Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze paragraaf beschrijft de realisatie van het beleid dat betrekking heeft op wegen, civieltechnische kunstwerken, riolering, water en groen, gebouwen en overige ruimte (begraafplaatsen, sportvelden en speellocaties). Er wordt ingegaan op het beleid, de kwaliteit van de openbare ruimte, de vertaling van de financiële consequenties en de voortgang van het geplande onderhoud. 

 

Algemeen kwaliteitsniveau

Terug naar navigatie - Algemeen kwaliteitsniveau

In de gemeente Westerveld is de kwaliteit van de openbare ruimte vastgelegd in de BrinQ-visie. In de BrinQ-visie wordt onderscheid gemaakt in basisvoorwaarden en onderscheidende waarden. De basisvoorwaarden hebben vooral betrekking op de kwaliteit van de openbare ruimte, de onderscheidende waarden gaan met name over de beleving van het gebied. 

De basisvoorwaarden zijn randvoorwaarden waaraan moet worden voldaan. Er worden vier basisvoorwaarden onderscheiden: 

Deze waarden drukken uit hoe de gebruiker zich op een plek wil voelen: het is er schoon en heel, veilig, toegankelijk en hij/zij wil de ruimte duurzaam doorgeven aan toekomstige gebruikers. Hoewel er geen directe relatie is tussen deze waarden en de technische kwaliteit volgens de CROW-meetlat, kan in het algemeen worden gesteld dat sprake moet zijn van een basis min niveau (kwaliteit tussen B- en C-niveau). 

Daarnaast zijn vier onderscheidende waarden naar voren gekomen uit het belevingsonderzoek (expedities en enquête): 

Deze onderscheidende waarden zijn plaatsgebonden en hoeven niet overal hetzelfde te zijn.

Voor de productonderdelen verharding, groen en meubilair wordt in de BrinQ-visie de gewenste kwaliteit aangegeven. Riolering en gebouwen behoren niet tot deze visie. Voor riolering is het vastgestelde Watertakenplan (voorheen GRP) leidend en voor het onderhoud aan onze gebouwen is het uitgangspunt sober en doelmatig. 

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de door de raad vastgestelde beheersplannen.

Naam / Omschrijving Vastgesteld Wegen Riolering Groen en water Gebouwen Overige ruimte
BrinQ-visie 2018    
Wegenbeheerplan 2019        
Beheerplan kunstwerken 2018        
Visie op groenstructuur 2017        
Beleid- en beheerplan brinken gemeente Westerveld 2013        
Watertakenplan 2016-2022 2015      
Beheerplan waterpartijen 2016        
Beleidsnotitie Grond- en hemelwater 2014      
Beleidsplan openbare verlichting (2022 tussentijdse actualisatie van het huidige beleidsplan, nieuwe beleidsplan komt in 2026) 2015        
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) 2020        
Beleidsnota duurzaamheid 2020    
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen 2012        
Uitvoeringsbesluit graven en asbezorging 2010        
Meerjaren onderhoudsplan gebouwen 2021        
Duurzaam meerjaren onderhoud- en investeringsplan gebouwen in uitvoering        
Bomenplan 2023        

 

Wegen

Terug naar navigatie - Wegen

De kwaliteit van de (zand)wegen en paden maakt deel uit van de BrinQ-visie. In deze visie gelden voor wegen de basiswaarden schoon, heel en veilig. Vertaald naar kwaliteitsniveaus volgens de CROW-meetlat betekent dit een combinatie van basisniveau (kwaliteitsniveau B) en een niveau laag (kwaliteitsniveau C). Conform de BBV-richtlijnen wordt onderscheid gemaakt tussen klein- en grootonderhoud en reconstructie en vervangingen. Voor het planmatig onderhoud van de wegen (grootonderhoud, reconstructie en vervangingen) is een meerjarenonderhoudsplan opgesteld. Voor het grootonderhoud is een voorziening aanwezig en investeringen worden jaarlijks via de planning- en controlcyclus aangevraagd. Daarom zijn op dit moment geen structurele achterstanden in het onderhoud aanwezig. Hierbij wordt opgemerkt, dat binnen de kwalitatieve planning (planjaar 1 t/m 5) van het wegenbeheerplan in beeld is gebracht of er wegen zijn waar de voorgestelde onderhoudsmaatregel aangepast, afgezwakt of uitgesteld kan worden. Het doel hiervan is om na te gaan of het mogelijk is om de jaarlijkse dotatie minder snel te laten stijgen. Wegen die hiervoor in aanmerking komen, zijn bijvoorbeeld doodlopende wegen waar geen woningen aan staan of wegen met uitsluitend een agrarische functie. Daarnaast kan gedacht worden aan wegen met een gecombineerde functie (zowel agrarisch gebruik als knooppuntenfietsroute) die omgevormd kunnen worden naar betonverharding. Op deze manier kan een afgezwakte onderhoudsmaatregel worden toegepast zonder dat dit direct leidt tot kapitaalvernietiging. Per saldo wordt voldaan aan de wettelijke eisen en is sprake van een beperkt risico op schadeclaims. 

De openbare verlichting valt eveneens onder wegen. In het ‘Licht en duisternisplan’ is het beleid ten aanzien van de verlichting verwoord. 

Wegen Eenheid Hoeveelheid
Verhardingen binnen en buiten de bebouwde kom    
Rijbanen m2 1.782.000
Fietspaden m2 242.600
Voetpaden m2 112.500
Parkeervlakken m2 68.800
Totaal verhardingen m2 2.206.000
     
Semi-verharde paden m2 584.100
Zandwegen m2 468.000
Bermen km 621
Bruggen/ Kunstwerken stuk 47
Lichtmasten stuk 4.563
Verkeersborden stuk 4.200

Beleidsvoornemens 
In 2023 is een Gegevensbeheerder Openbare Ruimte aangesteld, die zich in 2024 zal richten op de gegevensactualisatie in een nieuw beheerssysteem. 

Financiële consequenties Wegen

Terug naar navigatie - Financiële consequenties Wegen
Bedragen x €1.000
Exploitatie Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
6820101 Wegbeheer -1.181 -1.373 -1.385 -1.432 -1.435
6820102 Grootonderhoud wegen -2.631 -2.631 -2.631 -2.631 -2.631

Financiële consequenties Kunstwerken

Terug naar navigatie - Financiële consequenties Kunstwerken

Dit betreft de uitgaven conform het meerjarenonderhoudsplan kunstwerken. De uitgaven worden 'bekostigd' uit de voorziening voor kunstwerken. Voor het op peil houden van deze voorziening wordt jaarlijks € 130.000 gedoteerd.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
6820106 Onderhoud civiele kunstwerken bruggen -242 -53 -219 -115 -174

Riolering

Terug naar navigatie - Riolering

Fluvius is het samenwerkingsverband tussen het waterschap Drents Overijsselse Delta en een zestal binnen het beheersgebied gelegen gemeenten. Het Riolering en Waterprogramma 2023-2028 (RWP 2023-2028) is opgesteld als opvolger van het Watertakenplan 2016–2021. In 2022 was sprake van een overgangsjaar met een verlenging van het Watertakenplan. Binnen het Riolering en Water Programma (RWP) zijn de specifieke punten voor gemeente Westerveld nader uitgewerkt.

Het RWP is opgesteld vanuit het gedachtengoed van de nieuwe Omgevingswet, maar past ook in de kaders van de (oude) Wet milieubeheer. Het haakt zoveel mogelijk aan bij de gemeentelijke Omgevingsvisie en is qua beleid gericht op doorvertaling in het Omgevingsplan.

Riool- en hemelwatervoorzieningen Eenheid
Hoofdriolering voor afvalwater 63 km
Hoofdriolering voor hemelwater 30 km
Gemengde hoofdriolering voor afval- en hemelwater 140 km
Inspectieputten 5778
Kolken 10.243
Rioolgemalen 49
Persleidingen 25 km
Pompunits drukriolering (buitengebied) 525
Drukriolering (buitengebied) 175 km
Drainage 25 km
Sloten binnen bebouwde kom 27 km
Wadi's en waterpartijen 21
Bergbezinkbassins 10
Externe overstorten 34
Interne overstorten, stuwputten, ventielen etc. 12

Beleidsvoornemens:

Het rioleringsbeheer in gemeente Westerveld gaat verder op de weg die de afgelopen jaren is ingeslagen. De toestand van de riolering is overwegend goed en de financiële positie is op orde. Er is geen koerswijziging nodig.
Enkele aandachtspunten:
• In de planperiode 2023-2028 ligt het accent op klimaatadaptatie, met name op het omgaan met extreme buien. Het beleid voor wateroverlast bij extreme buien is concreet verwoord in het RWP paragraaf 3.2 “beleid hemelwater” (zie hiervoor de onderdelen 'uitwerking van het hemelwaterbeleid' en beleid voor wateroverlast bij extreme buien'). Deze uitwerking bevat nieuw beleid en is relevant voor de komende jaren.
• Afgelopen jaren is overigens onbenoemd al vaak gewerkt conform dit beleid.  Bij alle ontwikkelingen in de openbare ruimte worden kansen aangepakt om op een integrale manier te komen tot een klimaat-robuuste invulling.
• In het beheerssysteem zijn de beheersgegevens goed op orde. Daarom is het van groot belang mutaties snel en adequaat te verwerken.
• Het inspecteren van de riolen is de afgelopen jaren goed opgepakt, maar de verwerking van de uitkomsten verdient blijvende aandacht.

De jaarlijkse kosten voor beheer riolering voor de komende planperiode variëren tussen de € 450.000 en € 550.000 (voor 2024: ca. € 490.000). Daarnaast is sprake van aanvullende kosten beheer voor bijvoorbeeld camera inspectie en verzekeringen gelegen tussen € 150.000 en € 250.000 (voor 2024: ca. € 173.000)  en uitgaven voor investeringsprojecten (waaronder vervangingen van gemalen) variërend van € 450.000 tot € 550.000 (voor 2024: ca. € 432.000).

De rioolkosten en waterbeheer worden gedekt uit de rioolheffing, die jaarlijks stijgt als gevolg van inflatie (2%).  Bij de uitvoering  wordt zoveel mogelijk het uitgangspunt gehanteerd 'werk met werk maken' zoals bijvoorbeeld gebeurt op het moment van wegvervanging.

Financiele consequenties Rioleringen

Terug naar navigatie - Financiele consequenties Rioleringen
Bedragen x €1.000
Exploitatie Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
6870201 Rioleringzorg beheer -766 -741 -675 -647 -760
6870202 Rioleringzorg nieuw Waterplan -943 -923 -968 -982 -911
6870204 Waterkering en afwatering -754 -770 -770 -774 -774

Meerjarig grootonderhoud Rioleringen

Terug naar navigatie - Meerjarig grootonderhoud Rioleringen

Dit betreft de uitgaven conform het meerjarenonderhoudsplan riolering. Deze worden 'bekostigd' uit de voorziening voor riolering.  Voor het op peil houden van deze voorziening wordt jaarlijks € 700.000 gedoteerd.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
6870202 Rioleringzorg nieuw Waterplan -1.205 -432 -476 -498 -446

Groen en water

Terug naar navigatie - Groen en water

De kwaliteitsniveaus van het groen en de waterpartijen maken deel uit van de BrinQ-visie, die in 2018 is vastgesteld. Deze visie is vertaald in een beheersplan voor het onderhoud van groen en water. De financiële vertaling daarvan werkt door in deze begroting. Voor watergangen en duikers is een meerjarig beheer- en onderhoudsplan opgesteld.

Groen en water Eenheid Hoeveelheid
Bomen stuk 53000
Bos(plantsoen) m2 881.800
Heesters m2 153.400
Hagen m1 13.200
Gras / gazon m2 965.800
Waterpartijen km 580

Beleidsvoornemens
•    Vergroten biodiversiteit op meerdere fronten.
•    Uitvoering geven aan het beheerplan openbaar groen op basis van de BrinQ-visie.
•    Uitvoering geven aan het bomenplan van 2023.
•    Uitvoering geven aan het beleid– en beheerplan Brinken.
•    Op basis van de uitkomsten van de risicodialogen verder uitvoering geven aan het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) onder andere door het opstellen van een uitvoeringsagenda. Daarbij wordt bij de inrichting van de fysieke ruimte rekening gehouden met bijvoorbeeld ruimte voor waterberging en maatregelen tegen hittestress of verstening.

Financiële consequenties Groen en water

Terug naar navigatie - Financiële consequenties Groen en water
Bedragen x €1.000
Exploitatie Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
6850701 Bosbezit landschapsbeheer en onderhoud bomen -769 -618 -619 -447 -447
6850702 Plantsoenen en openbaar groen -1.345 -1.235 -1.250 -1.260 -1.260

Gebouwen

Terug naar navigatie - Gebouwen

Het planmatig onderhoud is vastgelegd in een meerjarenonderhoudsplan op het niveau ‘sober en doelmatig’. Voor het planmatig onderhoud is per gebouw een voorziening aangemaakt. De jaarlijkse dotatie bedraagt € 310.500. Er zijn voldoende middelen aanwezig om het onderhoudsniveau te realiseren.

Gebouwen Eenheid Hoeveelheid
Gemeentelijk vastgoed stuk 38
Sportaccommodaties) stuk 15

Beleidsvoornemens
•    Verduurzamingsmaatregelen uitvoeren gemeentewerf Dieverbrug.

Financiële consequenties Gebouwen

Terug naar navigatie - Financiële consequenties Gebouwen

De geraamde bestedingen aan het in stand houden van de gebouwen (het groot onderhoud).

Bedragen x €1.000
Meerjarig onderhoud gebouwen Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
6800304 Voormalige werf Havelte van Helomaweg -73 -3 -1 -5 -2
6800307 Voormalige school Heidehoek Vledderveen -11 -8 -5 0 -1
6800309 Brink 4 Dwingeloo -29 -17 -26 -23 -3
6800312 Voormalige school Darp -4 -2 -2 -2 -2
6800401 Bestuurscentrum -129 -107 -55 -244 -59
6800402 Gemeentewerf Tractie -66 -19 -9 -18 -26
6810101 ProactiePreparatie -32 -53 -34 -21 -6
6830402 Toerisme en Recreatie -6 -3 -2 -5 -8
6840203 Brede School Dwingeloo De Twingel -9 -7 -5 -5 -7
6850201 Binnensport en opstallen buitensport -13 -10 0 0 -11
6850203 Sporthal Dwingeloo -161 -14 -58 -22 -52
6850204 Sporthal De Spronk -96 -36 -42 -69 -249
6850504 Kerktorens molens en onderduikershol -86 -39 -57 -54 -35
6860112 Accommodaties sociaal cultureel werk -21 -16 -8 -17 0
6870301 Vuilophaal afvoer en verwerking -10 0 0 0 0
6870303 Afvalbrengstation Havelte -1 -11 -20 -3 -5
6870501 Begraafplaatsen -9 -6 -5 -3 -8

Overige ruimte

Terug naar navigatie - Overige ruimte

Het kwaliteitsniveau van de begraafplaatsen is vastgelegd in de BrinQ-visie. Voor onderhoud aan de speelvoorzieningen geldt dat veiligheid en de daarmee gepaarde aansprakelijkheid maatgevend is. Sportvelden worden op een basisniveau onderhouden.

Overige ruimte Eenheid Hoeveelheid
Speellocaties stuk 64
Speeltoestellen stuk 317
Sportvelden stuk 21
Begraafplaatsen stuk 7

Beleidsvoornemens

  • Samen met de raad een visie opstellen mbt speellocaties en speeltoestellen.
  • Beheerverordening aanpassen.

Financiële consequenties overige ruimte

Terug naar navigatie - Financiële consequenties overige ruimte
Bedragen x €1.000
Exploitatie Burap 1 2023 Concept Begr 2024 Concept Begr 2025 Concept Begr 2026 Concept Begr 2027
6850202 Groene sportvelden en terreinen -161 -163 -162 -163 -162
6850703 Speelterreinen -99 -164 -82 -83 -83
6870501 Begraafplaatsen -459 -453 -448 -448 -448