Uitgaven

21,01%
€ 15.586
x €1.000
21,01% Complete

Inkomsten

69,02%
€ 53.147
x €1.000
69,02% Complete

Saldo

1331,37%
€ 37.561
x €1.000

Overige programma onderdelen

Uitgaven

21,01%
€ 15.586
x €1.000
21,01% Complete

Inkomsten

69,02%
€ 53.147
x €1.000
69,02% Complete

Saldo

1331,37%
€ 37.561
x €1.000
53.147 Inkomsten (x €1.000)
15.586 Uitgaven (x €1.000)
37.561 Saldo (x €1.000)
  • Overhead
  • Algemene dekkingsmiddelen

Overhead

Ontwikkelingen en context

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en context

In februari is de wijziging van de organisatiestructuur door het beginnen van de teamleiders geëffectueerd. Deze ontwikkeling geeft meer aandacht voor de medewerkers waarbij het management meer kan focussen op de strategie. Ook zijn kredieten beschikbaar gesteld voor de verbouw van de kantine en de raadzaal. 

Kosten van Overhead

Terug naar navigatie - Kosten van Overhead
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil JR 2024
0.4 Overhead
Lasten 13.325 12.882 13.429 14.255 825
Baten 236 71 71 314 242
Totaal 0.4 Overhead -13.088 -12.811 -13.358 -13.941 -583

Toelichting per taakveld op afwijkingen groter dan € 50.000

Terug naar navigatie - Toelichting per taakveld op afwijkingen groter dan € 50.000

Het saldo van overhead bestaat uit diverse afwijkingen aan zowel de lasten- als de batenkant. Een post aan de batenkant die eruit springt zijn de doorbelasting van personeel naar de afdelingen. Dit levert een voordeel op in het programma Overhead. Doordat er veel personeel is ingehuurd op de afdeling Vergunningverlening in verband met achterstanden zijn de lasten hoger uitgevallen. Ook door een overheveling van verlof naar spaarverlof (€ 227.000) is er een overschrijding ontstaan. Ook is hier geen rekening gehouden met periodieke verhogingen aan het einde van het jaar. Samenvattend is er veel personeel ingehuurd in verband met zwangerschap en ziekte omdat er geen achtervang aanwezig was voor collega's waardoor er snel ingehuurd moet worden. Dit is inherent aan een kleine organisatie. Per saldo is er een nadeel van € 500.000 op dit taakveld. 

Kosten van overhead als percentage

Terug naar navigatie - Kosten van overhead als percentage

De kosten voor overhead bestaan uit huisvestingskosten, personeelskosten, kosten voor informatievoorziening en faciliteiten. Deze kosten zijn verantwoord in taakveld 0.4.

Kostensoort Gewijz. begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil Voordeel/nadeel
Huisvestingskosten 499 519 -20 N
Personeel 9.381 9.969 -588 N
Informatievoorziening 3.070 3.025 44 V
Faciliteiten 408 427 -19 N
Totaal lasten overhead 13.358 13.941 -583 N
         
Percentage overhead 17,87% 18,65% -0,78% N

De hier gepresenteerde bedragen zijn dus exclusief bestuur en griffie. Ze sluiten aan op de taakveld 0.4: Overhead. 

Het percentage overhead stijgt, omdat de aan de programma’s toegerekende inzet lager is. De personeelskosten stijgen door de ontwikkeling van de Cao-lonen en premies. De personeelskosten worden vooraf op basis van verzamelde uren en verwachte inzet toegerekend aan de programma’s. Dat geldt niet voor het budget voor vervanging tijdens ziekte en voor de inhuur van personeel. 

Betrokkenheid Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Betrokkenheid Verbonden partijen

ONS is de partner (in de vorm van een Gemeenschappelijke Bedrijfsvoering) die het technisch beheer ICT en de personeels- en salarisadministratie verzorgt. Vanaf 1 januari 2022 verzorgt ONS ook de Inkoopfunctie. De daarvoor in rekening gebrachte kosten zijn als volgt:

Bedragen x €1.000
Kosten Verbonden partijen Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil JR 2024
6800413 Dienstverlening SCCONS -1.803 -1.920 -2.125 -2.070 55

Algemene dekkingsmiddelen

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden

De algemene dekkingsmiddelen worden gevormd uit een aantal structurele niet aan taakvelden gekoppelde inkomsten. Deze dekkingsmiddelen worden of van het Rijk (in de vorm van de algemene uitkering), van inwoners (in de vorm van heffingen) dan wel uit beleggingen verkregen.

De verkregen inkomsten vallen onder: 

5. Treasury
6. Belastingen
7. Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
8. Overige baten en lasten

Ontwikkelingen en context

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en context

Het afgelopen jaar hebben we, mede naar aanleiding van de accountantscontrole 2023, een opschoning gedaan van de balansrekeningen. Waar het effect niet naar de programma's kon worden geboekt is dit geboekt op taakveld 0.8. 

Wat heeft het opgeleverd?

Terug naar navigatie - Wat heeft het opgeleverd?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil JR 2024
0.5 Treasury
Lasten 49 67 7 12 5
Baten 1.159 884 984 975 -10
Totaal 0.5 Treasury 1.110 817 977 962 -15
0.61 OZB woningen
Lasten 389 194 194 303 109
Baten 3.365 3.253 3.363 3.380 17
Totaal 0.61 OZB woningen 2.976 3.059 3.169 3.077 -92
0.62 OZB niet-woningen
Lasten 0 5 5 5 0
Baten 1.199 1.199 1.214 1.287 73
Totaal 0.62 OZB niet-woningen 1.199 1.194 1.209 1.282 73
0.64 Belastingen overig
Lasten 131 129 164 139 -25
Baten 18 31 31 24 -7
Totaal 0.64 Belastingen overig -113 -98 -133 -115 18
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
Baten 42.116 43.475 46.000 46.172 172
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 42.116 43.475 46.000 46.172 172
0.8 Overige baten en lasten
Lasten 75 201 20 871 851
Baten 0 0 0 995 995
Totaal 0.8 Overige baten en lasten -75 -201 -20 124 144

Toelichting per taakveld op afwijkingen groter dan € 50.000

Terug naar navigatie - Toelichting per taakveld op afwijkingen groter dan € 50.000

Taakveld 0.61 OZB Woningen
De niet-woningen zijn op de waarde peildatum 1 januari 2023 meer in waarde gestegen ten opzichte van waarde peildatum 1 januari 2022. Dit heeft geleid tot een meeropbrengst OZB eigenaren niet-woningen. De hogere lasten zijn te verklaren doordat er personeel is ingehuurd voor WOZ / SOR, de dekking hiervoor wordt gevonden in de hogere opbrengst OZB. 

Taakveld 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
De hogere inkomsten komen voornamelijk door een positieve decembercirculaire 2024. 

Taakveld 0.8 Overige baten en lasten
Doordat er een inhaalslag is gemaakt om de balans op te schonen zijn balansboekingen uit het verleden (vanaf 2020) die onverklaarbaar zijn afgeboekt op taakveld 0.8. Dit betreffen zowel baten (€ 290.000) als lasten (€ 850.000).

Baten Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Baten Algemene dekkingsmiddelen

Overzicht van de baten algemene dekkingsmiddelen.

Bedragen x €1.000
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil JR 2024
0.5 Treasury
6800501 Resultaat financieringsmiddelen 376 7 107 384 277
6800502 Beleggingen 130 91 91 112 21
6800503 Beleggingen nutsbedrijven 653 786 786 479 -308
Totaal 0.5 Treasury 1.159 884 984 975 -10
0.61 OZB woningen
6800612 Onroerend zaakbelasting eigenaren Woningen 3.365 3.253 3.363 3.380 17
Totaal 0.61 OZB woningen 3.365 3.253 3.363 3.380 17
0.62 OZB niet-woningen
6800622 Onroerend zaakbelasting gebruikers nietwoningen 400 400 415 425 10
6800623 Onroerend zaakbelasting eigenaren nietwoningen 798 799 799 862 63
Totaal 0.62 OZB niet-woningen 1.199 1.199 1.214 1.287 73
0.64 Belastingen overig
6800641 Inningskosten belastingen 14 29 29 24 -5
6800642 Kwijtschelding belastingen 5 2 2 0 -2
Totaal 0.64 Belastingen overig 18 31 31 24 -7
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
6800701 Algemene uitkering 39.090 40.633 42.828 42.964 137
6800702 Integratie Uitkering Sociaal Domein 3.026 2.842 3.172 3.208 36
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 42.116 43.475 46.000 46.172 172

Baten Overige dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Baten Overige dekkingsmiddelen

Deze inkomsten zijn gepresenteerd onder programma 3: Economie.

Bedragen x €1.000
Baten Forensen- en toeristenbelasting Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil JR 2024
6830404 Forensenbelasting
I_22230 Forensenbelasting 980 989 989 1.014 25
Totaal 6830404 Forensenbelasting 980 989 989 1.014 25
6830405 Toeristenbelasting
I_22100 Belastingopbrengsten 1.474 1.207 1.207 1.561 354
Totaal 6830405 Toeristenbelasting 1.474 1.207 1.207 1.561 354
6830410 Regio Deal 20202023 actielijn toerisme
U_43106 Rijksbijdrage RegioDeal via Provincie Overijssel -3 0 0 0 0
Totaal 6830410 Regio Deal 20202023 actielijn toerisme -3 0 0 0 0