Paragraaf F Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De gemeente onderhoudt banden met diverse partijen waarbij zij een bestuurlijk of financieel belang heeft, de zogeheten verbonden partijen. Het aangaan van banden met deze partijen komt voort uit politieke motieven en maatschappelijke relevantie. Een bestuurlijk belang betekent dat leden van het college in het bestuur van een gemeenschappelijke regeling vertegenwoordigd zijn. Een financieel belang houdt in dat de gemeente door deelname aan een verbonden partij op enigerlei wijze risico kan lopen. De verbonden partijen zijn gerubriceerd naar de volgende categorieën: 
1.    Gemeenschappelijke regelingen
2.    Deelnemingen in vennootschappen
3.    Participaties in stichtingen en verenigingen

Werkvoorzieningsschap Reestmond

Terug naar navigatie - Werkvoorzieningsschap Reestmond
Werkvoorzieningsschap Reestmond te Meppel
Openbaar belang Aandeel
Het plaatsen van mensen uit de deelnemende gemeenten die aangewezen zijn op aangepast werk op een dergelijke plek. Hierbij wordt gestreefd naar passende arbeid zo dicht mogelijk bij de reguliere arbeidsmarkt. Dit houdt mede in het ontwikkelen van de arbeidsmogelijkheden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waardoor hun door- en uitstroomkansen vergroot worden. 24,8%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 3.154
  31-12-2025  3.154
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 2.018
  31-12-2025 1.789
Resultaat over 2024 (x € 1.000) 2024 nnb
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2025 2.758
Risico's
 

 

Veiligheidsregio Drenthe

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Drenthe
Veiligheidsregio Drenthe te Assen
Openbaar belang Aandeel
Het uitvoeren van taken en bevoegdheden die bij of krachtens de wet aan de Veiligheidsregio zijn opgedragen. Het uitvoeren van overige taken en bevoegdheden die door de deelnemende gemeenten aan de veiligheidsregio zijn opgedragen 4,4%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 1.599
  31-12-2025 1.599
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 35.106
  31-12-2025 33.495
Resultaat over 2024 (x € 1.000) 2024 nnb
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2025 1.501
De Veiligheidsregio is een gemeenschappelijke regeling (GR), waarbij de risico’s uiteindelijk verhaald kunnen worden op de deelnemende gemeenten. De Veiligheidsregio geeft zelf aan dat er risico’s gezien worden in de financiële afwikkeling van de integratie van de Meldkamer Noord Nederland in de Landelijke Meldkamer Organisatie (LMO), herziening FLO overgangsrecht en de kosten voor personeel (vergoeding vrijwilligers en loon- en prijsontwikkeling). De reserves worden als ruim voldoende ingeschat om de risico’s af te dekken. Daarnaast worden nieuwe ontwikkelingen vroegtijdig gesignaleerd en zullen de daaruit voortkomende consequenties voorgelegd worden aan uw raad.

Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe

Terug naar navigatie - Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe
Openbaar belang Aandeel
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten om de gezondheid van de inwoners van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, beschermen en bevorderen. Op basis van inwoner aantal
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 2.688
  31-12-2025 3.229
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 9.328
  31-12-2025 8.851
Resultaat over 2024 (x € 1.000) 2024 nnb
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2025 1.057
Risico's
In de risicoparagraaf van de begroting worden bedrijfsvoeringsrisico's ingeschat op totaal circa € 2,4 mln.  

Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)

Terug naar navigatie - Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD) te Assen
Openbaar belang Aandeel
Het uitvoeren van alle milieuvergunningverlening- en meldingen, milieutoezicht en handhaving en alle milieuspecialismen en advisering op het gebied van milieu 3,7%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 661
  31-12-2025 661
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 5.119
  31-12-2025 5.167
Resultaat over 2024 (x € 1.000) 2024 nnb
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2025 1.310
Risico's
Op dit moment vindt een aantal wijzigingen plaats binnen de RUD op grond van het rapport van Seinstra en van der Laar. Deze ontwikkelingen in de organisatie en het financieel meer in control komen, kunnen gevolgen hebben voor de bijdrage van de gemeente. De bijdrage is inmiddels al gestegen. Wanneer bij de RUD tekorten ontstaan, zijn de gemeenten en de provincie naar rato verantwoordelijk voor het bijpassen van deze tekorten

Recreatieschap Drenthe

Terug naar navigatie - Recreatieschap Drenthe
Recreatieschap Drenthe te Dwingeloo
Openbaar belang Aandeel
Het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de gemeenten in Drenthe en de gemeente Ooststellingwerf op het gebied van de vrijetijdseconomie (recreatie en toerisme) 1/13 deel
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 1.184
  31-12-2025 1.473
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 1.287
  31-12-2025 906
Resultaat over 2024 (x € 1.000) 2024 nnb
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000)

2025

104
Risico's
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de eventuele tekorten van de gemeenschappelijke regeling en dus voor het Recreatieschap Drenthe

Eems Dollard Regio

Terug naar navigatie - Eems Dollard Regio
Eems Dollard Regio te Bad Nieuweschans
Openbaar belang Aandeel
Bevorderen van samenwerking aan zowel Duitse als Nederlandse kant van de grens 0,94%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2025

N.N.B.

  31-12-2025 N.N.B.
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 N.N.B.
  31-12-2025 N.N.B.
Resultaat over 2024 (x € 1.000) 2024 N.N.B. 
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2025 N.N.B.
Risico's
Volgens paragraaf 15 lid 3 Gemeenschappelijke Regeling EDR zijn de deelnemers aan de EDR verplicht om naar rato van hun deelnemersbijdragen bij liquidatie extra bijdragen te verstrekken

EDR levert geen gegevens aan, aangezien er door deze organisatie niet of niet tijdig een begroting wordt opgesteld.

Publiek Vervoer Groningen en Drenthe

Terug naar navigatie - Publiek Vervoer Groningen en Drenthe
Publiek Vervoer Groningen en Drenthe
Openbaar belang Aandeel
Alle gemeenten in Drenthe en Groningen en het OV-bureau Groningen Drenthe werken samen aan het creëren van een optimaal vervoersnetwerk dat betaalbaar en toekomstbestendig is en waarin duurzaam gebruik wordt gemaakt van alle vervoersmiddelen. 1,58%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 264
  31-12-2025 266
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 45
  31-12-2025 45
Resultaat over 2024 (x € 1.000) 2024 nnb
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2025 21
Risico's
Het risico voor de deelnemers in deze gemeenschappelijke regeling is beperkt. De risico’s betreffen de interne bedrijfsvoering waarvoor beheersmaatregelen worden ingezet om dat risico te beperken.

Overheid en Services (ONS)

Terug naar navigatie - Overheid en Services (ONS)
Overheid en Services (ONS)
Openbaar belang Aandeel
De gemeente Westerveld is per 1 januari 2021 toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling ONS. Het is een lichte regeling voor de bedrijfsvoering. De gemeente neemt sinds 1 januari 2021 diensten af voor de Personeels- en salarisadministratie en sinds 1 september 2021 voor het technisch beheer van de ICT. Per 1 januari 2022 worden inkoopdiensten afgenomen. Naast Westerveld nemen de gemeenten Zwolle, Kampen, Dalfsen en de provincie Overijssel deel in de gemeenschappelijke regeling. Het deelnemingspercentage is gebaseerd op de financiële bijdrage van Westerveld ten opzichte van het totale bedrag. Qua zeggenschap heeft de gemeente dezelfde stem als de andere deelnemers, waarmee het aandeel op 20% uitkomt. 5,7%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 1.365
  31-12-2025 1.365
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 10.961
  31-12-2025 13.506
Resultaat over 2024 (x € 1.000) 2024 nnb
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) 2025 2.255
Risico's
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de eventuele tekorten van de gemeenschappelijke regeling en dus ook voor de tekorten van ONS. Via tussentijdse rapportages en bestuurlijke afwegingen zal dit zoveel mogelijk beperkt worden.

2. Deelnemingen in vennootschappen

Terug naar navigatie - 2. Deelnemingen in vennootschappen

Onderstaande vennootschappen zijn ontstaan door de splitsing van het netwerkbedrijf en het leveringsbedrijf van Essent en daarnaast door de verkoop van de aandelen in het leveringsbedrijf Essent. 

Enexis Holding B.V

Terug naar navigatie - Enexis Holding B.V
Enexis Holding B.V. te ’s Hertogenbosch
Openbaar belang Aandeel
Enexis Holding B.V. beheert het energienetwerk in zeven provincies in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland en zorgt ervoor dat gas en elektriciteit van de energieleveranciers veilig bij de klanten (plm. 2,6 miljoen huishoudens) terecht komt. 0,0928%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 5.320.000
  31-12-2025 5.291.000
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2025

5.140.000

  31-12-2025 44.907.000
Verwacht resultaat over 2025 (x € 1.000) 2025 72.000.000
Risico's

Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering, in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen vermogen.

CSV Amsterdam B.V.

Terug naar navigatie - CSV Amsterdam B.V.
CSV Amsterdam B.V. te ’s Hertogenbosch
Openbaar belang Aandeel
Deze aandelen zijn bij de verkoop van de Essent-aandelen ontvangen en dienen ter afwikkeling van de diverse zaken rondom de verkoop. 0,0928%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 484
  31-12-2025 0
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2025

7

  31-12-2025 0
Verwacht resultaat over 2025 (x € 1.000) 2025 -20
Beleidsvoornemens en risico's

De vennootschap zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is de vennootschap in afwachting van de reactie van de Belastingdienst op het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een gerechtelijke procedure zal in overleg met de Aandeelhouderscommissie de procedure al dan niet worden voortgezet. In de cijfers van de begroting 2025 is al rekening gehouden dat de vennootschap zal worden opgeheven, en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (art 2.:81 BW). 

Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.

Terug naar navigatie - Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. ’s Hertogenbosch
Openbaar belang Aandeel
Deze aandelen zijn bij de verkoop van de Essent-aandelen ontvangen en dienen ter afwikkeling van de diverse zaken rondom de verkoop. 0,0928%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2025 0
  31-12-2025 0
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2025

0

  31-12-2025 0
Verwacht resultaat over 2025 (x € 1.000) 2025 -0
Risico's

Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.  Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap. (art 2.:81 BW).

 

N.V RENDO

Terug naar navigatie - N.V RENDO
N.V RENDO te Hoogeveen
Openbaar belang Aandeel
Eigenaar zijn van een netwerkbedrijf, ter voorkoming van misbruik van de monopolypositie en zorgdragen voor een stabiele en veilige levering 7,97%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2024 78.688
  31-12-2024 N.N.B.
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2024

11.522

  31-12-2024 N.N.B.
Resultaat over 2023 (x € 1.000) 2024 N.N.B.
Risico's
 

De begroting van RENDO wordt in de tweede helft van het jaar vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Deze is daarom nog niet bekend bij het opstellen van de gemeentelijke begroting. 

N.V Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD)

Terug naar navigatie - N.V Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD)
N.V Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) te Assen
Openbaar belang Aandeel
Eigenaar zijn van een netwerkbedrijf, ter voorkoming van misbruik van de monopolypositie en zorgdragen voor een stabiele en veilige levering 1,079%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2024 56.429
  31-12-2024 N.N.B
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2024

182.776

  31-12-2024 N.N.B.
Resultaat over 2023 (x € 1.000) 2024 N.N.B.
Risico's

Het risico, en daarmee de aansprakelijkheid, voor de aandeelhouders is beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap art 2.:81 BW.

De begroting van WMD wordt in de tweede helft van het jaar vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Deze is daarom nog niet bekend bij het opstellen van de gemeentelijke begroting.

Waterbedrijf Vitens NV

Terug naar navigatie - Waterbedrijf Vitens NV
Waterbedrijf Vitens NV te Zwolle
Openbaar belang Aandeel
Eigenaar zijn van een netwerkbedrijf, ter voorkoming van misbruik van de monopolypositie en zorgdragen voor een stabiele en veilige levering 0,449%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2024 649.5
  31-12-2024 N.N.B
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2024

1.560

  31-12-2024 N.N.B.
Resultaat over 2023 (x € 1.000) 2024 N.N.B.
Risico's

Het risico voor de gemeente zit in het afwaarderen van de boekwaarde van de aandelen. Wanneer zou blijken dat Vitens niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Op dit moment is dat risico met een solvabiliteit van circa 30% zeer gering. 

De begroting van Vitens wordt in de tweede helft van het jaar vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Deze is daarom nog niet bekend bij het opstellen van de gemeentelijke begroting.

Wadinko N.V.

Terug naar navigatie - Wadinko N.V.
Wadinko N.V. te Zwolle
Openbaar belang Aandeel
Bevorderen werkgelegenheid. 2,344%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2024 82.924
  31-12-2024 N.N.B
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2024

8.721

  31-12-2024 N.N.B.
Resultaat over 2023 (x € 1.000) 2024 N.N.B.
Risico's

Inherent aan haar doelstellingen loopt Wadinko risico’s. Door de interne maatregelen met betrekking tot risicobeheersing, zoals beschreven in de jaarrekening van Wadinko, zijn de risico’s voor de aandeelhouders beperkt.

Door Wadinko wordt geen openbare begroting opgesteld.

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)

Terug naar navigatie - N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) te Den Haag
Openbaar belang Aandeel
Verkrijgen van toegang tot de kapitaalmarkt; door middel van gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG Bank bij aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen. 0,0009%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2024 4.700.000
  31-12-2024 N.N.B
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2024

110.819.000

  31-12-2024 N.N.B.
Resultaat over 2023 (x € 1.000) 2024 N.N.B.
Risico's

Maximaal risico ten aanzien van de afwaardering van de boekwaarde van de aandelen en het niet ontvangen van dividend. Het risico op afwaardering zal beperkt zijn aangezien het een staatsbank betreft. Het risico op beperkte dividenduitkering heeft zich de laatste jaren voorgedaan door gewijzigde regelgeving en de lage rente. Hier wordt bij het opstellen van de begroting rekening mee gehouden

De BNG Bank kan geen gegevens inzake vermogen en resultaat voor het komende jaar aanleveren in verband met bedrijfsgegevens die voor concurrenten van belang kunnen zijn.

ROVA N.V.

Terug naar navigatie - ROVA N.V.
Regionaal Orgaan Verwijdering Afvalstoffen (ROVA N.V.) te Zwolle
Openbaar belang Aandeel
Door deelname in de aandelen van ROVA kunnen we gebruik maken van de aangeboden diensten. 0,184%
Financieel
Eigen vermogen (x € 1.000) 1-1-2024 43.020
  31-12-2024 N.N.B
Vreemd vermogen (x € 1.000) 1-1-2024

59.990

  31-12-2024 N.N.B.
Resultaat over 2023 (x € 1.000) 2024 N.N.B.
Risico's

Voor de gemeenten zal maximaal het ingelegde bedrag in aandelen moeten worden afgeboekt bij een eventueel faillissement van ROVA. Daarnaast zal met spoed een andere afvalinzamelaar gezocht moeten worden. Dit kan hogere kosten met zich meebrengen. Het risico dat dit zich voor zal doen, wordt zeer klein geacht, aangezien er regelmatig overleggen met ROVA plaatsvinden en de financiële organisatie geborgd is. Moeten we hier nog wat kwijt over de verhoging van de gemeentelijke bijdragen? 

De begroting van ROVA wordt in de tweede helft van het jaar vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Deze is daarom nog niet bekend bij het opstellen van de gemeentelijke begroting.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Terug naar navigatie - De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

De VNG ondersteunt gemeenten bij hun ontwikkeling en behartigt hun belangen. De activiteiten van de VNG bestaan uit het bieden van een platform, het behartigen van gemeenschappelijke belangen, het bieden van dienstverlening aan gemeenten (adviseren en informeren) en het ontwikkelen van producten en diensten. Jaarlijks wordt de contributie op basis van het aantal inwoners vastgesteld. De contributie voor 2025 is begroot op € 66.000. 

Talentenregio

Terug naar navigatie - Talentenregio

Talentenregio is een samenwerkingsverband tussen 26 overheidsorganisaties. Samen vertegenwoordigen ze ruim 8.000 medewerkers in de meest uiteenlopende functies. Aangesloten zijn gemeenten, de Omgevingsdienst IJsselland, Shared Service Centrum ONS, de Veiligheidsregio IJsselland, TIEM Zwolle en de provincie Overijssel. Talentenregio richt zich primair op de individuele medewerkers. Er worden faciliteiten geboden aan medewerkers om zich te ontplooien en te ontwikkelen. Met als doel het stimuleren van het bewustzijn van medewerkers dat zij een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan het mede vormgeven van een goed functionerende overheid. Medewerkers van Talentenregio-organisaties kunnen op een gemakkelijke en laagdrempelige manier bewegen en kennis en kunde uitwisselen.
De contributiekosten bedragen € 18.500 per jaar. 

Vereniging van Drentse gemeenten (VDG)

Terug naar navigatie - Vereniging van Drentse gemeenten (VDG)

De Vereniging van Drentse gemeenten zet zich in voor de twaalf gemeenten in de provincie Drenthe. De vereniging biedt een platform aan en behartigt de belangen van de Drentse gemeenten richting de VDG. Via de Drentse portefeuillehouders worden diverse beleidsterreinen op elkaar afgestemd. De bijdrage voor 2024 is begroot op €17.500, inclusief de bijdrage aan de veteranendag. 

Regio Zwolle

Terug naar navigatie - Regio Zwolle

Regio Zwolle is een bestuurlijke samenwerking tussen 21 gemeenten en 4 provincies rondom Zwolle. Regio Zwolle is volop in ontwikkeling. Er is een nieuwe agenda opgesteld met een nieuwe structuur van vijf tafels: economie, leefomgeving, bereikbaarheid, energie en Human Capital Agenda (HCA). De HCA is volop in beweging en moet leiden tot een toekomstgerichte arbeidsmarkt. Doel is om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken door onderwijs en ondernemersorganisaties aan elkaar te verbinden. Daarnaast steunen ondernemersorganisaties initiatieven die bijdragen aan realisatie van en voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. 
Een belangrijk onderdeel van Regio Zwolle is Kennispoort. Kennispoort is het innovatie-netwerk van ondernemers, onderwijs, onderzoek en overheid. Kennispoort verzorgt één keer per jaar een bijeenkomst in de gemeente Westerveld. De Regio Deal Regio Zwolle is binnengehaald. Ook onze gemeente heeft projecten ingediend en kan mogelijk meedoen aan deze subsidietoekenning. 

Stichting Het Oversticht Zwolle

Terug naar navigatie - Stichting Het Oversticht Zwolle

Het Oversticht doet onderzoek en brengt advies uit op het gebied van ruimtelijk erfgoed en ruimtelijke kwaliteit. Het welstandstoezicht en de gemeentelijke monumentencommissie van de gemeente Westerveld zijn bij deze stichting ondergebracht. De gemeentelijke archeoloog wordt eveneens via Het Oversticht ingehuurd. Het Oversticht verzorgt daarnaast de omschrijvingen voor nieuwe aanvullingen op de vrijwillige gemeentelijke monumentenlijst.

Samenwerkingsverband UNESCO nominatiedossier ‘Koloniën van Weldadigheid’

Terug naar navigatie - Samenwerkingsverband UNESCO nominatiedossier ‘Koloniën van Weldadigheid’

Sinds 2010 is internationaal samengewerkt aan een succesvolle nominatie van de voormalige Rijkskoloniën van Weldadigheid tot UNESCO Werelderfgoed.  Het Werelderfgoedcomité heeft zich in 2018 positief uitgesproken over het dossier en in het bijzonder het Westerveldse aandeel. In 2021 heeft het Werelderfgoedcomité de UNESCO Werelderfgoedstatus toegekend. De gemeente Westerveld is één van de voortrekkers geweest voor uitbreiding van het dossier en heeft een bestuurlijk charter ondertekend waarin we deze intentie (zowel op het gebied van personele inzet, als financieel) hebben bevestigd. Op lokaal niveau wordt ambtelijk en bestuurlijk nauw samengewerkt met de gemeente Steenwijkerland en de gemeente Weststellingwerf en vindt afstemming plaats met ondernemers uit de recreatie- en toeristische sector, Stichting Maatschappij van Weldadigheid en de agrarische sector.

RWB Zwolle

Terug naar navigatie - RWB Zwolle

Het regionaal Werkbedrijf Regio (RWB) Zwolle timmert continu aan de weg om invulling te geven aan zijn belangrijkste doelstelling: het realiseren van een inclusieve arbeidsmarkt in de regio Zwolle. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar mensen met een (grotere) afstand tot de arbeidsmarkt. Toekomstgericht en innovatief arbeidsmarktbeleid vraagt echter om een Human Capital Agenda (HCA) met een integrale invalshoek die de driehoek economie, onderwijs en arbeidsmarkt verbindt. Een agenda met meer concrete doelen die ook de samenhang tussen de verschillende agenda’s op het gebied van economische innovatie, het Sociaal Domein en onderwijs en kennis, inzichtelijk maakt. 
Inzicht in het ‘regionaal DNA’ zorgt ervoor dat vraag en aanbod dichter bij elkaar kunnen komen. Deze kansen verbinden we nadrukkelijk ook met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. 

P10-gemeenten

Terug naar navigatie - P10-gemeenten

De P10 is een samenwerkingsverband van de 22 grootste (oppervlakte) plattelandsgemeenten van Nederland. Deze gemeenten hebben veelal te maken met dezelfde ambities en uitdagingen. In P10-verband worden deze onder de aandacht gebracht van de landelijke en Europese politiek. Naast onderstaande onderwerpen wordt via de P10 een lobby gevoerd in relatie tot de herverdeling van het gemeentefonds die voor P10-gemeenten mogelijk niet gunstig uitpakt. 
Onderwerpen: Demografische ontwikkelingen, Relatie plattelandsgemeente en gemeentefonds, Recreatie en toerisme, Functieveranderingen op het platteland, Nieuwe economische kansen in de buitengebieden, Veiligheid in het landelijke gebied (aanrijtijden), Leefbaarheid in de kernen (voorzieningen, zorg, onderwijs), natuur- en waterbeheer, duurzaamheid).  De contributie voor P10-gemeenten bedraagt €15.000.