De paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen beschrijft de realisatie van het beleid dat betrekking heeft op wegen, civieltechnische kunstwerken, riolering, water en groen, gebouwen en overige ruimte (begraafplaatsen, sportvelden en speellocaties). Er wordt ingegaan op de kwaliteit van de openbare ruimte, de vertaling van de financiële consequenties en de voortgang van het geplande onderhoud.
Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
Algemeen kwaliteitsniveau
Terug naar navigatie - Algemeen kwaliteitsniveauIn de gemeente Westerveld is de kwaliteit van de openbare ruimte vastgelegd in de BrinQ-visie. In de BrinQ-visie wordt onderscheid gemaakt in basisvoorwaarden en onderscheidende waarden. De eerst genoemde voorwaarden hebben vooral betrekking op de kwaliteit van de openbare ruimte, de tweede gaat vooral over de beleving van het gebied.
De basisvoorwaarden zijn randvoorwaarden waarin in alle gevallen en overal aan moet worden voldaan. Er worden vier basisvoorwaarden onderscheiden:
Deze waarden drukken uit hoe de gebruiker zich op een plek wil voelen: het is er schoon en heel, veilig, toegankelijk en hij/zij wil de ruimte duurzaam doorgeven aan toekomstige gebruikers. Hoewel er niet een directe relatie is tussen deze waarden en de technische kwaliteit volgens de CROW-meetlat, kan in z’n algemeenheid worden gesteld dat sprake moet zijn van een basis min niveau (kwaliteit tussen B- en C-niveau).
Daarnaast zijn vier onderscheidende waarden naar voren gekomen uit het belevingsonderzoek (expedities en enquête):
Deze onderscheidende waarden zijn plaatsgebonden en hoeven niet overal hetzelfde te zijn.
Voor de productonderdelen verharding, groen en meubilair wordt in het BrinQ de gewenste kwaliteit aangegeven. De riolering en gebouwen behoren niet tot het BrinQ. Voor riolering is het vastgestelde Watertakenplan (voorheen GRP) leidend en voor het onderhoud aan onze gebouwen is sober en doelmatig het uitgangspunt.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de door de raad vastgestelde beheersplannen.
Naam / Omschrijving | Vastgesteld | Planning | Wegen | Riolering | Groen en water | Gebouwen | Overige ruimte |
BrinQ-visie | 2018 | √ | √ | √ | |||
Wegenbeheerplan | 2019 | √ | |||||
Beheerplan kunstwerken | 2018 | √ | |||||
Visie op groenstructuur | 2017 | √ | |||||
Beleid- en beheerplan brinken gemeente Westerveld | 2013 | √ | |||||
Watertakenplan 2016-2022 | 2015 | 2022 | √ | √ | |||
Beheerplan waterpartijen | 2016 | 2022 | √ | ||||
Beleidsnotitie Grond- en hemelwater | 2014 | 2022 | √ | √ | |||
Beleidsplan openbare verlichting (2022 tussentijdse actualisatie van het huidige beleidsplan, nieuwe beleidsplan komt in 2026) | 2015 | 2022 | √ | ||||
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) | 2020 | √ | |||||
Beleidsnota duurzaamheid | 2020 | √ | √ | √ | |||
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen | 2012 | √ | |||||
Uitvoeringsbesluit graven en asbezorging | 2010 | √ | |||||
Meerjaren onderhoudsplan gebouwen | 2021 | jaarlijks | √ | ||||
Duurzaam meerjaren onderhoud- en investeringsplan gebouwen | in uitvoering | jaarlijks | √ | ||||
Boombeleidsplan | 2014 | 2022 | √ |
Wegen
Terug naar navigatie - WegenDe kwaliteit van de (zand)wegen en paden maken deel uit van het BrinQ. In de BrinQ-visie geldt voor wegen de basiswaarden schoon, heel en veilig. Vertaald naar kwaliteitsniveaus volgens de CROW-meetlat betekent dit een combinatie van basisniveau (kwaliteitsniveau B) en een niveau laag (kwaliteitsniveau C). Conform de BBV-richtlijnen wordt onderscheid gemaakt in klein- en grootonderhoud en reconstructie en vervangingen. Voor het planmatig onderhoud van de wegen (grootonderhoud en reconstructie en vervangingen) is een meerjaren onderhoudsplan opgesteld. Voor het grootonderhoud is een voorziening aanwezig en investeringen worden jaarlijks via de planning- en controlcyclus aangevraagd. Derhalve zijn op dit moment geen structurele achterstanden in het onderhoud aanwezig. Wel dient hierbij de opmerking te worden gemaakt dat om de jaarlijkse dotatie minder snel te laten stijgen gekeken is binnen de kwalitatieve planning (planjaar 1 t/m5) van het wegenbeheerplan of er wegen zijn waar de voorgestelde onderhoudsmaatregel aangepast, afgezwakt of uitgesteld kan worden. Wegen die hiervoor in aanmerking komen, zijn bijvoorbeeld doodlopende wegen waar geen woningen aan staan of wegen met uitsluitend een agrarische functie, wegen met een gecombineerde functie van zowel agrarisch gebruik als knooppuntenfietsroute omvormen naar een betonverharding en een afgezwakte onderhoudsmaatregel toepassen zonder dat dit meteen tot kapitaalsvernietiging leidt. Er is dan sprake van een beperkt risico op schadeclaims en voldoen aan wettelijke eisen.
De openbare verlichting valt eveneens onder wegen. In het ‘Licht en duisternisplan’ is het beleid ten aanzien van de verlichting verwoord.
Wegen | Eenheid | Hoeveelheid |
Verhardingen binnen en buiten de bebouwde kom | ||
Rijbanen | m2 | 1.782.000 |
Fietspaden | m2 | 242.600 |
Voetpaden | m2 | 112.500 |
Parkeervlakken | m2 | 68.800 |
Totaal verhardingen | m2 | .2.206.000 |
Semi-verharde paden | m2 | 584.100 |
Zandwegen | m2 | 468.000 |
Bermen | km | 621 |
Bruggen | stuk | 38 |
Lichtmasten | stuk | 4.563 |
Verkeersborden | stuk | 4.200 |
Beleidsvoornemens
• Samen met de inwoners en andere stakeholders een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte realiseren. Daarvoor realiseren we de volgende projecten in de openbare ruimte:
- Ruimtelijk Actieplan Havelte, gebied Havelterschapendrift /Meidoornlaan
- Ruimtelijk Actieplan Havelte, gebied Molenweg
- Herinrichting locatie Dingspilhuus Diever
• Uitvoering geven aan het GVVP, met als doel: Verbetering bereikbaarheid, verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming.
• Uitvoering geven aan het wegenbeheerplan en beheerplan kunstwerken.
• Uitvoeringsplan ‘fiets’ opstellen.
• Het opstellen van een nieuw beleidsplan openbare verlichting.
Financiële consequenties Wegen
Terug naar navigatie - Financiële consequenties WegenExploitatie | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|
6820101 Wegbeheer | -1.273 | -1.310 | -1.330 | -1.371 | |
6820102 Grootonderhoud wegen | -2.631 | -2.631 | -2.631 | -2.631 | |
Totaal onderhoudsbudget | -3.904 | -3.941 | -3.961 | -4.002 |
Financiële consequenties Kunstwerken
Terug naar navigatie - Financiële consequenties KunstwerkenDit betreft de uitgaven conform het meerjaren onderhoudsplan kunstwerken. De uitgaven worden 'bekostigd' uit de voorziening voor kunstwerken. Voor het op peil houden van deze voorziening wordt jaarlijks € 130.000 gedoteerd.
Exploitatie | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|
6820106 Onderhoud civiele kunstwerken bruggen | -242 | -53 | -219 | -219 | |
Totaal onderhoudsbudget | -242 | -53 | -219 | -219 |
Riolering
Terug naar navigatie - RioleringIn het samenwerkingsverband Fluvius is met waterschap Drents Overijsselse Delta en de zes daarin liggende gemeenten het Watertakenplan 2016 – 2022 opgesteld. Het watertakenplan kent een hoofdrapport en specificaties per gemeente. In de specificatie zijn de gemeentelijke watertaken van gemeente Westerveld verder uitgewerkt.
Riolering | Eenheid | Hoeveelheid |
Vrijvervalriolering | km | 252 |
Persleidingen | km | 204 |
Rioolgemalen | stuk | 598 |
Bergbezinkbassin | stuk | 10 |
Beleidsvoornemens
• Uitvoeren activiteiten Watertakenplan, waaronder:
- Gezamenlijk meten en monitoren
- Opstellen calamiteitenplan
- Optimaliseren gemalenbeheer
- Doelmatig en integraal beheer en onderhoud van de watersystemen
- Opstellen beleid voor klimaatadaptatie (wateroverlast en hittestress)
• Vervanging en reconstructie (druk)riolering, pompen en gemalen (zo mogelijk integrale aanpak met herinrichten van de openbare ruimte.
Financiele consequenties Rioleringen
Terug naar navigatie - Financiele consequenties RioleringenExploitatie | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|
6870201 Rioleringzorg beheer | -735 | -717 | -700 | -692 | |
6870202 Rioleringzorg nieuw Waterplan | -921 | -921 | -921 | -921 | |
6870204 Waterkering en afwatering | -733 | -735 | -736 | -739 | |
Gerealiseerd resultaat | -2.389 | -2.373 | -2.357 | -2.352 |
Meerjarig grootonderhoud Rioleringen
Terug naar navigatie - Meerjarig grootonderhoud RioleringenDit betreft de uitgaven conform het meerjaren onderhoudsplan riolering. Deze worden 'bekostigd' uit de voorziening voor riolering. Voor het op peil houden van deze voorziening wordt jaarlijks € 700.000 gedoteerd.
Exploitatie | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|
6870202 Rioleringzorg nieuw Waterplan | -510 | -551 | -592 | -1.311 | |
Meerjarig onderhoud riolen | -510 | -551 | -592 | -1.311 |
Groen en water
Terug naar navigatie - Groen en waterDe kwaliteitsniveaus van het groen en de waterpartijen maken deel uit van de BrinQ-visie, die in 2018 is vastgesteld. Deze visie is vertaald in een beheersplan voor het onderhoud van groen en water. De financiële vertaling daarvan werkt door in deze begroting. Voor watergangen en duikers is een meerjarig beheer- en onderhoudsplan opgesteld.
Groen en water | Eenheid | Hoeveelheid |
Bomen | stuk | 50.541 |
Bos(plantsoen) | m2 | 881.800 |
Heesters | m2 | 153.400 |
Hagen | m1 | 13.200 |
Gras / gazon | m2 | 965.800 |
Waterpartijen | km | 580 |
Beleidsvoornemens
• Vergroten biodiversiteit door het inzaaien van bermen met bloemenmengsels
• Uitvoering geven aan het beheerplan openbaar groen op basis van de BrinQ-visie
• Uitvoering geven aan het beleid – en beheerplan brinken
• Op basis van de uitkomsten van de risicodialogen verder uitvoering geven aan het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) o.a. door het opstellen van een uitvoeringsagenda. Daarbij wordt o.a. bij de inrichting van de fysieke ruimte rekening gehouden met ruimte voor waterberging en maatregelen tegen hittestress c.q. verstening.
Financiële consequenties Groen en water
Terug naar navigatie - Financiële consequenties Groen en waterExploitatie | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|
6850701 Bosbezit landschapsbeheer en onderhoud bomen | -502 | -505 | -505 | -508 | |
6850702 Plantsoenen en openbaar groen | -1.290 | -1.305 | -1.316 | -1.322 | |
Totaal onderhoudsbudget | -1.793 | -1.809 | -1.822 | -1.831 |
Gebouwen
Terug naar navigatie - GebouwenHet planmatig onderhoud is vastgelegd in een meerjaren onderhoudsplan op een niveau ‘sober en doelmatig’. Voor het planmatig onderhoud is per gebouw een voorziening aangemaakt. Er zijn voldoende middelen aanwezig om het onderhoudsniveau te kunnen halen.
Gebouwen | Eenheid | Hoeveelheid |
Gemeentelijk vastgoed | stuk | 38 |
Sportaccommodaties) | stuk | 15 |
Beleidsvoornemens
• Sportaccommodaties in zowel dorpen als in de openbare ruimte aantrekkelijk, toegankelijk, betaalbaar, duurzaam, veilig, gezond, multifunctioneel en toekomstbestendig te houden/maken.
• Uitvoering geven aan het duurzame meerjaren onderhoudsplanning, incl. het nemen van duurzaamheidsmaatregelen (afname energieverbruik en reductie CO2-uitstoot).
Financiële consequenties Gebouwen
Terug naar navigatie - Financiële consequenties GebouwenMeerjarig onderhoud gebouwen | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|
6800304 Voormalige werf Havelte van Helomaweg | -10 | -4 | -2 | -6 | |
6800307 Voormalige school Heidehoek Vledderveen | 0 | -8 | -5 | 0 | |
6800309 Brink 4 Dwingeloo | -26 | -18 | -27 | -24 | |
6800312 Voormalige school Darp | -7 | -7 | -7 | -7 | |
6800401 Bestuurscentrum | -122 | -216 | -113 | -242 | |
6800402 Gemeentewerf Tractie | -55 | -25 | -15 | -42 | |
6800701 Algemene uitkering | 64 | 64 | 64 | 64 | |
6810101 ProactiePreparatie | -50 | -66 | -55 | -42 | |
6830402 Toerisme en Recreatie | -9 | -8 | -7 | -10 | |
6840203 Brede School Dwingeloo De Twingel | -7 | -9 | -7 | -7 | |
6850201 Binnensport en opstallen buitensport | -37 | -13 | -4 | -4 | |
6850203 Sporthal Dwingeloo | -101 | -26 | -70 | -34 | |
6850204 Sporthal De Spronk | -61 | -81 | -87 | -113 | |
6850504 Kerktorens molens en onderduikershol | -30 | -24 | -64 | -59 | |
6860104 Algemene voorzieningen WMO | -90 | -90 | -90 | -45 | |
6860112 Accommodaties sociaal cultureel werk | -12 | -24 | -16 | -25 | |
6870301 Vuilophaal afvoer en verwerking | -10 | -11 | -19 | -2 | |
6870303 Afvalbrengstation Havelte | -103 | -203 | -203 | -203 | |
6870501 Begraafplaatsen | -8 | -6 | -5 | -2 | |
Totaal onderhoudsbudget | -676 | -775 | -730 | -804 |
Overige ruimte
Terug naar navigatie - Overige ruimteHet kwaliteitsniveau van de begraafplaatsen is vastgelegd in de BrinQ-visie. Voor onderhoud aan de speelvoorzieningen geldt dat veiligheid en de daarmee gepaarde aansprakelijkheid maatgevend is. Sportvelden worden op een basisniveau onderhouden.
Overige ruimte | Eenheid | Hoeveelheid |
Speellocaties | stuk | 64 |
Speeltoestellen | stuk | 317 |
Sportvelden | stuk | 21 |
Begraafplaatsen | stuk | 7 |
Beleidsvoornemens
- Renovatiewerkzaamheden sportvelden
- Inspelen op de wensen van inwoners en uitvaartverenigingen door een kwaliteitsverbetering ten aanzien van het beheer en onderhoud begraafplaatsen op basis van de BrinQ-visie
- Realiseren parkeerterrein Frederiksoord ten laste van de bestemmingsreserve fysieke aantrekkelijkheid.
Financiële consequenties overige ruimte
Terug naar navigatie - Financiële consequenties overige ruimteExploitatie | Concept begr.2023 | Concept begr.2024 | Concept begr.2025 | Concept begr.2026 | |
---|---|---|---|---|---|
6850202 Groene sportvelden en terreinen | -165 | -163 | -162 | -164 | |
6850703 Speelterreinen | -99 | -100 | -100 | -102 | |
6870501 Begraafplaatsen | -433 | -434 | -429 | -430 | |
Totaal onderhoudsbudget | -697 | -697 | -692 | -695 |