Wij streven naar een optimale dienstverlening, met transparantie in beleid, efficiëntie, hulpvaardigheid.
Uitgaven
21,01%Inkomsten
69,02%Saldo
Overige programma onderdelen
Uitgaven
21,01%Inkomsten
69,02%Saldo
- Overhead
- Algemene dekkingsmiddelen
Overhead
Taakvelden
Terug naar navigatie - Taakvelden0.4. Ondersteuning organisatie
Ontwikkelingen en context
Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en contextIn februari is de wijziging van de organisatiestructuur door het beginnen van de teamleiders geëffectueerd. Deze ontwikkeling geeft meer aandacht voor de medewerkers waarbij het management meer kan focussen op de strategie. Ook zijn kredieten beschikbaar gesteld voor de verbouw van de kantine en de raadzaal.
Algemene doelstelling programma
Terug naar navigatie - Algemene doelstelling programmaWe gaan verder bouwen aan veilige en toekomstbestendige informatievoorziening, waarbij we gebruikmaken van de mogelijkheden die nieuwe technologieën ons bieden.
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?O.1 Toekomstbestendige informatievoorziening
Ind 0.001 Formatie (fte per 1.000 inwoners)
Terug naar navigatie - Ind 0.001 Formatie (fte per 1.000 inwoners)Onderdeel | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Formatie | 8,88 | 8,62 | 8,40 | 8,72 | 10,48 |
Ind 0.002 Bezetting (fte per 1.000 inwoners)
Terug naar navigatie - Ind 0.002 Bezetting (fte per 1.000 inwoners)Onderdeel | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Bezettiing | 8,62 | 8,48 | 8,12 | 8,72 | 9,44 |
Ind 0.003 Apparaatskosten (per inwoner)
Terug naar navigatie - Ind 0.003 Apparaatskosten (per inwoner)Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Westerveld | 747,48 | 769,90 | 793,60 | 819,82 | 671,00 |
Ind 0.004 Externe inhuur (kosten als % van de totale loonsom + kosten totale inhuur)
Terug naar navigatie - Ind 0.004 Externe inhuur (kosten als % van de totale loonsom + kosten totale inhuur)Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Westerveld | 21,87 | 19,44 | 19,60 | 4,42 | 16,14 |
Ind 0.005 Overhead (als % van de totale lasten)
Terug naar navigatie - Ind 0.005 Overhead (als % van de totale lasten)Gebied | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Westerveld | 13,88 | 15,00 | 15,51 | 20,60 | 18,65 |
Kosten van Overhead
Terug naar navigatie - Kosten van OverheadExploitatie | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil JR 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0.4 Overhead | ||||||
Lasten | 13.325 | 12.882 | 13.429 | 14.255 | 825 | |
Baten | 236 | 71 | 71 | 314 | 242 | |
Totaal 0.4 Overhead | -13.088 | -12.811 | -13.358 | -13.941 | -583 | |
Totaal Overhead | -13.088 | -12.811 | -13.358 | -13.941 | -583 |
Toelichting per taakveld op afwijkingen groter dan € 50.000
Terug naar navigatie - Toelichting per taakveld op afwijkingen groter dan € 50.000Het saldo van overhead bestaat uit diverse afwijkingen aan zowel de lasten- als de batenkant. Een post aan de batenkant die eruit springt zijn de doorbelasting van personeel naar de afdelingen. Dit levert een voordeel op in het programma Overhead. Doordat er veel personeel is ingehuurd op de afdeling Vergunningverlening in verband met achterstanden zijn de lasten hoger uitgevallen. Ook door een overheveling van verlof naar spaarverlof (€ 227.000) is er een overschrijding ontstaan. Ook is hier geen rekening gehouden met periodieke verhogingen aan het einde van het jaar. Samenvattend is er veel personeel ingehuurd in verband met zwangerschap en ziekte omdat er geen achtervang aanwezig was voor collega's waardoor er snel ingehuurd moet worden. Dit is inherent aan een kleine organisatie. Per saldo is er een nadeel van € 500.000 op dit taakveld.
Kosten van overhead als percentage
Terug naar navigatie - Kosten van overhead als percentageDe kosten voor overhead bestaan uit huisvestingskosten, personeelskosten, kosten voor informatievoorziening en faciliteiten. Deze kosten zijn verantwoord in taakveld 0.4.
Kostensoort | Gewijz. begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil | Voordeel/nadeel |
Huisvestingskosten | 499 | 519 | -20 | N |
Personeel | 9.381 | 9.969 | -588 | N |
Informatievoorziening | 3.070 | 3.025 | 44 | V |
Faciliteiten | 408 | 427 | -19 | N |
Totaal lasten overhead | 13.358 | 13.941 | -583 | N |
Percentage overhead | 17,87% | 18,65% | -0,78% | N |
De hier gepresenteerde bedragen zijn dus exclusief bestuur en griffie. Ze sluiten aan op de taakveld 0.4: Overhead.
Het percentage overhead stijgt, omdat de aan de programma’s toegerekende inzet lager is. De personeelskosten stijgen door de ontwikkeling van de Cao-lonen en premies. De personeelskosten worden vooraf op basis van verzamelde uren en verwachte inzet toegerekend aan de programma’s. Dat geldt niet voor het budget voor vervanging tijdens ziekte en voor de inhuur van personeel.
Betrokkenheid Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Betrokkenheid Verbonden partijenONS is de partner (in de vorm van een Gemeenschappelijke Bedrijfsvoering) die het technisch beheer ICT en de personeels- en salarisadministratie verzorgt. Vanaf 1 januari 2022 verzorgt ONS ook de Inkoopfunctie. De daarvoor in rekening gebrachte kosten zijn als volgt:
Kosten Verbonden partijen | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil JR 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
6800413 Dienstverlening SCCONS | -1.803 | -1.920 | -2.125 | -2.070 | 55 | |
Totaal | -1.803 | -1.920 | -2.125 | -2.070 | 55 |
Algemene dekkingsmiddelen
Taakvelden
Terug naar navigatie - TaakveldenDe algemene dekkingsmiddelen worden gevormd uit een aantal structurele niet aan taakvelden gekoppelde inkomsten. Deze dekkingsmiddelen worden of van het Rijk (in de vorm van de algemene uitkering), van inwoners (in de vorm van heffingen) dan wel uit beleggingen verkregen.
De verkregen inkomsten vallen onder:
5. Treasury
6. Belastingen
7. Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
8. Overige baten en lasten
Ontwikkelingen en context
Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en contextHet afgelopen jaar hebben we, mede naar aanleiding van de accountantscontrole 2023, een opschoning gedaan van de balansrekeningen. Waar het effect niet naar de programma's kon worden geboekt is dit geboekt op taakveld 0.8.
Algemene doelstelling programma
Terug naar navigatie - Algemene doelstelling programmaWe streven naar kostendekkende tarieven.
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?A.1 Kostendekkend maken afvalstoffenheffing
We streven naar een tariefstelling die voor 100% kostendekkend is. De opbrengsten van de afvalstoffenheffing brengen dan evenveel op als de afvalinzameling voor de gemeente kost.
Wat heeft het opgeleverd?
Terug naar navigatie - Wat heeft het opgeleverd?Exploitatie | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil JR 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | ||||||
Lasten | 49 | 67 | 7 | 12 | 5 | |
Baten | 1.159 | 884 | 984 | 975 | -10 | |
Totaal 0.5 Treasury | 1.110 | 817 | 977 | 962 | -15 | |
0.61 OZB woningen | ||||||
Lasten | 389 | 194 | 194 | 303 | 109 | |
Baten | 3.365 | 3.253 | 3.363 | 3.380 | 17 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | 2.976 | 3.059 | 3.169 | 3.077 | -92 | |
0.62 OZB niet-woningen | ||||||
Lasten | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 | |
Baten | 1.199 | 1.199 | 1.214 | 1.287 | 73 | |
Totaal 0.62 OZB niet-woningen | 1.199 | 1.194 | 1.209 | 1.282 | 73 | |
0.64 Belastingen overig | ||||||
Lasten | 131 | 129 | 164 | 139 | -25 | |
Baten | 18 | 31 | 31 | 24 | -7 | |
Totaal 0.64 Belastingen overig | -113 | -98 | -133 | -115 | 18 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | ||||||
Baten | 42.116 | 43.475 | 46.000 | 46.172 | 172 | |
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 42.116 | 43.475 | 46.000 | 46.172 | 172 | |
0.8 Overige baten en lasten | ||||||
Lasten | 75 | 201 | 20 | 871 | 851 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 995 | 995 | |
Totaal 0.8 Overige baten en lasten | -75 | -201 | -20 | 124 | 144 | |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 47.213 | 48.246 | 51.201 | 51.502 | 301 |
Toelichting per taakveld op afwijkingen groter dan € 50.000
Terug naar navigatie - Toelichting per taakveld op afwijkingen groter dan € 50.000Taakveld 0.61 OZB Woningen
De niet-woningen zijn op de waarde peildatum 1 januari 2023 meer in waarde gestegen ten opzichte van waarde peildatum 1 januari 2022. Dit heeft geleid tot een meeropbrengst OZB eigenaren niet-woningen. De hogere lasten zijn te verklaren doordat er personeel is ingehuurd voor WOZ / SOR, de dekking hiervoor wordt gevonden in de hogere opbrengst OZB.
Taakveld 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
De hogere inkomsten komen voornamelijk door een positieve decembercirculaire 2024.
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten
Doordat er een inhaalslag is gemaakt om de balans op te schonen zijn balansboekingen uit het verleden (vanaf 2020) die onverklaarbaar zijn afgeboekt op taakveld 0.8. Dit betreffen zowel baten (€ 290.000) als lasten (€ 850.000).
Baten Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Baten Algemene dekkingsmiddelenOverzicht van de baten algemene dekkingsmiddelen.
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil JR 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | ||||||
6800501 Resultaat financieringsmiddelen | 376 | 7 | 107 | 384 | 277 | |
6800502 Beleggingen | 130 | 91 | 91 | 112 | 21 | |
6800503 Beleggingen nutsbedrijven | 653 | 786 | 786 | 479 | -308 | |
Totaal 0.5 Treasury | 1.159 | 884 | 984 | 975 | -10 | |
0.61 OZB woningen | ||||||
6800612 Onroerend zaakbelasting eigenaren Woningen | 3.365 | 3.253 | 3.363 | 3.380 | 17 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | 3.365 | 3.253 | 3.363 | 3.380 | 17 | |
0.62 OZB niet-woningen | ||||||
6800622 Onroerend zaakbelasting gebruikers nietwoningen | 400 | 400 | 415 | 425 | 10 | |
6800623 Onroerend zaakbelasting eigenaren nietwoningen | 798 | 799 | 799 | 862 | 63 | |
Totaal 0.62 OZB niet-woningen | 1.199 | 1.199 | 1.214 | 1.287 | 73 | |
0.64 Belastingen overig | ||||||
6800641 Inningskosten belastingen | 14 | 29 | 29 | 24 | -5 | |
6800642 Kwijtschelding belastingen | 5 | 2 | 2 | 0 | -2 | |
Totaal 0.64 Belastingen overig | 18 | 31 | 31 | 24 | -7 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | ||||||
6800701 Algemene uitkering | 39.090 | 40.633 | 42.828 | 42.964 | 137 | |
6800702 Integratie Uitkering Sociaal Domein | 3.026 | 2.842 | 3.172 | 3.208 | 36 | |
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 42.116 | 43.475 | 46.000 | 46.172 | 172 | |
Totaal baten algemene dekkingsmiddelen | 47.856 | 48.843 | 51.592 | 51.838 | 246 |
Baten Overige dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Baten Overige dekkingsmiddelenDeze inkomsten zijn gepresenteerd onder programma 3: Economie.
Baten Forensen- en toeristenbelasting | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil JR 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
6830404 Forensenbelasting | ||||||
I_22230 | Forensenbelasting | 980 | 989 | 989 | 1.014 | 25 |
Totaal 6830404 Forensenbelasting | 980 | 989 | 989 | 1.014 | 25 | |
6830405 Toeristenbelasting | ||||||
I_22100 | Belastingopbrengsten | 1.474 | 1.207 | 1.207 | 1.561 | 354 |
Totaal 6830405 Toeristenbelasting | 1.474 | 1.207 | 1.207 | 1.561 | 354 | |
6830410 Regio Deal 20202023 actielijn toerisme | ||||||
U_43106 | Rijksbijdrage RegioDeal via Provincie Overijssel | -3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 6830410 Regio Deal 20202023 actielijn toerisme | -3 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten forensen- en toeristenbelasting | 2.451 | 2.195 | 2.195 | 2.575 | 380 |