De financiële relatie tussen rijk en gemeenten laat al geruime tijd te wensen over. Beide zijn gebaat bij stabiele en voorspelbare financiële verhoudingen, waarbinnen voor extra taken ook extra middelen beschikbaar worden gesteld. Inmiddels is het traditionele “trap op, trap af” principe buiten werking gesteld zonder zicht op een adequaat alternatief.
Vooral dit laatste heeft enorme gevolgen voor de gemeenten en leidt tot een door uw bestuur elders gedetailleerd onderbouwde korting van circa € 3 miljard in 2026. Op op een aantal beleidsterreinen was de laatste jaren echter sprake van sterkere uitgavenstijgingen dan op grond van inflatie- en volumeontwikkelingen verwacht mocht worden. De septembercirculaire 2024 geeft ook geen aanleiding om te verwachten dat de rijksmiddelen in de komende jaren voldoende extra geld krijgen.
De inzet van de VNG is gericht op het komen tot een rechtvaardig, duurzaam en solide meerjarig financieel perspectief voor gemeenten. Daarbij moet helder worden dat de disbalans die vanaf 2026 ontstaat door de besluitvorming in de Voorjaarsnota (van het Rijk) niet zonder gevolgen kan blijven. Dat geldt voor de ambities van het kabinet, de uitvoering van wettelijke taken door gemeenten en de ambities van gemeenten.
Meer specifiek zet de VNG, met betrekking tot het tekort van € 3 miljard dat vanaf 2026 ontstaat via het gemeentefonds, in op de volgende punten:
- Ophogen van het gemeentefonds en herstel van het accres vanaf 2026;
- De opschalingskorting definitief te schrappen;
- Een toereikende en stabiele indexering van het gemeentefonds om loon-, prijs- en volumeontwikkelingen op te kunnen vangen, inclusief de stijging van de zorgvraag.
De toezichthouder eist een structureel sluitende begroting. Als gevolg van bovenstaande kan de gemeente daaraan niet voldoen. Door de kabinetsval ligt reparatie van de gevraagde inzet door VNG niet direct voor de hand. Dit zal worden overgelaten aan een volgend kabinet. Om die reden kiest het college ervoor om niet helemaal aan de eis van 'structureel evenwicht 2024-2027' te voldoen. In deze begroting doen we het maximale door voorzichtig om te gaan met extra lasten en daarnaast door het verhogen van de inkomsten uit OZB (zie de toelichting onder lokale lasten). De VNG adviseert om vanaf 2026 geen sluitende begroting in te dienen. Het college handelt dus in overeenstemming met het advies van de VNG.