1. Volksgezondheid
2. Riolering
3. Afval
4. Milieubeheer
5. Begraafplaatsen
We streven naar een duurzame en toekomstbestendige landbouw.
1. Volksgezondheid
2. Riolering
3. Afval
4. Milieubeheer
5. Begraafplaatsen
Gebied | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|
Drenthe | 19,7 % | 22,4 % | 32,4 % |
Westerveld | 11,5 % | 13,9 % | 19,1 % |
Gebied | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|
Drenthe | 162 kg | 154 kg | 153 kg |
Westerveld | 163 kg | 123 kg | 121 kg |
Bewaren, beleven en benutten van het platteland
Met het programma Volksgezondheid en milieu realiseren we een vitale, duurzame, toekomstbestendige fysieke leefomgeving. Bewaren, beleven en benutten van de waarde van het platteland staan hierbij voorop.
Onze natuur, het (agrarisch) landschap en de dorpen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en versterken elkaar. Met al deze elementen gaan we zorgvuldig om. We zien hierin een actieve rol voor ons.
We streven naar een duurzame en toekomstbestendige landbouw.
We willen de volksgezondheid bevorderen.
We streven naar een goede kwaliteit van het woon- en leefklimaat met oog voor klimaat, milieu, duurzaamheid en biodiversiteit.
Onderzoek naar de begraafplaatsen en de tariefstelling
Wat gaat het kosten?
Exploitatie | Saldo najaar 2022 | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
7.1 Volksgezondheid | ||||||
Lasten | 692 | 790 | 785 | 808 | 830 | |
7.2 Riolering | ||||||
Lasten | 2.199 | 2.389 | 2.373 | 2.357 | 2.352 | |
Baten | 2.150 | 2.152 | 2.152 | 2.152 | 2.152 | |
Totaal 7.2 Riolering | -49 | -237 | -221 | -205 | -200 | |
7.3 Afval | ||||||
Lasten | 2.215 | 2.660 | 2.746 | 2.745 | 2.744 | |
Baten | 2.710 | 3.132 | 3.161 | 3.161 | 3.161 | |
Totaal 7.3 Afval | 495 | 473 | 416 | 416 | 417 | |
7.4 Milieubeheer | ||||||
Lasten | 499 | 558 | 303 | 293 | 293 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | ||||||
Lasten | 393 | 433 | 434 | 429 | 430 | |
Baten | 236 | 272 | 272 | 272 | 272 | |
Totaal 7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -157 | -161 | -162 | -157 | -158 | |
Totaal programma 7 | -903 | -1.273 | -1.055 | -1.046 | -1.063 |
Het bij de Voorjaarsrapportage vastgestelde budget (dit is bestaand beleid) voor dit programma vormt het vertrekpunt. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en geven zo aansluiting met het totaal begrote saldo voor dit programma.
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Gerapporteerd saldo Voorjaar | -693.994 | -694.406 | -687.436 | -685.496 |
Mutatie Gemeenschappelijke regeling | -90.180 | -63.611 | -70.206 | -94.143 |
Mutatie Inflatie | -185.300 | -185.300 | -185.300 | -185.300 |
Mutatie Lokale lasten | 483.033 | 515.277 | 515.277 | 515.277 |
Mutatie personeelskosten | -144.995 | -200.995 | -200.995 | -200.995 |
Mutatie uit najaarsrapportage | -641.091 | -425.941 | -417.730 | -412.468 |
Subtotaal mutaties | -578.533 | -360.570 | -358.954 | -377.629 |
Saldo in deze begroting | -1.272.527 | -1.054.976 | -1.046.390 | -1.063.125 |
Onderstaand wordt getoond op welk taakveld het totaal van deze mutatie is verwerkt.
Deze bovenstaande mutatie is als volgt verwerkt over de taakvelden.
Exploitatie | Wijz. Begr.2023 | Wijz. Begr.2024 | Wijz.Begr.2025 | Wijz. begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|
7.1 Volksgezondheid | |||||
Lasten | 22 | 0 | 22 | 44 | |
7.2 Riolering | |||||
Lasten | 215 | 198 | 182 | 178 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 7.2 Riolering | -215 | -198 | -182 | -178 | |
7.3 Afval | |||||
Lasten | 472 | 559 | 560 | 560 | |
Baten | 422 | 454 | 454 | 454 | |
Totaal 7.3 Afval | -50 | -105 | -106 | -105 | |
7.4 Milieubeheer | |||||
Lasten | 282 | 47 | 37 | 37 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | |||||
Lasten | 45 | 47 | 47 | 49 | |
Baten | 36 | 36 | 36 | 36 | |
Totaal 7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -9 | -11 | -11 | -13 | |
Gerealiseerd resultaat | -579 | -361 | -359 | -378 |
Taakveld 7.3: Afval
ROVA heeft het nieuwe boxenmodel gepresenteerd dat vanaf 1 januari 2023 ingevoerd wordt. Het boxenmodel is het financiële afrekenmodel tussen ROVA en de gemeenten. In dit model worden de verschillende typen dienstverlening verantwoord en afgerekend. Voor de gemeente Westerveld is het transitieresultaat groter dan gemiddeld. Sinds de toetreding tot ROVA hebben wij als gemeente ten opzichte van andere gemeenten naar verhouding minder betaald voor de dienstverlening. Met de nieuwe systematiek wordt deze verrekening meer uniform en collectief. Financieel gezien zorgt dit voor een uitzetting van de afvalstoffenheffing van € 270.000 op basis van de eindafrekening 2021. Per aansluiting is dit € 30 per jaar. Vanaf 2023 zal deze extra last worden verwerkt in een toename van de afvalstoffenheffing (onder lokale lasten) in de begroting 2023.
Met name bij de afvalinzameling werkt de inflatie hard door in de kostenontwikkeling. Met ROVA is indringend gesproken over de actuele kostenontwikkelingen van met name brandstoffen. Deze hebben een grote impact op ROVA. Om te voorkomen dat de effecten van actuele kostenstijgingen pas in de index voor 2024 tot uitdrukking komen, is afgesproken dat we het te verwachten effect ‘uitsmeren’ over meerdere jaren en dus alvast een deel meenemen in de index voor 2023. Hierdoor voorkomen we al te grote schommelingen. Bij toepassing hiervan komen de indexen 2023 en 2024 op respectievelijk 4,43% en 4,27%. Dat betekent € 32.000 in 2023 en vanaf 2024 € 64.000 aan extra lasten. Vanaf 2023 zal deze extra last worden verwerkt in een toename van de afvalstoffenheffing (onder lokale lasten) in de begroting 2023.
Na 2022 eindigt de Zwerfafvalsubsidie die we vanuit Nedvang ontvangen, omdat statiegeld is ingevoerd op kleine flesjes en vanaf 1 januari 2023 ook op blikjes. De verenigingen in Westerveld die het zwerfvuil inzamelen krijgen hun vergoeding betaald uit deze subsidie. Het zwerfvuilproject willen we vanwege het grote succes in Westerveld niet beëindigen en deze kosten worden daarom structureel opgevoerd in de afvalstoffenheffing (onder lokale lasten) in de begroting 2023.
De afvalstoffenheffing stijgt nog eens met € 120.000 om toe te werken naar kostendekkendheid.
Taakveld 7.4: Milieubeheer
Binnen team Duurzaamheid zal capaciteit worden ingezet voor de uitvoering van het Nationale Klimaatakkoord en andere wettelijke taken, zoals: het opstellen van beleid voor duurzaamheid en het inregelen van regionale ontwikkelingen in de eigen organisatie (onder andere Regionale Energie Strategie, Transitievisie Warmte, Fluvius Platform Water). Dekking vindt plaats uit de gelden voor uitvoering van het klimaatakkoord (meicirculaire 2022) en uit de in 2020 ontvangen (en gereserveerde gelden) voor de Transitievisie warmte. Het restant van de middelen blijft beschikbaar in een bestemmingsreserve Uitvoering klimaatakkoord.
De projectkosten zijn als volgt:
Betreft | Omschrijving | Nr | 2023 | 2024 |
Besteding | Warmtevisie (TVW) | 100.000 | 0 | |
Energievisie | 70.000 | 10.000 | ||
Duurzaamheidsbonnen (college besluit) | 0 | 0 | ||
Inhuur personeel | 75.000 | 0 | ||
Duurzaamheid | 0 | 0 | ||
Besteding | Totaal lasten | 1 | 245.000 | 10.000 |
Onttrekking | Mutatie reserve uitvoering Klimaatmiddelen | 2 | -156.301 | - |
Saldo | Tekort dan wel overschot aan middelen | 3=1+2 | 88.699 | 10.000 |
Er is in deze projectbegroting een tekort voorzien in 2023 en 2024. de verwachting is dat gemeenten nog meer middelen zullen ontvangen voor De transitievisie warmte en de Energievisie.
Door deelname met aandelen in het Regionaal Orgaan Verwijdering Afvalstoffen (ROVA) kan de gemeente gebruik maken van de aangeboden diensten.
Samen met GGD Drenthe worden activiteiten ontplooid om de gezondheid van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, te beschermen en te bevorderen. De bijdragen van de gemeente is als volgt:
Kosten Verbonden partijen | Saldo najaar 2022 | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
6870101 Jeugdgezondheidszorg | -443 | -473 | -477 | -493 | -509 | |
6870102 Algemene gezondheidszorg | -152 | -194 | -182 | -189 | -195 | |
6870303 Afvalbrengstation Havelte | -92 | -102 | -201 | -201 | -201 | |
Totaal | -688 | -768 | -861 | -883 | -905 |