B.1. Overzicht van baten en lasten

B.1.1. Meerjarenbegroting 2024 - 2027

Begroting 2024 - 2027

Terug naar navigatie - Begroting 2024 - 2027

Onderstaand de meerjarenbegroting 

Bedragen x €1.000
Programma Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
Lasten
0. Bestuur 2.240 2.393 2.392 2.341 2.340
1. Veiligheid 1.667 1.677 1.773 1.853 1.909
2. Verkeer en vervoer 4.495 4.731 4.701 4.763 4.765
3. Economie 2.615 1.810 2.054 1.457 1.455
4. Onderwijs 1.670 1.645 1.629 1.626 1.617
5. Sport, cultuur en recreatie 4.780 4.467 4.587 4.415 4.411
6. Sociaal domein 23.820 22.990 22.595 22.124 22.020
7. Volksgezondheid en milieu 7.047 6.565 6.569 6.588 6.661
8. VHROSV 5.323 4.771 3.804 2.949 2.896
Totaal Lasten 53.656 51.048 50.103 48.114 48.074
Baten
0. Bestuur 354 388 388 388 388
1. Veiligheid 15 15 15 15 15
2. Verkeer en vervoer 32 12 12 12 12
3. Economie 2.927 2.228 2.228 2.228 2.228
4. Onderwijs 275 226 226 226 226
5. Sport, cultuur en recreatie 400 377 377 371 371
6. Sociaal domein 4.086 4.194 4.302 4.244 4.244
7. Volksgezondheid en milieu 5.638 5.629 5.628 5.628 5.628
8. VHROSV 3.280 2.291 1.475 529 460
Totaal Baten 17.007 15.360 14.652 13.642 13.573

Overhead, VpB en Onvoorzien

Terug naar navigatie - Overhead, VpB en Onvoorzien

0.4 betreft overhead, 0.8 betreft onvoorzien. VpB wordt niet begroot en is derhalve 0.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
0.4 Overhead
Lasten 12.991 12.882 12.838 12.568 12.581
Baten 63 71 71 71 71
Totaal 0.4 Overhead -12.928 -12.811 -12.767 -12.497 -12.510
0.8 Overige baten en lasten
Lasten 20 20 20 20 20
Totaal 0.8 Overige baten en lasten -20 -20 -20 -20 -20

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Betreft taakvelden 0.5 t/m 0.8. 

Bedragen x €1.000
Algemene dekkingsmiddelen Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
Lasten 478 577 586 572 579
Baten 45.783 48.843 49.392 46.005 45.496

Saldo baten en lasten

Terug naar navigatie - Saldo baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
Lasten 67.145 64.527 63.547 61.274 61.255
Baten 62.854 64.274 64.116 59.718 59.140

Mutatie in de reserves

Terug naar navigatie - Mutatie in de reserves
Bedragen x €1.000
Exploitatie Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
Onttrekkingen 2.752 736 537 436 436
Stortingen 425 25 25 25 25

Begrotingsresultaat

Terug naar navigatie - Begrotingsresultaat

Betreft het resultaat van baten en lasten inclusief de mutatie reserve. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
Onttrekkingen 473 2.613 2.334 929 1.082
Stortingen -1.491 3.070 3.416 -217 -622

B.1.2. Uitgangspunten meerjarenbegroting 2024 - 2027

Uitgangspunten

Terug naar navigatie - Uitgangspunten

De financiële spelregels die we in 2024 hanteren voor de opbouw en samenstelling van de product- en programmabudgetten en de nieuwe financiële prognoses luiden als volgt:

  • Voor het opstellen van de Begroting 2024 en de meerjarenraming 2025-2027 gelden als basis de verwachtingen in de 1e Bestuursrapportage 2023 en de uitgangspunten zoals opgenomen in de Kadernota 2023.
  • De beleidsregels, reken- en spelregels worden toegepast conform het vernieuwde BBV.
  • De raming van de algemene uitkering is gebaseerd op de meicirculaire van 2023.
  • In 2024 is een inflatie toegepast van 3,2 % op de Forensenbelasting, Leges voor vergunningen en Lijkbezorgingsrechten.
  • De in de kadernota vermelde inflatiecorrectie op de overige uitgaven is niet toegepast. Voor de indexatie van de subsidies is een stelpost opgenomen van € 181.000.
  • Voor de kapitaallasten is gebruikt gemaakt van een rekenrente van 0,4% voor 2025. Voor een onderbouwing en de toegepaste rekenrente voor 2024 t/m 2027 zie Paragraaf D: Financiering.
  • De doorbelasting van de kosten van gebouwen die voor meerdere taakvelden worden gebruikt, is geactualiseerd. 
  • De doorbelasting van de personeelslasten van personeelsleden die voor specifieke taakvelden werkzaam zijn, is geactualiseerd.
  • De inkomsten en uitgaven van de grondexploitaties zijn geactualiseerd en verwerkt in deze begroting.
  • Voor de grondexploitaties is gebruik gemaakt van een rekenrente van 0,62 %. Zie Paragraaf D: Financiering.
  • De mutaties in de reserves en voorzieningen zijn geactualiseerd.
  • Onttrekkingen aan de voorzieningen voor wegen en rioleringen zijn gebaseerd op geactualiseerde beheersplannen voor wegen en rioleringen.
  • De vigerende Cao Gemeenten vormt het uitgangspunt voor het bepalen van de lasten voor salarissen in 2024 en verder. Daarbij is een geschatte indexatie van 5,2% van het bruto salaris meegenomen als stelpost. Voor de pensioenpremie wordt uitgegaan van 27,0% (0,9% minder dan in de begroting 2023).
  • Aanname dat jaarlijks via het gemeentefonds uit te keren ruimte onder BCF-plafond is berekend op basis van 10,7 punt van de uitkeringsfactor.

Meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - Meerjarenbegroting
Bedragen x €1.000
Exploitatie Concept begr.2023 Concept begr.2024 Concept begr.2025 Concept begr.2026
Overige programma onderdelen 0 0 0 0
0. Bestuur 0 0 0 0
1. Veiligheid 0 0 0 0
2. Verkeer en vervoer 0 0 0 0
3. Economie 0 0 0 0
4. Onderwijs 0 0 0 0
5. Sport, cultuur en recreatie 0 0 0 0
6. Sociaal domein 0 0 0 0
7. Volksgezondheid en milieu 0 0 0 0
8. VHROSV 0 0 0 0

B.1.3. Toelichting op overzicht van baten en lasten

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het overzicht van baten en lasten geeft in een oogopslag inzicht in het saldo van de programma’s, het saldo van de dekkingsmiddelen en het saldo van de mutatie bestemmingsreserves. De programma’s geven de baten en lasten zonder de mutatie reserves. Programma gebonden inkomsten, zoals rioolheffing en heffing van reinigingsrechten, worden wel meegenomen in de baten van het respectievelijke programma.

Toelichting op de programma’s
Voor een toelichting op de programma’s wordt verwezen naar het Programmaplan. 

Overhead
Voor een toelichting op de overhead wordt verwezen naar de overige programma onderdelen en naar Paragraaf E: Bedrijfsvoering.

Vennootschapsbelasting
Gemeenten zijn sinds 1 januari 2016 belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. Hierbij gaat het uitsluitend om winstgevende activiteiten waarbij in algemene zin sprake is van een onderneming. Voor de gemeente Westerveld gaat het alleen om de grondexploitaties. Tot en met 2021 is de VpB-aangifte gedaan en afgerekend. 
Voor zover we dat op basis van de nu bekende regelgeving in kunnen schatten, is er zowel sprake van fiscale winsten als fiscale verliezen op de grondexploitaties in de jaren 2022 t/m 2026. Voor deze verliezen is een voorziening opgenomen op de balans waardoor er geen resultaateffect is. Fiscale winsten en verliezen zijn verrekenbaar (carry forward en backward) waardoor de VpB-last in de toekomst gering zal zijn. De winsten worden conform het voorzichtigheidsprincipe gepresenteerd als ze werkelijk gerealiseerd zijn. Daarom kiezen wij ervoor om in het boekjaar 2024 en verder geen last voor de vennootschapsbelasting te verantwoorden. 

Onvoorzien
In de Begroting 2024  is een post voor onvoorzien van € 20.000 (€ 1 per inwoner) opgenomen. Dit bedrag is bestemd om eventuele tegenvallers op te vangen en nog niet te kwantificeren uitgaven die zich in de loop van het verslagjaar voor doen. De besteding daarvan is voorbehouden aan het college.

B.1.4. Toelichting op toevoegingen en onttrekkingen reserves

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reserves

De gemeente Westerveld heeft bestemmingsreserves gevormd in het verleden voor een specifiek doel. Jaarlijks vinden stortingen en onttrekkingen plaats.

Ten behoeve van het inzicht is onderstaand overzicht opgenomen van de mutaties reserves per programma. Per mutatie is de begrote mutatie gepresenteerd. In de toelichting op de geprognosticeerde balans is een overzicht opgenomen van het toekomstige verloop van de reserves.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
Onttrekkingen
0. Bestuur 391 366 363 362 362
1. Veiligheid 0 0 0 0 0
2. Verkeer en vervoer 48 48 48 48 48
3. Economie 143 12 12 12 12
4. Onderwijs 74 39 39 39 39
5. Sport, cultuur en recreatie 324 38 38 0 0
6. Sociaal domein 724 63 63 0 0
7. Volksgezondheid en milieu 433 0 -25 -25 -25
8. VHROSV 615 170 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 2.752 736 537 436 436
Stortingen
0. Bestuur 400 0 0 0 0
3. Economie 0 0 0 0 0
5. Sport, cultuur en recreatie 0 0 0 0 0
6. Sociaal domein 25 25 25 25 25
7. Volksgezondheid en milieu 0 0 0 0 0
8. VHROSV 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 425 25 25 25 25

Structurele mutatie reserves

Terug naar navigatie - Structurele mutatie reserves

Een storting en/of onttrekking aan een reserve is per definitie incidenteel, tenzij er redenen zijn deze structureel te ramen (bijvoorbeeld ter dekking van rente- en/of afschrijvingslasten). In de tabel hieronder worden de ramingen van structurele toevoegingen (+) en onttrekkingen (-/-) aan de reserves weergegeven. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
7910112 Reserve bouw gemeentehuis 271 254 252 249 247
7910117 Reserve multifunctionele accomm Havelte MFA 109 110 108 107 106
7910140 Reserve Fonds Dorpshuizen -25 -25 -25 -25 -25
7910145 Reserve Versterking fysieke aantrekkelijkheid 48 48 48 48 48
7910152 Bestemmingsreserve Stad Esch 39 39 39 39 39
7910154 Bestemmingsreserve Parkeerterrein Fredriksoord 12 12 12 12 12

B.1.5. Incidentele baten en lasten

Achtergrond

Terug naar navigatie - Achtergrond

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording (BBV) dient de gemeentebegroting te voorzien in een overzicht van incidentele lasten en baten. Inzicht daarin is van belang voor de beoordeling  van het structurele en reële evenwicht van baten en lasten door de gemeenteraad. Daarnaast is het noodzakelijk voor het financiële toezicht en de beoordeling van de begrotingspositie door Gedeputeerde Staten. Het is daarmee ook één van de beoordelingscriteria om voor repressief financieel toezicht in aanmerking te komen. 

Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000) RES Programma Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Incidentele baten:            
Onttrekking reserve maatschappelijke voorzieningen  6 100 100 0 0
Onttrekking  reserve woonimpuls 8 200 0 0 0
Subtotaal incidentele baten     300 100 0 -
             
Incidentele lasten:            
Klanttevredenheidsonderzoek per 2 jaar   0 0 12 0 12
Ontwikkeling Johannes Postkazerne   3 100 0 0 0
Opstellen visie vrijetijdseconomie   3 60 100 0 0
Regio Deal Regio Zwolle   3 200 0 0 0
Wederkerend fonds   3 0 500 0 0
Bomenplan   5 175 175 0 0
Valondergrond speeltoestellen   5 32 0 0 0
Onderhoud en vervanging speeltoestellen   5 50 0 0 0
Zwemlessen statushouders   6 28 28 0 0
Energievisie   7 10 0 0 0
Uitvoering woonimpuls 8 200 0 0 0
Tijdelijke formatie RO   8 84 0 0 0
Transformatie PPLG   OVH 83 83 0 0
Subtotaal incidentele lasten     1.021 897 0 12
             
Saldo incidentele baten en lasten     721 797 0 12

De met een vinkje (√) aangegeven bedragen betreffen mutaties met een relatie naar de bestemmingsreserves. Dat wil zeggen tegenover de incidentele last staat een dekking uit de bestemmingsreserve.

Criteria

Terug naar navigatie - Criteria

De incidentele baten en lasten zijn opgesteld met in achtneming van de door de commissie BBV daarvoor opgestelde richtlijnen in haar notitie ‘structurele en incidentele lasten en baten’. Baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar of minder voordoen, kunnen beoordeeld worden als íncidenteel’, waarbij rekening wordt gehouden met de soort of de eigenschap van de begrotingspost. 

Ter invulling is in de inventarisatie van incidentele baten en lasten hierna uitgegaan van de volgende criteria:
•    lasten/baten die alleen in het jaar 2024, 2025, 2026 of 2027 voorkomen;
•    lasten/baten die zich maximaal gedurende drie jaar voordoen (2024-2026);
•    lasten/baten waarvan de eindigheid vastligt op basis van raadsbesluit en/of toekenningsbesluit, ook als de looptijd langer is dan drie jaar;
•    onttrekkingen en toevoegingen aan reserves met een looptijd korter dan drie jaar.

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het saldo incidentele baten en lasten is positief. Het structurele begrotingssaldo van Westerveld verbetert daardoor verder. 

De met een √ gemarkeerde regels verwijzen naar het Verloopoverzicht reserves en voorzieningen. De als incidenteel aangemerkte onttrekkingen uit de bestemmingsreserves komen terug in bovenstaand overzicht waarbij tevens de in de begroting opgenomen lasten worden gepresenteerd. Voor de tijdelijke inzet van personeel of voor de tijdelijke vervanging van vaste medewerkers die op deze projecten worden ingezet, is er dekking in de vorm van een onttrekking aan deze bestemmingsreserve. Vanuit de samenlevingsagenda zijn er een aantal activiteiten voorzien met een incidenteel karakter. De Regio Deal heeft een looptijd van drie jaar. Bijstelling lasten uitkeringen participatie betreft een jaar, omdat financiering een jaar later plaatsvindt. 

B.1.6. Structureel en reëel evenwicht

Structureel en reëel evenwicht

Terug naar navigatie - Structureel en reëel evenwicht

Op basis van de in het voorgaande hoofdstuk gepresenteerde incidentele baten en lasten wordt hier inzicht gegeven in het structureel en reëel evenwicht.

Presentatie van het structureel begrotingssaldo (bedragen x € 1.000) Bij/Af Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Saldo baten en lasten (voor mutatie reserves)   -252 567 -1.557 -2.114
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves Bij 438 434 430 428
Begrotingssaldo   186 1.001 --1.127 -1.686
Incidentele baten Af 300 100 - -
Incidentele lasten Bij 1.021 897 - 12
Structureel begrotingssaldo   907 1.798 -1.127 -1.674