B.1. Overzicht van baten en lasten

B.1.1. Begroting en meerjarenraming

Begroting 2025 - 2028

Terug naar navigatie - Begroting 2025 - 2028

Onderstaand de meerjarenbegroting voor de jaren 2025 - 2028.

Bedragen x €1.000
Programma Concept Begr. 2025 Concept Begr. 2026 Concept Begr. 2027 Concept Begr. 2028
Lasten
0. Bestuur 2.462 2.411 2.410 2.410
1. Veiligheid 1.892 1.821 1.879 1.879
2. Verkeer en vervoer 5.587 4.767 4.769 4.769
3. Economie 2.052 955 1.453 1.453
4. Onderwijs 1.629 1.626 1.617 1.617
5. Sport, cultuur en recreatie 4.898 4.716 4.712 4.712
6. Sociaal domein 23.865 22.616 22.491 22.333
7. Volksgezondheid en milieu 6.328 6.725 6.768 6.768
8. VHROSV 4.114 3.014 2.962 2.962
Totaal Lasten 52.827 48.650 49.060 48.903
Baten
0. Bestuur 397 397 397 397
1. Veiligheid 15 15 15 15
2. Verkeer en vervoer 12 12 12 12
3. Economie 2.228 2.228 2.228 2.228
4. Onderwijs 226 226 226 226
5. Sport, cultuur en recreatie 377 371 371 371
6. Sociaal domein 4.345 4.287 4.264 4.232
7. Volksgezondheid en milieu 5.277 5.427 5.477 5.477
8. VHROSV 1.490 694 675 725
Totaal Baten 14.368 13.657 13.666 13.684

Overhead, VpB en Onvoorzien

Terug naar navigatie - Overhead, VpB en Onvoorzien

0.4 betreft overhead, 0.8 betreft onvoorzien. VpB wordt niet begroot en is derhalve 0.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Concept Begr. 2025 Concept Begr. 2026 Concept Begr. 2027 Concept Begr. 2028
0.4 Overhead
Lasten 13.768 13.640 13.656 13.656
Baten 71 71 71 71
Totaal 0.4 Overhead -13.697 -13.569 -13.585 -13.585
0.8 Overige baten en lasten
Lasten 20 20 20 20
Totaal 0.8 Overige baten en lasten -20 -20 -20 -20

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Betreft taakvelden 0.5 t/m 0.8. 

Bedragen x €1.000
Algemene dekkingsmiddelen Concept Begr. 2025 Concept Begr. 2026 Concept Begr. 2027 Concept Begr. 2028
Lasten 285 379 614 785
Baten 51.921 48.473 48.684 48.819

Saldo baten en lasten

Terug naar navigatie - Saldo baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Concept Begr. 2025 Concept Begr. 2026 Concept Begr. 2027 Concept Begr. 2028
Lasten 66.900 62.689 63.350 63.364
Baten 66.360 62.201 62.421 62.574

Mutatie in de reserves

Terug naar navigatie - Mutatie in de reserves
Bedragen x €1.000
Exploitatie Concept Begr. 2025 Concept Begr. 2026 Concept Begr. 2027 Concept Begr. 2028
Stortingen 25 25 25 25
Onttrekkingen 580 759 709 709

Begrotingsresultaat

Terug naar navigatie - Begrotingsresultaat

Betreft het resultaat van baten en lasten inclusief de mutatie reserve. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Concept Begr. 2025 Concept Begr. 2026 Concept Begr. 2027 Concept Begr. 2028
Stortingen 3.996 2.334 1.460 1.998
Onttrekkingen 3.982 2.089 1.706 2.105

B.1.2. Uitgangspunten begroting en meerjarenraming

Uitgangspunten

Terug naar navigatie - Uitgangspunten

In de Kadernota 2025 hebben we een aantal financiële beleidskaders opgenomen. Dit zijn uitgangspunten voor het financieel beleid dat we toepassen. Hieronder zijn ze weergegeven.

Nieuw dit jaar in de Kadernota is dat we een aantal financiële beleidskaders opnemen. Dit zijn financiële uitgangspunten voor uitvoering van onze boekhouding en P&C cyclus. Zodra een financieel beleidskader wijzigt zullen we hier in de eerstvolgende Kadernota over rapporteren. Hieronder de financiële kaders:
1.    De rekenrente die wordt toegepast voor investeringen is gebaseerd op de gemiddelde omslagrente van onze leningenportefeuille.
2.    Budget voor inflatie wordt per Kadernota bepaald. De hoogte is afhankelijk van financiële ruimte en landelijke inflatiecijfers.
3.    De raming van de algemene uitkering in de Kadernota is gebaseerd op de septembercirculaire van het jaar ervoor. De raming van de algemene uitkering in de begroting is gebaseerd op de meicirculaire van het lopende jaar.
4.    We hanteren momenteel een systematiek van constante prijzen voor het opstellen van de begroting. We gaan onderzoeken of we op termijn kunnen overstappen naar een systematiek van lopende prijzen. Groot voordeel hiervan is dat de berekening van de algemene uitkering veel makkelijker te maken is.
5.    De berekeningen van afval en riool worden in de begroting gebaseerd op 100% kostendekkendheid.
6.    Waar het gaat om vervanging van ziekte, zwangerschaps- en ouderschapsverlof is jaarlijks een budget beschikbaar van € 208.450. Indien dit budget niet toereikend is, stellen we het budget in de 2e bestuursrapportage bij.  De raad heeft in de 2e bestuursrapportage 2014 toestemming gegeven om de uitgaven te doen tot een budget dat gelijk is aan het landelijk gemiddelde verzuimcijfer. 
7.    Er is een structureel budget voor onvoorzien in de begroting opgenomen van € 20.000. Dit is circa € 1 per inwoner.
8.    Het personeelsbudget wordt verhoogd op basis van de landelijke CAO stijging.
9.    Voor het berekenen van de winstneming in het grondbedrijf wordt de POC (Percentage of Completion) methode toegepast.
10.    Op het gebied van bestedingsvoorstellen maken we onderscheid in de volgende categorieën: Autonome voorstellen: Dit zijn voorstellen die onvermijdelijk zijn. Ze zijn geen keuze. Een voorbeeld is een contractuele verhoging van een meerjarig contract. Budgettair neutrale voorstellen: Van deze voorstellen wordt de dekking in een ander budget gevonden. Zodoende heeft het voorstel geen effect op het saldo van de begroting. Nieuw beleid: Het betreffen voorstellen die saldo van de begroting verlagen als gevolg van een bestuurlijke keuze. 
11.    Voor bezuinigingsvoorstellen hanteren we de volgende kaders (zie ook Bijlage A: uitwerking plan B):
- Bij het kiezen van bezuinigingsmaatregelen speelt de onomkeerbaarheid van beleid een belangrijke rol.
- In het prioriteren van nieuw beleid heeft nieuw beleid dat al in gang is gezet hogere prioriteit dan nieuw beleid dat nog moet worden opgestart. 
- Bij het bezuinigen van een gemeentelijke taak wordt afgewogen hoe het schrappen van een gemeentelijke taak in de maatschappij kan worden opgevangen.
- We anticiperen niet voor op een oplossing vanuit het Rijk voor de ontstane tekorten in 2027 en 2028.
- We wegen af of we structurele voordelen in de jaarstukken verwerken als een structurele bijstelling in de begroting
- De verdeling tussen lagere uitgaven en hogere inkomsten bij de bezuinigingen is respectievelijk 2/3 en 1/3.

B.1.3. Toelichting op overzicht van baten en lasten

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het overzicht van baten en lasten geeft in een oogopslag inzicht in het saldo van de programma’s, het saldo van de dekkingsmiddelen en het saldo van de mutatie bestemmingsreserves. De programma’s geven de baten en lasten zonder de mutatie reserves. Programma gebonden inkomsten, zoals rioolheffing en heffing van reinigingsrechten, worden wel meegenomen in de baten van het respectievelijke programma.

Toelichting op de programma’s
Voor een toelichting op de programma’s wordt verwezen naar het Programmaplan. 

Overhead
Voor een toelichting op de overhead wordt verwezen naar de overige programma onderdelen en naar Paragraaf E: Bedrijfsvoering.

Vennootschapsbelasting
Gemeenten zijn sinds 1 januari 2016 belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. Hierbij gaat het uitsluitend om winstgevende activiteiten waarbij in algemene zin sprake is van een onderneming. Voor de gemeente Westerveld gaat het alleen om de grondexploitaties. Tot en met 2021 is de VpB-aangifte gedaan en afgerekend. 
Voor zover we dat op basis van de nu bekende regelgeving in kunnen schatten, is er zowel sprake van fiscale winsten als fiscale verliezen op de grondexploitaties in de jaren 2022 t/m 2026. Voor deze verliezen is een voorziening opgenomen op de balans waardoor er geen resultaateffect is. Fiscale winsten en verliezen zijn verrekenbaar (carry forward en backward) waardoor de VpB-last in de toekomst gering zal zijn. De winsten worden conform het voorzichtigheidsprincipe gepresenteerd als ze werkelijk gerealiseerd zijn. Daarom kiezen wij ervoor om in het boekjaar 2024 en verder geen last voor de vennootschapsbelasting te verantwoorden. 

Onvoorzien
In de Begroting 2024 is een post voor onvoorzien van € 20.000 (€ 1 per inwoner) opgenomen. Dit bedrag is bestemd om eventuele tegenvallers op te vangen en nog niet te kwantificeren uitgaven die zich in de loop van het verslagjaar voor doen. De besteding daarvan is voorbehouden aan het college.

B.1.4. Toelichting op toevoegingen en onttrekkingen reserves

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reserves

De gemeente Westerveld heeft bestemmingsreserves gevormd in het verleden voor een specifiek doel. Jaarlijks vinden stortingen en onttrekkingen plaats.

Ten behoeve van het inzicht is onderstaand overzicht opgenomen van de mutaties reserves per programma. Per mutatie is de begrote mutatie gepresenteerd. In de toelichting op de geprognosticeerde balans is een overzicht opgenomen van het toekomstige verloop van de reserves.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Concept Begr. 2025 Concept Begr. 2026 Concept Begr. 2027 Concept Begr. 2028
Stortingen
6. Sociaal domein 25 25 25 25
Totaal Stortingen 25 25 25 25
Onttrekkingen
0. Bestuur 363 362 362 362
2. Verkeer en vervoer 48 48 48 48
3. Economie 12 12 12 12
4. Onderwijs 39 39 39 39
5. Sport, cultuur en recreatie 38 0 0 0
6. Sociaal domein 63 0 0 0
7. Volksgezondheid en milieu 18 298 248 248
Totaal Onttrekkingen 580 759 709 709

Structurele mutatie reserves

Terug naar navigatie - Structurele mutatie reserves

Een storting en/of onttrekking aan een reserve is per definitie incidenteel, tenzij er redenen zijn deze structureel te ramen (bijvoorbeeld ter dekking van rente- en/of afschrijvingslasten). In de tabel hieronder worden de ramingen van structurele toevoegingen (+) en onttrekkingen (-/-) aan de reserves weergegeven. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Concept Begr. 2025 Concept Begr. 2026 Concept Begr. 2027 Concept Begr. 2028
7910112 Reserve bouw gemeentehuis 252 249 247 0
7910117 Reserve multifunctionele accomm Havelte MFA 108 107 106 0
7910135 Reserve huishoudelijk afval 68 348 298 273
7910140 Reserve Fonds Dorpshuizen -25 -25 -25 0
7910145 Reserve Versterking fysieke aantrekkelijkheid 48 48 48 0
7910152 Bestemmingsreserve Stad Esch 39 39 39 0
7910154 Bestemmingsreserve Parkeerterrein Fredriksoord 12 12 12 0

B.1.5. Incidentele baten en lasten

Achtergrond

Terug naar navigatie - Achtergrond

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording (BBV) dient de gemeentebegroting te voorzien in een overzicht van incidentele lasten en baten. Inzicht daarin is van belang voor de beoordeling  van het structurele en reële evenwicht van baten en lasten door de gemeenteraad. Daarnaast is het noodzakelijk voor het financiële toezicht en de beoordeling van de begrotingspositie door Gedeputeerde Staten. Het is daarmee ook één van de beoordelingscriteria om voor repressief financieel toezicht in aanmerking te komen. 

Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000) RES Programma Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Incidentele baten:            
Budget taalschool   6 55 55 32 0
Subtotaal incidentele baten     55 55

32

0
             
Incidentele lasten:            
Brandweerkazernes Havelte en Vledder   1 125 0 0 0
Fietsnota   2 882 0 0 0
Opstellen visie vrijetijdseconomie   3 100 0 0 0
Bomenplan   5 175 0 0 0
Zwemlessen statushouders   6 28 0 0 0
Taalschool   6 55 55 32 0
Transformatie PPLG   OVH 83 0 0 0
Subtotaal incidentele lasten     1.448 55 32 0
             
Saldo incidentele baten en lasten     1.393 0

0

0

 

Criteria

Terug naar navigatie - Criteria

De incidentele baten en lasten zijn opgesteld met in achtneming van de door de commissie BBV daarvoor opgestelde richtlijnen in haar notitie ‘structurele en incidentele lasten en baten’. Baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar of minder voordoen, kunnen beoordeeld worden als incidenteel, waarbij rekening wordt gehouden met de soort of de eigenschap van de begrotingspost. 

Ter invulling is in de inventarisatie van incidentele baten en lasten hierna uitgegaan van de volgende criteria:
• lasten/baten die alleen in het jaar 2025, 2026, 2027 of 2028 voorkomen;
• lasten/baten die zich maximaal gedurende drie jaar voordoen (2025-2027);
• lasten/baten waarvan de eindigheid vastligt op basis van raadsbesluit en/of toekenningsbesluit, ook als de looptijd langer is dan drie jaar;
• onttrekkingen en toevoegingen aan reserves met een looptijd korter dan drie jaar.

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het saldo incidentele baten en lasten is positief. Het structurele begrotingssaldo van Westerveld verbetert daardoor verder.

Er wordt geïnvesteerd in de brandweerkazernes Havelte en Vledder (€125.000), hier is eenmalig budget voor vrijgesteld. De lasten hiervan zijn bedoeld voor de begeleiding van nieuwbouw en de exploitatie van de tijdelijke huisvesting, evenals locatie onderzoek en planvorming Vledder. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in de uitvoering van het Fietsplan (€882.000). De eenmalige lasten die hiervoor gemaakt worden zijn voor de onderhoudsinhaalslag van de slechte fietspaden wat in 2025 wordt gedaan. De kapitaallasten van beide investeringen zullen een structureel effect hebben vanaf 2026.

Om het jaar wordt er een klanttevredenheidsonderzoek gedaan, de kosten hiervan bedragen €12.000 en zijn incidenteel van aard. Voor een aantal activiteiten die in 2025 plaatsvinden is er budget vrijgemaakt van incidentele aard. Dit betreft het opstellen van de visie vrijetijdseconomie (€100.000), zwemlessen statushouders (€28.000) en activiteiten rondom het bomenplan die in 2025 afgerond zal zijn (€175.000). 

In samenwerking met vier gemeenten en andere samenwerkingsverbanden in het onderwijs wordt er een taalschool opgericht in Meppel. De kosten hiervan hebben een effect voor de komende 3 jaren en zijn daarom incidenteel van aard. Deze kosten worden gedekt uit het bijbehorende budget. Bijstelling lasten uitkeringen participatie (€83.000) betreft een jaar, omdat financiering een jaar later plaatsvindt. 

B.1.6. Structureel en reëel evenwicht

Structureel en reëel evenwicht

Terug naar navigatie - Structureel en reëel evenwicht

Op basis van de in het voorgaande hoofdstuk gepresenteerde incidentele baten en lasten wordt hier inzicht gegeven in het structureel en reëel evenwicht.

Presentatie van het structureel begrotingssaldo (bedragen x € 1.000) Bij/Af Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Saldo baten en lasten (voor mutatie reserves)   -541 -488 -930 -791
Structurele onttrekkingen reserves          

Kapitaallasten gemeentehuis

Bij 252 249 247 245
Kapitaallasten MFA Havelte Bij 108 107 106 105
Huishoudelijk afval Bij 13 373 323 323
Versterking fysieke aantrekkelijk Bij 48 48 48 48
Afschrijvingslasten Stad & Esch Bij 39 39 39 39
Afschrijvingslasten parkeerterrein Frederiksoord Bij 12 12 12 12
Totaal structurele onttrekkingen Bij 472 828 775 772
           
Structurele toevoegingen reserves          
Fonds dorpshuizen Af 25 25 25 25
Totaal structurele toevoegingen Af 25 25 25 25
           
Totaal structurele mutatie reserves Bij 447 803 750 747
Begrotingssaldo   -94 315 -180 -44
Incidentele baten Af 55 55 32 0
Incidentele lasten Bij 1.448 55 44 0
Structureel begrotingssaldo   1.299 315 -180 -44