Wij streven naar een optimale dienstverlening, met transparantie in beleid, efficiëntie, hulpvaardigheid.
Uitgaven
21,04%Inkomsten
78,35%Saldo
Overige programma onderdelen
Uitgaven
21,04%Inkomsten
78,35%Saldo
- Overhead
- Algemene dekkingsmiddelen
Overhead
Omschrijving programma
Terug naar navigatie - Omschrijving programmaIn het programma ‘Overhead’ worden alle kosten met betrekking tot ondersteuning van de ambtelijke organisatie verantwoord. Dit betreffen salariskosten, kosten voor inhuur van personeel, en huisvestingskosten. Daarnaast worden ook de kosten voor informatievoorziening en faciliteiten verantwoord in dit programma. Bijdragen aan de gemeenschappelijke regeling Shared Service Centrum ONS zijn ook onderdeel van ‘overhead’
Ontwikkelingen en context
Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en contextDe laatste jaren is de overhead verder toegenomen als gevolg van inflatie en nieuwe cao-afspraken. Daarnaast wordt automatisering en de beveiliging van onze gegevens een steeds belangrijker en stijgen de kosten navenant. De ontwikkelingen op deze gebieden gaan snel en zijn voor een individuele gemeente lastig bij te houden. Het is daarom noodzakelijk om samen te werken. Westerveld is hiervoor aangesloten bij de gemeenschappelijke regeling Shared Service Centrum ONS. Samen met de ander partners wordt actief gekeken waar we samen kunnen werken op onder andere het gebied van automatisering, beveiliging, HR en inkoop.
Voor meer informatie over personele ontwikkelingen en digitalisering verwijzen we naar de paragraaf bedrijfsvoering.
Gemeentelijke beleidskaders
Terug naar navigatie - Gemeentelijke beleidskadersOp dit onderdeel zijn alleen de wettelijk voorgeschreven richtlijnen van toepassing zoals het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de notitie overhead van de commissie BBV.
Doel
Terug naar navigatie - DoelDoel
Terug naar navigatie - DoelO.1 Toekomstbestendige informatievoorziening
Ind 0.001 Formatie (fte per 1.000 inwoners)
Terug naar navigatie - Ind 0.001 Formatie (fte per 1.000 inwoners)Onderdeel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Formatie | 8,62 | 8,40 | 8,72 | 20,66 | 10,94 |
Ind 0.002 Bezetting (fte per 1.000 inwoners)
Terug naar navigatie - Ind 0.002 Bezetting (fte per 1.000 inwoners)Onderdeel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Bezettiing | 8,48 | 8,12 | 8,72 | 11,47 | 10,79 |
Ind 0.003 Apparaatskosten (per inwoner)
Terug naar navigatie - Ind 0.003 Apparaatskosten (per inwoner)Gebied | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Westerveld | 769,90 | 793,60 | 819,82 | 640,45 | 682,70 |
Ind 0.004 Externe inhuur (kosten als % van de totale loonsom + kosten totale inhuur)
Terug naar navigatie - Ind 0.004 Externe inhuur (kosten als % van de totale loonsom + kosten totale inhuur)Gebied | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Westerveld | 19,44 | 19,60 | 4,42 | 3,06 | 3,67 |
Ind 0.005 Overhead (als % van de totale lasten)
Terug naar navigatie - Ind 0.005 Overhead (als % van de totale lasten)Gebied | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Westerveld | 15,00 | 15,51 | 20,60 | 19,90 | 20,47 |
Kosten van Overhead
Terug naar navigatie - Kosten van OverheadWat mag het kosten?
Exploitatie | Concept Begr. 2025 | Concept Begr. 2026 | Concept Begr. 2027 | Concept Begr. 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
0.4 Overhead | |||||
Lasten | 13.768 | 13.640 | 13.656 | 13.656 | |
Baten | 71 | 71 | 71 | 71 | |
Totaal 0.4 Overhead | -13.697 | -13.569 | -13.585 | -13.585 | |
Totaal Overhead | -13.697 | -13.569 | -13.585 | -13.585 |
Financiële mutaties in dit programma
Terug naar navigatie - Financiële mutaties in dit programmaHet vastgestelde budget van jaarschijf 2025 in de Begroting 2024 vormt het vertrekpunt voor dit programma: de zogenaamde primitieve begroting. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma. Hieronder worden de bedragen afgerond op duizendtallen weergegeven:
Omschrijving (x € 1.000) | Besloten | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Gerapporteerd saldo Primitieve Begroting 2025 | -12.767.000 | -12.497.000 | -12.510.000 | -12.510.000 | |
Gemeenschappelijke regeling (SCC/ONS) | Kadernota | -335.000 | -335.000 | -335.000 | -335.000 |
Personeel Sociaal Domein | Kadernota | -80.000 | -80.000 | -80.000 | -80.000 |
Applicaties en verzekeringen | Kadernota | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 |
Westervelder Courant | Kadernota | -7.000 | -9.000 | -12.000 | -12.000 |
Stelpost CAO verhogingen | Meicirculaire | -420.000 | -560.000 | -560.000 | -560.000 |
Verdeling stelpost indexatie | Meerjarenraming | -213.000 | -213.000 | -213.000 | -213.000 |
Subtotaal mutaties | -930.000 | -1.072.000 | -1.075.000 | -1.075.000 | |
Saldo in deze begroting | -13.697.000 | -13.569.000 | -13.585.000 | -13.585.000 |
Kosten van overhead als percentage
Terug naar navigatie - Kosten van overhead als percentageDe kosten voor overhead bestaan uit huisvestingskosten, personeelskosten, kosten voor informatievoorziening en faciliteiten. Deze kosten zijn verantwoord in taakveld 0.4.
Kostensoort | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
Huisvestingskosten | 557.900 | 582.482 |
Personeel | 9.009.200 | 9.531.887 |
Informatievoorziening | 2.836.700 | 3.201.996 |
Faciliteiten | 393.200 | 380.800 |
Totaal lasten overhead | 12.811.000 | 13.697.165 |
Percentage overhead | 19,9% | 20,47% |
De hier gepresenteerde bedragen zijn exclusief bestuur en griffie. Ze sluiten aan op het taakveld 0.4: Overhead.
De personeelskosten worden vooraf op basis van verzamelde uren en verwachte inzet toegerekend aan de programma’s. Dat geldt niet voor het budget voor vervanging tijdens ziekte en voor de inhuur van personeel. Die lasten worden verdeeld over de programma’s op basis van de realisatie.
Betrokkenheid Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Betrokkenheid Verbonden partijenONS is de partner (in de vorm van een Gemeenschappelijke Bedrijfsvoering) die het technisch beheer ICT, inkoop en de personeels- en salarisadministratie verzorgt. De daarvoor in rekening gebrachte kosten zijn als volgt:
Kosten Verbonden partijen | Concept Begr. 2025 | Concept Begr. 2026 | Concept Begr. 2027 | Concept Begr. 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
6800413 Dienstverlening SCCONS | -2.255 | -2.255 | -2.255 | -2.255 | |
Totaal | -2.255 | -2.255 | -2.255 | -2.255 |
Algemene dekkingsmiddelen
Omschrijving programma
Terug naar navigatie - Omschrijving programmaDe algemene dekkingsmiddelen worden gevormd uit een aantal structurele niet aan taakvelden gekoppelde inkomsten. Deze dekkingsmiddelen krijgen we van het Rijk (algemene uitkering), van inwoners (heffingen) dan wel uit beleggingen. De inkomsten zijn onder te verdelen in treasury, belastingen, algemene uitkering, overige uitkeringen gemeentefonds en overige baten en lasten. De mutaties reserves en voorzieningen vallen ook onder dit programma
Ontwikkelingen en context
Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en contextDe begroting 2025 is gebaseerd op de meicirculaire 2024. Zoals bekend hebben gemeenten nog steeds te maken met het ravijnjaar 2026 waarbij er sprake is van een terugval in de algemene uitkering van landelijk drie miljard euro. Dit heeft ook gevolgen voor de meerjarenbegroting van de gemeente Westerveld. Hierdoor zijn we genoodzaakt om in deze begroting een aantal bezuinigingen op te nemen die in de Kadernota 2025 zijn aangekondigd in het scenario ‘plan B’. Eén van deze maatregelen is een verhoging van de onroerende zaak belasting (ozb).
Gemeentelijke beleidskaders
Terug naar navigatie - Gemeentelijke beleidskaders- Treasury beleid.
- Financiële verordening.
- Nota reserves en voorzieningen.
Doel
Terug naar navigatie - DoelDoel
Terug naar navigatie - DoelA.1 Kostendekkend maken afvalstoffenheffing
We streven naar een tariefstelling die voor 100% kostendekkend is. De opbrengsten van de afvalstoffenheffing brengen dan evenveel op als de afvalinzameling voor de gemeente kost.
Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelenWat gaat het kosten?
Exploitatie | Concept Begr. 2025 | Concept Begr. 2026 | Concept Begr. 2027 | Concept Begr. 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | |||||
Lasten | 86 | 81 | 97 | 106 | |
Baten | 984 | 984 | 984 | 984 | |
Totaal 0.5 Treasury | 899 | 904 | 888 | 879 | |
0.61 OZB woningen | |||||
Lasten | 194 | 194 | 194 | 194 | |
Baten | 3.539 | 3.539 | 3.539 | 3.539 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | 3.345 | 3.345 | 3.345 | 3.345 | |
0.62 OZB niet-woningen | |||||
Lasten | 5 | 5 | 5 | 5 | |
Baten | 1.304 | 1.304 | 1.304 | 1.304 | |
Totaal 0.62 OZB niet-woningen | 1.299 | 1.299 | 1.299 | 1.299 | |
0.64 Belastingen overig | |||||
Lasten | 129 | 129 | 129 | 129 | |
Baten | 31 | 31 | 31 | 31 | |
Totaal 0.64 Belastingen overig | -98 | -98 | -98 | -98 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | |||||
Baten | 46.063 | 42.615 | 42.825 | 42.961 | |
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 46.063 | 42.615 | 42.825 | 42.961 | |
0.8 Overige baten en lasten | |||||
Lasten | -129 | -30 | 189 | 351 | |
Totaal 0.8 Overige baten en lasten | 129 | 30 | -189 | -351 | |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 51.636 | 48.094 | 48.070 | 48.034 |
Financiële mutaties in dit programma
Terug naar navigatie - Financiële mutaties in dit programmaHet vastgestelde budget van jaarschijf 2025 in de Begroting 2024 vormt het vertrekpunt voor dit programma: de zogenaamde primitieve begroting. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma. Hieronder worden de bedragen afgerond op duizendtallen weergegeven:
Omschrijving | Besloten | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Gerapporteerd saldo Primitieve Begroting 2025 | 48.806.000 | 45.432.000 | 44.916.000 | 44.916.000 | |
Rente (langlopende lening en renteopbrengst R/C) | Kadernota | 91.000 | 82.000 | 73.000 | 64.000 |
Aframen stelpost gemeentefonds | Kadernota | -203.000 | -522.000 | -398.000 | -298.000 |
Algemene uitkering (bijstelling n.a.v. septembercirculaire 2023) | Kadernota | 379.000 | 362.000 | 1.006.000 | 766.000 |
Stelpost nieuw beleid | Kadernota | -250.000 | -500.000 | -750.000 | -1.000.000 |
Algemene uitkering (n.a.v. meicirculaire 2023) | Meicirculaire | 1.161.000 | 337.000 | 339.000 | 214.000 |
Behoedzaamheid | Meicirculaire | -500.000 | -500.000 | -500.000 | |
Indexatie budgetten | Meicirculaire | -500.000 | -500.000 | -500.000 | -500.000 |
Accres en overige ontwikkelingen | Meicirculaire | 700.000 | 1.600.000 | 1.550.000 | 1.950.000 |
Schrappen opschalingskorting | Meicirculaire | 700.000 | 700.000 | 700.000 | |
Aframen stelpost nieuw beleid | Plan B | 250.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 |
OZB verhoging (incl. indexatie) | Plan B | 391.000 | 391.000 | 391.000 | 391.000 |
Kapitaallasten | Plan B | 135.000 | 286.000 | 317.000 | 405.000 |
Indexering subsidies |
Meerjarenraming |
175.000 | 175.000 | 175.000 | 175.000 |
Verdeling stelpost indexatie | Meerjarenraming | 500.000 | 500.000 | 500.000 | 500.000 |
Subtotaal mutaties | 2.830.000 | 2.662.000 | 3.153.000 | 3.117.000 | |
Saldo in deze begroting | 51.636.000 | 48.094.000 | 48.070.000 | 48.034.000 |
Baten Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Baten Algemene dekkingsmiddelenOverzicht van de baten algemene dekkingsmiddelen.
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen | Concept Begr. 2025 | Concept Begr. 2026 | Concept Begr. 2027 | Concept Begr. 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | |||||
6800501 Resultaat financieringsmiddelen | 107 | 107 | 107 | 107 | |
6800502 Beleggingen | 91 | 91 | 91 | 91 | |
6800503 Beleggingen nutsbedrijven | 786 | 786 | 786 | 786 | |
Totaal 0.5 Treasury | 984 | 984 | 984 | 984 | |
0.61 OZB woningen | |||||
6800612 Onroerend zaakbelasting eigenaren Woningen | 3.539 | 3.539 | 3.539 | 3.539 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | 3.539 | 3.539 | 3.539 | 3.539 | |
0.62 OZB niet-woningen | |||||
6800622 Onroerend zaakbelasting gebruikers nietwoningen | 435 | 435 | 435 | 435 | |
6800623 Onroerend zaakbelasting eigenaren nietwoningen | 869 | 869 | 869 | 869 | |
Totaal 0.62 OZB niet-woningen | 1.304 | 1.304 | 1.304 | 1.304 | |
0.64 Belastingen overig | |||||
6800641 Inningskosten belastingen | 29 | 29 | 29 | 29 | |
6800642 Kwijtschelding belastingen | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Totaal 0.64 Belastingen overig | 31 | 31 | 31 | 31 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | |||||
6800701 Algemene uitkering | 43.054 | 39.748 | 40.087 | 40.347 | |
6800702 Integratie Uitkering Sociaal Domein | 3.009 | 2.867 | 2.739 | 2.614 | |
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 46.063 | 42.615 | 42.825 | 42.961 | |
Totaal baten algemene dekkingsmiddelen | 51.921 | 48.473 | 48.684 | 48.819 |
Baten Overige dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Baten Overige dekkingsmiddelenDeze inkomsten zijn gepresenteerd onder programma 3: Economie.
Baten Forensen- en toeristenbelasting | Concept Begr. 2025 | Concept Begr. 2026 | Concept Begr. 2027 | Concept Begr. 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
6830404 Forensenbelasting | |||||
I_22230 | Forensenbelasting | 889 | 889 | 889 | 889 |
Totaal 6830404 Forensenbelasting | 889 | 889 | 889 | 889 | |
6830405 Toeristenbelasting | |||||
I_22100 | Belastingopbrengsten | 1.307 | 1.307 | 1.307 | 1.307 |
Totaal 6830405 Toeristenbelasting | 1.307 | 1.307 | 1.307 | 1.307 | |
Totaal baten forensen- en toeristenbelasting | 2.195 | 2.195 | 2.195 | 2.195 |