Paragraaf A Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De paragraaf lokale heffingen beschrijft de geraamde inkomsten en het beleid, geeft een overzicht van de diverse heffingen, lokale lastendruk en het kwijtscheldingsbeleid. De volgende belastingen, heffingen en leges komen aan bod:

  • Onroerende zaakbelastingen
  • Toeristenbelasting
  • Forensenbelasting
  • Rioolheffing
  • Afvalstoffenheffing 
  • Leges
  • Lijkbezorgingsrechten

Gerealiseerde inkomsten

Terug naar navigatie - Gerealiseerde inkomsten

In deze tabel wordt uitgegaan van de inkomsten uit de lokale heffingen, hierin zijn de kosten die de gemeente moet maken niet meegenomen.

Belasting en heffingen (bedragen x € 1.000) Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 gewijzigd Rekening 2024 Verschil ten opzichte gewijzigde begroting
Belastingen          
OZB gebruikers niet-woningen 400 391 406 425 19
OZB eigenaren niet-woningen 798 799 799 862 63
OZB eigenaren woningen 3.365 3.253 3.363 3.380 17
Toeristenbelasting 1.474 1.207 1.207 1.561 354
Forensenbelasting 980 989 989 1.014 25
Heffingen          
Riool- en waterzorgheffing 2.197 2.152 2.152 2.196 44
Afvalstoffenheffing  2.362 2.426 2.426 2.376 -50
Leges          
Leges burgerzaken 225 292 352 430 78
Leges markten 12 14 14 12 -2
Leges lijkbezorgingsrechten 354 365 365 256 -109
Leges bestemmingsplannen 24 21 44 15 -29
Leges vergunningen 599 515 645 1.267 622
Totaal 12.790

12.424

12.762 13.794 1.032

In deze bovenstaande tabel wordt uitgegaan van de inkomsten, hierin zijn de kosten die de gemeente moet maken niet meegenomen.

De opbrengsten van ‘OZB eigenaren niet- woningen’, ‘OZB eigenaren woningen’ en 'OZB-gebruikers niet-woningen' zijn uiteindelijk hoger uitgevallen dan geraamd. Dit als gevolg van de buitenproportionele marktontwikkelingen die zich wederom op de vastgoedmarkt rond de waardepeildatum van 1 januari 2023 hebben voorgedaan. Dit heeft ook gevolgen voor de opbrengst van de Riool- en waterzorgheffing, aangezien de WOZ-waarde hiervan ook de heffingsgrondslag is. Daarmee is ook het positieve saldo op de riool- en waterzorgheffing verklaard. 

De opbrengsten van de afvalstoffenafvalstoffenheffing zijn (€ 50k) onder de geraamde opbrengsten uitgekomen. De oorzaak hiervan is dat bij de raming voor het belastingjaar 2024, de effecten van het nieuwe Diftarbeleid wegens het ontbreken van ervaringscijfers, lastig te voorspellen is geweest. De toename van de opbrengsten forensenbelasting is tot stand gekomen, omdat er een toename is geweest van het aantal objecten met een hogere brandverzekerde waarde. De hogere opbrengst van de toeristenbelasting valt te verklaren met het feit dat hierin circa 270K aan toeristenbelasting was gerelateerd aan het belastingjaar 2023, maar dat deze opbrengst niet meer voor het boekjaar 2023 kon worden geboekt, omdat het boekjaar reeds gesloten was. Daarom zijn deze inkomsten ten bate gekomen van het boekjaar 2024. 

De opbrengsten van leges voor vergunningen en bestemmingsplannen zijn per saldo ook hoger dan geraamd. Dit is het gevolg van de aanvraag voor 2 grote zonneparken en door het later verwerken van aanvragen uit het voorgaande jaar. Voor de lijkbezorgingsrechten blijven de inkomsten achter, omdat er minder verlengingen op de begraafplaatsen zijn geweest en er minder nieuwe begraafrechten zijn uitgegeven dan geraamd. De opbrengsten leges van burgerzaken zijn in totaliteit toegenomen ten aanzien van de begroting. Deze toename wordt veroorzaakt door meer verlengingen / nieuw uitgegeven reisdocumenten, rijbewijzen en naturalisaties dan is begroot. 

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

 De gemeente Westerveld kent een drietal belastingen:

  • Onroerende zaakbelastingen
  • Toeristenbelasting
  • Forensenbelasting

Kenmerkend aan belastingen is dat er geen direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat. Met andere woorden: de belastingplichtige draagt bij aan de algemene kas van de gemeente, waaruit een deel van de uitgaven betaald worden. De opbrengst uit belastingen betreft een algemeen dekkingsmiddel, waarvan het de gemeenteraad vrij staat de bestemming te kiezen.

Onroerende zaakbelastingen

De OZB wordt geheven over de onroerende zaken die binnen de gemeentegrenzen van Westerveld gelegen zijn. Dit wordt berekend op basis van de WOZ-waarde. Er wordt bij de OZB onderscheid gemaakt tussen woningen en niet-woningen, ook qua tarieven. 

Tarieven

Tarieven Onroerende Zaakbelasting Tarief 2023 Tarief 2024 Tarief 2025
OZB eigenaar woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1010 0,0945 0,0958
OZB eigenaar niet-woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1945 0,1947 0,2038
OZB gebruiker niet-woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1287 0,1293 0,1331

Toeristenbelasting

Voor 2024  zijn de tarieven aangepast. Voor kampeerplaatsen en groepsaccommodaties gold voor 2024  het lage tarief. Bij de overige accommodatievormen is het hoge tarief per persoon per nacht gehanteerd. Daarnaast zijn sinds belastingjaar 2022 personen vanaf 13 jaar vrijgesteld voor de toeristenbelasting.  

Tarieven

Tarieven toeristenbelasting Tarief 2023 Tarief 2024 Tarief 2025
Toeristenbelasting (hoog) per nacht tarief in € 1,80 1,90 2,00
Toeristenbelasting (laag) per nacht tarief in € 1,30 1,35 1,00
Forensenbelasting
 
Voor de forensenbelasting wordt een heffingsgrondslag gehanteerd naar brandverzekerde waarde, of als die niet bekend is, naar de geschatte herbouwwaarde van het object. Deze heffingsgrondslag staat behoudens wijzigingen aan het opstal vast tot en met 31 december 2024. Voor 2024 zijn de tarieven conform de voorjaarsrapportage met een indexatie van 3,2% gestegen. 
 

Tarieven

Tarieven forensenbelasting Tarief 2023 Tarief 2024 Tarief 2025
Forensenbelasting op basis van brandverzekerde waarde, tarief in Euro.
< 25.000 249,00 256,00 250,00
25.000 - 50.000 420,00 433,00 250,00
50.000 - 100.000 752,00 776,00 750,00
100.000 - 200.000 1.047,00 1.080,00 1.000,00
> 200.000 1.257,00 1.297,00 1.000,00

 

Bestemmingsbelasting

Terug naar navigatie - Bestemmingsbelasting

De gemeente Westerveld kent een tweetal bestemmingsbelastingen:
•    Riool- en waterzorgheffing
•    Afvalstoffenheffing 

Kenmerkend aan de bestemmingsbelastingen is dat de opbrengst ervan niet vrij te besteden is, maar dat het ook niet zo is, dat er een volledig aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat (zoals bij retributie). 

Riool- en waterzorgheffing

De gemeente draagt zorg voor de afvoer van afvalwater, de afvoer en opslag van hemelwater (regen, sneeuw, hagel) en voor een goed grondwaterpeil. De begrote lasten hiervan worden volledig doorbelast door middel van de riool- en waterzorgheffing. 

Kostendekkendheid

Onderstaand wordt een vergelijking gemaakt tussen de begroting en de realisatie.

Rioolheffing Letter Begroting 2024 Jaarstukken 2024 Verschil
Kosten taakveld incl. rente x 2.172.041 1.686.466 -485.575
Aanwending voorziening vervangingsinvestering y -431.910 -86.000 345.910
Netto kosten taakvelden x-y 1.740.131 1.600.466 -139.665
Overhead   227.100 227.100 -
BTW   229.386 125.546 -103.840
Totale kosten a 2.196.617 1.953.112 -243.505
Opbrengst heffingen b 2.148.310

2.196.420

48.110

Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen

b/a 97,8% 112,5% 14,7%
Bijdrage in de exploitatie uit de exploitatievoorziening riolering c 48.307 -243.308 291.615
Dekkingspercentage (b+c)/a 100.0% 100,0% 0,0%

De uitvoering van de investeringen blijven achter bij het meerjarenonderhoudsplan. Door de lagere investeringen ook de BTW lager uit gevallen.  

Tarieven
De eigenaar van een perceel is de belastingplichtige betaler. Er wordt een vast bedrag geheven van € 150 vermeerderd met een percentage van de WOZ-waarde. 

Berekening tarieven rioolheffing 2024 Grondslag Tarief Bedrag
Vast bedrag per object 10.350 150,00 1.552.000
Percentage van de WOZ waarde 3.813.627.000 0,0156% 595.500
Totale opbrengst rioolheffing     2.148.000

Hieronder staat het vergelijk weergegeven van de tarieven rioolheffing in 2023,  2024 en 2025.

Tarieven rioolheffing Tarief 2023 Tarief 2024 Tarief 2025
Eigenaarstarief in € 150,00 150,00 150,00
Percentage van de WOZ waarde 0,0176% 0,0156% 0,0133%

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing wordt geheven bij alle huishoudens. De gemeente heeft de plicht de huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. Daarom is ieder huishouden verplicht bij te dragen in de kosten van de afvalinzameling. Het maakt daarbij niet uit of mensen wel of geen afval aanbieden.

Kostendekkendheid

Onderstaand wordt een vergelijking gemaakt tussen de begroting en de realisatie.

Afvalstoffenheffing  Letter Begroting 2024 Jaarrekening 2024 Verschil
Kosten taakveld incl. rente   2.534.538 2.035.159 -499.379
Inkomsten taakvelden exclusief heffingen   -687.000 -753.695 -66.695
Netto kosten taakvelden   1.847.538 1.281.464 -566.074
Kwijtschelding   43.700 43.700 -
Overhead   123.960 123.960 -
BTW   411.085 319.591 -91.494
Totale kosten a 2.426.283 1.768.714 -657.569
Opbrengst heffingen b 2.426.283 2.376.116 -50.167

Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen

b/a 100,0% 134,3% 34.3%
Bijdrage in de exploitatie uit bestemmingsreserve c 0 -607.402 -607.402
Dekkingspercentage (b+c)/a 100,0% 100,0% 0%

De kosten voor afval zijn achter gebleven op de raming. Door deze lagere kosten is ook de BTW lager uit gevallen.  

Hieronder staat het vergelijk weergegeven van de tarieven afvalstoffenheffing in 2023, 2024 en 2025.

Tarieven afvalstoffen Tarief 2023 Tarief 2024 Tarief 2025
Afvalstoffenheffing in €      
Eenpersoonshuishouden 204,00 180,00 190,00
Tweepersoonshuishouden 274,00 246,00 190,00
Driepersoonshuishouden 310,00 246,00 190,00
Meer dan driepersoonshuishouden 340,00 246,00 190,00
Recreatiewoning niet permanent bewoond 204,00 200,00 190,00
 Variabel tarief restafval minicontainer 240 liter N.V.T.  10,60  10,60 
 Variabel tarief restafval 40 liter of verzamelcontainer  N.V.T. 1,80   1,80
Extra containergebruik (grijs) 360,00 N.V.T. N.V.T.
Extra containergebruik vanaf extra 2e container N.V.T. N.V.T. N.V.T.

Retributies

Terug naar navigatie - Retributies

De gemeente Westerveld kent twee soorten retributies:
•    Leges
•    Lijkbezorgingsrechten

Kenmerkend aan retributies is dat er een direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat. Met andere woorden retributies zijn vergoedingen die de gemeente vraagt voor verleende diensten of het gebruik van voorzieningen. Retributies mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. 

Tarief
Kostendekkendheid van 100% is niet voor alle leges mogelijk doordat een aantal tarieven wettelijk gemaximeerd zijn. De leges die wettelijk gemaximaliseerd zijn, worden vastgesteld op het wettelijke maximale tarief.

Kostendekkendheid 

Leges Begroting 2024 Jaarstukken 2024
  lasten baten dekking lasten baten dekking
Leges burgerzaken 634 292 46,1% 720 430 59,7%
Leges bestemmingsplannen 392 21 5,4% 377 15 4,0%
Leges vergunningen 1.880 515 27,4% 2.018 1.267 62,8%
Leges markten 82 14 17,1% 97 11 11,6%
Lijkbezorgingsrechten 453 365 80,6% 461 256 55,6%
             
Totaal Leges 3.441 1.207 35,1% 3.675 1.981 53,9%

 

Aanduiding lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Aanduiding lokale lastendruk

In het onderstaande overzicht wordt een vergelijking gemaakt van de woonlasten in Westerveld met enkele omliggende gemeenten op basis van de tarieven van 2024. Onder gemeentelijke woonlasten verstaan we het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een gemeente betaalt aan OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Bij de interpretatie moet de nodige voorzichtigheid in acht worden genomen, omdat slechts een aantal categorieën belastingplichtigen met elkaar wordt vergeleken en er verschillende heffingsmethodieken voor de rioolheffing worden gehanteerd. Tevens merken wij op dat niet elke gemeente hetzelfde dekkingspercentage voor rioolheffing en afvalstoffenheffing hanteert. 

Gemeente Westerveld De Wolden Meppel Midden Drenthe Steenwijkerland Weststellingwerf
Gemiddelde woningwaarde Westerveld 390.000 396.000 298.000 328.000 323.000 309.000
             
Eenpersoonshuishouden            
OZB-woningen

369

340 340 320 250 278
Afvalstoffenheffing 208 171 218 194 224 199
Rioolheffing 211 212 183 239 208 191
Totale woonlasten 788 723 741 753 682 668
Meerpersoonshuishouden            
OZB-woningen 369 340 340 320 250 278
Afvalstoffenheffing 288 222 218 216 241 299
Rioolheffing

211

236 183 239 208 191
Totale woonlasten 868 798 741 775 699 768

Bronnen: Atlas van de lokale lasten (www.coelo.nl) en voor de gemiddelde WOZ waarde (www.waarderingskamer.nl)

Kwijtscheldingbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingbeleid

Westerveld hanteert voor de kwijtschelding een inkomensgrens van 100% van de bijstandsnorm. Voor gepensioneerden is de inkomensgrens vastgesteld op de netto AOW-uitkering. Westerveld maakt daarmee, net als het overgrote deel van de andere gemeenten in Nederland, gebruik van het recht die lokale overheden hebben om de landelijke norm van 90% maximaal te verhogen naar 100%. Als het inkomen niet hoger dan de vastgestelde norm is en er ook weinig vermogen aanwezig is, komt men in aanmerking voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. Vanaf 2023 hebben wij ook de vermogensnormen verhoogd met de volgende bedragen: alleenstaande € 1.500, alleenstaande ouder € 1.800 en gehuwden € 2.000. Deze beleidskeuze heeft als gevolg dat er sprake is van een toename van de meerjarige kwijtschelding.

Kwijtschelding kan worden verleend op afvalstoffenheffing en in uitzonderlijke gevallen op de OZB en rioolheffing. Door toepassing van de Uitvoeringsregeling komen eigenaren van onroerende zaken in de meeste gevallen niet in aanmerking voor kwijtschelding vanwege aanwezig vermogen, o.a. doordat de overwaarde van een woning moet worden aangemerkt als vermogen. Indien er dus geen sprake is van overwaarde kan in zo’n situatie mogelijk kwijtschelding worden verleend