3.1 Economische ontwikkeling: Kosten uit samenwerking met het bedrijfsleven, aanleg glasvezel en ontwikkeling van wijkgerichte economische programma’s.
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur: Grondexploitaties van bedrijventerreinen, herstructurering van bedrijfslocaties en investeringen in winkelgebieden.
3.3 Bedrijfsloket en regelingen: Hieronder vallen de kosten en opbrengsten voor de organisatie van markten.
3.4 Economische promotie: Hieronder vallen o.a. de economische projecten van de Regio Deal, de bijdrage aan het recreatieschap Drenthe en de opbrengsten uit toeristenbelasting en woonforensenbelasting.
Uitgaven
2,94%Inkomsten
3,93%Saldo
Programma 3 Economie
Uitgaven
2,94%Inkomsten
3,93%Saldo
Ontwikkelingen en context
Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en contextIn 2024 is het Ondernemersfonds voor onbepaalde tijd verlengd. Hiermee is voor een langere tijd vastgelegd dat onze ondernemers en andere (maatschappelijke) partijen samen initiatieven voor een sterke economie en een brede welvaart kunnen ontwikkelen. Daarnaast is in 2024 gestart met de visie vrijetijdseconomie.
Algemene doelstelling programma
Terug naar navigatie - Algemene doelstelling programmaEen goed ondernemersklimaat
Wij zijn trots op onze ondernemers en willen dit laten zien door daar waar het kan meer ruimte te bieden voor ondernemerschap en regelmatig in gesprek te zijn met onze ondernemers en het Ondernemersfonds. Om de gemeente Westerveld vitaal en leefbaar te houden, is het noodzakelijk om duurzame bedrijvigheid en onze agrarische identiteit herkenbaar te houden. Wij streven daarbij naar evenwicht tussen landbouw, wonen, economie en natuur.
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?3.1 Wij willen het onderscheidend vermogen van de gemeente versterken op het gebied van toerisme en recreatie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
3.2 Goed economisch klimaat
Wij willen een goed economisch klimaat stimuleren voor inwoners en ondernemers binnen onze gemeente.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Ind 3.001 Vestigingen (van bedrijven)
Terug naar navigatie - Ind 3.001 Vestigingen (van bedrijven)Omschrijving
Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar.
De data over het jaar 2024 zijn op het moment van genereren van deze gegevens nog niet bekend.
Er zit een significant verschil tussen het aantal bedrijven per 1.000 inwoners in Westerveld in vergelijking met Drenthe. Uit de cijfers van Kamer van Koophandel (2024) blijkt dat Westerveld als kleine, landelijke gemeente niet veel onderdoet aan vergelijkbare gemeenten binnen de provincie Drenthe. Veel landelijke gemeenten in Drenthe hebben meer vestigingen dan het Drentse gemiddelde. Voor Westerveld geldt dat, vergeleken met het Drentse gemiddelde, ze ver boven het gemiddelde aantal vestigingen zit als het gaat om bedrijven in de sectoren land- en tuinbouw en horeca. Dit is te verklaren omdat Westerveld een landelijke gemeente is met veel agrariërs, en veel toerisme.
Gebied | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
Drenthe | 152,20 | 166,00 | 171,50 |
Westerveld | 211,40 | 226,60 | 234,20 |
Ind 3.002 Functiemenging
Terug naar navigatie - Ind 3.002 FunctiemengingOmschrijving
De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.
De data over het jaar 2024 zijn op het moment van genereren van deze gegevens nog niet bekend.
Gebied | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
Drenthe | 50,10% | 51,00% | 51,30% |
Westerveld | 52,90% | 53,30% | 53,50% |
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil JR 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
3.1 Economische ontwikkeling | ||||||
Lasten | 479 | 286 | 357 | 164 | -194 | |
Baten | -2 | 0 | 122 | 37 | -84 | |
Totaal 3.1 Economische ontwikkeling | -481 | -286 | -236 | -127 | 109 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||||||
Lasten | 389 | 11 | 347 | 537 | 190 | |
Baten | 296 | 0 | 260 | 179 | -82 | |
Totaal 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -93 | -11 | -87 | -358 | -272 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | ||||||
Lasten | 74 | 82 | 82 | 97 | 16 | |
Baten | 12 | 14 | 14 | 11 | -3 | |
Totaal 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -61 | -67 | -67 | -86 | -19 | |
3.4 Economische promotie | ||||||
Lasten | 1.261 | 1.432 | 1.502 | 1.383 | -119 | |
Baten | 2.428 | 2.214 | 2.415 | 2.796 | 381 | |
Totaal 3.4 Economische promotie | 1.167 | 782 | 913 | 1.413 | 500 | |
Totaal programma 3 | 532 | 418 | 523 | 842 | 319 |
Toelichting afwijkingen op taakveld groter dan € 50.000
Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op taakveld groter dan € 50.000Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling
De onderschrijding aan de baten kant is te verklaren doordat diverse initiatieven die gepland stond voor 2024 zijn doorgeschoven. Hierdoor kon er minder subsidie toegerekend worden. Aan de lasten kant was er een bijdrage begroot voor de gebiedsontwikkeling van de Johannes Postkazerne (€ 100.000). Deze bijdrage bleek niet noodzakelijk. Daarnaast zijn er minder kosten gemaakt voor de Regio Deal dan in eerste instantie gedacht.
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Er is een onderschrijding aan de baten kant geconstateerd welke te verklaren is door een lagere inkomst van huur en parkbijdrage bij project Hesselte door een lagere bezetting op het park. De overschrijding aan de lastenkant komt doordat er diverse projectkosten zijn gemaakt voor Hesselte in 2024 die niet zijn begroot.
Taakveld 3.4 Economische promotie
De toeristenbelasting en forensenbelasting is geboekt op basis van een inschatting van eerdere jaren. Deze inschatting is hoger dan het begrote bedrag. Daarnaast zijn er minder kosten gemaakt voor de Regio Deal dan begroot.
Betrokkenheid Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Betrokkenheid Verbonden partijenSamen met Recreatieschap Drenthe worden activiteiten ontplooid met als doel versterking van het recreatief-toeristisch beleid en de infrastructuur in Drenthe en de gemeente Ooststellingwerf te versterken. De gemeentelijke bijdrage is als volgt:
Kosten verbonden partijen | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil JR 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
6830402 Toerisme en Recreatie | -95 | -109 | -109 | -106 | 3 | |
Totaal | -95 | -109 | -109 | -106 | 3 |