1. Verkeer en vervoer
2. Parkeren
3. Recreatieve havens
4. Economische havens en waterwegen
5. Openbaar vervoer
We willen een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte realiseren.
1. Verkeer en vervoer
2. Parkeren
3. Recreatieve havens
4. Economische havens en waterwegen
5. Openbaar vervoer
De openbare ruimte is aantrekkelijk en veilig
Inmiddels geven we als gemeente alweer meer dan vier jaar uitvoering aan het project BrinQ. Dit doen wij waar mogelijk samen met inwoners en andere betrokkenen. Deze collegeperiode gaan we dit beleid evalueren, met specifieke aandacht voor de budgettering van de gestelde doelen (voldoende budget openbare ruimte). Ook zetten we in op onderhoud tot het noodzakelijke niveau en een duidelijke prioritering van onderhoud van het wegennetwerk. De uitvoering van het bomenbeleid en de bestrijding van de eikenprocessierups vallen tevens onder project BrinQ en het wegennetwerk. De gemeente Westerveld is voor toeristen en recreanten een aantrekkelijke bestemming vanwege de mooie natuur, de prachtige dorpen en de recreatieve voorzieningen. Wij streven naar een goede kwaliteit van onze fiets- en wandelinfrastructuur. We verbeteren het fiets- en wandelpadennetwerk daar waar het kan en het binnen het budget past.
We willen een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte realiseren.
Vanuit het visiedocument BrinQ willen we de komende jaren de openbare ruimte inrichten en beheren, zodat er sprake is van een aantrekkelijke, leefbare en veilige leefomgeving.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Burap 1 2023 | Concept Begr 2024 | Concept Begr 2025 | Concept Begr 2026 | Concept Begr 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
2.1 Verkeer en vervoer | ||||||
Lasten | 4.495 | 4.731 | 4.701 | 4.763 | 4.765 | |
Baten | 32 | 12 | 12 | 12 | 12 | |
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer | -4.463 | -4.718 | -4.689 | -4.750 | -4.753 | |
Totaal programma 2 | -4.463 | -4.718 | -4.689 | -4.750 | -4.753 |
Het vastgestelde budget uit de 1e Bestuursrapportage vormt het vertrekpunt voor dit programma. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma.
Omschrijving | Besloten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Gerapporteerd saldo Burap 1 -2023 | -4.640.592 | -4.608.174 | -4.669.664 | -4.671.864 | |
Kapitaallasten (reconstructie Benderseweg) | Kadernota | -2.272 | -2.233 | -2.233 | |
Terugdraaien inflatie | Meerjarenraming | 26.400 | 26.400 | 26.400 | 26.400 |
Technische correcties | Meerjarenraming | -19.460 | -20.102 | -20.102 | -20.102 |
Verdeling personeelslasten over programma's | Meerjarenraming | -84.800 | -84.800 | -84.800 | -84.800 |
Subtotaal mutaties | -77.860 | -80.774 | -80.735 | -80.735 | |
Saldo in deze begroting | -4.718.452 | -4.688.948 | -4.750.399 | -4.752.599 |
Deze bovenstaande mutatie is als volgt verwerkt over de taakvelden.
Exploitatie | Wijz.begr 2024 | Wijz.begr 2025 | Wijz.begr 2026 | Wijz.begr 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
2.1 Verkeer en vervoer | |||||
Lasten | 58 | 61 | 61 | 61 | |
Baten | -19 | -19 | -19 | -19 | |
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer | -78 | -81 | -81 | -81 | |
Totaal programma | -78 | -81 | -81 | -81 |