De gemeente onderhoudt banden met diverse partijen waarbij zij een bestuurlijk of financieel belang heeft, de zogeheten verbonden partijen. Het aangaan van banden met deze partijen komt voort uit politieke motieven en maatschappelijke relevantie. Een bestuurlijk belang betekent dat leden van het college in het bestuur van een gemeenschappelijke regeling vertegenwoordigd zijn. Een financieel belang houdt in dat de gemeente door deelname aan een verbonden partij op enigerlei wijze risico kan lopen. De verbonden partijen zijn gerubriceerd naar de volgende categorieën:
1. Gemeenschappelijke regelingen
2. Deelnemingen in vennootschappen
3. Participaties in stichtingen en verenigingen
Paragraaf F Verbonden partijen
1. Gemeenschappelijke regelingen
Terug naar navigatie - 1. Gemeenschappelijke regelingenWerkvoorzieningsschap Reestmond
Terug naar navigatie - Werkvoorzieningsschap ReestmondWerkvoorzieningsschap Reestmond te Meppel | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Het plaatsen van mensen uit de deelnemende gemeenten die aangewezen zijn op aangepast werk op een dergelijke plek. Hierbij wordt gestreefd naar passende arbeid zo dicht mogelijk bij de reguliere arbeidsmarkt. Dit houdt mede in het ontwikkelen van de arbeidsmogelijkheden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waardoor hun door- en uitstroomkansen vergroot worden. | 24,8% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 3.154 |
31-12-2025 | 3.154 | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 2.018 |
31-12-2025 | 1.789 | |
Resultaat over 2024 (x € 1.000) | 2024 | nnb |
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) | 2025 | 2.758 |
Risico's | ||
Veiligheidsregio Drenthe
Terug naar navigatie - Veiligheidsregio DrentheVeiligheidsregio Drenthe te Assen | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Het uitvoeren van taken en bevoegdheden die bij of krachtens de wet aan de Veiligheidsregio zijn opgedragen. Het uitvoeren van overige taken en bevoegdheden die door de deelnemende gemeenten aan de veiligheidsregio zijn opgedragen | 4,4% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 1.599 |
31-12-2025 | 1.599 | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 35.106 |
31-12-2025 | 33.495 | |
Resultaat over 2024 (x € 1.000) | 2024 | nnb |
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) | 2025 | 1.501 |
De Veiligheidsregio is een gemeenschappelijke regeling (GR), waarbij de risico’s uiteindelijk verhaald kunnen worden op de deelnemende gemeenten. De Veiligheidsregio geeft zelf aan dat er risico’s gezien worden in de financiële afwikkeling van de integratie van de Meldkamer Noord Nederland in de Landelijke Meldkamer Organisatie (LMO), herziening FLO overgangsrecht en de kosten voor personeel (vergoeding vrijwilligers en loon- en prijsontwikkeling). De reserves worden als ruim voldoende ingeschat om de risico’s af te dekken. Daarnaast worden nieuwe ontwikkelingen vroegtijdig gesignaleerd en zullen de daaruit voortkomende consequenties voorgelegd worden aan uw raad. |
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe
Terug naar navigatie - Gemeentelijke Gezondheidsdienst DrentheGemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten om de gezondheid van de inwoners van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, beschermen en bevorderen. | Op basis van inwoner aantal | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 2.688 |
31-12-2025 | 3.229 | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 9.328 |
31-12-2025 | 8.851 | |
Resultaat over 2024 (x € 1.000) | 2024 | nnb |
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) | 2025 | 1.057 |
Risico's | ||
In de risicoparagraaf van de begroting worden bedrijfsvoeringsrisico's ingeschat op totaal circa € 2,4 mln. |
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)
Terug naar navigatie - Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD) te Assen | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Het uitvoeren van alle milieuvergunningverlening- en meldingen, milieutoezicht en handhaving en alle milieuspecialismen en advisering op het gebied van milieu | 3,7% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 661 |
31-12-2025 | 661 | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 5.119 |
31-12-2025 | 5.167 | |
Resultaat over 2024 (x € 1.000) | 2024 | nnb |
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) | 2025 | 1.310 |
Risico's | ||
Op dit moment vindt een aantal wijzigingen plaats binnen de RUD op grond van het rapport van Seinstra en van der Laar. Deze ontwikkelingen in de organisatie en het financieel meer in control komen, kunnen gevolgen hebben voor de bijdrage van de gemeente. De bijdrage is inmiddels al gestegen. Wanneer bij de RUD tekorten ontstaan, zijn de gemeenten en de provincie naar rato verantwoordelijk voor het bijpassen van deze tekorten |
Recreatieschap Drenthe
Terug naar navigatie - Recreatieschap DrentheRecreatieschap Drenthe te Dwingeloo | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de gemeenten in Drenthe en de gemeente Ooststellingwerf op het gebied van de vrijetijdseconomie (recreatie en toerisme) | 1/13 deel | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 1.184 |
31-12-2025 | 1.473 | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 1.287 |
31-12-2025 | 906 | |
Resultaat over 2024 (x € 1.000) | 2024 | nnb |
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) |
2025 |
104 |
Risico's | ||
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de eventuele tekorten van de gemeenschappelijke regeling en dus voor het Recreatieschap Drenthe |
Eems Dollard Regio
Terug naar navigatie - Eems Dollard RegioEems Dollard Regio te Bad Nieuweschans | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Bevorderen van samenwerking aan zowel Duitse als Nederlandse kant van de grens | 0,94% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 |
N.N.B. |
31-12-2025 | N.N.B. | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | N.N.B. |
31-12-2025 | N.N.B. | |
Resultaat over 2024 (x € 1.000) | 2024 | N.N.B. |
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) | 2025 | N.N.B. |
Risico's | ||
Volgens paragraaf 15 lid 3 Gemeenschappelijke Regeling EDR zijn de deelnemers aan de EDR verplicht om naar rato van hun deelnemersbijdragen bij liquidatie extra bijdragen te verstrekken |
EDR levert geen gegevens aan, aangezien er door deze organisatie niet of niet tijdig een begroting wordt opgesteld.
Publiek Vervoer Groningen en Drenthe
Terug naar navigatie - Publiek Vervoer Groningen en DrenthePubliek Vervoer Groningen en Drenthe | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Alle gemeenten in Drenthe en Groningen en het OV-bureau Groningen Drenthe werken samen aan het creëren van een optimaal vervoersnetwerk dat betaalbaar en toekomstbestendig is en waarin duurzaam gebruik wordt gemaakt van alle vervoersmiddelen. | 1,58% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 264 |
31-12-2025 | 266 | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 45 |
31-12-2025 | 45 | |
Resultaat over 2024 (x € 1.000) | 2024 | nnb |
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) | 2025 | 21 |
Risico's | ||
Het risico voor de deelnemers in deze gemeenschappelijke regeling is beperkt. De risico’s betreffen de interne bedrijfsvoering waarvoor beheersmaatregelen worden ingezet om dat risico te beperken. |
Overheid en Services (ONS)
Terug naar navigatie - Overheid en Services (ONS)Overheid en Services (ONS) | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
De gemeente Westerveld is per 1 januari 2021 toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling ONS. Het is een lichte regeling voor de bedrijfsvoering. De gemeente neemt sinds 1 januari 2021 diensten af voor de Personeels- en salarisadministratie en sinds 1 september 2021 voor het technisch beheer van de ICT. Per 1 januari 2022 worden inkoopdiensten afgenomen. Naast Westerveld nemen de gemeenten Zwolle, Kampen, Dalfsen en de provincie Overijssel deel in de gemeenschappelijke regeling. Het deelnemingspercentage is gebaseerd op de financiële bijdrage van Westerveld ten opzichte van het totale bedrag. Qua zeggenschap heeft de gemeente dezelfde stem als de andere deelnemers, waarmee het aandeel op 20% uitkomt. | 5,7% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 1.365 |
31-12-2025 | 1.365 | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 10.961 |
31-12-2025 | 13.506 | |
Resultaat over 2024 (x € 1.000) | 2024 | nnb |
Gemeentelijke bijdrage (x € 1.000) | 2025 | 2.255 |
Risico's | ||
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de eventuele tekorten van de gemeenschappelijke regeling en dus ook voor de tekorten van ONS. Via tussentijdse rapportages en bestuurlijke afwegingen zal dit zoveel mogelijk beperkt worden. |
2. Deelnemingen in vennootschappen
Terug naar navigatie - 2. Deelnemingen in vennootschappenOnderstaande vennootschappen zijn ontstaan door de splitsing van het netwerkbedrijf en het leveringsbedrijf van Essent en daarnaast door de verkoop van de aandelen in het leveringsbedrijf Essent.
Enexis Holding B.V
Terug naar navigatie - Enexis Holding B.VEnexis Holding B.V. te ’s Hertogenbosch | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Enexis Holding B.V. beheert het energienetwerk in zeven provincies in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland en zorgt ervoor dat gas en elektriciteit van de energieleveranciers veilig bij de klanten (plm. 2,6 miljoen huishoudens) terecht komt. | 0,0928% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 5.320.000 |
31-12-2025 | 5.291.000 | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 |
5.140.000 |
31-12-2025 | 44.907.000 | |
Verwacht resultaat over 2025 (x € 1.000) | 2025 | 72.000.000 |
Risico's | ||
Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering, in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen vermogen. |
CSV Amsterdam B.V.
Terug naar navigatie - CSV Amsterdam B.V.CSV Amsterdam B.V. te ’s Hertogenbosch | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Deze aandelen zijn bij de verkoop van de Essent-aandelen ontvangen en dienen ter afwikkeling van de diverse zaken rondom de verkoop. | 0,0928% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 484 |
31-12-2025 | 0 | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 |
7 |
31-12-2025 | 0 | |
Verwacht resultaat over 2025 (x € 1.000) | 2025 | -20 |
Beleidsvoornemens en risico's | ||
De vennootschap zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is de vennootschap in afwachting van de reactie van de Belastingdienst op het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een gerechtelijke procedure zal in overleg met de Aandeelhouderscommissie de procedure al dan niet worden voortgezet. In de cijfers van de begroting 2025 is al rekening gehouden dat de vennootschap zal worden opgeheven, en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (art 2.:81 BW). |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Terug naar navigatie - Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. ’s Hertogenbosch | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Deze aandelen zijn bij de verkoop van de Essent-aandelen ontvangen en dienen ter afwikkeling van de diverse zaken rondom de verkoop. | 0,0928% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 | 0 |
31-12-2025 | 0 | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2025 |
0 |
31-12-2025 | 0 | |
Verwacht resultaat over 2025 (x € 1.000) | 2025 | -0 |
Risico's | ||
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap. (art 2.:81 BW). |
N.V RENDO
Terug naar navigatie - N.V RENDON.V RENDO te Hoogeveen | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Eigenaar zijn van een netwerkbedrijf, ter voorkoming van misbruik van de monopolypositie en zorgdragen voor een stabiele en veilige levering | 7,97% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2024 | 78.688 |
31-12-2024 | N.N.B. | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2024 |
11.522 |
31-12-2024 | N.N.B. | |
Resultaat over 2023 (x € 1.000) | 2024 | N.N.B. |
Risico's | ||
De begroting van RENDO wordt in de tweede helft van het jaar vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Deze is daarom nog niet bekend bij het opstellen van de gemeentelijke begroting.
N.V Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD)
Terug naar navigatie - N.V Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD)N.V Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) te Assen | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Eigenaar zijn van een netwerkbedrijf, ter voorkoming van misbruik van de monopolypositie en zorgdragen voor een stabiele en veilige levering | 1,079% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2024 | 56.429 |
31-12-2024 | N.N.B | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2024 |
182.776 |
31-12-2024 | N.N.B. | |
Resultaat over 2023 (x € 1.000) | 2024 | N.N.B. |
Risico's | ||
Het risico, en daarmee de aansprakelijkheid, voor de aandeelhouders is beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap art 2.:81 BW. |
De begroting van WMD wordt in de tweede helft van het jaar vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Deze is daarom nog niet bekend bij het opstellen van de gemeentelijke begroting.
Waterbedrijf Vitens NV
Terug naar navigatie - Waterbedrijf Vitens NVWaterbedrijf Vitens NV te Zwolle | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Eigenaar zijn van een netwerkbedrijf, ter voorkoming van misbruik van de monopolypositie en zorgdragen voor een stabiele en veilige levering | 0,449% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2024 | 649.5 |
31-12-2024 | N.N.B | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2024 |
1.560 |
31-12-2024 | N.N.B. | |
Resultaat over 2023 (x € 1.000) | 2024 | N.N.B. |
Risico's | ||
Het risico voor de gemeente zit in het afwaarderen van de boekwaarde van de aandelen. Wanneer zou blijken dat Vitens niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Op dit moment is dat risico met een solvabiliteit van circa 30% zeer gering. |
De begroting van Vitens wordt in de tweede helft van het jaar vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Deze is daarom nog niet bekend bij het opstellen van de gemeentelijke begroting.
Wadinko N.V.
Terug naar navigatie - Wadinko N.V.Wadinko N.V. te Zwolle | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Bevorderen werkgelegenheid. | 2,344% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2024 | 82.924 |
31-12-2024 | N.N.B | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2024 |
8.721 |
31-12-2024 | N.N.B. | |
Resultaat over 2023 (x € 1.000) | 2024 | N.N.B. |
Risico's | ||
Inherent aan haar doelstellingen loopt Wadinko risico’s. Door de interne maatregelen met betrekking tot risicobeheersing, zoals beschreven in de jaarrekening van Wadinko, zijn de risico’s voor de aandeelhouders beperkt. |
Door Wadinko wordt geen openbare begroting opgesteld.
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Terug naar navigatie - N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) te Den Haag | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Verkrijgen van toegang tot de kapitaalmarkt; door middel van gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG Bank bij aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen. | 0,0009% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2024 | 4.700.000 |
31-12-2024 | N.N.B | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2024 |
110.819.000 |
31-12-2024 | N.N.B. | |
Resultaat over 2023 (x € 1.000) | 2024 | N.N.B. |
Risico's | ||
Maximaal risico ten aanzien van de afwaardering van de boekwaarde van de aandelen en het niet ontvangen van dividend. Het risico op afwaardering zal beperkt zijn aangezien het een staatsbank betreft. Het risico op beperkte dividenduitkering heeft zich de laatste jaren voorgedaan door gewijzigde regelgeving en de lage rente. Hier wordt bij het opstellen van de begroting rekening mee gehouden |
De BNG Bank kan geen gegevens inzake vermogen en resultaat voor het komende jaar aanleveren in verband met bedrijfsgegevens die voor concurrenten van belang kunnen zijn.
ROVA N.V.
Terug naar navigatie - ROVA N.V.Regionaal Orgaan Verwijdering Afvalstoffen (ROVA N.V.) te Zwolle | ||
Openbaar belang | Aandeel | |
Door deelname in de aandelen van ROVA kunnen we gebruik maken van de aangeboden diensten. | 0,184% | |
Financieel | ||
Eigen vermogen (x € 1.000) | 1-1-2024 | 43.020 |
31-12-2024 | N.N.B | |
Vreemd vermogen (x € 1.000) | 1-1-2024 |
59.990 |
31-12-2024 | N.N.B. | |
Resultaat over 2023 (x € 1.000) | 2024 | N.N.B. |
Risico's | ||
Voor de gemeenten zal maximaal het ingelegde bedrag in aandelen moeten worden afgeboekt bij een eventueel faillissement van ROVA. Daarnaast zal met spoed een andere afvalinzamelaar gezocht moeten worden. Dit kan hogere kosten met zich meebrengen. Het risico dat dit zich voor zal doen, wordt zeer klein geacht, aangezien er regelmatig overleggen met ROVA plaatsvinden en de financiële organisatie geborgd is. Moeten we hier nog wat kwijt over de verhoging van de gemeentelijke bijdragen? |
De begroting van ROVA wordt in de tweede helft van het jaar vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Deze is daarom nog niet bekend bij het opstellen van de gemeentelijke begroting.
3. Participaties in stichtingen en verenigingen
Terug naar navigatie - 3. Participaties in stichtingen en verenigingenOverige samenwerkingsverbanden.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Terug naar navigatie - De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)De VNG ondersteunt gemeenten bij hun ontwikkeling en behartigt hun belangen. De activiteiten van de VNG bestaan uit het bieden van een platform, het behartigen van gemeenschappelijke belangen, het bieden van dienstverlening aan gemeenten (adviseren en informeren) en het ontwikkelen van producten en diensten. Jaarlijks wordt de contributie op basis van het aantal inwoners vastgesteld. De contributie voor 2025 is begroot op € 66.000.
Talentenregio
Terug naar navigatie - TalentenregioTalentenregio is een samenwerkingsverband tussen 26 overheidsorganisaties. Samen vertegenwoordigen ze ruim 8.000 medewerkers in de meest uiteenlopende functies. Aangesloten zijn gemeenten, de Omgevingsdienst IJsselland, Shared Service Centrum ONS, de Veiligheidsregio IJsselland, TIEM Zwolle en de provincie Overijssel. Talentenregio richt zich primair op de individuele medewerkers. Er worden faciliteiten geboden aan medewerkers om zich te ontplooien en te ontwikkelen. Met als doel het stimuleren van het bewustzijn van medewerkers dat zij een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan het mede vormgeven van een goed functionerende overheid. Medewerkers van Talentenregio-organisaties kunnen op een gemakkelijke en laagdrempelige manier bewegen en kennis en kunde uitwisselen.
De contributiekosten bedragen € 18.500 per jaar.
Vereniging van Drentse gemeenten (VDG)
Terug naar navigatie - Vereniging van Drentse gemeenten (VDG)De Vereniging van Drentse gemeenten zet zich in voor de twaalf gemeenten in de provincie Drenthe. De vereniging biedt een platform aan en behartigt de belangen van de Drentse gemeenten richting de VDG. Via de Drentse portefeuillehouders worden diverse beleidsterreinen op elkaar afgestemd. De bijdrage voor 2024 is begroot op €17.500, inclusief de bijdrage aan de veteranendag.
Regio Zwolle
Terug naar navigatie - Regio ZwolleRegio Zwolle is een bestuurlijke samenwerking tussen 21 gemeenten en 4 provincies rondom Zwolle. Regio Zwolle is volop in ontwikkeling. Er is een nieuwe agenda opgesteld met een nieuwe structuur van vijf tafels: economie, leefomgeving, bereikbaarheid, energie en Human Capital Agenda (HCA). De HCA is volop in beweging en moet leiden tot een toekomstgerichte arbeidsmarkt. Doel is om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken door onderwijs en ondernemersorganisaties aan elkaar te verbinden. Daarnaast steunen ondernemersorganisaties initiatieven die bijdragen aan realisatie van en voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.
Een belangrijk onderdeel van Regio Zwolle is Kennispoort. Kennispoort is het innovatie-netwerk van ondernemers, onderwijs, onderzoek en overheid. Kennispoort verzorgt één keer per jaar een bijeenkomst in de gemeente Westerveld. De Regio Deal Regio Zwolle is binnengehaald. Ook onze gemeente heeft projecten ingediend en kan mogelijk meedoen aan deze subsidietoekenning.
Stichting Het Oversticht Zwolle
Terug naar navigatie - Stichting Het Oversticht ZwolleHet Oversticht doet onderzoek en brengt advies uit op het gebied van ruimtelijk erfgoed en ruimtelijke kwaliteit. Het welstandstoezicht en de gemeentelijke monumentencommissie van de gemeente Westerveld zijn bij deze stichting ondergebracht. De gemeentelijke archeoloog wordt eveneens via Het Oversticht ingehuurd. Het Oversticht verzorgt daarnaast de omschrijvingen voor nieuwe aanvullingen op de vrijwillige gemeentelijke monumentenlijst.
Samenwerkingsverband UNESCO nominatiedossier ‘Koloniën van Weldadigheid’
Terug naar navigatie - Samenwerkingsverband UNESCO nominatiedossier ‘Koloniën van Weldadigheid’Sinds 2010 is internationaal samengewerkt aan een succesvolle nominatie van de voormalige Rijkskoloniën van Weldadigheid tot UNESCO Werelderfgoed. Het Werelderfgoedcomité heeft zich in 2018 positief uitgesproken over het dossier en in het bijzonder het Westerveldse aandeel. In 2021 heeft het Werelderfgoedcomité de UNESCO Werelderfgoedstatus toegekend. De gemeente Westerveld is één van de voortrekkers geweest voor uitbreiding van het dossier en heeft een bestuurlijk charter ondertekend waarin we deze intentie (zowel op het gebied van personele inzet, als financieel) hebben bevestigd. Op lokaal niveau wordt ambtelijk en bestuurlijk nauw samengewerkt met de gemeente Steenwijkerland en de gemeente Weststellingwerf en vindt afstemming plaats met ondernemers uit de recreatie- en toeristische sector, Stichting Maatschappij van Weldadigheid en de agrarische sector.
RWB Zwolle
Terug naar navigatie - RWB ZwolleHet regionaal Werkbedrijf Regio (RWB) Zwolle timmert continu aan de weg om invulling te geven aan zijn belangrijkste doelstelling: het realiseren van een inclusieve arbeidsmarkt in de regio Zwolle. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar mensen met een (grotere) afstand tot de arbeidsmarkt. Toekomstgericht en innovatief arbeidsmarktbeleid vraagt echter om een Human Capital Agenda (HCA) met een integrale invalshoek die de driehoek economie, onderwijs en arbeidsmarkt verbindt. Een agenda met meer concrete doelen die ook de samenhang tussen de verschillende agenda’s op het gebied van economische innovatie, het Sociaal Domein en onderwijs en kennis, inzichtelijk maakt.
Inzicht in het ‘regionaal DNA’ zorgt ervoor dat vraag en aanbod dichter bij elkaar kunnen komen. Deze kansen verbinden we nadrukkelijk ook met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben.
P10-gemeenten
Terug naar navigatie - P10-gemeentenDe P10 is een samenwerkingsverband van de 22 grootste (oppervlakte) plattelandsgemeenten van Nederland. Deze gemeenten hebben veelal te maken met dezelfde ambities en uitdagingen. In P10-verband worden deze onder de aandacht gebracht van de landelijke en Europese politiek. Naast onderstaande onderwerpen wordt via de P10 een lobby gevoerd in relatie tot de herverdeling van het gemeentefonds die voor P10-gemeenten mogelijk niet gunstig uitpakt.
Onderwerpen: Demografische ontwikkelingen, Relatie plattelandsgemeente en gemeentefonds, Recreatie en toerisme, Functieveranderingen op het platteland, Nieuwe economische kansen in de buitengebieden, Veiligheid in het landelijke gebied (aanrijtijden), Leefbaarheid in de kernen (voorzieningen, zorg, onderwijs), natuur- en waterbeheer, duurzaamheid). De contributie voor P10-gemeenten bedraagt €15.000.