Onderstaand betreft de analyse van de begrotingsrechtmatigheden per programma.
Wij hebben hiervoor het document "Jaarstukken 2024_2025-01-25" gebruikt om te bepalen of er per programma sprake is van een overschrijding dan wel een onderschrijding.
De analyse ziet toe op de baten en lasten exclusief reservemutaties.
Uitgangspunten hierbij zijn de kadernota rechtmatigheid, de financiële verordening en het addendum op de financiële verordening.
Op grond hiervan komen wij tot de volgende kaders:
1. Overschrijding van de lasten zijn onrechtmatig en kunnen acceptabel zijn als ze voldoen aan hetgeen gesteld in artikel 12 van de financiële verordening
2. Onderschrijdingen van de lasten en over-/ en onderschrijdingen van de baten zijn onrechtmatig indien deze niet tijdig zijn toegelicht. Hierbij geldt dat alles verschillen die na de 2e BURAP geconstateerd zijn toegelicht mogen worden bij de jaarrekening. Conform het addendum op de financiële verordening wordt dat gezien als tijdig.
Lasten (in € x 1.000) |
Programma |
Begroting na wijziging |
Realisatie |
Verschil |
Over/onder |
0. Bestuur |
2.723 |
3.126 |
-403 |
Overschrijding |
1. Veiligheid |
1.802 |
1.819 |
-17 |
Overschrijding |
2. Verkeer en Vervoer |
4.666 |
4.895 |
-229 |
Overschrijding |
3. Economie |
2.288 |
2.181 |
107 |
Onderschrijding |
4. Onderwijs |
2.000 |
1.672 |
328 |
Onderschrijding |
5. Sport, cultuur en recreatie |
5.155 |
5.345 |
-190 |
Overschrijding |
6. Sociaal Domein |
28.218 |
29.910 |
-1.692 |
Overschrijding |
7. Volksgezondheid en Milieu |
7.175 |
6.632 |
543 |
Onderschrijding |
8. Volkshuisvesting, RO en SV |
5.516 |
3.476 |
2.040 |
Onderschrijding |
Overige programma onderdelen |
13.819 |
15.585 |
-1.766 |
Overschrijding |
Baten (in € x 1.000) |
Programma |
Begroting na wijziging |
Realisatie |
Verschil |
Over/onder |
0. Bestuur |
448 |
606 |
-158 |
Overschrijding |
1. Veiligheid |
32 |
13 |
19 |
Onderschrijding |
2. Verkeer en Vervoer |
31 |
193 |
-162 |
Overschrijding |
3. Economie |
2.811 |
3.023 |
-212 |
Overschrijding |
4. Onderwijs |
245 |
268 |
-23 |
Overschrijding |
5. Sport, cultuur en recreatie |
461 |
848 |
-387 |
Overschrijding |
6. Sociaal Domein |
9.594 |
11.758 |
-2.164 |
Overschrijding |
7. Volksgezondheid en Milieu |
6.128 |
6.127 |
1 |
Onderschrijding |
8. Volkshuisvesting, RO en SV |
2.491 |
1.461 |
1..030 |
Onderschrijding |
Overige programma onderdelen |
51.663 |
53.147 |
-1.484 |
Overschrijding |
Lasten overschrijdingen
0. Bestuur is met name een overschrijding als gevolg van de aanpassing van de APPA voorziening. Dit is een overschrijding die pas aan het eind van het jaar (bij bekend worden van de circulaire APPA) berekend kan worden en past binnen het bestaande beleid. Derhalve acceptabel. 1. Veiligheid --> betreft een hogere bijdrage aan de Veiligheidsregio (huisvestingskosten ontvangen 24-10-2024). Na BURAP, acceptabel.
2. Verkeer en vervoer _ de overschrijdingen zijn het gevolg van het niet langer zijn van penvoerder voor een subsidie. Hierdoor moest dit in de baten en lasten gecorrigeerd te worden. Acceptabel
5. Sport, cultuur en recreatie --> zie tabblad "Programma 5" --> acceptabel.
6. Sociaal domein --> Voor programma 6 is sprake van zogenaamde open einde regelingen (verstrekkingen uitkeringen, Jeugdzorg en Wmo kunnen niet opeens stopgezet worden).
Daarbij is gedeeltelijk ook sprake van direct te relateren hogere baten. Derhalve acceptabel.
Overige programma onderdelen --> deels opschonen van de balans voor overige baten en lasten (na BURAP bekend, dus acceptabel ad 851K).
Deels extra inhuur voor uitvoeren van het bestaande beleid. Dit classificeren wij als acceptabel.
Lasten onderschrijding, baten over- en onderschrijdingen
Ten aanzien van de overige mutaties omtrent de programma's onderkennen wij dat er sprake is van over- en onderschrijdingen die in de laatste 4 maanden geconstateerd zijn (na de BURAP).
De begroting na wijziging is namelijk aangepast aan de hand van de tweede BURAP en eventuele latere aanpassingen die nog door de raad geaccordeerd zijn.
Dit betekent dat conform het addendum bij de financiële verordening het melden van deze verschillen tijdig is op het moment dat dit bij de jaarrekening toegelicht wordt.
Hier hoeven wij derhalve geen onrechtmatigheid over te rapporteren.
Conclusie
Op grond van de bovenstaande analyse dienen wij te rapporteren over de begrotingsrechtmatigheid.
Wij komen tot de volgende conclusie:
Totaal onrechtmatig: € 4.294.000,00
Hiervan is acceptabel: € 4.294.000,00
Hiervan is niet acceptabel € -