Wij streven naar een optimale dienstverlening, met transparantie in beleid, efficiëntie, hulpvaardigheid.
Uitgaven
20,89%Inkomsten
76,1%Saldo
Overige programma onderdelen
Uitgaven
20,89%Inkomsten
76,1%Saldo
- Overhead
- Algemene dekkingsmiddelen
Overhead
Taakvelden
Terug naar navigatie - Taakvelden0.4. Ondersteuning organisatie
Ind 0.001 Formatie (fte per 1.000 inwoners)
Terug naar navigatie - Ind 0.001 Formatie (fte per 1.000 inwoners)Onderdeel | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Formatie | 8,88 | 8,62 | 8,40 | 8,72 | 9,03 |
Ind 0.002 Bezetting (fte per 1.000 inwoners)
Terug naar navigatie - Ind 0.002 Bezetting (fte per 1.000 inwoners)Onderdeel | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Bezettiing | 8,62 | 8,48 | 8,12 | 8,72 | 9,03 |
Ind 0.003 Apparaatskosten (per inwoner)
Terug naar navigatie - Ind 0.003 Apparaatskosten (per inwoner)Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Westerveld | 747,48 | 769,90 | 793,60 | 819,82 | 893,65 |
Ind 0.004 Externe inhuur (kosten als % van de totale loonsom + kosten totale inhuur)
Terug naar navigatie - Ind 0.004 Externe inhuur (kosten als % van de totale loonsom + kosten totale inhuur)Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Westerveld | 21,87 | 19,44 | 19,60 | 4,42 | 2,80 |
Ind 0.005 Overhead (als % van de totale lasten)
Terug naar navigatie - Ind 0.005 Overhead (als % van de totale lasten)Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Westerveld | 13,88 | 15,00 | 15,51 | 20,60 | 19,90 |
Belangrijkste kaders
Terug naar navigatie - Belangrijkste kadersNota reserves en voorzieningen gemeente Westerveld 2020.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We gaan verder bouwen aan veilige en toekomstbestendige informatievoorziening, waarbij we gebruikmaken van de mogelijkheden die nieuwe technologieën ons bieden.
Doel
Terug naar navigatie - DoelDoel
Terug naar navigatie - DoelO.1 Toekomstbestendige informatievoorziening
Kosten van Overhead
Terug naar navigatie - Kosten van OverheadWat mag het kosten?
Exploitatie | Burap 1 2023 | Concept Begr 2024 | Concept Begr 2025 | Concept Begr 2026 | Concept Begr 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0.4 Overhead | ||||||
Lasten | 12.991 | 12.882 | 12.838 | 12.568 | 12.581 | |
Baten | 63 | 71 | 71 | 71 | 71 | |
Totaal 0.4 Overhead | -12.928 | -12.811 | -12.767 | -12.497 | -12.510 | |
Totaal Overhead | -12.928 | -12.811 | -12.767 | -12.497 | -12.510 |
Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programma
Terug naar navigatie - Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programmaHet vastgestelde budget in de 1e Bestuursrapportage vormt het vertrekpunt voor dit programma. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma.
Omschrijving (x € 1.000) | Besloten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Gerapporteerd saldo Burap 1-2023 | -11.973.421 | -11.919.391 | -11.731.945 | -11.745.599 | |
Gemeenschappelijke regeling (SCC/ONS) | Kadernota | -194.000 | -194.000 | -194.000 | -194.000 |
Kapitaallasten (shovel) | Kadernota | -9.600 | -9.600 | -9.600 | |
Loonontwikkeling CAO 2023 | Kadernota | -657.573 | -657.573 | -657.573 | -657.573 |
Loonontwikkeling CAO 2024 | Kadernota | -750.000 | -750.000 | -750.000 | -750.000 |
Transformatie PPLG | Kadernota | -82.500 | -82.500 | ||
Terugdraaien inflatie | Meerjarenraming | 36.600 | 36.600 | 36.600 | 36.600 |
Technische correcties | Meerjarenraming | -127.550 | -127.550 | -127.550 | -127.550 |
Verdeling personeelslasten onder programma's | Meerjarenraming | 937.292 | 937.292 | 937.292 | 937.292 |
Subtotaal mutaties | -837.531 | -847.131 |
-764.631 |
-764.631 | |
Saldo in deze begroting | -12.810.952 | -12.766.522 | -12.496.576 | -12.510.230 |
Wijzigingen in deze begroting per taakveld
Terug naar navigatie - Wijzigingen in deze begroting per taakveldDeze bovenstaande mutatie is als volgt verwerkt over de taakvelden.
Exploitatie | Wijz.begr 2024 | Wijz.begr 2025 | Wijz.begr 2026 | Wijz.begr 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
0.4 Overhead | |||||
Lasten | 845 | 855 | 772 | 772 | |
Baten | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Totaal 0.4 Overhead | -838 | -847 | -765 | -765 | |
Totaal programma | -838 | -847 | -765 | -765 |
Betrokkenheid Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Betrokkenheid Verbonden partijenONS is de partner (in de vorm van een Gemeenschappelijke Bedrijfsvoering) die het technisch beheer ICT, inkoop en de personeels- en salarisadministratie verzorgt. De daarvoor in rekening gebrachte kosten zijn als volgt:
Kosten Verbonden partijen | Burap 1 2023 | Concept Begr 2024 | Concept Begr 2025 | Concept Begr 2026 | Concept Begr 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
6800413 Dienstverlening SCCONS | -1.726 | -1.920 | -1.920 | -1.920 | -1.920 | |
Totaal | -1.726 | -1.920 | -1.920 | -1.920 | -1.920 |
Kosten van overhead als percentage
Terug naar navigatie - Kosten van overhead als percentageDe kosten voor overhead bestaan uit huisvestingskosten, personeelskosten, kosten voor informatievoorziening en faciliteiten. Deze kosten zijn verantwoord in taakveld 0.4.
Kostensoort | Gewijzigde Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Huisvestingskosten | 573.600 | 557.900 |
Personeel | 9.233.800 | 9.009.200 |
Informatievoorziening | 2.739.400 | 2.836.700 |
Faciliteiten | 380.800 | 393.200 |
Totaal lasten overhead | 12.927.600 | 12.811.000 |
Percentage overhead | 20,6% | 19,9% |
De hier gepresenteerde bedragen zijn exclusief bestuur en griffie. Ze sluiten aan op het taakveld 0.4: Overhead.
De personeelskosten worden vooraf op basis van verzamelde uren en verwachte inzet toegerekend aan de programma’s. Dat geldt niet voor het budget voor vervanging tijdens ziekte en voor de inhuur van personeel. Die lasten worden verdeeld over de programma’s op basis van de realisatie.
Algemene dekkingsmiddelen
Taakvelden
Terug naar navigatie - TaakveldenDe algemene dekkingsmiddelen worden gevormd uit een aantal structurele niet aan taakvelden gekoppelde inkomsten. Deze dekkingsmiddelen worden van het Rijk (in de vorm van de algemene uitkering), van inwoners (in de vorm van heffingen) dan wel uit beleggingen verkregen.
De verkregen inkomsten vallen onder:
5. Treasury
6. Belastingen
7. Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
8. Overige baten en lasten
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We streven naar kostendekkende tarieven.
Doel
Terug naar navigatie - DoelDoel
Terug naar navigatie - DoelA.1 Kostendekkend maken afvalstoffenheffing
We streven naar een tariefstelling die voor 100% kostendekkend is. De opbrengsten van de afvalstoffenheffing brengen dan evenveel op als de afvalinzameling voor de gemeente kost.
Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelenWat gaat het kosten?
Exploitatie | Burap 1 2023 | Concept Begr 2024 | Concept Begr 2025 | Concept Begr 2026 | Concept Begr 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | ||||||
Lasten | 34 | 67 | 77 | 63 | 70 | |
Baten | 939 | 884 | 884 | 884 | 884 | |
Totaal 0.5 Treasury | 906 | 817 | 808 | 822 | 815 | |
0.61 OZB woningen | ||||||
Lasten | 316 | 194 | 194 | 194 | 194 | |
Baten | 3.152 | 3.253 | 3.253 | 3.253 | 3.253 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | 2.836 | 3.059 | 3.059 | 3.059 | 3.059 | |
0.62 OZB niet-woningen | ||||||
Lasten | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
Baten | 1.162 | 1.199 | 1.199 | 1.199 | 1.199 | |
Totaal 0.62 OZB niet-woningen | 1.162 | 1.194 | 1.194 | 1.194 | 1.194 | |
0.64 Belastingen overig | ||||||
Lasten | 128 | 129 | 129 | 129 | 129 | |
Baten | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | |
Totaal 0.64 Belastingen overig | -98 | -98 | -98 | -98 | -98 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | ||||||
Baten | 40.499 | 43.475 | 44.025 | 40.637 | 40.129 | |
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 40.499 | 43.475 | 44.025 | 40.637 | 40.129 | |
0.8 Overige baten en lasten | ||||||
Lasten | 0 | 181 | 181 | 181 | 181 | |
Totaal 0.8 Overige baten en lasten | 0 | -181 | -181 | -181 | -181 | |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 45.305 | 48.266 | 48.806 | 45.432 | 44.916 |
Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programma
Terug naar navigatie - Mutaties uit het financiële perspectief voor dit programmaHet vastgestelde budget in de 1e Bestuursrapportage vormt het vertrekpunt voor dit programma. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma.
Omschrijving | Besloten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Gerapporteerd saldo Burap 1-2023 | 45.730.639 | 46.150.556 | 43.811.563 | 43.798.363 | |
Indexatie lokale heffingen (OZB) | Kadernota | 138.050 | 138.050 | 138.050 | 138.050 |
Algemene uitkering (bijstelling n.a.v. meicirculaire 2023) | Kadernota | 2.546.758 | 2.618.758 | 1.618.229 | 1.095.375 |
Inflatie subsidies | Kadernota | -181.000 | -181.000 | -181.000 | -181.000 |
Technische correcties | Meerjarenraming | -74.123 | -25.833 | -60.274 | -40.079 |
Verdeling personeelslasten over programma's | Meerjarenraming | 105.600 | 105.600 | 105.600 | 105.600 |
Subtotaal mutaties | 2.535.285 | 2.655.575 | 1.620.605 | 1.117.946 | |
Saldo in deze begroting | 48.265.924 | 48.806.131 | 45.432.168 | 44.916.309 |
Wijzigingen in deze begroting per taakveld
Terug naar navigatie - Wijzigingen in deze begroting per taakveldDeze bovenstaande mutatie is als volgt verwerkt over de taakvelden.
Exploitatie | Wijz.begr 2024 | Wijz.begr 2025 | Wijz.begr 2026 | Wijz.begr 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | |||||
Lasten | 74 | 66 | 60 | 40 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 0.5 Treasury | -74 | -66 | -60 | -40 | |
0.61 OZB woningen | |||||
Lasten | -112 | -112 | -112 | -112 | |
Baten | 101 | 101 | 101 | 101 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | 213 | 213 | 213 | 213 | |
0.62 OZB niet-woningen | |||||
Lasten | 5 | 5 | 5 | 5 | |
Baten | 37 | 37 | 37 | 37 | |
Totaal 0.62 OZB niet-woningen | 32 | 32 | 32 | 32 | |
0.64 Belastingen overig | |||||
Lasten | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 0.64 Belastingen overig | -1 | -1 | -1 | -1 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | |||||
Baten | 2.547 | 2.659 | 1.618 | 1.095 | |
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 2.547 | 2.659 | 1.618 | 1.095 | |
0.8 Overige baten en lasten | |||||
Lasten | 181 | 181 | 181 | 181 | |
Totaal 0.8 Overige baten en lasten | -181 | -181 | -181 | -181 | |
Totaal programma | 2.535 | 2.656 | 1.621 | 1.118 |
Baten Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Baten Algemene dekkingsmiddelenOverzicht van de baten algemene dekkingsmiddelen.
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen | Burap 1 2023 | Concept Begr 2024 | Concept Begr 2025 | Concept Begr 2026 | Concept Begr 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | ||||||
6800501 Resultaat financieringsmiddelen | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
6800502 Beleggingen | 146 | 91 | 91 | 91 | 91 | |
6800503 Beleggingen nutsbedrijven | 786 | 786 | 786 | 786 | 786 | |
Totaal 0.5 Treasury | 939 | 884 | 884 | 884 | 884 | |
0.61 OZB woningen | ||||||
6800612 Onroerend zaakbelasting eigenaren Woningen | 3.152 | 3.253 | 3.253 | 3.253 | 3.253 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | 3.152 | 3.253 | 3.253 | 3.253 | 3.253 | |
0.62 OZB niet-woningen | ||||||
6800622 Onroerend zaakbelasting gebruikers nietwoningen | 387 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
6800623 Onroerend zaakbelasting eigenaren nietwoningen | 775 | 799 | 799 | 799 | 799 | |
Totaal 0.62 OZB niet-woningen | 1.162 | 1.199 | 1.199 | 1.199 | 1.199 | |
0.64 Belastingen overig | ||||||
6800641 Inningskosten belastingen | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | |
6800642 Kwijtschelding belastingen | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Totaal 0.64 Belastingen overig | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | ||||||
6800701 Algemene uitkering | 37.333 | 40.633 | 41.301 | 38.026 | 37.644 | |
6800702 Integratie Uitkering Sociaal Domein | 3.166 | 2.842 | 2.724 | 2.612 | 2.485 | |
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 40.499 | 43.475 | 44.025 | 40.637 | 40.129 | |
Totaal baten algemene dekkingsmiddelen | 45.783 | 48.843 | 49.392 | 46.005 | 45.496 |
Baten Overige dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Baten Overige dekkingsmiddelenDeze inkomsten zijn gepresenteerd onder programma 3: Economie.
Baten Forensen- en toeristenbelasting | Burap 1 2023 | Concept Begr 2024 | Concept Begr 2025 | Concept Begr 2026 | Concept Begr 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
6830404 Forensenbelasting | ||||||
I_22230 | Forensenbelasting | 958 | 989 | 989 | 989 | 989 |
Totaal 6830404 Forensenbelasting | 958 | 989 | 989 | 989 | 989 | |
6830405 Toeristenbelasting | ||||||
I_22100 | Belastingopbrengsten | 1.169 | 1.207 | 1.207 | 1.207 | 1.207 |
Totaal 6830405 Toeristenbelasting | 1.169 | 1.207 | 1.207 | 1.207 | 1.207 | |
Totaal baten forensen- en toeristenbelasting | 2.127 | 2.195 | 2.195 | 2.195 | 2.195 |