B.1. Overzicht van baten en lasten

B.1.1. Meerjarenbegroting 2023 - 2026

Begroting 2023 - 2026

Terug naar navigatie - Begroting 2023 - 2026

Onderstaand de meerjarenbegroting 

Bedragen x €1.000
Programma Saldo najaar 2022 Concept begr.2023 Concept begr.2024 Concept begr.2025 Concept begr.2026
Lasten
0. Bestuur en ondersteuning 2.336 2.234 2.187 2.187 2.135
1. Veiligheid 1.617 1.667 1.711 1.759 1.807
2. Verkeer, vervoer en waterstaat 3.554 4.915 4.960 4.941 4.995
3. Economie 2.215 1.769 1.253 1.256 1.255
4. Onderwijs 1.690 1.420 1.394 1.387 1.380
5. Sport, cultuur en recreatie 4.961 4.223 4.317 4.326 4.338
6. Sociaal domein 25.841 22.471 22.317 21.834 21.535
7. Volksgezondheid en milieu 5.999 6.829 6.640 6.631 6.648
8. VHROSV 7.788 4.047 2.957 1.875 1.832
Totaal Lasten 56.001 49.575 47.737 46.196 45.924
Baten
0. Bestuur en ondersteuning 354 354 354 354 354
1. Veiligheid 15 15 15 15 15
2. Verkeer, vervoer en waterstaat 334 314 314 314 314
3. Economie 2.431 2.209 2.159 2.159 2.159
4. Onderwijs 336 195 195 196 196
5. Sport, cultuur en recreatie 319 169 169 169 169
6. Sociaal domein 5.641 3.742 3.742 3.850 3.853
7. Volksgezondheid en milieu 5.095 5.556 5.585 5.585 5.585
8. VHROSV 5.417 2.607 1.436 507 446
Totaal Baten 19.943 15.160 13.970 13.149 13.091

Overhead, VpB en Onvoorzien

Terug naar navigatie - Overhead, VpB en Onvoorzien

0.4 betreft overhead, 0.8 betreft onvoorzien. VpB wordt niet begroot en is derhalve 0.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Saldo najaar 2022 Concept begr.2023 Concept begr.2024 Concept begr.2025 Concept begr.2026
0.4 Overhead
Lasten 10.828 11.132 11.083 11.056 11.054
Baten 66 131 131 131 131
Totaal 0.4 Overhead -10.762 -11.001 -10.952 -10.925 -10.923
0.8 Overige baten en lasten
Lasten 20 20 20 20 20

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Betreft taakvelden 0.5 t/m 0.7. 

Bedragen x €1.000
Algemene dekkingsmiddelen Saldo najaar 2022 Concept begr.2023 Concept begr.2024 Concept begr.2025 Concept begr.2026
Lasten 467 452 465 449 459
Baten 44.845 45.518 46.388 46.826 44.482

Saldo baten en lasten

Terug naar navigatie - Saldo baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Saldo najaar 2022 Concept begr.2023 Concept begr.2024 Concept begr.2025 Concept begr.2026
Lasten 67.315 61.180 59.305 57.721 57.456
Baten 64.854 60.810 60.489 60.106 57.705

Mutatie in de reserves

Terug naar navigatie - Mutatie in de reserves
Bedragen x €1.000
Exploitatie Saldo najaar 2022 Concept begr.2023 Concept begr.2024 Concept begr.2025 Concept begr.2026
Onttrekkingen 2.774 922 765 562 461
Stortingen 181 25 25 25 25

Begrotingsresultaat

Terug naar navigatie - Begrotingsresultaat

Betreft het resultaat van baten en lasten inclusief de mutatie reserve. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Saldo najaar 2022 Concept begr.2023 Concept begr.2024 Concept begr.2025 Concept begr.2026
Onttrekkingen 1.529 0 0 0 0
Stortingen 1.660 527 1.924 2.922 685

B.1.2. Uitgangspunten meerjarenbegroting 2023- 2026

Uitgangspunten

Terug naar navigatie - Uitgangspunten

De financiële spelregels die we in 2023 hanteren voor de opbouw en samenstelling van de product en programmabudgetten en de nieuwe financiële prognoses, luiden als volgt:

  • Voor het opstellen van de begroting 2023 en de meerjarenraming 2023-2026 is als basis de verwachtingen in de Voorjaarsrapportage 2022 gebruikt.
  • De beleidsregels, reken- en spelregels worden toegepast conform het vernieuwde BBV.
  • De raming van de algemene uitkering is gebaseerd op de septembercirculaire van 2022.
  • In 2023 is een inflatie toegepast van 2,2 % op de Forensenbelasting, Rioolheffing, Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht, Leges voor vergunningen en Lijkbezorgingsrechten.
  • Conform de notitie verwachtingen voor begroting 2023 is een inflatiecorrectie toegepast op de overige uitgaven van 3,5%.
  • Op de kosten voor het sociaal domein, de uitvoeringskosten voor Gemeenschappelijke Regelingen en het MJOP voor de gebouwen is geen inflatie toegepast.
  •  Voor de kapitaallasten is gebruikt gemaakt van een rekenrente van 0,4% voor 2023. Voor een onderbouwing en de toegepaste rekenrente voor 2023 t/m 2026 zie paragraaf D: Financiering.
  • De doorbelasting van de kosten van gebouwen die voor meerdere taakvelden worden gebruikt, is geactualiseerd. 
  • De doorbelasting van de personeelslasten van personeelsleden die voor specifieke taakvelden werkzaam zijn, is geactualiseerd.
  • De inkomsten en uitgaven van de grondexploitaties zijn geactualiseerd en verwerkt in deze begroting.
  • Voor de grondexploitaties is gebruik gemaakt van een rekenrente van 0,62 %. Zie paragraaf D: Financiering.
  • De mutatie in de reserves en voorzieningen zijn geactualiseerd.
  • Onttrekkingen aan de voorzieningen voor wegen en rioleringen zijn gebaseerd op geactualiseerde beheersplannen voor wegen en rioleringen.
  • De kosten, opbrengsten en mutatie in de reserve en voorziening van de reinigings- en rioolheffing zijn geactualiseerd. Daarbij is toegewerkt naar kostendekkendheid van het tarief afvalstoffenheffing.
  • De vigerende Cao-gemeenten vormt het uitgangspunt voor het bepalen van de lasten voor salarissen in 2023 en verder. Daarbij is een geschatte indexatie van 4,0% van het bruto salaris meegenomen. Voor de pensioenpremie wordt uitgegaan van 29,5% (3,6% meer dan in de begroting 2022).
  • Aanname dat jaarlijks via het gemeentefonds uit te keren ruimte onder BCF-plafond berekend op basis van 6,32 punt keer de uitkeringsfactor bedraagt. Hoewel de beschikbare ruimte meer bedraagt (nl. 10,7 punt van de uitkeringsfactor).

Meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - Meerjarenbegroting
Bedragen x €1.000
Exploitatie Concept begr.2023 Concept begr.2024 Concept begr.2025 Concept begr.2026
Overige programma onderdelen 34.045 34.951 35.432 33.081
0. Bestuur en ondersteuning -1.499 -1.467 -1.470 -1.419
1. Veiligheid -1.652 -1.696 -1.744 -1.791
2. Verkeer, vervoer en waterstaat -4.553 -4.599 -4.579 -4.633
3. Economie 518 918 916 916
4. Onderwijs -1.186 -1.159 -1.152 -1.145
5. Sport, cultuur en recreatie -4.054 -4.111 -4.120 -4.168
6. Sociaal domein -10.259 -10.122 -9.884 -9.863
7. Volksgezondheid en milieu -968 -1.026 -1.046 -1.063
8. VHROSV -1.371 -1.351 -1.369 -1.386

B.1.3. Toelichting op overzicht van baten en lasten

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het overzicht van baten en lasten geeft in een oogopslag inzicht in het saldo van de programma’s, het saldo van de dekkingsmiddelen en het saldo van de mutatie bestemmingsreserves. De programma’s geven de baten en lasten zonder de mutatie reserves. Programma gebonden inkomsten, zoals rioolheffing en heffing van reinigingsrechten, worden wel meegenomen in de baten van het respectievelijke programma.

Toelichting op de programma’s
Voor een toelichting op de programma’s wordt verwezen naar het Programmaplan. 

Overhead
Voor een toelichting op de overhead wordt verwezen naar de overige programma onderdelen en naar de paragraaf E: Bedrijfsvoering.

Vennootschapsbelasting
Gemeenten zijn sinds 1 januari 2016 belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. Hierbij gaat het uitsluitend om winstgevende activiteiten waarbij in algemene zin sprake is van een onderneming. Voor de gemeente Westerveld gaat het alleen om de grondexploitaties. Tot en met 2020 is de VpB-aangifte gedaan en afgerekend. 
Voor zover we dat op basis van de nu bekende regelgeving in kunnen schatten, is er sprake van fiscale winsten op de grondexploitaties in de jaren 2021 t/m 2025, met uitzondering van 2024 waarin een verlies wordt verwacht. Voor deze verliezen is een voorziening opgenomen op de balans waardoor er geen resultaateffect is. Fiscale winsten en verliezen zijn verrekenbaar (carry forward en backward) waardoor de VpB-last in de toekomst gering zal zijn. De winsten worden conform het voorzichtigheidsprincipe gepresenteerd als ze werkelijk gerealiseerd zijn. Daarom kiezen wij ervoor om in het boekjaar 2023 en verder geen last voor de vennootschapsbelasting te verantwoorden. 

Onvoorzien
In de begroting 2023  is een post voor onvoorzien van € 20.000 (€ 1 per inwoner) opgenomen. Dit bedrag is bestemd om eventuele tegenvallers op te vangen en nog niet te kwantificeren uitgaven die zich in de loop van het verslagjaar voor doen. De besteding daarvan is voorbehouden aan het college.

B.1.4. Toelichting op toevoegingen en onttrekkingen reserves

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reserves

De gemeente Westerveld heeft bestemmingsreserves gevormd in het verleden voor een specifiek doel. Jaarlijks vinden stortingen en onttrekkingen plaats.

Ten behoeve van het inzicht is onderstaand overzicht opgenomen van de mutaties reserves per programma. Per mutatie is de begrote mutatie gepresenteerd. In de toelichting op de geprognosticeerde balans is een overzicht opgenomen van het toekomstige verloop van de reserves.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Saldo najaar 2022 Concept begr.2023 Concept begr.2024 Concept begr.2025 Concept begr.2026
Onttrekkingen
0. Bestuur en ondersteuning 470 381 366 363 362
1. Veiligheid 490 0 0 0 0
2. Verkeer, vervoer en waterstaat 48 48 48 48 48
3. Economie 445 79 12 12 12
4. Onderwijs 39 39 39 39 39
5. Sport, cultuur en recreatie 140 0 38 38 0
6. Sociaal domein 399 0 63 63 0
7. Volksgezondheid en milieu 120 305 29 0 0
8. VHROSV 624 70 170 0 0
Totaal Onttrekkingen 2.774 922 765 562 461
Stortingen
0. Bestuur en ondersteuning 0 0 0 0 0
3. Economie 0 0 0 0 0
5. Sport, cultuur en recreatie 0 0 0 0 0
6. Sociaal domein 25 25 25 25 25
7. Volksgezondheid en milieu 156 0 0 0 0
8. VHROSV 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 181 25 25 25 25

Structurele mutatie reserves

Terug naar navigatie - Structurele mutatie reserves

Een storting en/of onttrekking aan een reserve is per definitie incidenteel, tenzij er redenen zijn deze structureel te ramen (bijvoorbeeld ter dekking van rente- en/of afschrijvingslasten). In de tabel hieronder worden de ramingen van structurele toevoegingen (+) en onttrekkingen (-/-) aan de reserves weergegeven. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Saldo najaar 2022 Concept begr.2023 Concept begr.2024 Concept begr.2025 Concept begr.2026
7910112 Reserve bouw gemeentehuis -273 -271 -259 -258 -257
7910117 Reserve multifunctionele accomm Havelte MFA -110 -109 -107 -105 -105
7910140 Reserve Fonds Dorpshuizen 25 25 25 25 25
7910145 Reserve Versterking fysieke aantrekkelijkheid -48 -48 -48 -48 -48
7910152 Bestemmingsreserve Stad Esch -39 -39 -39 -39 -39
7910154 Bestemmingsreserve Parkeerterrein Fredriksoord 0 -12 -12 -12 -12

B.1.5. Incidentele baten en lasten

Achtergrond

Terug naar navigatie - Achtergrond

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording (BBV) dient de gemeentebegroting te voorzien in een overzicht van incidentele lasten en baten. Inzicht daarin is van belang voor de beoordeling  van het structurele en reële evenwicht van baten en lasten door de gemeenteraad. Daarnaast is het noodzakelijk voor het financiële toezicht en de beoordeling van de begrotingspositie door Gedeputeerde Staten. Het is daarmee ook één van de beoordelingscriteria om voor repressief financieel toezicht in aanmerking te komen. 

Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000) RES Programma Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Incidentele baten:            
Subsidie toeristisch platform   3 100 - - -
Subsidie provincie Regiodeal 2021-2023   3 49 - - -
Onttrekking reserve Regiodeal 2021-2023 3 67 - - -
Onttrekking reserve maatschappelijke voorzieningen  6 - 100 100 -
Onttrekking reserve huishoudelijk afval 7 100 78 - -
Onttrekking reserve uitvoering klimaatakkoord 7 96 - - -
Onttrekking reserve t.b.v. warmtevisie 7 59 - - -
Onttrekking  reserve woonimpuls 8 70 170 - -
-Subtotaal incidentele baten     541 348 100 -
             
Incidentele lasten:            
Re-integratie traject bestuurders   0 45 - - -
Klanttevredenheidsonderzoek per 2 jaar   0 12 - 12 -
Uitgaven toeristisch platform   3 100 - - -
Regiodeal 2021-2023   3 665 - - -
Bijdrage dorpshuizen   6 25 25 25 25
Uitvoering klimaatakkoord 7 145 10 - -
Ontwikkelen warmtevisie 7 100      
Uitvoering woonimpuls 8 70 170 - -
Tijdelijke formatie RO t/m 2024   8 84 84 - -
Subtotaal incidentele lasten     1.246 289 37 25
             
Saldo incidentele baten en lasten     705 -59 -63 25

De met een vinkje (√) aangegeven bedragen betreffen mutaties met een relatie naar de bestemmingsreserves. Dat wil zeggen tegenover de incidentele last staat een dekking uit de bestemmingsreserve.

Criteria

Terug naar navigatie - Criteria

De incidentele baten en lasten zijn opgesteld met in achtneming van de door de commissie BBV daarvoor opgestelde richtlijnen in haar notitie ‘structurele en incidentele lasten en baten’. Baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar of minder voordoen, kunnen beoordeeld worden als íncidenteel’, waarbij rekening wordt gehouden met de soort of de eigenschap van de begrotingspost. 

Ter invulling is in de inventarisatie van incidentele baten en lasten hierna uitgegaan van de volgende criteria:
•    lasten/baten die alleen in het jaar 2023, 2024, 2025 of 2026 voorkomen;
•    lasten/baten die zich maximaal gedurende drie jaar voordoen (2023-2026);
•    lasten/baten waarvan de eindigheid vast ligt op basis van raadsbesluit en/of toekenningsbesluit, ook als de looptijd langer is dan drie jaar;
•    onttrekkingen en toevoegingen aan reserves met een looptijd korter dan drie jaar.

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het saldo incidentele baten en lasten is positief. Het structurele begrotingssaldo van Westerveld verbetert daardoor verder. 

De met een √ gemarkeerde regels verwijzen naar het Verloopoverzicht reserves en voorzieningen. De als incidenteel aangemerkte onttrekkingen uit de bestemmingsreserves komen terug in bovenstaand overzicht waarbij tevens de in de begroting opgenomen lasten worden gepresenteerd. Het gaat bijvoorbeeld om projecten zoals invoering Omgevingswet en duurzaamheid. Voor de tijdelijke inzet van personeel of voor de tijdelijke vervanging van vaste medewerkers die op deze projecten worden ingezet, is er dekking in de vorm van een onttrekking aan deze bestemmingsreserve.
Vanuit de samenlevingsagenda zijn er een aantal activiteiten voorzien met een incidenteel karakter. 
De Regio Deal heeft een looptijd van drie jaar. Bijstelling lasten uitkeringen participatie betreft een jaar, omdat financiering een jaar later plaatsvindt. De frictiekosten sociaal domein zijn structureel voor vier jaar begroot. Deze kosten zijn in aard aangemerkt als incidenteel.

B.1.6. Structureel en reëel evenwicht

Structureel en reëel evenwicht

Terug naar navigatie - Structureel en reëel evenwicht

Op basis van de in het voorgaande hoofdstuk gepresenteerde incidentele baten en lasten wordt hier inzicht gegeven in het structureel en reëel evenwicht.

Presentatie van het structureel begrotingssaldo (bedragen x € 1.000) Bij/Af Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Saldo baten en lasten (voor mutatie reserves)   -369 1.184 2.386 246
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves Bij 455 441 437 436
Begrotingssaldo   86 1.625 2.823 682
Incidentele baten Af 541 348 100 -
Incidentele lasten Bij 1.246 289 37 25
Structureel begrotingssaldo   791 1.566 2.760 707