Paragraaf A Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De paragraaf lokale heffingen beschrijft de geraamde inkomsten en het beleid. Daarnaast wordt een overzicht gegeven van de diverse heffingen, de lokale lastendruk en het kwijtscheldingsbeleid. Hierbij komen de volgende belastingen, heffingen en leges aan bod:

  • Onroerende zaakbelastingen
  • Toeristenbelasting
  • Forensenbelasting
  • Rioolheffing
  • Afvalstoffenheffing 
  • Leges
  • Lijkbezorgingsrechten

Geraamde inkomsten

Terug naar navigatie - Geraamde inkomsten

In deze tabel wordt uitgegaan van de inkomsten uit de lokale heffingen, waarbij de kosten die de gemeente hiervoor moet maken niet zijn meegenomen.

Belasting en heffingen (bedragen x € 1.000) Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Verschil
Belastingen        
OZB gebruikers niet-woningen 400 400 435 35
OZB eigenaren niet-woningen 798 799 869 70
OZB eigenaren woningen 3.365 3.253 3.539 286
Toeristenbelasting 1.474 1.207 1.307 100
Forensenbelasting 980 989 889 -100
Heffingen        
Rioolheffing 2.197 2.148 2.148 0
Afvalstoffenheffing  2.362 2.426 2.110 -316
Leges        
Leges burgerzaken 225 292 301 9
Leges markten 12 14 14 0
Leges lijkbezorgingsrechten 354 365 375 10
Leges bestemmingsplannen 24 21 21 0
Leges vergunningen 599 515 530 15
Totaal 12.790 12.429 12.538 109

De opbrengsten van de belastingen en leges stijgen met de inflatiecorrectie van 3%, hetgeen ook in de tarieven zal worden verdisconteerd. 

Naast de gehanteerde 3% inflatiecorrectie, zal er voor de OZB in 2025 een extra verhoging van € 250.000 worden toegepast, zoals in de Kadernota staat verwoord. Verder nemen de inkomsten aangaande de toeristenbelasting extra toe door het vervallen van vrijstellingen. Deze geraamde meeropbrengst wordt ingezet door de tarieven voor de forensenbelasting te verlagen. De inflatiecorrectie is niet doorgevoerd op de opbrengsten toeristenbelasting en forensenbelasting, omdat hiervoor bij de Kadernota 2025 al voorstellen zijn gedaan.

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

 De gemeente Westerveld kent een drietal belastingen:

  • Onroerende zaakbelastingen
  • Toeristenbelasting
  • Forensenbelasting

Kenmerkend aan belastingen is dat er geen direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat. Met andere woorden: de burger draagt bij aan de algemene kas van de gemeente, waaruit een deel van de uitgaven betaald worden.

Onroerende zaakbelastingen

Beleid

Het percentage voor de OZB-tarieven wordt berekend door de gewenste OZB-opbrengst te delen door de nieuwe modelwaarden. De gemeenteraad is vrij in het bepalen van de hoogte van de tarieven. Voor het bepalen van het tarief zijn de inkomsten uit de OZB en de (verwachte) WOZ-waarden van de onroerende zaken binnen de gemeente van belang.

Bij de tariefberekening wordt de OZB-opbrengst met € 250.000 verhoogd. Verder wordt ook de inflatiecorrectie van 3% toegepast. Dit resulteert in een totale meeropbrengst van € 391.000.

Tarieven
In onderstaande tabel staat een overzicht van de OZB-tarieven voor drie jaren. De hoogte van de OZB op de aanslag wordt bepaald door het percentage te vermenigvuldigen met de WOZ-waarde die voor een onroerende zaak is vastgesteld.

Tarieven Onroerende Zaakbelasting Tarief 2023 Tarief 2024 Tarief 2025
OZB eigenaar woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1010% 0,0945% 0,0958%
OZB eigenaar niet-woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1945% 0,1947% 0,2038%
OZB gebruiker niet-woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1287% 0,1293% 0,1331%

Toeristenbelasting

Beleid
In de Kadernota 2025 is uitgesproken om de komende jaren te streven naar een stelsel tussen de toeristenbelasting en de forensenbelasting, waarbij de lastendruk vanuit de forensenbelasting wordt verlaagd. Als voorwaarde is gesteld dat dit niet ten laste moet gaan van het saldo voor de opbrengst toeristenbelasting en forensenbelasting in de begroting. 

Voor 2025 zullen de geraamde opbrengsten voor de toeristenbelasting daarom worden verhoogd met € 100.000. Deze geraamde opbrengst willen wij genereren door het laten vervallen van de vrijstelling voor vreemdelingen die onder de verantwoordelijkheid van het COA vallen en het laten vervallen van de vrijstelling van kinderen onder de 13 jaar. 

Tegelijk zal ook worden voorgesteld om het hoge tarief (voor o.a. hotels) met € 0,10 te laten stijgen naar € 2,00 per persoon per overnachting en het lage tarief (voor o.a. campings en groepsaccommodaties) te laten verlagen met € 0,35, naar € 1,00 per persoon, per overnachting.

Kostendekkendheid
 Van kostendekkendheid is geen sprake. De opbrengst toeristenbelasting betreft een algemeen dekkingsmiddel. De gemeenteraad is vrij in het bepalen van de hoogte van de tarieven. De inkomsten uit de toeristenbelasting zijn voor 2025 geraamd op € 1.307.000. 

Tarieven

Tarieven toeristenbelasting Tarief 2023 Tarief 2024 Tarief 2025
Toeristenbelasting (hoog) per nacht tarief in € 1,80 1,90 2,00
Toeristenbelasting (laag) per nacht tarief in € 1,30 1,35 1,00
Forensenbelasting

Beleid

In de kadernota is uitgesproken om de komende jaren te streven naar een stelsel tussen de toeristenbelasting en de forensenbelasting, waarbij de lastendruk vanuit de forensenbelasting wordt verlaagd. Als voorwaarde is gesteld dat dit niet ten laste moet gaan van het saldo voor de opbrengst toeristenbelasting en forensenbelasting in de begroting. 

Voor 2025 zullen de geraamde opbrengsten voor de forensenbelasting met € 100.000 worden verlaagd.

Voor de forensenbelasting wordt een heffingsgrondslag gehanteerd naar brandverzekerde waarde, of als die niet bekend is, naar de geschatte herbouwwaarde van het object. Deze heffingsgrondslag staat behoudens wijzigingen aan het opstal vast tot en met 31 december 2026. Wel verandert vanaf 2025 het aantal categorieën brandverzekerde waarde. Deze veranderen van 5 naar 3. 

Kostendekkendheid
Van kostendekkendheid is geen sprake. De opbrengst forensenbelasting betreft een algemeen dekkingsmiddel. De gemeenteraad is vrij in het bepalen van de hoogte van de tarieven. De inkomsten uit de forensenbelasting zijn voor 2025 geraamd op € 889.000. 

Tarieven
Voor 2025 worden de onderstaande tarieven voorgesteld. 

Tarieven forensenbelasting Tarief 2023 Tarief 2024 Tarief 2025
Forensenbelasting op basis van brandverzekerde waarde, tarief in Euro.
< 25.000 249,00 256,00 250,00
25.000 - 50.000 420,00 433,00 250,00
50.000 - 100.000 752,00 776,00 750,00
100.000 - 200.000 1.047,00 1.080,00 1.000,00
> 200.000 1.257,00 1.297,00 1.000,00

 

Bestemmingsbelasting

Terug naar navigatie - Bestemmingsbelasting

De gemeente Westerveld kent een tweetal bestemmingsbelastingen:
•    Rioolheffing
•    Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht

Kenmerkend aan de bestemmingsbelastingen is dat de opbrengst ervan niet vrij te besteden is, maar dat het ook niet zo is, dat er een volledig aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat (zoals bij retributie). 

Rioolheffing- en waterzorgheffing
De gemeente draagt zorg voor de afvoer van afvalwater, de afvoer en opslag van hemelwater (regen, sneeuw, hagel) en voor een goed grondwaterpeil. De begrote lasten hiervan worden volledig doorbelast door middel van de riool- en waterzorgheffing. De eigenaar van een perceel is de belastingplichtige betaler. Er wordt een vast bedrag geheven van € 75 per jaar vermeerderd met een percentage van de WOZ-waarde. 

Beleid

Wettelijk is bepaald dat rioolheffing niet meer dan kostendekkend mag zijn. De gemeente Westerveld bepaalt haar tarief voor de rioolheffing op basis van de kostendekkendheid. De kosten van het gemeentelijk waterbeheer voor de jaren 2023-2028 zijn vastgelegd in het Watertakenplan 2023-2028. 

Kostendekkendheid

Rioolheffing Letter Begroting 2024 Begroting 2025 Verschil
Kosten taakveld incl. rente x 2.172.041 2.345.805 173.764
Aanwending voorziening vervangingsinvestering y -431.910 -475.755 -43.845
Netto kosten taakvelden x-y 1.740.131 1.870.050 129.919
Overhead   227.100 227.100 0
BTW   229.386 265.141 35.755
Totale kosten a 2.196.617 2.362.291 35.755
Opbrengst heffingen b 2.148.310 2.148.310 0

Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen

b/a 97,8% 91,1% -6.7%
Bijdrage in de exploitatie uit de exploitatievoorziening riolering c 48.307 213.981 165.674
Dekkingspercentage (b+c)/a 100,0% 100,0% 0,0%

Tarieven
Bij de raming voor het tarief is uitgegaan van en gemiddelde stijging van de WOZ-waarden ten opzichte van het huidige jaar.  

Berekening tarieven rioolheffing 2025 Grondslag Tarief Bedrag
Vast bedrag per object 10.650 150,00 1.597.500
Percentage van de WOZ-waarde 4.127.697.000 0,0133% 550.500
Totale opbrengst rioolheffing     2.148.000

Hieronder worden de tarieven rioolheffing voor drie jaren vergeleken.

Tarieven rioolheffing Tarief 2023 Tarief 2024 Tarief 2025
Eigenaarstarief in € 150,00 150,00 150,00
Percentage van de WOZ-waarde 0,0176% 0,0156% 0,0133%

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing wordt geheven bij alle huishoudens. De gemeente heeft de plicht de huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. Daarom is ieder huishouden verplicht bij te dragen in de kosten van de afvalinzameling. Het maakt daarbij niet uit of mensen wel of geen afval aanbieden.

Beleid

Wettelijk is bepaald dat afvalstoffenheffing niet meer dan kostendekkend mag zijn. De gemeente Westerveld bepaalt haar tarieven voor deze heffingen op basis van de kostendekkendheid.  

Kostendekkendheid

Afvalstoffenheffing  Letter Begroting 2024 Begroting 2025 Verschil
Kosten taakveld incl. rente   2.534.538 2.216.000 -318.538
Inkomsten taakvelden exclusief heffingen   -687.000 -642.000 45.000
Netto kosten taakvelden   1.847.538 1.574.000 -273.538
Kwijtschelding   43.700 53.000 9.300
Overhead   123.960 124.000 40
BTW   411.085 372.000 -39.085
Totale kosten a 2.426.283 2.123.000 -303.283
Opbrengst heffingen b 2.426.283 2.110.000 -316.283

Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen

b/a 100,0% 99,4% -0,6%
Bijdrage in de exploitatie uit bestemmingsreserve c 0 13.000 -13.000
Dekkingspercentage (b+c)/a 100,0% 100,0% 0,0%

Tarieven
In 2024 is de gemeente Westerveld overgegaan op Diftar, een gedifferentieerde tariefstelling voor het aanbieden van restafval. Er is sprake van een vast tarief per 1 persoonshuishouden, een vast tarief per meerpersoonshuishouden en een vast tarief voor een recreatiewoning die niet permanent mag worden bewoond. Daarnaast is er ook het variabele tarief. Deze is gebaseerd op het daadwerkelijke aantal aanbiedingen in de minicontainer of de verzamelcontainer. 

In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de afvalstoffenheffing voor twee jaren. 

Tarieven afvalstoffen Tarief 2024 Tarief 2025
Afvalstoffenheffing in €    
Vast tarief voor eenpersoonshuishouden 180,00 190,00
Vast tarief voor meerpersoonshuishouden 246,00 190,00
Vast tarief voor recreatiewoning niet permanent bewoond 200,00 190,00
Extra containergebruik (grijs) N.V.T. N.V.T
Extra containergebruik (groen) N.V.T. N.V.T.
Extra containergebruik (groen) vanaf extra 2de container 25,00   25,00
Extra containergebruik (oranje) N.V.T. N.V.T.
Extra containergebruik (oranje) vanaf extra 2de container 25,00   25,00
Variabel tarief restafval minicontainer (240 liter) 10,60 10,60
Variabel tarief minicontainer 40 liter of onder-/bovengrondse verzamelcontainer 1,80 1,80

 

Retributies

Terug naar navigatie - Retributies

De gemeente Westerveld kent twee soorten retributies:
•    Leges
•    Lijkbezorgingsrechten

Kenmerkend aan retributies is dat er een direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat. Met andere woorden, retributies zijn vergoedingen die de gemeente vraagt voor verleende diensten of het gebruik van voorzieningen. Retributies mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. 

Beleid retributies
Voor 2025 wordt alleen een inflatiecorrectie van 3 % op de leges van vergunningen en lijkbezorgingsrechten toegepast. Kostendekkendheid van 100% is niet voor alle leges mogelijk, doordat een aantal tarieven wettelijk gemaximeerd zijn. In die gevallen worden de leges vastgesteld op basis van het wettelijke maximale tarief.

Kostendekkendheid (de percentages zijn berekend op exacte bedragen, hieronder staan afgeronde bedragen)

Leges Begroting 2024 Begroting 2025
  lasten baten dekking lasten baten dekking
Leges burgerzaken 634 292 46,0% 625 301 48,2%
Leges bestemmingsplannen 392 21 5,4% 392 21 5,4%
Leges vergunningen 1.880 515 27,4% 2.070 530 25,6%
Leges markten 82 14 17,1% 82 14 17,1%
Lijkbezorgingsrechten 453 365 80,7%

448

375 83,7%
Totaal Leges 3.441 1.207 35,1%  3.617 1.241  34,3% 

In 2025 wordt gekeken hoe de leges voor vergunningen meer kostendekkend gemaakt kunnen worden. In de begroting is een bedrag van oplopend € 150.000 naar € 250.000 opgenomen in de meerjarenraming 2026-2028.

Aanduiding lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Aanduiding lokale lastendruk

In het onderstaande overzicht wordt een vergelijking gemaakt van de woonlasten in Westerveld met enkele omliggende gemeenten op basis van de tarieven van 2024. Onder gemeentelijke woonlasten verstaan we het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een gemeente betaalt aan OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Bij de interpretatie moet de nodige voorzichtigheid in acht worden genomen, omdat slechts een aantal categorieën belastingplichtigen met elkaar wordt vergeleken en er verschillende heffingsmethodieken voor de rioolheffing worden gehanteerd. Tevens merken wij op dat niet elke gemeente hetzelfde dekkingspercentage voor rioolheffing en afvalstoffenheffing hanteert. 

Gemeente Westerveld De Wolden Meppel Midden Drenthe Steenwijkerland Weststellingwerf
Gemiddelde woningwaarde  390.000 396.000 298.000 328.000 323.000 309.000
             
Eenpersoonshuishouden            
OZB-woningen 369 340 340 320 250 278
Afvalstoffenheffing 208 171 218 194 224 199
Rioolheffing 211 212 183 239 208 191
Totale woonlasten 788 723 741 753 682 668
Meerpersoonshuishouden            
OZB-woningen 369 340 340 320 250 278
Afvalstoffenheffing 288 222 218 216 241 299
Rioolheffing 211 236 183 239 208 191
Totale woonlasten 868 798 741 775 699 768

Bronnen: Atlas van de lokale lasten (www.coelo.nl) gebaseerd op de gemiddelde WOZ-waarde woningen in de gemeente Westerveld (www.waarderingskamer.nl)

Kwijtscheldingbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingbeleid

Westerveld hanteert als kwijtscheldingsnorm 100% van de bijstandsuitkering. Voor gepensioneerden geldt 100% van de AOW-norm. Westerveld maakt daarmee, net als in het overgrote deel van de andere gemeenten in Nederland, gebruik van het recht dat lokale overheden hebben om de landelijke norm van 90% van het bijstandsniveau te verhogen tot maximaal 100% van die norm. Dit houdt in dat als men onder de norm komt, men in aanmerking komt voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Kwijtschelding kan worden verleend op afvalstoffenheffing en in uitzonderlijke gevallen op de OZB en riool en waterzorgheffing. Door toepassing van de Uitvoeringsregeling komen eigenaren van onroerende zaken in de meeste gevallen niet in aanmerking voor kwijtschelding vanwege aanwezig vermogen, onder andere doordat de overwaarde van een woning moet worden aangemerkt als vermogen. Indien er dus geen sprake is van overwaarde kan kwijtschelding worden verleend.