Voortgang acties

Programma 4 Onderwijs

Voortgang acties

Ind 4.001 Absoluut verzuim

Terug naar navigatie - Ind 4.001 Absoluut verzuim

Omschrijving (toelichting)

Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. De periodeaanduiding "2017" staat voor schooljaar "2017/2018".

Bron: DUO / Ingrado
Gebied 2019 2020 2021 2022
Drenthe 0,70 1,20 0,00 2,90
Westerveld 0,00 2,90 0,00 8,10

Ind 4.002 Relatief verzuim

Terug naar navigatie - Ind 4.002 Relatief verzuim

Omschrijving (toelichting)

Het aantal leer- of kwalificatieplichtige leerlingen (per 1.000 leerlingen) waarbij sprake is van meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuim gedurende 4 opeenvolgende lesweken. De periodeaanduiding '2022' staat voor schooljaar '2021/2022'.

Bron: DUO/Ingrado
Gebied 2019 2020 2021 2022
Drenthe 21,00 0,00 19,00 23,00
Westerveld 12,00 0,00 11,00 14,00

Ind 4.003 Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie)

Terug naar navigatie - Ind 4.003 Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie)

Omschrijving (toelichting)

Vroegtijdige schoolverlaters (Vsv) zijn jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of minimaal een mbo-2 diploma. Het vsv-percentage staat voor het aantal vsv’ers als percentage van het aantal onderwijsdeelnemers die aan het begin van het schooljaar ingeschreven staan. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'.

Bron: Ingrado
Gebied 2018 2019 2020 2021
Drenthe 0,02 % 0,02 % 0,02 % 0,02 %
Westerveld 0,01 % 0,02 % 0,02 % 0,01 %

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

We willen zoveel als mogelijk gelijke kansen creëren voor alle peuters en kinderen en streven naar nagenoeg 100% bereik van de doelgroep 'Peuters voor Voor- en vroegschoolse educatie'. De doorgaande lijn wordt geborgd. Komend jaar is gericht op het herijken van de resultaatafspraken met de schoolbesturen, de invoering van de (verplichte) VVE-beleidsmedewerker/coach en het updaten van het VVE-beleidsplan. Door het beter afstemmen van de Jeugdzorg met het (passend) onderwijs kunnen kinderen passende zorg ontvangen en worden hiaten en doublures voorkomen.
Zowel in het onderwijs als via het taalpunt/de taalcoördinator wordt gewerkt aan de aanpak van laaggeletterdheid, hetgeen een steeds vaker voorkomend knelpunt is binnen onze samenleving. Dit vereist ook het aanbieden en begeleiden van digitale vaardigheden. Daarnaast wordt via het Regionaal Programma van de vier RMC-gemeenten zuidwest voortijdig schoolverlaten teruggedrongen en worden jongeren in een kwetsbare positie (JIKP) ondersteund.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

4.2 Betere afstemming

Terug naar navigatie - 4.2 Betere afstemming

Omschrijving (label)

Jaarverslag 2022

Betere afstemming, verbinding tussen passend onderwijs en Jeugdzorg.

Wat gaan we daarvoor doen?

4.3 Terugdringen laaggeletterdheid

Terug naar navigatie - 4.3 Terugdringen laaggeletterdheid

Omschrijving (label)

Jaarverslag 2022

Het voorkomen en terugdringen van laaggeletterdheid.

Ind 4.001 Absoluut verzuim

Omschrijving (toelichting)

Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. De periodeaanduiding "2017" staat voor schooljaar "2017/2018".

Bron: DUO / Ingrado
Gebied 2019 2020 2021 2022
Drenthe 0,70 1,20 0,00 2,90
Westerveld 0,00 2,90 0,00 8,10

Ind 4.002 Relatief verzuim

Omschrijving (toelichting)

Het aantal leer- of kwalificatieplichtige leerlingen (per 1.000 leerlingen) waarbij sprake is van meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuim gedurende 4 opeenvolgende lesweken. De periodeaanduiding '2022' staat voor schooljaar '2021/2022'.

Bron: DUO/Ingrado
Gebied 2019 2020 2021 2022
Drenthe 21,00 0,00 19,00 23,00
Westerveld 12,00 0,00 11,00 14,00

Wat gaan we daarvoor doen?

4.4 Voorkomen vroegtijdige schoolverlating

Terug naar navigatie - 4.4 Voorkomen vroegtijdige schoolverlating

Omschrijving (label)

Jaarverslag 2022

Voorkomen van voortijdig schoolverlaten en ondersteuning jongeren in kwetsbare positie.

Ind 4.003 Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie)

Omschrijving (toelichting)

Vroegtijdige schoolverlaters (Vsv) zijn jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of minimaal een mbo-2 diploma. Het vsv-percentage staat voor het aantal vsv’ers als percentage van het aantal onderwijsdeelnemers die aan het begin van het schooljaar ingeschreven staan. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'.

Bron: Ingrado
Gebied 2018 2019 2020 2021
Drenthe 0,02 % 0,02 % 0,02 % 0,02 %
Westerveld 0,01 % 0,02 % 0,02 % 0,01 %

Wat gaan we daarvoor doen?

Programma 4 Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs

Wat heeft het gekost?

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Verschil 2022
4.1 Openbaar basisonderwijs
Lasten 20 24 24 24 0
Totaal 4.1 Openbaar basisonderwijs -20 -24 -24 -24 0
4.2 Onderwijshuisvesting
Lasten 749 711 706 769 63
Baten 79 63 63 75 12
Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting -670 -649 -643 -694 -51
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Lasten 647 781 925 926 1
Baten 132 131 273 289 17
Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -515 -649 -652 -637 16

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

4.2 Onderwijshuisvesting: een nadelig verschil van € 63.000 aan lasten:
Dit nadeel wordt grotendeels veroorzaakt door een hogere aanslag voor OZB belastingen (€ 23.000) en door een hogere doorbelasting (€ 28.000).