1. Samenkracht en burgerparticipatie
2. Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
3. Inkomensregelingen
4. WSW en beschut werk
5. Arbeidsparticipatie
6 . Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
6.71a. Huishoudelijke hulp (Wmo)
6.71b. Begeleiding (Wmo)
6.71c. Dagbesteding (Wmo)
6.71d. Overige maatwerkarrangementen (Wmo)
6.72. Maatwerkdienstverlening 18-
6.72a. Jeugdhulp begeleiding
6.72b. Jeugdhulp behandeling
6.72c. Jeugdhulp dagbesteding
6.72d. Jeugdhulp zonder verblijf overig
6.73a. Pleegzorg
6.73b. Gezinsgericht
6.73c. Jeugdhulp met verblijf overig
6.74a. Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
6.74b. Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
6.74c. Gesloten plaatsing
6.81. Geëscaleerde zorg 18+
6.81a. Beschermd wonen (Wmo)
6.81b. Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo)
6.82. Geëscaleerde zorg 18-
6.82a. Jeugdbescherming
6.82b. Jeugdreclassering
Uitgaven
40,32%Inkomsten
15,27%Saldo
Programma 6 Sociaal domein
Uitgaven
40,32%Inkomsten
15,27%Saldo
Ontwikkelingen en context
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ontwikkelingen en contextDe door de gemeenteraad vastgestelde maatschappelijke visie betreft een integraal en samenhangend strategisch uitgangspunt voor het sociaal domein. We streven naar een Gezonde, Zelfredzame en Participerende Westervelder. We werken daarbij integraal samen met onze maatschappelijke samenwerkingspartners, (vrijwilligers-)organisaties en inwoners. Deze visie is een richtlijn waar we als gemeente Westerveld naartoe willen en we ons voor inzetten en fungeert als kapstok voor de jaarlijkse uitvoeringsagenda die in 2024 voor het eerst is vastgesteld. Voorbeelden van het afgelopen jaar zijn o.a. de visie Wonen, Welzijn, & Zorg, het beleid Participatiewet en re-integratie.
Algemene doelstelling programma
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Algemene doelstelling programmaSamenhang, verbondenheid en inclusiviteit voor onze inwoners
Om de samenhang, de verbondenheid en het welzijn in de gemeente in stand te houden en waar nodig te verbeteren, sluiten we enerzijds aan bij de ondersteunings- en zorgbehoeften van inwoners en zetten we anderzijds in op positieve gezondheid en preventie. Onder het motto ‘iedereen doet mee’ streven we naar een inclusieve samenleving. Regie over eigen leven is daarbij het uitgangspunt.
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Wat wilden we bereiken?Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Wat wilden we bereiken?6.1 Onder het motto ‘iedereen doet mee’ werken we aan een inclusieve samenleving. Regie over eigen leven is daarbij het uitgangspunt
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Ind 6.000 Banen
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.000 BanenOmschrijving
Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar.
De data over het jaar 2024 zijn op het moment van genereren van deze gegevens nog niet bekend.
Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 597,70 | 608,90 | 773,30 | 783,40 |
Westerveld | 620,00 | 654,20 | 852,50 | 888,40 |
Ind 6.001 Jongeren met een delict voor de rechter
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.001 Jongeren met een delict voor de rechterOmschrijving
Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.
De data over het jaar 2024 zijn op het moment van genereren van deze gegevens nog niet bekend.
Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 1,00% | 1,00% | 0,88% | 1,00% |
Westerveld | 1,00% | 1,00% | 1,00% | 1,00% |
Ind 6.002 Kinderen in uitkeringsgezin
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.002 Kinderen in uitkeringsgezinOmschrijving
Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.
De data over het jaar 2024 zijn op het moment van genereren van deze gegevens nog niet bekend.
Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 6,00% | 6,00% | 5,02% | 5,00% |
Westerveld | 3,00% | 3,00% | 3,00% | 4,00% |
Ind 6.003 Netto arbeidsparticipatie
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.003 Netto arbeidsparticipatieOmschrijving
Het aandeel van de werkzame beroepsbevolking in de bevolking (beroeps- en niet-beroepsbevolking). Deze definitie heeft betrekking op personen die in Nederland wonen (exclusief de institutionele bevolking).
De data over het jaar 2024 zijn op het moment van genereren van deze gegevens nog niet bekend.
Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 66,40 | 68,80 | 70,60 | 71,10 |
Westerveld | 65,50 | 66,60 | 68,80 | 69,10 |
Ind 6.004 Werkloze jongeren
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.004 Werkloze jongerenOmschrijving
Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker
De data over het jaar 2024 zijn op het moment van genereren van deze gegevens nog niet bekend.
Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 3,00% | 2,00% | 1,83% | 2,00% |
Westerveld | 2,00% | 2,00% | 1,00% | 2,00% |
Ind 6.005 Personen met een bijstandsuitkering
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.005 Personen met een bijstandsuitkeringOmschrijving
Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen.
Gebied | 2020 | 2021 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 397,50 | 360,40 | 305,00 | 305,10 |
Westerveld | 269,60 | 211,60 | 172,30 | 182,60 |
Ind 6.006 Lopende re-integratievoorzieningen
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.006 Lopende re-integratievoorzieningenOmschrijving
Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
De data over het jaar 2024 zijn op het moment van genereren van deze gegevens nog niet bekend.
Gebied | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
Drenthe | 242,30 | 234,60 | 284,60 |
Westerveld | 110,30 | 95,90 | 123,30 |
Ind 6.007 Jongeren met jeugdhulp
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.007 Jongeren met jeugdhulpOmschrijving
In percentage van alle jongeren tot 18 jaar.
Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014), en in natura door de zorgaanbieder is geleverd. PGB gefinancierde hulp en zorg valt hier dus buiten. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders.
Zorg in Natura wordt direct vergoed aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed.
Persoonsgebonden budget (PGB)is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente.
Gebied | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 14,10% | 13,60% | 13,90% | 11,80% |
Westerveld | 13,50% | 12,60% | 12,40% | 10,50% |
Ind 6.008 Jongeren met jeugdbescherming
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.008 Jongeren met jeugdbeschermingOmschrijving
In percentage van alle jongeren tot 18 jaar, per 1 januari.
Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan 'onder toezicht gesteld' of ‘onder voogdij geplaatst’.
Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Drenthe | 1,20% | 1,30% | 1,20% | 1,10% | 1,00% |
Westerveld | 1,00% | 1,00% | 1,00% | 0,60% | 1,40% |
Ind 6.009 Jongeren met jeugdreclassering
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.009 Jongeren met jeugdreclasseringOmschrijving
In percentage van alle jongeren in de leeftijd van 12 tot 23 jaar, per 1 januari
Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie of leerplichtambtenaar in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder de overtreding of het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 22 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat de jongere opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart.
De data over het jaar 2022, 2023 en 2024 zijn op het moment van genereren van deze gegevens niet bekend.
Gebied | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Drenthe | 0,50% | 0,40% | 0,40% | 0,40% |
Westerveld | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,40% |
Ind 6.010 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.010 Cliënten met een maatwerkarrangement WMOOmschrijving
Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkvoorziening is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten.
Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Drenthe | 752,00 | 756,00 | 666,00 | 755,11 | 701,00 |
Westerveld | 700,00 | 680,00 | 670,00 | 680,00 | 620,00 |
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil JR 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | ||||||
Lasten | 5.803 | 2.376 | 6.037 | 6.912 | 875 | |
Baten | 4.278 | 227 | 3.997 | 5.408 | 1.411 | |
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -1.524 | -2.148 | -2.040 | -1.504 | 536 | |
6.2 Wijkteams | ||||||
Lasten | 829 | 1.756 | 1.970 | 2.119 | 149 | |
Totaal 6.2 Wijkteams | -829 | -1.756 | -1.970 | -2.119 | -149 | |
6.3 Inkomensregelingen | ||||||
Lasten | 5.622 | 4.960 | 5.955 | 6.436 | 482 | |
Baten | 6.772 | 3.606 | 4.786 | 5.459 | 673 | |
Totaal 6.3 Inkomensregelingen | 1.149 | -1.354 | -1.169 | -978 | 191 | |
6.4 Begeleide participatie | ||||||
Lasten | 3.750 | 3.628 | 3.986 | 3.853 | -133 | |
Totaal 6.4 Begeleide participatie | -3.750 | -3.628 | -3.986 | -3.853 | 133 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | ||||||
Lasten | 1.196 | 980 | 980 | 1.323 | 343 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 41 | 41 | |
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie | -1.196 | -980 | -980 | -1.282 | -302 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||||||
Lasten | 1.091 | 808 | 808 | 805 | -3 | |
Baten | 108 | 111 | 111 | 120 | 9 | |
Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -982 | -697 | -697 | -685 | 12 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | ||||||
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | ||||||
Lasten | 1.948 | 2.182 | 2.182 | 2.208 | 27 | |
Totaal 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | -1.948 | -2.182 | -2.182 | -2.208 | -27 | |
6.71B Begeleiding (WMO) | ||||||
Lasten | 1.103 | 1.102 | 1.102 | 1.172 | 70 | |
Totaal 6.71B Begeleiding (WMO) | -1.103 | -1.102 | -1.102 | -1.172 | -70 | |
6.71C Dagbesteding (WMO) | ||||||
Lasten | 490 | 690 | 690 | 544 | -145 | |
Totaal 6.71C Dagbesteding (WMO) | -490 | -690 | -690 | -544 | 145 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | ||||||
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72A Jeugdhulp begeleiding | ||||||
Lasten | 1.573 | 1.612 | 1.612 | 1.502 | -110 | |
Totaal 6.72A Jeugdhulp begeleiding | -1.573 | -1.612 | -1.612 | -1.502 | 110 | |
6.72B Jeugdhulp behandeling | ||||||
Lasten | 542 | 244 | 244 | 553 | 309 | |
Totaal 6.72B Jeugdhulp behandeling | -542 | -244 | -244 | -553 | -309 | |
6.72C Jeugdhulp dagbesteding | ||||||
Lasten | 69 | 98 | 98 | 102 | 4 | |
Totaal 6.72C Jeugdhulp dagbesteding | -69 | -98 | -98 | -102 | -4 | |
6.73A Pleegzorg | ||||||
Lasten | 200 | 273 | 273 | 203 | -69 | |
Totaal 6.73A Pleegzorg | -200 | -273 | -273 | -203 | 69 | |
6.73B Gezinsgericht | ||||||
Lasten | 300 | 416 | 416 | 605 | 189 | |
Totaal 6.73B Gezinsgericht | -300 | -416 | -416 | -605 | -189 | |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | ||||||
Lasten | 77 | 4 | 4 | 15 | 11 | |
Totaal 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | -77 | -4 | -4 | -15 | -11 | |
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | ||||||
Lasten | 907 | 837 | 837 | 1.147 | 310 | |
Totaal 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | -907 | -837 | -837 | -1.147 | -310 | |
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | ||||||
Lasten | 107 | 579 | 579 | 127 | -452 | |
Totaal 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | -107 | -579 | -579 | -127 | 452 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | ||||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | ||||||
Lasten | 0 | 0 | 0 | 22 | 22 | |
Baten | 723 | 250 | 700 | 730 | 30 | |
Totaal 6.81A Beschermd wonen (WMO) | 723 | 250 | 700 | 708 | 8 | |
6.82A Jeugdbescherming | ||||||
Lasten | 141 | 393 | 393 | 212 | -181 | |
Totaal 6.82A Jeugdbescherming | -141 | -393 | -393 | -212 | 181 | |
6.82B Jeugdreclassering | ||||||
Lasten | 32 | 54 | 54 | 49 | -5 | |
Totaal 6.82B Jeugdreclassering | -32 | -54 | -54 | -49 | 5 | |
Gerealiseerd resultaat | -13.900 | -18.796 | -18.624 | -18.151 | 473 |
Toelichting
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - ToelichtingTaakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
De overschrijding op de baten komt doordat er meer opbrengsten zijn voor Oekraïne en COA dan begroot. Daarnaast zijn er ook meer kosten gemaakt voor Oekraïne en COA dan begroot. Dit nadeel valt weg door de hogere opbrengsten wat per saldo een voordeel oplevert.
Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Er is dit jaar minder uitgegeven aan uitvoeringsregie dat door externe zorgpartners wordt gedaan. Het is een open einde regeling waardoor de kosten per jaar fluctueren.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
Op dit taakveld zijn zowel de baten als de lasten overschreden. Dit komt omdat er meer opbrengsten zijn gegeneerd met betrekking tot de BUIG wat er toe heeft geleid dat er ook meer kosten zijn gemaakt. Per saldo is er een voordeel op de BUIG gelden. Daarnaast is er een nadeel op minima door toerekening van personeel (€ 100.000).
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
Het nadeel is ontstaan door loonkostensubsidies die feitelijk toebehoren aan de kosten BUIG (taakveld 6.3).
Taakveld 6.71B Begeleiding (WMO)
Er is meer uitgegeven aan individuele begeleiding en minder aan dagbesteding (zie taakveld 6.71C).
Taakveld 6.71C Dagbesteding (WMO)
Er is meer uitgegeven aan individuele begeleiding (zie taakveld 6.71B) en minder aan dagbesteding.
Taakveld 6.72 A Jeugdhulp begeleiding
Er waren minder jeugdigen die gebruik hebben gemaakt van begeleiding. Er zijn andere vormen van jeugdhulp ingezet zoals een gezinsgerichte aanpak of een behandeling zoals jeugdhulp behandeling of jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf.
Taakveld 6.72B Jeugdhulp behandeling
Aangezien het een geïndiceerde openeinderegeling is kunnen de lasten van jaar tot jaar leiden tot grote verschillen. Voor 2024 is het een nadeel op de lasten van € 308.746,88. Door toename van het aantal unieke cliënten en de complexiteit van de problematiek, zijn behandelingen langduriger en frequenter.
Taakveld 6.73A Pleegzorg
Aangezien het een openeinderegeling is kunnen de lasten van jaar tot jaar leiden tot grote verschillen. Voor 2024 is het een voordeel op de lasten van € 69.000. Er wordt in de jeugdhulp gestuurd op minder uithuisplaatsingen. Er zijn daarnaast minder pleeggezinnen beschikbaar.
Taakveld 6.73B Gezinsgericht
Aangezien het een openeinderegeling is kunnen de lasten van jaar tot jaar leiden tot grote verschillen. Voor 2024 is het een nadeel op de lasten van € 189.000. Er wordt in de jeugdhulp gestuurd op minder uithuisplaatsingen.
Taakveld 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf
Aangezien het een openeinderegeling is kunnen de lasten van jaar tot jaar leiden tot grote verschillen. Voor 2024 is het een nadeel op de lasten van € 310.000.
Taakveld 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
Aangezien het een openeinderegeling is kunnen de lasten van jaar tot jaar leiden tot grote verschillen. Voor 2024 is het een voordeel van € 452.000.
Taakveld 6.82A Jeugdbescherming
Het aantal maatregelen is afhankelijk van het aantal uitspraken door de kinderrechter, waardoor de lasten van jaar tot jaar leiden tot grote verschillen. Voor 2024 is het een voordeel van € 181.000.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Verbonden partijenSamen met GGD Drenthe worden activiteiten ontplooid om de gezondheid van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, beschermen en bevorderen. Reestmond (sociale werkvoorziening) verzorgt de werkvoorziening: het plaatsen van mensen uit de deelnemende gemeenten die zijn aangewezen op aangepast werk. Reestmond bevordert het vinden van passende arbeid zo dicht mogelijk bij de arbeidsmarkt. Publiekvervoer Groningen Drenthe verzorgt het vervoer van WMO-cliënten en het vervoer van leerlingen naar en van school. Dit in samenwerking met de andere (openbare) vervoerssystemen in de provincie Groningen en Drenthe. De bijdragen van de gemeente zijn als volgt:
Exploitatie | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil JR 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
6860103 Algemene voorzieningen Jeugd | -44 | -42 | -42 | -58 | -17 | |
6860104 Algemene voorzieningen WMO | -14 | -14 | -14 | -16 | -2 | |
6860401 Sociale werkvoorziening | -2.575 | -2.585 | -2.908 | -2.576 | 332 | |
Totaal | -2.633 | -2.641 | -2.964 | -2.651 | 313 |