Uitgaven

2,43%
€ 1.629
x €1.000
2,43% Complete

Inkomsten

0,34%
€ 226
x €1.000
0,34% Complete

Saldo

259,44%
€ -1.403
x €1.000

Programma 4 Onderwijs

Uitgaven

2,43%
€ 1.629
x €1.000
2,43% Complete

Inkomsten

0,34%
€ 226
x €1.000
0,34% Complete

Saldo

259,44%
€ -1.403
x €1.000

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Dit programma heeft betrekking op onderwijshuisvesting. Dit betreffen de kosten aan schoolgebouwen en het onderwijshuisvestingsbeleid. De huur van gymzalen en andere vormen van bewegingsonderwijs vallen hier ook onder. De kosten voor leerlingenvervoer, leerplicht, Voor- en vroegschoolse educatie en het onderwijsachterstandenbeleid vallen ook onder programma 4.

Ontwikkelingen en context

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en context

Het onderwijs is een onderdeel van een brede samenwerking om kansenongelijkheid voor kinderen tegen te gaan. Het verbinden van de drie leefwerelden: school, thuis en omgeving is hierin heel belangrijk. De integrale aanpak van gelijke kansen bestaat uit samenwerking op het gebied van armoedebestrijding en onderwijs arbeidsmarkt (ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Volksgezondheid Welzijn en Sport) om deze verbindingen te versterken. 

Er zijn allerlei ontwikkelingen die hun impact hebben op de onderwijshuisvesting. Denk aan landelijke ontwikkelingen als het Klimaatakkoord (2019), het Grondstoffenakkoord (2018), het Energieakkoord (2014) en het Huisvestingsakkoord van de PO-Raad, VO-raad en de VNG (2018). Maar ook aan regionale en lokale ontwikkelingen als passend onderwijs, krimp, samenwerking in de doorgaande leerlijn, mogelijk ontwikkelen van Integraal Kind Centrum (IKC) en het leefbaar houden van de kernen. 

Eind 2024 wordt samen met de schoolbesturen en andere belanghebbenden (zie startnotitie) een integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) vastgesteld. We gaan in 2025, op basis van het vastgestelde huisvestingsplan, beginnen met de uitvoering en richt zich op de onderwijsvoorzieningen voor het primair en voortgezet onderwijs. Dit koersdocument benoemd de benodigde investeringen voor de langere termijn (16 jaar) met een concreet uitvoeringsplan voor de korte termijn (4 jaar). Het moet de gemeente en schoolbesturen in staat stellen om de komende jaren proactief, integraal en planmatig te investeren in de onderwijshuisvesting. 

De gemeente heeft de wettelijke verplichting om onderwijs aan te bieden aan alle kinderen. De zorgplicht voor kinderen van vluchtelingen vraagt hierin specifieke aandacht. 

Wanneer een kind niet zelfstandig naar school kan bijvoorbeeld door ziekte, een handicap of gedragsproblemen kan gebruik worden gemaakte van leerlingenvervoer. De verordening leerlingenvervoer wordt in 2025 geactualiseerd. 

Gemeentelijke beleidskaders

Terug naar navigatie - Gemeentelijke beleidskaders

- Verordening ‘voorzieningen huisvesting onderwijs’.
- Verordening ‘sociale medische indicaties 2022’.
- Verordening ‘leerlingenvervoer 2015’.
- Verordening ‘overleg lokaal onderwijsbeleid’.
- Beleidsplan ‘voor- en vroegschoolse educatie 2024-2028'. 

Ind 4.001 Absoluut verzuim

Terug naar navigatie - Ind 4.001 Absoluut verzuim

Omschrijving

"Het aantal leer- of kwalificatieplichtige jongeren dat absoluut verzuimer is (geweest) gedurende het schooljaar: de jongere is niet ingeschreven bij een onderwijsinstelling en beschikt niet over een vrijstelling.

De periodeaanduiding '2022' staat voor schooljaar '2021/2022'."

Bron: DUO / Ingrado
Gebied 2020 2021 2022 2023
Drenthe 1,20 0,00 2,90 4,50
Westerveld 2,90 0,00 8,10 13,70

Ind 4.002 Relatief verzuim

Terug naar navigatie - Ind 4.002 Relatief verzuim

Omschrijving

Het aantal leer- of kwalificatieplichtige leerlingen (per 1.000 leerlingen) waarbij sprake is van meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuim gedurende 4 opeenvolgende lesweken.

De periodeaanduiding '2022' staat voor schooljaar '2021/2022'.

Bron: DUO/Ingrado
Gebied 2020 2021 2022 2023
Drenthe 0,00 19,00 23,00 25,87
Westerveld 0,00 11,00 14,00 15,93

Ind 4.003 Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (VSV-ers)

Terug naar navigatie - Ind 4.003 Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (VSV-ers)

Omschrijving

"Vsv’ers zijn jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of minimaal een mbo-2 diploma. Het vsv-percentage staat voor het aantal vsv’ers als percentage van het aantal onderwijsdeelnemers die aan het begin van het schooljaar ingeschreven staan.

De periodeaanduiding '2022' staat voor schooljaar '2021/2022'."

Bron: DUO/Ingrado
Gebied 2020 2021 2023
Drenthe 0,02% 0,02% 2,50%
Westerveld 0,02% 0,01% 2,00%

Programma 4 Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs

Wat mag het kosten?

Bedragen x €1.000
Exploitatie Concept Begr. 2025 Concept Begr. 2026 Concept Begr. 2027 Concept Begr. 2028
4.1 Openbaar basisonderwijs
Lasten 21 21 21 21
Totaal 4.1 Openbaar basisonderwijs -21 -21 -21 -21
4.2 Onderwijshuisvesting
Lasten 701 699 690 690
Baten 64 64 64 64
Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting -637 -634 -625 -625
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Lasten 906 906 906 906
Baten 162 162 162 162
Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -745 -745 -744 -744

Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programma

Terug naar navigatie - Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programma

Het vastgestelde budget van jaarschijf 2025 in de Begroting 2024 vormt het vertrekpunt voor dit programma: de zogenaamde primitieve begroting. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma. Hieronder worden de bedragen afgerond op duizendtallen weergegeven:

Omschrijving Besloten 2025 2026 2027 2028
Gerapporteerd saldo Primitieve Begroting 2025   -1.403.000 -1.400.000 -1.391.000 -1.391.000
           
Geen mutaties   0 0 0 0
Subtotaal mutaties   0 0 0 0
           
Saldo in deze begroting   -1.403.000 -1.400.000 -1.391.000 -1.391.000