Uitgaven

8,35%
€ 5.587
x €1.000
8,35% Complete

Inkomsten

0,02%
€ 12
x €1.000
0,02% Complete

Saldo

1031,12%
€ -5.575
x €1.000

Programma 2 Verkeer en vervoer

Uitgaven

8,35%
€ 5.587
x €1.000
8,35% Complete

Inkomsten

0,02%
€ 12
x €1.000
0,02% Complete

Saldo

1031,12%
€ -5.575
x €1.000

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma ‘verkeer en vervoer’ bevat de kosten van wegen en verkeer, maar ook het onderhoud van bomen, bruggen, gladheidsbestrijding en openbare verlichting. De kwaliteit en het uiterlijk (beleving) van de openbare ruimte is een belangrijk onderwerp binnen dit programma. De bewoners en recreanten waarderen de hoge belevingswaarde van natuur en de openbare ruimte in de dorpen. Mede daarom zetten wij ons in voor een goede, veilige openbare ruimte en wegenstelsel.

Ontwikkelingen en context

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en context

Deze begrotingsperiode wordt naast het reguliere wegenonderhoud gestart met de verbetering van het fietspaden netwerk. Dat doen we met oog voor duurzaamheid, milieu en natuur. Zo gebruiken we voor een deel gerecycled beton op de fietspaden en passen we gebakken straatstenen toe omdat deze een levensduur hebben van tachtig jaar. Op het Holtingerveld renoveren we in nauwe samenwerking met Natuurmonumenten een half verhard fietspad. 

In 2025 ronden we de evaluatie van BrinQ af. Dit gaat over de belevingswaarde van de openbare ruimte, gekoppeld aan het onderhoudsniveau. In de knoppennotitie brengen we de arealen opnieuw in beeld en kunnen balanskeuzes worden gemaakt tussen arealen, kwaliteitswaarden en financiën. Dit helpt ons in de toekomst met het cyclisch beheer. We verwachten dat de knoppennotie dan ook aangepast zal worden aan de financiële kaders van de Kadernota 2026. 

Gemeentelijke beleidskaders

Terug naar navigatie - Gemeentelijke beleidskaders

- BrinQ inclusief knoppennotitie. 
- Fietsplan.
- Licht in de Openbare Ruimte.
- Nota omgevingskwaliteit.
- Gemeentelijk verkeer en vervoerplan.
- Laadvisie laadinfrastructuur.
- Duurzaam meerjaren onderhoudsplan (DMJOP) 

Doel

Terug naar navigatie - Doel

2.2 Aantrekkelijke en veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - 2.2 Aantrekkelijke en veilige leefomgeving

Vanuit het visiedocument BrinQ willen we de komende jaren de openbare ruimte inrichten en beheren, zodat er sprake is van een aantrekkelijke, leefbare en veilige leefomgeving. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Programma 2 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer

Wat mag het kosten?

Bedragen x €1.000
Exploitatie Concept Begr. 2025 Concept Begr. 2026 Concept Begr. 2027 Concept Begr. 2028
2.1 Verkeer en vervoer
Lasten 5.587 4.767 4.769 4.769
Baten 12 12 12 12
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer -5.575 -4.754 -4.757 -4.757

Financiële mutaties in dit programma

Terug naar navigatie - Financiële mutaties in dit programma

Het vastgestelde budget van jaarschijf 2025 in de Begroting 2024 vormt het vertrekpunt voor dit programma: de zogenaamde primitieve begroting. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma. Hieronder worden de bedragen afgerond op duizendtallen weergegeven:

Omschrijving Besloten 2025 2026 2027 2028
Gerapporteerd saldo Primitieve Begroting 2025   -4.688.948 -4.750.399 -4.752.599 -4.752.599
           
Fietsnota Kadernota -882.000      
Verdeling indexatie Meicirculaire 2024 -4.000 -4.000 -4.000 -4.000
Subtotaal mutaties   -886.000 -4.000 -4.000  
           
Saldo in deze begroting   -5.575.000 -4.754.000 -4.757.000 -4.757.000