1. Openbaar basisonderwijs
2. Onderwijshuisvesting
3. Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Uitgaven
2,55%Inkomsten
0,35%Saldo
Programma 4 Onderwijs
Uitgaven
2,55%Inkomsten
0,35%Saldo
Ind 4.001 Absoluut verzuim
Terug naar navigatie - Ind 4.001 Absoluut verzuimOmschrijving
Het aantal leer- of kwalificatieplichtige jongeren dat absoluut verzuimer is (geweest) gedurende het schooljaar: de jongere is niet ingeschreven bij een onderwijsinstelling en beschikt niet over een vrijstelling. De periodeaanduiding '2022' staat voor schooljaar '2021/2022'.
Gebied | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 0,70 | 1,20 | 0,00 | 2,90 |
Westerveld | 0,00 | 2,90 | 0,00 | 8,10 |
Ind 4.002 Relatief verzuim
Terug naar navigatie - Ind 4.002 Relatief verzuimOmschrijving
Het aantal leer- of kwalificatieplichtige leerlingen (per 1.000 leerlingen) waarbij sprake is van meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuim gedurende 4 opeenvolgende lesweken. De periodeaanduiding '2022' staat voor schooljaar '2021/2022'.
Gebied | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 21,00 | 0,00 | 19,00 | 23,00 |
Westerveld | 12,00 | 0,00 | 11,00 | 14,00 |
Ind 4.003 Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie)
Terug naar navigatie - Ind 4.003 Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie)Omschrijving
Vsv’ers zijn jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of minimaal een mbo-2 diploma. Het vsv-percentage staat voor het aantal vsv’ers als percentage van het aantal onderwijsdeelnemers die aan het begin van het schooljaar ingeschreven staan. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'.
Gebied | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 0,02 % | 0,02 % | 0,02 % | 0,02 % |
Westerveld | 0,01 % | 0,02 % | 0,02 % | 0,01 % |
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Gelijke kansen in onderwijs, kinderopvang en naschools aanbod
Onderwijs is de bouwsteen voor ieders toekomst. Wij hebben als doel om de kansengelijkheid voor onze inwoners te vergroten; kans op succes op school - kans op doorstroming - kans op diplomering - kans op een waardevolle baan (welvaart) - kans op een gelukkig leven (welzijn).
Doel
Terug naar navigatie - DoelDoel
Terug naar navigatie - Doel4.1 Een leefomgeving creëren die beweging stimuleert en zintuigen ontwikkelt
Wat gaan we daarvoor doen?
Programma 4 Onderwijs
Terug naar navigatie - Programma 4 OnderwijsWat mag het kosten?
Exploitatie | Burap 1 2023 | Concept Begr 2024 | Concept Begr 2025 | Concept Begr 2026 | Concept Begr 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
4.1 Openbaar basisonderwijs | ||||||
Lasten | 16 | 21 | 21 | 21 | 21 | |
Totaal 4.1 Openbaar basisonderwijs | -16 | -21 | -21 | -21 | -21 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | ||||||
Lasten | 800 | 717 | 701 | 699 | 690 | |
Baten | 63 | 64 | 64 | 64 | 64 | |
Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting | -737 | -653 | -637 | -634 | -625 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | ||||||
Lasten | 853 | 907 | 906 | 906 | 906 | |
Baten | 211 | 162 | 162 | 162 | 162 | |
Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -642 | -745 | -745 | -745 | -744 | |
Totaal programma 4 | -1.395 | -1.419 | -1.403 | -1.400 | -1.391 |
Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programma
Terug naar navigatie - Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programmaHet vastgestelde budget in de 1e Bestuursrapportage vormt het vertrekpunt voor dit programma. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma.
Omschrijving | Besloten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Gerapporteerd saldo Burap-1 2023 (gecorrigeerd) | -1.312.449 | -1.296.207 | -1.293.746 | -1.284.521 | |
Verdeling personeelslasten over programma's | Meerjarenraming | -106.500 | -106.500 | -106.500 | -106.500 |
Subtotaal mutaties | -106.500 | -106.500 | -106.500 | -106.500 | |
Saldo in deze begroting | -1.418.949 | -1.402.707 | -1.400.246 | -1.391.021 |
Wijzigingen in deze begroting per taakveld
Terug naar navigatie - Wijzigingen in deze begroting per taakveldDeze bovenstaande mutatie is als volgt verwerkt over de taakvelden.
Exploitatie | Wijz.begr 2024 | Wijz.begr 2025 | Wijz.begr 2026 | Wijz.begr 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
4.1 Openbaar basisonderwijs | |||||
Lasten | 5 | 5 | 5 | 5 | |
Totaal 4.1 Openbaar basisonderwijs | -5 | -5 | -5 | -5 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | |||||
Lasten | -2 | -2 | -2 | -2 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting | 2 | 2 | 2 | 2 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | |||||
Lasten | 103 | 103 | 103 | 103 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -103 | -103 | -103 | -103 | |
Totaal programma | -107 | -107 | -107 | -107 |