Uitgaven

8,03%
€ 4.915
x €1.000
8,03% Complete

Inkomsten

0,52%
€ 314
x €1.000
0,52% Complete

Saldo

1243,78%
€ -4.601
x €1.000

Programma 2 Verkeer en vervoer

Uitgaven

8,03%
€ 4.915
x €1.000
8,03% Complete

Inkomsten

0,52%
€ 314
x €1.000
0,52% Complete

Saldo

1243,78%
€ -4.601
x €1.000

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De openbare ruimte is aantrekkelijk en veilig


We geven uitvoering aan het project BrinQ, waar mogelijk samen met inwoners en andere betrokkenen. Dit doen wij inmiddels alweer meer dan vier jaar. Wij gaan daarom deze collegeperiode dit beleid evalueren, met specifiek de aandacht voor budgettering van de gestelde doelen (voldoende budget openbare ruimte). Ook zetten we in op onderhoud tot het noodzakelijke niveau en een duidelijke prioritering van onderhoud van het wegennetwerk. De uitvoering van het bomenbeleid en de bestrijding van de eikenprocessierups vallen tevens onder BrinQ en wegen mee in het geheel. De gemeente Westerveld is voor toeristen en recreanten een aantrekkelijke bestemming vanwege de mooie natuur, de prachtige dorpen en de recreatieve voorzieningen. Wij streven naar een goede kwaliteit van onze fiets- en wandelinfrastructuur. We verbeteren het fiets- en wandelpadennetwerk daar waar het kan en binnen het budget past.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

2.1 Aantrekkelijke openbare ruimte

Terug naar navigatie - 2.1 Aantrekkelijke openbare ruimte

We willen een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte realiseren.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2 Aantrekkelijke en veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - 2.2 Aantrekkelijke en veilige leefomgeving

We willen vanuit het visiedocument BrinQ de komende jaren de openbare ruimte inrichten en beheren, zodat er sprake is van een aantrekkelijk leefbare en veilige leefomgeving.

Wat gaan we daarvoor doen?

Programma 2 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer

Wat mag het kosten?

Bedragen x €1.000
Exploitatie Saldo najaar 2022 Concept begr.2023 Concept begr.2024 Concept begr.2025 Concept begr.2026
2.1 Verkeer en vervoer
Lasten 3.554 4.915 4.960 4.941 4.995
Baten 334 314 314 314 314
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer -3.220 -4.601 -4.647 -4.627 -4.681

Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programma

Terug naar navigatie - Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programma

Het bij de Voorjaarsrapportage vastgestelde budget (dit is bestaand beleid) voor dit programma vormt het vertrekpunt. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en geven zo aansluiting met het totaal begrote saldo voor dit programma.

Omschrijving 2023 2024 2025 2026
Gerapporteerd saldo Voorjaar -3.370.554 -3.384.754 -3.376.414 -3.403.964
         
Mutatie mjop wegen -1.170.000 -1.170.000 -1.170.000 -1.170.000
Mutatie Inflatie -73.100 -73.100 -73.100 -73.100
Mutatie personeelskosten 89.300 89.300 89.300 89.300
Mutatie uit najaarsrapportage (excl. mjop wegen) -76.678 -108.033 -96.855 -123.026
Subtotaal mutaties -1.230.478 -1.261.833 -1.250.655 -1.276.826
         
Saldo in deze begroting -4.601.032 -4.646.587 -4.627.069 -4.680.790

Onderstaand wordt getoond op welk taakveld het totaal van deze mutatie is verwerkt.

Wijzigingen in deze begroting per taakveld

Terug naar navigatie - Wijzigingen in deze begroting per taakveld

Deze bovenstaande mutatie is als volgt verwerkt over de taakvelden.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Wijz. Begr.2023 Wijz. Begr.2024 Wijz.Begr.2025 Wijz. begr.2026
2.1 Verkeer en vervoer
Lasten 1.230 1.262 1.251 1.277
Baten 0 0 0 0
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer -1.230 -1.262 -1.251 -1.277

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Mjop Wegen

In november 2011 heeft de gemeenteraad het Wegenbeheerplan (2011-2024) vastgesteld en ingestemd met het instellen van een voorziening voor grootonderhoud wegen. Daarnaast is in de begroting door de gemeenteraad ingestemd met het beschikbaar stellen van kredieten voor de vervanging en reconstructie van wegen. De voorziening grootonderhoud wegen en de beschikbaar gestelde kredieten voor vervangingen en reconstructies maken het mogelijk het wegenonderhoud uit te voeren conform het Wegenbeheerplan. Het Wegenbeheerplan wordt iedere twee jaar geactualiseerd waarna de financiële gevolgen (het grootonderhoud en de dotaties) worden verwerkt in de Voorjaarsrapportage. De laatste actualisatie van het wegenbeheerplan stamt uit 2018 (vastgesteld oktober 2019 op basis van de Knoppennotitie).Om binnen de maximale termijn van vijf jaar te blijven is het noodzakelijk het Wegenbeheerplan te herzien. Daartoe zijn alle gemeentelijke wegen en paden in 2021 opnieuw geïnspecteerd. Op basis van deze inspectie is het Wegenbeheerplan vernieuwd. Voorgesteld wordt het nieuwe Wegenbeheerplan grootonderhoud wegen voor de periode 2023-2037 vast te stellen. 

De uitgaven voor grootonderhoud  stijgen zodanig dat een extra dotatie van € 1.170.000 aan de voorziening grootonderhoud wegen noodzakelijk is.