Wij streven naar een optimale dienstverlening, met transparantie in beleid, efficiëntie, hulpvaardigheid.
Uitgaven
18,97%Inkomsten
75,07%Saldo
Overige programma onderdelen
Uitgaven
18,97%Inkomsten
75,07%Saldo
- Overhead
- Algemene dekkingsmiddelen
Overhead
Taakvelden
Terug naar navigatie - Taakvelden0.4. Ondersteuning organisatie
Ind 0.001 Formatie (fte per 1.000 inwoners)
Terug naar navigatie - Ind 0.001 Formatie (fte per 1.000 inwoners)Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Westerveld | 8,88 | 8,62 | 8,4 | 8,61 |
Ind 0.002 Bezetting (fte per 1.000 inwoners)
Terug naar navigatie - Ind 0.002 Bezetting (fte per 1.000 inwoners)Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Westerveld | 8,62 | 8,48 | 8,4 | 8,61 |
Ind 0.003 Apparaatskosten (per inwoner)
Terug naar navigatie - Ind 0.003 Apparaatskosten (per inwoner)Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Westerveld | 528,24 | 574,63 | 580 | 528,24 |
Ind 0.004 Externe inhuur (kosten als % van de totale loonsom + kosten totale inhuur)
Terug naar navigatie - Ind 0.004 Externe inhuur (kosten als % van de totale loonsom + kosten totale inhuur)Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Westerveld | 21,87 | 19,44 | 6,76 | 4,42 |
Ind 0.005 Overhead (als % van de totale lasten)
Terug naar navigatie - Ind 0.005 Overhead (als % van de totale lasten)Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Westerveld | 13,88 | 15 | 17,3 | 18,09 |
Belangrijkste kaders
Terug naar navigatie - Belangrijkste kadersNota reserves en voorzieningen gemeente Westerveld 2020
Financiele verordening gemeente Westerveld 2020
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We gaan verder bouwen aan veilige en toekomstbestendige informatievoorziening, waarbij we gebruikmaken van de mogelijkheden die nieuwe technologieën ons bieden.
Doel
Terug naar navigatie - DoelDoel
Terug naar navigatie - DoelO.1 Toekomstbestendige informatievoorziening
Wat gaan we daarvoor doen?
Kosten van Overhead
Terug naar navigatie - Kosten van OverheadWat mag het kosten?
Exploitatie | Saldo najaar 2022 | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0.4 Overhead | ||||||
Lasten | 10.828 | 11.132 | 11.083 | 11.056 | 11.054 | |
Baten | 66 | 131 | 131 | 131 | 131 | |
Totaal 0.4 Overhead | -10.762 | -11.001 | -10.952 | -10.925 | -10.923 | |
Totaal Overhead | -10.762 | -11.001 | -10.952 | -10.925 | -10.923 |
Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programma
Terug naar navigatie - Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programmaHet bij de Voorjaarsrapportage vastgestelde budget (dit is bestaand beleid) voor dit programma vormt het vertrekpunt. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en geven zo aansluiting met het totaal begrote saldo voor dit programma.
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Gerapporteerd saldo Voorjaar | -9.681.983 | -9.653.362 | -9.621.182 | -9.645.336 |
Mutatie Meicirculaire | -5.000 | -5.000 | -5.000 | -5.000 |
Mutatie Decembercirculaire | -31.000 | -29.000 | -30.000 | -31.000 |
Mutatie Gemeenschappelijke regeling | -379.763 | -379.763 | -379.763 | -379.763 |
Mutatie Inflatie | -142.700 | -142.700 | -142.700 | -142.700 |
Mutatie personeelskosten | -457.501 | -457.501 | -457.701 | -457.701 |
Mutatie uit najaarsrapportage (excl. mei- en decembercirculaire) | 123.855 | 142.147 | 138.327 | 165.771 |
Mutatie wensen formatie uitbreiding | -427.000 | -427.000 | -427.000 | -427.000 |
Subtotaal mutaties | -1.319.109 | -1.298.807 | -1.303.837 | -1.277.393 |
Saldo in deze begroting | -11.001.092 | -10.952.179 | -10.925.019 | -10.922.729 |
Onderstaand wordt getoond op welk taakveld het totaal van deze mutatie is verwerkt.
Wijzigingen in deze begroting per taakveld
Terug naar navigatie - Wijzigingen in deze begroting per taakveldDeze bovenstaande mutatie is als volgt verwerkt over de taakvelden.
Exploitatie | Wijz. Begr.2023 | Wijz. Begr.2024 | Wijz.Begr.2025 | Wijz. begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|
0.4 Overhead | |||||
Lasten | 1.384 | 1.364 | 1.369 | 1.342 | |
Baten | 65 | 65 | 65 | 65 | |
Totaal 0.4 Overhead | -1.319 | -1.299 | -1.304 | -1.277 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.319 | -1.299 | -1.304 | -1.277 |
Betrokkenheid Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Betrokkenheid Verbonden partijenONS is de partner (in de vorm van een Gemeenschappelijke Bedrijfsvoering) die het technisch beheer ICT en de personeels- en salarisadministratie verzorgt. Vanaf 1 januari 2022 verzorgt ONS ook de Inkoopfunctie. De daarvoor in rekening gebrachte kosten zijn als volgt:
Kosten Verbonden partijen | Saldo najaar 2022 | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
6800413 Dienstverlening SCCONS | -1.585 | -1.686 | -1.686 | -1.686 | -1.686 | |
Totaal | -1.585 | -1.686 | -1.686 | -1.686 | -1.686 |
Kosten van overhead als percentage
Terug naar navigatie - Kosten van overhead als percentageDe kosten voor overhead bestaan uit huisvestingskosten, personeelskosten, kosten voor informatievoorziening en faciliteiten. Deze kosten zijn verantwoord in taakveld 0.4.
Kostensoort | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
Huisvestingskosten | 653.600 | 568.700 |
Personeel | 6.865.000 | 7.602.300 |
Informatievoorziening | 1.955.000 | 2.449.300 |
Faciliteiten | 374.700 | 380.800 |
Totaal lasten overhead | 9.848.300 | 11.001.000 |
Percentage overhead | 17,4% | 18,1% |
De hier gepresenteerde bedragen zijn dus exclusief bestuur en griffie. Ze sluiten aan op de taakveld 0.4: Overhead.
Het percentage overhead stijgt, omdat de aan de programma’s toegerekende inzet lager is. De personeelskosten stijgen door de ontwikkeling van de Cao-lonen en premies. De personeelskosten worden vooraf op basis van verzamelde uren en verwachte inzet toegerekend aan de programma’s. Dat geldt niet voor het budget voor vervanging tijdens ziekte en voor de inhuur van personeel. Die lasten worden verdeeld naar de programma’s op basis van de realisatie. Daarom stijgt het percentage overhead in de begroting, om bij de jaarrekening over 2023 weer te dalen. Dit komt door de BBV-spelregels.
Algemene dekkingsmiddelen
Taakvelden
Terug naar navigatie - TaakveldenDe algemene dekkingsmiddelen worden gevormd uit een aantal structurele niet aan taakvelden gekoppelde inkomsten. Deze dekkingsmiddelen worden of van het Rijk (in de vorm van de algemene uitkering), van inwoners (in de vorm van heffingen) dan wel uit beleggingen verkregen.
De verkregen inkomsten vallen onder:
5. Treasury
6. Belastingen
7. Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
8. Overige baten en lasten
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We streven naar kostendekkende tarieven.
Doel
Terug naar navigatie - DoelDoel
Terug naar navigatie - DoelA.1 Kostendekkend maken afvalstoffenheffing
We streven naar een tariefstelling die voor 100% kostendekkend is. De opbrengsten van de afvalstoffenheffing brengen dan evenveel op als de afvalinzameling voor de gemeente kost.
Wat gaan we daarvoor doen?
Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelenWat gaat het kosten?
Exploitatie | Saldo najaar 2022 | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | ||||||
Lasten | 64 | 18 | 30 | 15 | 24 | |
Baten | 949 | 939 | 884 | 884 | 884 | |
Totaal 0.5 Treasury | 885 | 921 | 854 | 870 | 860 | |
0.61 OZB woningen | ||||||
Lasten | 276 | 306 | 306 | 306 | 306 | |
Baten | 3.084 | 3.152 | 3.152 | 3.152 | 3.152 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | 2.809 | 2.846 | 2.846 | 2.846 | 2.846 | |
0.62 OZB niet-woningen | ||||||
Baten | 1.135 | 1.162 | 1.162 | 1.162 | 1.162 | |
0.64 Belastingen overig | ||||||
Lasten | 127 | 128 | 128 | 128 | 128 | |
Baten | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | |
Totaal 0.64 Belastingen overig | -96 | -98 | -98 | -98 | -98 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | ||||||
Baten | 39.646 | 40.234 | 41.159 | 41.596 | 39.253 | |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 44.378 | 45.066 | 45.923 | 46.377 | 44.024 |
Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programma
Terug naar navigatie - Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programmaHet bij de Voorjaarsrapportage vastgestelde budget (dit is bestaand beleid) voor dit programma vormt het vertrekpunt. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en geven zo aansluiting met het totaal begrote saldo voor dit programma.
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Gerapporteerd saldo Voorjaar | 39.846.659 | 39.567.569 | 39.671.840 | 40.140.327 |
Mutatie Meicirculaire | 4.396.329 | 5.560.889 | 6.598.491 | 3.273.449 |
Mutatie Lokale lasten | 93.000 | 93.000 | 93.000 | 93.000 |
Mutatie Inflatie | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -1.000 |
Mutatie personeelskosten | -55.500 | -55.500 | -55.500 | -55.500 |
Mutatie uit najaarsrapportage (excl. mei- en decembercirculaire) | 31.510 | 456.001 | 142.839 | -190.565 |
Mutatie uit Septembercirculaire | 754.768 | 302.280 | -72.714 | 764.052 |
Subtotaal mutaties | 5.219.766 | 6.355.770 | 6.705.116 | 3.883.436 |
Saldo in deze begroting | 45.065.766 | 45.923.339 | 46.376.956 | 44.023.763 |
Onderstaand wordt getoond op welk taakveld het totaal van deze mutatie is verwerkt.
Wijzigingen in deze begroting per taakveld
Terug naar navigatie - Wijzigingen in deze begroting per taakveldDeze bovenstaande mutatie is als volgt verwerkt over de taakvelden.
Exploitatie | Wijz. Begr.2023 | Wijz. Begr.2024 | Wijz.Begr.2025 | Wijz. begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | |||||
Lasten | -43 | -13 | -71 | -73 | |
Baten | -12 | -12 | -12 | -12 | |
Totaal 0.5 Treasury | 32 | 2 | 59 | 61 | |
0.61 OZB woningen | |||||
Lasten | 55 | 55 | 55 | 55 | |
Baten | 68 | 68 | 68 | 68 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | 13 | 13 | 13 | 13 | |
0.62 OZB niet-woningen | |||||
Baten | 25 | 25 | 25 | 25 | |
0.64 Belastingen overig | |||||
Lasten | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 0.64 Belastingen overig | -1 | -1 | -1 | -1 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | |||||
Baten | 5.151 | 6.317 | 6.609 | 3.786 | |
0.8 Overige baten en lasten | |||||
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 5.219 | 6.356 | 6.705 | 3.883 |
Baten Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Baten Algemene dekkingsmiddelenOverzicht van de baten algemene dekkingsmiddelen.
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen | Saldo najaar 2022 | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | ||||||
6800501 Resultaat financieringsmiddelen | 17 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
6800502 Beleggingen | 146 | 146 | 91 | 91 | 91 | |
6800503 Beleggingen nutsbedrijven | 786 | 786 | 786 | 786 | 786 | |
Totaal 0.5 Treasury | 949 | 939 | 884 | 884 | 884 | |
0.61 OZB woningen | ||||||
6800612 Onroerend zaakbelasting eigenaren Woningen | 3.084 | 3.152 | 3.152 | 3.152 | 3.152 | |
0.62 OZB niet-woningen | ||||||
6800622 Onroerend zaakbelasting gebruikers nietwoningen | 378 | 387 | 387 | 387 | 387 | |
6800623 Onroerend zaakbelasting eigenaren nietwoningen | 757 | 775 | 775 | 775 | 775 | |
Totaal 0.62 OZB niet-woningen | 1.135 | 1.162 | 1.162 | 1.162 | 1.162 | |
0.64 Belastingen overig | ||||||
6800641 Inningskosten belastingen | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | |
6800642 Kwijtschelding belastingen | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Totaal 0.64 Belastingen overig | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | ||||||
6800701 Algemene uitkering | 35.990 | 37.465 | 38.517 | 39.060 | 36.819 | |
6800702 Integratie Uitkering Sociaal Domein | 3.656 | 2.769 | 2.642 | 2.536 | 2.435 | |
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 39.646 | 40.234 | 41.159 | 41.596 | 39.253 | |
Totaal baten algemene dekkingsmiddelen | 44.845 | 45.518 | 46.388 | 46.826 | 44.482 |
Baten Overige dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Baten Overige dekkingsmiddelenDeze inkomsten zijn gepresenteerd onder programma 3: Economie.
Baten Forensen- en toeristenbelasting | Saldo najaar 2022 | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
6830404 Forensenbelasting | ||||||
I_22230 | Forensenbelasting | 936 | 958 | 958 | 958 | 958 |
6830405 Toeristenbelasting | ||||||
I_22100 | Belastingopbrengsten | 1.107 | 1.169 | 1.169 | 1.169 | 1.169 |
Totaal baten forensen- en toeristenbelasting | 2.043 | 2.127 | 2.127 | 2.127 | 2.127 |