Organisatieontwikkeling en samenwerking
Begin 2024 is de nieuwe organisatie neergezet: 3 afdelingen, namelijk Fysiek Domein, Sociaal Domein en Bedrijfsvoering. Aan het hoofd van deze afdeling staat de manager, die zich richt op de strategische vraagstukken. De afdelingen zijn onderverdeeld in totaal 7 teams en worden aangestuurd door de 7 teamleiders die eind 2023 zijn geworven en begin 2024 zijn gestart. De teamleiders hebben de rol van leidinggevende, blijven aangehaakt bij de medewerkers en fungeren als sparringpartner op de inhoud.
Om deze wijziging succesvol te integreren in de organisatie is er in 2024 veel aandacht besteed aan het verder ontwikkelen van deze nieuwe organisatie en het verder uitkristalliseren van de rolverdelingen van de manager en teamleider. Als 0-meting is halverwege 2024 een medewerker onderzoek (MO) gehouden. Dit geeft inzicht in de ontwikkelmogelijkheden van de organisatie om de medewerkers, het waardevolste kapitaal van de organisatie, gemotiveerd en verbonden te houden. Het MO heeft geresulteerd in acties die op korte termijn opgepakt kunnen worden. Het MO zal met regelmaat terugkeren zodat er inzicht ontstaat over de effecten van de ingezette veranderingen.
Westerveld blijft met ongeveer 200 vaste medewerkers en +/- 50 inhuurkrachten een relatief kleine organisatie. De korte lijnen blijven intact, ondanks de organisatieontwikkeling in 2024. Daarnaast streven we ernaar de verantwoordelijkheden laag in de organisatie te houden, om zo de medewerkers uitgedaagd te houden in hun functies waarbij brede kennis van de materie nodig is. Bij het zijn van een kleine organisatie blijft het risico bestaan dat we veel eenpitters hebben in de organisatie, waardoor we op deze plekken kwetsbaar zijn. Zeker in de huidige arbeidsmarkt, waarin goed gekwalificeerd personeel steeds moeilijker te vinden is. Hierdoor is het des te belangrijker dat we constant in ontwikkeling blijven om een organisatie blijven waar mensen graag werken en we, waar nodig, de samenwerking extern opzoeken.
Personeelsformatie en personeelsbudgetten
Met het volgende overzicht geven wij globaal inzicht in de begrote formatie in vergelijking met 2024.
Formatie in FTE |
2023 |
2024 |
Verschil |
Bestuur (B&W) |
4,00 |
4,00 |
0 |
Bestuursondersteuning (griffie) |
2,44 |
3,56 |
1,12 |
Totaal formatie bestuur |
6,44 |
7,56 |
1,12 |
|
|
|
|
Subtotaal directe taken programma's |
103,15 |
109,90 |
6,75
|
Subtotaal ondersteunende taken (overhead) |
68,79 |
80,40 |
11,61 |
Totaal formatie ambtelijke organisatie |
171,94 |
190,30 |
18,36 |
FTE overhead / FTE Totaal |
40,0%
|
42,2% |
|
De formatie 2024 van 190,30 FTE is gebaseerd op de door het college vastgestelde formatie van 165,82 FTE voor 2022 (excl. Bestuur en Griffie). Bij de vaststelling van de begroting 2022 is 2,49 FTE toegekend voor het invullen van knelpunten, waarvan 1,0 FTE voor ruimtelijke ordening tot 2025. De gemeenteraad heeft in een amendement besloten voor ruimtelijke ordening nog eens 2,0 FTE uit te breiden voor2022 voor een versnelling in het bouwtempo. Deze uitbreiding wordt ook begroot voor 2023. Bij de vaststelling van de voorjaarsrapportage 2022 is 0,5 FTE toegekend voor de uitkeringenadministratie en 1,0 FTE voor de buitendienst openbare werken op basis van een visiedocument. De totale FTE komt daarmee uit op 171,81. Het verschil met de begrote formatie betreft kleine verschillen in de individuele contracten van medewerkers. tevens zijn de nieuwe teamleiders per januari 2024 gestart in hun nieuwe rol. Ook het wegwerken van de achterstanden als gevolg van de invoering Omgevingswet heeft ervoor gezorgd dat de bezetting is gegroeid.
Naast een tekort aan mensen zien we ook al enige tijd een verschuiving van ‘in dienst’ naar inhuur in de vorm van ZZP of detachering mét de daaraan gekoppelde hogere tarieven. Willen we functies gevuld krijgen en houden, dan moeten we vaak kiezen voor inhuur, omdat de keus voor vast personeel er niet is. Ter dekking voor de extra kosten die met inhuur verbonden zijn, is in 2024 een aanvullend budget bijgeraamd ten gunste van de flexibele schil.
De bijbehorende budgetten zijn als volgt:
Budget formatie |
2023 |
2024 |
Verschil |
Bestuur B&W |
405.990 |
396.570 |
-9.420 |
Bestuursondersteuning (Griffie) |
203.768 |
305.067 |
101.299 |
Totaal Bestuur |
659.678 |
701.637 |
91.879 |
Burgerlijke stand (trouwambtenaren) |
10.000 |
10.000 |
0 |
Personeelslasten binnendienst |
11.172.368 |
11.323.964 |
-151.596 |
Personeelslasten buitendienst |
1.019.533 |
1.559.144 |
-539.611 |
Totaal ambtelijke organisatie |
12.201.901 |
12.893.108 |
-691.207 |
Totaal personeelsbudget |
12.861.579 |
13.594.745 |
-783.086 |
Incl. secundaire arbeidskosten zoals Arbo, etc.
Personeelsbeleid
Het belangrijkste kapitaal van onze organisatie is onze medewerkers. We willen een organisatie zijn waarin we de medewerkers de ruimte bieden in hun kracht te komen en staan. Dit doen we door het aanbieden van opleidingen en ruimte bieden voor doorstroom naar een andere interne functie. Daarnaast stimuleren we dat betrokkenheid en inzet van de kennis en kunde van iedere medewerker bij de verschillende projecten. Samenwerken en in contact staan met elkaar is een belangrijk gemeengoed binnen onze organisatie. Dit blijven we stimuleren door verschillende personeelsbijeenkomsten te organiseren en ruimte te bieden teambuildingsactiviteiten te organiseren zoals een teamuitje of een personeelsfeest.
Als goede werkgever zetten we vooral in op het preventief voorkomen van verzuim. We streven ernaar om op voorhand te anticiperen op individuele situaties van medewerkers die (tijdelijk) extra zorg en aandacht nodig hebben. De teamleiders spelen hierin een belangrijke rol, zij weten wat er speelt op de werkvloer en bij de medewerkers. Ze zijn nauw betrokken bij de arbodienst voor advies om waar nodig de juiste middelen in te zetten ter ondersteuning van de medewerker.
We streven als gemeente naar een verzuimcijfer dat niet groter is dan het landelijk gemiddelde verzuimcijfer van de sector Gemeenten. In 2024 bedroeg dit landelijk cijfer 4,8% en in Westerveld 5,38% (excl. zwangerschappen). Waar het gaat om vervanging van ziekte, zwangerschaps- en ouderschapsverlof is jaarlijks een budget beschikbaar van € 198.450. Indien dit budget niet toereikend is, heeft u in 2014 (2e bestuursrapportage) toestemming gegeven om de uitgaven te doen tot een budget dat gelijk is aan het landelijk gemiddelde verzuimcijfer.