv-percentage staat voor het aantal vsv’ers als percentage van het aantal onderwijsdeelnemers die aan het begin van het schooljaar ingeschreven staan. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'.
Gebied | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 0,02 % | 0,02 % | 0,02 % | 0,02 % |
Westerveld | 0,01 % | 0,02 % | 0,02 % | 0,01 % |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Realisatie 2022 | Verschil 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
4.1 Openbaar basisonderwijs | ||||||
Lasten | 20 | 24 | 24 | 24 | 0 | |
Totaal 4.1 Openbaar basisonderwijs | -20 | -24 | -24 | -24 | 0 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | ||||||
Lasten | 749 | 711 | 706 | 769 | 63 | |
Baten | 79 | 63 | 63 | 75 | 12 | |
Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting | -670 | -649 | -643 | -694 | -51 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | ||||||
Lasten | 647 | 781 | 925 | 926 | 1 | |
Baten | 132 | 131 | 273 | 289 | 17 | |
Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -515 | -649 | -652 | -637 | 16 | |
Totaal programma 4 | -1.206 | -1.322 | -1.319 | -1.355 | -35 |
4.2 Onderwijshuisvesting: een nadelig verschil van € 63.000 aan lasten:
Dit nadeel wordt grotendeels veroorzaakt door een hogere aanslag voor OZB belastingen (€ 23.000) en door een hogere doorbelasting (€ 28.000).