Uitgaven

35,67%
€ 23.865
x €1.000
35,67% Complete

Inkomsten

6,55%
€ 4.345
x €1.000
6,55% Complete

Saldo

3610,37%
€ -19.520
x €1.000

Programma 6 Sociaal domein

Uitgaven

35,67%
€ 23.865
x €1.000
35,67% Complete

Inkomsten

6,55%
€ 4.345
x €1.000
6,55% Complete

Saldo

3610,37%
€ -19.520
x €1.000

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma ‘sociaal domein’ omhelst het veld dat uitvoering geeft aan de Participatiewet, Jeugdwet en WMO. Hieronder vallen onder andere inwonersparticipatie, inkomensregelingen, en werkvoorzieningsschappen zoals Reestmond. Ook vallen re-integratie trajecten en maatschappelijke participatietrajecten onder dit programma, net als de huishoudelijke hulp en dagbesteding vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning. 

De opvang van Oekraïners en armoedebestrijding zijn ook grote thema’s binnen dit domein. Net als jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering. 

Ontwikkelingen en context

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en context

Waar wij vroeger met elkaar leefden in een verzorgingsstaat, en waar de overheid zorgdraagt voor welvaart en welzijn voor alle burgers in de samenleving, is dat al jaren in verandering. 

De wet -en regelgeving vanuit het Rijk is continu in beweging. Het gaat soms om de kostenbeheersing of kwaliteitsverbetering wat continu zorgt voor veranderingen. Hieronder een aantal actuele veranderingen: 
- Het ‘gezond en actief leven akkoord’ (GALA). 
- Het ‘integraal zorg akkoord’ (IZA). 
- De ‘hervormingsagenda jeugd’. 
- Het ‘toekomstscenario kind en gezinsbescherming’. 
- De verbetering en vernieuwing van de Wet maatschappelijke ondersteuning. 
- Het instellen van de menselijke maat binnen de Participatiewet. 
- Het breed offensief ter verbetering van de arbeidsmarktkansen voor mensen met een arbeidsbeperking. 
- De transformatie van sociale ontwikkelbedrijven. 
- De Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (WAMS). 

De jaarlijkse uitvoeringsagenda beschrijft de manier waarop het komende jaar uitvoering wordt geven aan de maatschappelijke visie. Deze uitvoeringsagenda maakt de ambities concreet en geeft houvast voor het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten in het sociaal domein. Het is nadrukkelijk geen blauwdruk met specifieke activiteiten per beleidsterrein per jaar. Met deze uitvoeringsagenda is gekozen voor een actiegerichte aanpak. Hierin wordt proactief en met focus sturing gegeven aan het realiseren van de inhoudelijke doelstellingen en de strategische opgave binnen de veranderende context van het sociaal domein. 

Opvang van vluchtelingen en statushouders 
De gemeente is verantwoordelijk voor het opvangen van vluchtelingen. Zowel ontheemden uit Oekraïne als asielzoekers. We hebben momenteel in totaal 6 locaties waar wij deze vluchtelingen opvangen. 

Uitgangspunt van de Drentse aanpak is dat iedere gemeente bijdraagt aan de opvang- en huisvestingsopgaven, maar niet iedereen hoeft alles conform de vooraf aangegeven taakstelling c.q. opgave te doen. We kunnen onderling opgaven uitruilen. Met dit gegeven in het achterhoofd is de inbreng van de individuele gemeenten afgezet tegen de verschillende regionale opgaven. De tekorten en eventuele over-aanmeldingen zijn in beeld gebracht en op basis daarvan hebben we in Westerveld voor 2024 de puzzel gelegd en hebben we voor 2025 nog een opgave die we eerst tijdelijk zullen invullen en daarna semi-permanent. 

In het kader van de Spreidingswet moeten we in 2024 109 asielzoekers opvangen en dat is voor 2025 verhoogd naar 119. Met de twee huidige opvanglocaties voldoen we met 190 bedden ruimschoots aan de taakstelling. Beide locaties zijn verlengd tot maart 2030.

Gemeentelijke beleidskaders

Terug naar navigatie - Gemeentelijke beleidskaders

- maatschappelijke visie: een gezonde, zelfredzame en participerende inwoner.
- re-integratieverordening Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen 2023.
- Verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning 2020.
- Verordening individuele inkomenstoeslag 2021.
- Verordening beslistermijn schuldhulpverlening 2021.
- Verificatie en validatiebeleid 2020.
- Verordening antidiscriminatievoorziening. 

Ind 6.000 Banen

Terug naar navigatie - Ind 6.000 Banen

Omschrijving

Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar.

Bron: CBS Bevolkingsstatistiek / LISA - bewerking ABF Research
Gebied 2020 2021 2022 2023
Drenthe 597,70 608,90 773,30 783,40
Westerveld 620,00 654,20 852,50 888,40

Ind 6.001 Jongeren met een delict voor de rechter

Terug naar navigatie - Ind 6.001 Jongeren met een delict voor de rechter

Omschrijving

Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.

Bron: CBS - Jeugdmonitor
Gebied 2020 2021 2022
Drenthe 1,00% 1,00% 0,88%
Westerveld 1,00% 1,00% 1,00%

Ind 6.002 Kinderen in uitkeringsgezin

Terug naar navigatie - Ind 6.002 Kinderen in uitkeringsgezin

Omschrijving

Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.

Bron: CBS - Jeugdmonitor
Gebied 2020 2021 2022
Drenthe 6,00% 6,00% 5,02%
Westerveld 3,00% 3,00% 3,00%

Ind 6.003 Netto arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - Ind 6.003 Netto arbeidsparticipatie

Omschrijving

Het aandeel van de werkzame beroepsbevolking in de bevolking (beroeps- en niet-beroepsbevolking). Deze definitie heeft betrekking op personen die in Nederland wonen (exclusief de institutionele bevolking).

Bron: CBS - Arbeidsdeelname (gemeente)
Gebied 2020 2021 2022 2023
Drenthe 66,40 68,80 70,60 71,10
Westerveld 65,50 66,60 68,80 69,10

Ind 6.004 Werkloze jongeren

Terug naar navigatie - Ind 6.004 Werkloze jongeren

Omschrijving

Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie.  Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker. 

Bron: CBS - Jeugdmonitor
Gebied 2020 2021 2022
Drenthe 3,00% 2,00% 1,83%
Westerveld 2,00% 2,00% 1,00%

Ind 6.005 Personen met een bijstandsuitkering

Terug naar navigatie - Ind 6.005 Personen met een bijstandsuitkering

Omschrijving

Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen.

Bron: CBS - reintegratiemonitor
Gebied 2020 2021 2023
Drenthe 397,50 360,40 305,00
Westerveld 269,60 211,60 172,30

Ind 6.006 Lopende re-integratievoorzieningen

Terug naar navigatie - Ind 6.006 Lopende re-integratievoorzieningen

Omschrijving

Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.

Bron: CBS - reintegratiemonitor
Gebied 2020 2021 2022 2023
Drenthe 244,60 242,30 234,60 284,60
Westerveld 122,50 110,30 95,90 123,30

Ind 6.007 Jongeren met jeugdhulp

Terug naar navigatie - Ind 6.007 Jongeren met jeugdhulp

Omschrijving

In percentage van alle jongeren tot 18 jaar, per 1 januari. Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014), en in natura door de zorgaanbieder is geleverd. PGB gefinancierde hulp en zorg valt hier dus buiten. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. Zorg in Natura wordt direct vergoed  aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed. Persoonsgebonden budget (PGB)is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente."

Bron: CBS - Indicatoren jeugdzorg in natura
Gebied 2020 2021 2022 2023
Drenthe 13,30% 14,10% 13,60% 13,90%
Westerveld 12,60% 13,50% 12,60% 12,40%

Ind 6.008 Jongeren met jeugdbescherming

Terug naar navigatie - Ind 6.008 Jongeren met jeugdbescherming

Omschrijving

In percentage van alle jongeren tot 18 jaar, per 1 januari 2023.
Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan 'onder toezicht gesteld' of ‘onder voogdij geplaatst’.

Bron: CBS - Indicatoren jeugdzorg in natura
Gebied 2020 2021 2022 2023
Drenthe 1,20% 1,30% 1,20% 1,10%
Westerveld 1,00% 1,00% 1,00% 0,60%

Ind 6.009 Jongeren met jeugdreclassering

Terug naar navigatie - Ind 6.009 Jongeren met jeugdreclassering

Omschrijving

In percentage van alle jongeren in de leeftijd van 12 tot 23 jaar, per 1 januari 2023.
Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie of leerplichtambtenaar in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder de overtreding of het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 22 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart.

Bron: CBS - Indicatoren jeugdzorg in natura
Gebied 2020 2021
Drenthe 0,40% 0,40%
Westerveld 0,00% 0,40%

Ind 6.010 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO

Terug naar navigatie - Ind 6.010 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO

Omschrijving

Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkvoorziening is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten.

Bron: CBS - Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein Wmo
Gebied 2020 2021 2022 2023
Drenthe 752,00 756,00 666,00 755,11
Westerveld 700,00 680,00 670,00 680,00

Programma 6 Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein

Wat mag het kosten?

Bedragen x €1.000
Exploitatie Concept Begr. 2025 Concept Begr. 2026 Concept Begr. 2027 Concept Begr. 2028
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 3.298 2.622 2.598 2.566
Baten 270 209 186 154
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -3.028 -2.413 -2.412 -2.412
6.2 Wijkteams
Lasten 1.800 1.800 1.800 1.800
Totaal 6.2 Wijkteams -1.800 -1.800 -1.800 -1.800
6.3 Inkomensregelingen
Lasten 4.941 4.941 4.941 4.941
Baten 3.606 3.606 3.606 3.606
Totaal 6.3 Inkomensregelingen -1.335 -1.335 -1.335 -1.335
6.4 Begeleide participatie
Lasten 3.910 3.848 3.749 3.624
Totaal 6.4 Begeleide participatie -3.910 -3.848 -3.749 -3.624
6.5 Arbeidsparticipatie
Lasten 974 989 989 989
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie -974 -989 -989 -989
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Lasten 814 814 814 814
Baten 219 222 222 222
Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -595 -592 -592 -592
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO)
Lasten 2.260 2.178 2.178 2.178
Totaal 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) -2.260 -2.178 -2.178 -2.178
6.71B Begeleiding (WMO)
Lasten 1.102 1.102 1.102 1.102
Totaal 6.71B Begeleiding (WMO) -1.102 -1.102 -1.102 -1.102
6.71C Dagbesteding (WMO)
Lasten 690 690 690 690
Totaal 6.71C Dagbesteding (WMO) -690 -690 -690 -690
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Lasten 0 0 0 0
Totaal 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0
6.72A Jeugdhulp begeleiding
Lasten 1.467 1.244 1.241 1.241
Totaal 6.72A Jeugdhulp begeleiding -1.467 -1.244 -1.241 -1.241
6.72B Jeugdhulp behandeling
Lasten 217 195 195 195
Totaal 6.72B Jeugdhulp behandeling -217 -195 -195 -195
6.72C Jeugdhulp dagbesteding
Lasten 87 78 78 78
Totaal 6.72C Jeugdhulp dagbesteding -87 -78 -78 -78
6.73A Pleegzorg
Lasten 242 217 217 217
Totaal 6.73A Pleegzorg -242 -217 -217 -217
6.73B Gezinsgericht
Lasten 369 332 332 332
Totaal 6.73B Gezinsgericht -369 -332 -332 -332
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig
Lasten 3 3 3 3
Totaal 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig -3 -3 -3 -3
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf
Lasten 742 667 667 667
Totaal 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf -742 -667 -667 -667
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
Lasten 513 461 461 461
Totaal 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf -513 -461 -461 -461
6.81A Beschermd wonen (WMO)
Baten 250 250 250 250
Totaal 6.81A Beschermd wonen (WMO) 250 250 250 250
6.82A Jeugdbescherming
Lasten 384 384 384 384
Totaal 6.82A Jeugdbescherming -384 -384 -384 -384
6.82B Jeugdreclassering
Lasten 53 53 53 53
Totaal 6.82B Jeugdreclassering -53 -53 -53 -53

Financiële mutaties in dit programma

Terug naar navigatie - Financiële mutaties in dit programma

Het vastgestelde budget van jaarschijf 2025 in de Begroting 2024 vormt het vertrekpunt voor dit programma: de zogenaamde primitieve begroting. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma. Hieronder worden de bedragen afgerond op duizendtallen weergegeven:

Omschrijving Besloten 2025 2026 2027 2028
Gerapporteerd saldo Primitieve Begroting 2025   -18.293.000 -17.879.000 -17.775.000 -17.775.000
           
Gemeenschappelijke regeling (Veilig Thuis Drenthe en Publiek Vervoer) Kadernota -50.000 -49.000 -49.000 -49.000
Personele dekking Sociaal Domein Kadernota 80.000 80.000 80.000 80.000
Zwemlessen statushouders Kadernota -21.000 -21.000 -21.000 -21.000
WSW September circulaire 2023 Kadernota -35.000 -35.000 -35.000 -35.000
Aframen onterechte kosten Kadernota -13.000 -13.000 -13.000 -13.000
Jeugdhulp kinderen AZC Meicirculaire -16.000 -16.000 -16.000 -16.000
Participatiewet Meicirculaire -248.000 -221.000 -223.000 -98.000
Compensatie Voogdij en 18+ Meicirculaire -30.000

-30.000

-30.000

-30.000
Aanpak armoede en schulden Meicirculaire -40.000 -40.000 -40.000 -40.000
Jeugd (besparingsverlies en werkdrukverlaging) Meicirculaire -580.000 -30.000 -30.000 -30.000
Inkomensafhankelijke eigen bijdrage WMO Plan B   200.000 200.000 200.000
Indexatie subsidies Meerjarenraming -274.000 -274.000 -274.000

-274.000

Subtotaal mutaties   -1.277.000 -450.000 -452.000 -327.000
           
Saldo in deze begroting   -19.520.000 -18.329.000 -18.227.000 -18.102.000

 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Samen met GGD Drenthe worden activiteiten ontplooid om de gezondheid van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, beschermen en bevorderen. Reestmond (sociale werkvoorziening) verzorgt de werkvoorziening: het plaatsen van mensen uit de deelnemende gemeenten die zijn aangewezen op aangepast werk. Reestmond bevordert het vinden van passende arbeid zo dicht mogelijk bij de arbeidsmarkt. Publiekvervoer Groningen Drenthe verzorgt het vervoer van WMO-cliënten en het vervoer van leerlingen naar en van school. Dit in samenwerking met de andere (openbare) vervoerssystemen in de provincie Groningen en Drenthe. De bijdragen van de gemeente zijn als volgt

Bedragen x €1.000
Exploitatie Concept Begr. 2025 Concept Begr. 2026 Concept Begr. 2027 Concept Begr. 2028
6860103 Algemene voorzieningen Jeugd
U_43300 Gemeenschappelijke regelingen -43 -44 -44 -44
Totaal 6860103 Algemene voorzieningen Jeugd -43 -44 -44 -44
6860104 Algemene voorzieningen WMO
U_43300 Gemeenschappelijke regelingen -15 -15 -15 -15
Totaal 6860104 Algemene voorzieningen WMO -15 -15 -15 -15
6860401 Sociale werkvoorziening
U_43300 Gemeenschappelijke regelingen -2.818 -2.756 -2.657 -2.532
Totaal 6860401 Sociale werkvoorziening -2.818 -2.756 -2.657 -2.532
6860601 Maatwerkvoorzieningen natura materieel
U_34142 Publiek vervoer -21 -21 -21 -21
Totaal 6860601 Maatwerkvoorzieningen natura materieel -21 -21 -21 -21