Paragraaf A Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De paragraaf lokale heffingen beschrijft de geraamde inkomsten en het beleid. Daarnaast wordt een overzicht gegeven van de diverse heffingen, de lokale lastendruk en het kwijtscheldingsbeleid. Hierbij komen de volgende belastingen, heffingen en leges aan bod:

  • Onroerende zaakbelastingen
  • Toeristenbelasting
  • Forensenbelasting
  • Rioolheffing
  • Afvalstoffenheffing 
  • Leges
  • Lijkbezorgingsrechten

Geraamde inkomsten

Terug naar navigatie - Geraamde inkomsten

In deze tabel wordt uitgegaan van de inkomsten uit de lokale heffingen, waarbij de kosten die de gemeente hiervoor moet maken niet zijn meegenomen.

Belasting en heffingen (bedragen x € 1.000) Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Verschil
Belastingen        
OZB gebruikers niet-woningen 391 387 400 13
OZB eigenaren niet-woningen 773 775 799 24
OZB eigenaren woningen 2.858 3.152 3.253 101
Toeristenbelasting 1.322 1.169 1.207 38
Forensenbelasting 939 958 989 31
Heffingen        
Rioolheffing 2.098 2.152 2.152 -
Afvalstoffenheffing  2.478 2.802 2.831 29
Leges        
Leges burgerzaken 227 278 287 9
Leges markten 15 14 14 -
Leges lijkbezorgingsrechten 313 272 365 93
Leges bestemmingsplannen 60 20 21 1
Leges vergunningen 567 426 515 89
Totaal 12.041 12.405 12.833 428

De opbrengsten van de belastingen en leges stijgen met de inflatiecorrectie van het HCPI (maart 2023) zoals is voorgesteld in de 1e Bestuursrapportage 2023, hetgeen ook in de tarieven zal worden verdisconteerd. Deze inflatiecorrectie bedraagt 3,2%.

Bij de leges lijkbezorgingsrechten is het voordelige verschil van € 82.000 dat gerapporteerd is bij de Jaarstukken 2022 structureel verwerkt. Bij de leges vergunningen is ook een extra bedrag opgenomen van € 75.000 op basis van de hoogte van de opbrengsten van vorige jaren. 

De opbrengsten rioolheffing zullen niet stijgen aangezien het een gesloten model is en het saldo opgevangen kan worden in de daarvoor bestemde voorziening. 

 

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

 De gemeente Westerveld kent een drietal belastingen:

  • Onroerende zaakbelastingen
  • Toeristenbelasting
  • Forensenbelasting

Kenmerkend aan belastingen is dat er geen direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat. Met andere woorden: de burger draagt bij aan de algemene kas van de gemeente, waaruit een deel van de uitgaven betaald worden.

Onroerende zaakbelastingen

Beleid
Het percentage voor de OZB-tarieven wordt berekend door de gewenste OZB-opbrengst te delen door de nieuwe modelwaarden. Bij de tariefberekening wordt de OZB-opbrengst met een inflatiecorrectie van 3,2% ten opzichte van het vorig jaar verhoogd. De gemeenteraad is vrij in het bepalen van de hoogte van de tarieven. Voor het bepalen van het tarief zijn de inkomsten uit de OZB en de (verwachte) WOZ-waarden van de onroerende zaken binnen de gemeente van belang. De inkomsten uit de OZB zijn voor 2024 geraamd op € 4.452.000. De waardeontwikkeling van de woningen en de niet-woningen zijn bij de tariefbepaling meegenomen.

Het voordeel voor de inwoner door de lagere heffing voor de afvalverwerking wordt meegenomen in een extra stijging van de opbrengsten OZB. De lasten voor de inwoner nemen daardoor niet meer toe. 

Tarieven
In onderstaande tabel staat een overzicht van de OZB-tarieven voor drie jaren. De hoogte van de OZB op de aanslag wordt bepaald door het percentage te vermenigvuldigen met de WOZ-waarde die voor een onroerende zaak is vastgesteld.

Tarieven Onroerende Zaakbelasting Tarief 2022 Tarief 2023 Tarief 2024
OZB eigenaar woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1113 0,1010 0,0945%
OZB eigenaar niet-woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1835 0,1945 0,1947%
OZB gebruiker niet-woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1214 0,1287 0,1293%

Toeristenbelasting

Beleid
De afgelopen jaren heeft de gemeente geïnvesteerd om de publieke ruimte in Westerveld te verbeteren in de vorm van goede faciliteiten voor (dag)toerisme, die bijdragen aan een optimale beleving van de recreant.

Met ingang van het jaar 2022 is er sprake van tariefdifferentiatie. Voor 2024 is conform de 1e Bestuursrapportage 2023 een indexatie van 3,2%  toegepast. Voor kampeerplaatsen en groepsaccommodaties geldt het komende jaar het lage tarief van € 1,35 per persoon per nacht. Bij de overige accommodatievormen wordt het tarief van € 1,90 per persoon per nacht gehanteerd. Daarnaast zijn personen tot en met de leeftijd van 12 jaar vrijgesteld.

Kostendekkendheid
Van kostendekkendheid is geen sprake. De opbrengst toeristenbelasting betreft een algemeen dekkingsmiddel. De gemeenteraad is vrij in het bepalen van de hoogte van de tarieven. De inkomsten uit de Toeristenbelasting zijn voor 2024 geraamd op € 1.207.000. 

Tarieven

Tarieven toeristenbelasting Tarief 2022 Tarief 2023 Tarief 2024
Toeristenbelasting per nacht tarief in € 1,35 n.v.t. n.v.t.
Toeristenbelasting (hoog) per nacht tarief in € n.v.t. 1,80 1,90
Toeristenbelasting (laag) per nacht tarief in € n.v.t. 1,30 1,35
Forensenbelasting

Beleid
Voor de forensenbelasting wordt een heffingsgrondslag gehanteerd naar brandverzekerde waarde, of als die niet bekend is, naar de geschatte herbouwwaarde van het object. Deze heffingsgrondslag staat behoudens wijzigingen aan het opstal vast tot en met 31 december 2024.
 

Kostendekkendheid
Van kostendekkendheid is geen sprake. De opbrengst forensenbelasting betreft een algemeen dekkingsmiddel. Uitgangspunt bij de tariefberekening is dat de opbrengst Forensenbelasting met een inflatiecorrectie ten aanzien van het vorig jaar wordt verhoogd. Conform de 1e Bestuursrapportage 2023 is er een indexatie van 3,2%  toegepast. Hierdoor zal de geraamde opbrengst in 2024 € 989.000 zijn.

Tarieven
Voor 2024 worden de onderstaande tarieven voorgesteld. 

Tarieven forensenbelasting Tarief 2022 Tarief 2023 Tarief 2024
Forensenbelasting op basis van brandverzekerde waarde, tarief in Euro.
< 25.000 244,00 249,00 256,00
25.000 - 50.000 411,00 420,00 433,00
50.000 - 100.000 736,00 752,00 776,00
100.000 - 200.000 1.024,00 1.047,00 1.080,00
> 200.000 1.230,00 1.257,00 1.297,00

 

Bestemmingsbelasting

Terug naar navigatie - Bestemmingsbelasting

De gemeente Westerveld kent een tweetal bestemmingsbelastingen:
•    Rioolheffing
•    Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht

Kenmerkend aan de bestemmingsbelastingen is dat de opbrengst ervan niet vrij te besteden is, maar dat het ook niet zo is, dat er een volledig aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat (zoals bij retributie). 

Rioolheffing

De gemeente draagt zorg voor de afvoer van afvalwater, de afvoer en opslag van hemelwater (regen, sneeuw, hagel) en voor een goed grondwaterpeil. De begrote lasten hiervan worden volledig doorbelast door middel van de rioolheffing. De eigenaar van een perceel is de belastingplichtige betaler. Er wordt een vast bedrag geheven van € 150 per jaar vermeerderd met een percentage van de WOZ-waarde. 

Beleid

Wettelijk is bepaald dat rioolheffing niet meer dan kostendekkend mag zijn. De gemeente Westerveld bepaalt haar tarief voor de rioolheffing op basis van de kostendekkendheid. De kosten van het gemeentelijk waterbeheer voor de jaren 2023-2028 zijn vastgelegd in het Watertakenplan 2023-2028. 

Kostendekkendheid

Rioolheffing Letter Begroting 2023 Begroting 2024 Verschil
Kosten taakveld incl. rente x 2.204.870 2.172.041 -32.829
Aanwending voorziening vervangingsinvestering y -509.770 -431.910 77.860
Netto kosten taakvelden x-y 1.695.100 1.740.131 45.031
Overhead   253.595

227.100

-26.495
BTW   236.364 229.386 -6.978
Totale kosten a 2.185.059 2.196.617 11.558
Opbrengst heffingen b 2.148.310 2.148.310 -

Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen

b/a 98,3% 97,8% -0.5%
Bijdrage in de exploitatie uit de exploitatievoorziening riolering c 15.171 48.307 33.136
Dekkingspercentage (b+c)/a 99,0% 100,0% +1,0%

Tarieven
Bij de raming voor het tarief is uitgegaan van en gemiddelde stijging van de WOZ-waarden ten opzichte van het huidige jaar.  

Berekening tarieven rioolheffing 2024 Grondslag Tarief Bedrag
Vast bedrag per object 10.350 150,00 1.552.500
Percentage van de WOZ-waarde 3.813.627.000 0.0156% 595.500
Totale opbrengst rioolheffing     2.148.000

Hieronder worden de tarieven rioolheffing voor drie jaren vergeleken.

Tarieven rioolheffing Tarief 2022 Tarief 2023 Tarief 2024
Eigenaarstarief in € 150,00 150,00 150,00
Percentage van de WOZ-waarde 0,0194% 0,0176% 0,0156%

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing wordt geheven bij alle huishoudens. De gemeente heeft de plicht de huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. Daarom is ieder huishouden verplicht bij te dragen in de kosten van de afvalinzameling. Het maakt daarbij niet uit of mensen wel of geen afval aanbieden.

Beleid

Wettelijk is bepaald dat afvalstoffenheffing niet meer dan kostendekkend mag zijn. De gemeente Westerveld bepaalt haar tarieven voor deze heffingen op basis van de kostendekkendheid.  Doordat het boxenmodel later wordt ingevoerd zijn de lasten in 2023  lager dan begroot. Daarnaast zijn de verwerkingskosten van afval lager dan begroot. Bij de Jaarrekening 2023 zal een eventueel voordeel via de bestemming van het resultaat worden toegevoegd aan deze bestemmingsreserve. Het streven naar 100% kostendekkendheid in de periode 2024 t/m 2027 is niet de eerste prioriteit, omdat de beschikbare ruimte wordt ingezet om tot 100% kostendekkendheid te komen. Anders gezegd: de ruimte in de bestemmingsreserve valt in de begrotingsperiode vrij ter dekking van de begroting voor verwerking van afvalstoffen. We hebben de kosten voor de Begroting 2024 voorzichtig geraamd omdat de Rova aangeeft dat de lasten voor de inzameling en verwerking in de toekomst zullen stijgen. Daarnaast is nog onbekend wat de invoering van Diftar (gedifferentieerde tarieven) voor financiële effecten heeft. 

Kostendekkendheid

Afvalstoffenheffing  Letter Begroting 2023 Begroting 2024 Verschil
Kosten taakveld incl. rente   2.659.510 2.534.538 -124.972
Inkomsten taakvelden exclusief heffingen   -737.000 -687.000 50.000
Netto kosten taakvelden   1.922.510 1.847.538 -74.972
Kwijtschelding   43.700 43.700 -
Overhead   123.960 123.960 -
BTW   455.702 411.085 -44.617
Totale kosten a 2.545.872 2.426.283 -119.589
Opbrengst heffingen b 2.397.245 2.426.284 29.039

Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen

b/a 94,2% 100% +5.8%
Bijdrage in de exploitatie uit bestemmingsreserve c 148.627 0 -148.627
Dekkingspercentage (b+c)/a 100,0% 100,0% 0

Tarieven

In 2024 zal de gemeente Westerveld, na verwachte positieve besluitvorming, overgaan op Diftar, een gedifferentieerde tariefstelling voor het aanbieden van restafval. Er zal sprake zijn van een vast tarief dat ieder huishouden krijgt opgelegd. Daarnaast is er ook een variabel tarief. Dit is gebaseerd op het daadwerkelijke aantal aanbiedingen in de minicontainer of de verzamelcontainer. Echter, op het gebied van de afvalinzameling zijn momenteel nog volop ontwikkelingen gaande. Zodra sprake is van definitieve besluitvorming zal hierop worden teruggekomen bij de vaststelling van de belastingverordening.

Berekening tarieven afvalheffing 2024 Type Grondslag Tarief Bedrag
Vast bedrag per object Aansluitingen 9.002 224,70 2.022.700
Minicontainer 240 liter Aanbiedingen 33.296 10,60 352.900
Verzamelcontainer 40 liter Aanbiedingen 28.191 1,80 50.700
Totale opbrengst afvalstoffen       2.426.300

In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de afvalstoffenheffing voor drie jaren. 

Tarieven afvalstoffen Tarief 2022 Tarief 2023 Tarief 2024
Afvalstoffenheffing in €      
Eenpersoonshuishouden 159,00 204,00 N.V.T.
Tweepersoonshuishouden 212,00 274,00 N.V.T.
Driepersoonshuishouden 239,00 310,00 N.V.T.
Meer dan driepersoonshuishouden 265,00 340,00 N.V.T.
Recreatiewoning niet permanent bewoond 159,00 204,00 N.V.T.
Extra containergebruik (grijs) 279,00 360,00 N.V.T
Extra containergebruik (groen) N.V.T. N.V.T. N.V.T.
Extra containergebruik (groen) vanaf extra 2de container N.V.T. 25,00   25,00
Extra containergebruik (oranje) N.V.T N.V.T. N.V.T.
Extra containergebruik (oranje) vanaf extra 2de container N.V.T. N.V.T.   25,00
Vast tarief afvalinzameling N.V.T. N.V.T. 224,70
Variabel tarief restafval minicontainer (240 liter) N.V.T.  N.V.T.  10,60
Variabel tarief restafval verzamelcontainer (40 liter) N.V.T. N.V.T. 1,80

 

Retributies

Terug naar navigatie - Retributies

De gemeente Westerveld kent twee soorten retributies:
•    Leges
•    Lijkbezorgingsrechten

Kenmerkend aan retributies is dat er een direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat. Met andere woorden, retributies zijn vergoedingen die de gemeente vraagt voor verleende diensten of het gebruik van voorzieningen. Retributies mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. 

Beleid retributies
Voor 2024 wordt alleen een inflatiecorrectie van 3,2 % op de leges van vergunningen en lijkbezorgingsrechten toegepast. Voor de lijkbezorgingsrechten wordt naast deze inflatiecorrectie een structurele verhoging van 2,2% van de opbrengst toegepast ter dekking van extra onderhoudskosten voor de begraafplaatsen. Dit leidt tot een aanpassing van de tarieven met 15% voor de lijkbezorgingsrechten. De opbrengsten en de tarieven voor de overige leges worden niet verhoogd.

Kostendekkendheid van 100% is niet voor alle leges mogelijk, doordat een aantal tarieven wettelijk gemaximeerd zijn. In die gevallen worden de leges vastgesteld op basis van het wettelijke maximale tarief.

Kostendekkendheid (de percentages zijn berekend op exacte bedragen, hieronder staan afgeronde bedragen)

Leges Begroting 2023 Begroting 2024
  lasten baten dekking lasten baten dekking
Leges Burgerzaken ov. 58 9 15,7% 172 9 5,6%
Leges Eigen Verklaringen 95 12 12,6% 95 12 13,0%
Leges Naturalisaties 23 2 8,8% 23 2 9,1%
Leges Reisdocumenten 102 100 98,4% 106 103 97,6%
Leges Rijbewijzen 132 110 83,6% 181 114 62,6%
Leges Uittreksel GBA 6 5 90,9% 6 5 90,9%
Leges Verbintenissen 42 38 90,9% 43 39 90,9%
Leges VOG 8 7 90,9% 8 7 90,9%
             
Subtotaal burgerzaken 463 283 61,1% 634 292 46,0%
             
Leges bestemmingsplannen 240 20 8,3% 392 21 5,3%
Leges vergunningen 1.169 426 36,4% 1.880 515 27,4%
Leges markten 68 14 20,6% 82 14 17,7%
Lijkbezorgingsrechten 426 272 63,9% 453 365 80,7%
             
Totaal Leges 2.366 1.015 42,9% 3.441 1.207 35,1%

 

Voor bestemmingsplannen geldt dat deze over het algemeen op initiatief van de gemeente worden opgesteld of gewijzigd. Slechts in enkele gevallen gebeurt dit op verzoek van een inwoner of andere belanghebbende en alleen in die gevallen is er sprake van een opbrengst. Dit verklaart het lage dekkingspercentage. Daarbij heeft de invoering van de Omgevingswet gevolgen voor de inkomsten uit leges. In 2024 zullen minder leges geheven worden, omdat meer activiteiten vergunningsvrij worden. Als de gemeente hetzelfde niveau van naleving wil houden, zal meer toezicht en handhaving nodig zijn. De activiteiten die met de inwerkingtreding van de Omgevingswet vergunningsvrij worden, vallen niet precies samen met de huidige categorieën van legesplichtige vergunningen. Daardoor kunnen we nog niet berekenen wat de kostentoename zal zijn. Een andere onvoorzienbare factor is de hoeveelheid inspanningen die nodig is om de resterende vergunningen te verlenen.

Aanduiding lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Aanduiding lokale lastendruk

In het onderstaande overzicht wordt een vergelijking gemaakt van de woonlasten in Westerveld met enkele omliggende gemeenten op basis van de tarieven van 2023. Onder gemeentelijke woonlasten verstaan we het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een gemeente betaalt aan OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Bij de interpretatie moet de nodige voorzichtigheid in acht worden genomen, omdat slechts een aantal categorieën belastingplichtigen met elkaar wordt vergeleken en er verschillende heffingsmethodieken voor de rioolheffing worden gehanteerd. Tevens merken wij op dat niet elke gemeente hetzelfde dekkingspercentage voor rioolheffing en afvalstoffenheffing hanteert. 

Gemeente Westerveld De Wolden Meppel Midden Drenthe Steenwijkerland Weststellingwerf
Gemiddelde woningwaarde  326.000 325.000 249.000 265.000 270.000 259.000
             
Eenpersoonshuishouden            
OZB-woningen 329 288 336 319 257 291
Afvalstoffenheffing 204 152 212 184 221 193
Rioolheffing 207 211 177 239 203 191
Totale woonlasten 740 651 725 741 681 675
Meerpersoonshuishouden            
OZB-woningen 329 288 336 319 257 291
Afvalstoffenheffing 274 199 212 206 238 290
Rioolheffing 207 234 177 239 203 191
Totale woonlasten 810 721 725 764 698 772

Bronnen: Atlas van de lokale lasten (www.coelo.nl) gebaseerd op de gemiddelde WOZ-waarde woningen in de gemeente Westerveld (€ 326.000)

Kwijtscheldingbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingbeleid

Westerveld hanteert als kwijtscheldingsnorm 100% van de bijstandsuitkering. Voor gepensioneerden geldt 100% van de AOW-norm. Westerveld maakt daarmee, net als in het overgrote deel van de andere gemeenten in Nederland, gebruik van het recht dat lokale overheden hebben om de landelijke norm van 90% van het bijstandsniveau te verhogen tot maximaal 100% van die norm. Dit houdt in dat als men onder de norm komt, men in aanmerking komt voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Kwijtschelding kan worden verleend op afvalstoffenheffing en in uitzonderlijke gevallen op de OZB en rioolheffing. Door toepassing van de Uitvoeringsregeling komen eigenaren van onroerende zaken in de meeste gevallen niet in aanmerking voor kwijtschelding vanwege aanwezig vermogen, onder andere doordat de overwaarde van een woning moet worden aangemerkt als vermogen. Indien er dus geen sprake is van overwaarde kan kwijtschelding worden verleend.