B.5. Toelichting op overzicht van baten en lasten

B.5.1. Toelichting op overzicht van baten en lasten

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het overzicht van baten en lasten geeft in een oogopslag inzicht in het saldo van de programma’s, het saldo van de dekkingsmiddelen en het saldo van de mutatie bestemmingsreserves. De programma’s geven de baten en lasten zonder de mutatie reserves. Programma gebonden inkomsten, zoals rioolheffing en heffing van reinigingsrechten, worden wel meegenomen in de baten van het respectievelijke programma.

Toelichting op de programma’s
Voor een toelichting op de programma’s wordt verwezen naar het Programmaplan. 

Overhead
Voor een toelichting op de overhead wordt verwezen naar de overige programma onderdelen en naar de paragraaf E: Bedrijfsvoering.

Vennootschapsbelasting
Gemeenten zijn sinds 1 januari 2016 belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. Hierbij gaat het uitsluitend om winstgevende activiteiten waarbij in algemene zin sprake is van een onderneming. Voor de gemeente Westerveld gaat het alleen om de grondexploitaties. Tot en met 2022 is de VpB-aangifte gedaan en afgerekend. 
Voor zover we dat op basis van de nu bekende regelgeving in kunnen schatten, is er sprake van fiscale winsten op de grondexploitaties in de jaren 2021 t/m 2025, met uitzondering van 2024 waarin een verlies wordt verwacht. Voor deze verliezen is een voorziening opgenomen op de balans waardoor er geen resultaateffect is. Fiscale winsten en verliezen zijn verrekenbaar (carry forward en backward) waardoor de VpB-last in de toekomst gering zal zijn. De winsten worden conform het voorzichtigheidsprincipe gepresenteerd als ze werkelijk gerealiseerd zijn. Daarom kiezen wij ervoor om in het boekjaar 2024 en verder geen last voor de vennootschapsbelasting te verantwoorden. 

Onvoorzien
In de begroting 2024  is een post voor onvoorzien van € 20.000 (€ 1 per inwoner) opgenomen. Dit bedrag is bestemd om eventuele tegenvallers op te vangen en nog niet te kwantificeren uitgaven die zich in de loop van het verslagjaar voor doen. De besteding daarvan is voorbehouden aan het college. In 2024 zijn er geen uitgaven op dit budget gedaan. 

B.5.2. Overzicht mutaties reserves

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reserves

De gemeente Westerveld heeft bestemmingsreserves gevormd in het verleden voor een specifiek doel. Jaarlijks vinden stortingen en onttrekkingen plaats

Ten behoeve van het inzicht is onderstaand overzicht opgenomen van de mutaties reserves per programma. Per mutaties is de begrote mutatie gepresenteerd. In de toelichting op de geprognosticeerde balans is een overzicht opgenomen van het toekomstige verloop van de reserves.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil JR 2024
Stortingen
0. Bestuur 488 0 497 921 424
4. Onderwijs 47 0 -47 -47 0
5. Sport, cultuur en recreatie 51 0 -51 -51 0
6. Sociaal domein 393 25 182 157 -25
7. Volksgezondheid en milieu 3.315 0 90 705 615
Totaal Stortingen 4.294 25 672 1.685 1.013
Onttrekkingen
0. Bestuur 566 366 790 2.254 1.464
2. Verkeer en vervoer 0 48 48 0 -48
3. Economie 65 12 85 0 -85
4. Onderwijs 94 39 20 20 0
5. Sport, cultuur en recreatie 337 38 25 32 7
6. Sociaal domein 740 63 46 162 116
7. Volksgezondheid en milieu 9 0 101 108 7
8. VHROSV 229 170 427 444 17
Totaal Onttrekkingen 2.039 736 1.542 3.020 1.478

B.5.3. Incidentele baten en lasten

Achtergrond

Terug naar navigatie - Achtergrond

Excel-tabel

Incidentele baten en lasten Begroting voor wijziging Mutatie 1e burap Mutatie 2e burap Begroting na wijziging Realisatie 2024 Realisatie 2024 afgerond
Incidentele baten
Programma 0
OZB inkomsten verhoging t.b.v. vele WOZ bezwaren en beroepen No Cure No Pay bureaus 0 110.000 110.000 110.000 110.000
Totaal programma 0 0 110.000 0 110.000 110.000 110.000
Programma 1
Opbrengst bommenregeling via gemeentefonds 0 0 17.000 17.000 17.000 17.000
Totaal programma 1 0 0 17.000 17.000 17.000 17.000
Programma 3
Park Hesselte 0 260.450 0 260.450 260.450 260.450
Totaal programma 3 0 260.450 0 260.450 260.450 260.450
Programma 5
Subsidie Basiskwaliteit Natuur provincie Drenthe 0 20.000 20.000 20.000 20.000
Subsidie Stichting Restauratiefonds 0 0 25.051 25.051 25.051 25.000
Totaal programma 5 0 20.000 25.051 45.051 45.051 45.000
Programma 6
Onttrekking reserve maatschappelijke voorzieningen 100.000 0 100.000 100.000 100.000
Totaal programma 6 100.000 0 0 100.000 100.000 100.000
Programma 7
Subsidie duurzaamheidbeleid 0 142.445 142.445 142.445 142.445
Subsidie Klimaatmiddelen (bemensing CDOKE) 0 441.900 441.900 441.900 441.900
Totaal programma 7 0 584.345 0 584.345 584.345 584.345
Programma 8
Onttrekking reserve woonimpuls 200.000 0 200.000 200.000 200.000
Totaal programma 8 200.000 0 0 200.000 200.000 200.000
Subtotaal incidentele baten (A) 300.000 974.795 42.051 1.316.846 1.316.846 1.316.795
Incidentele lasten
Programma 0
Kosten voor inspectie toegankelijkheidsverklaring website gemeenteraad 0 2.800 2.800 2.640 3.000
Afscheid voormalig burgemeester, opleiding en installatie van twee nieuwe wethouders 0 37.500 37.500 5.924 6.000
Kosten voor APPA-traject voor voormalig wethouder 0 15.000 15.000 19.942 20.000
Budgetoverheveling griffie 0 14.000 14.000
Totaal programma 0 0 69.300 0 69.300 28.506 29.000
Programma 1
Kosten ruimen bom Holtingerveld 0 0 25.000 25.000 25.192 25.000
Brandweerkazerne Havelte 0 125.000 0 125.000 95.163 95.000
Totaal programma 1 0 125.000 25.000 150.000 120.355 120.000
Programma 2
Extra kosten voor het uitvoeren van een weginspectie 0 55.000 55.000 64.053 64.000
Park Hesselte 5.100 260.450 265.550 265.550 265.550
Totaal programma 2 5.100 315.450 0 320.550 329.603 329.550
Programma 3
Ontwikkeling Johannes Postkazerne 100.000 0 100.000 0 0
Opstellen visie vrijetijdseconomie 60.000 0 60.000 14.981 15.000
Regio Deal Regio Zwolle 200.000 0 200.000 200.000 200.000
Totaal programma 3 360.000 0 0 360.000 214.981 215.000
Programma 4
Incidenteel budget voor de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan 0 48.000 48.000 0 0
Budgetoverheveling Integraal Huisvestingsplan 2023 naar 2024 0 28.000 28.000 21.737 22.000
Krediet reparatie dak school Dwingeloo 0 0 300.000 300.000 0 0
Totaal programma 4 0 76.000 300.000 376.000 21.737 22.000
Programma 5
Subsidie Basiskwaliteit Natuur provincie Drenthe 20.000 20.000 16.000 16.000
Bomenplan onderhoud bomen 175.000 0 56.000 231.000 175.000 175.000
Valondergrond speeltoestellen 32.000 0 32.000 20.623 21.000
Onderhoud en vervanging speeltoestellen 50.000 0 50.000 50.000 50.000
Stormschade 0 75.000 75.000 53.733 54.000
Totaal programma 5 257.000 20.000 131.000 408.000 315.356 316.000
Programma 6
Kosten schuldhulpverlening 0 25.000 0 25.000 25.000 25.000
Zwemlessen statushouders 28.000 0 0 28.000 28.000 28.000
Totaal programma 6 28.000 25.000 0 53.000 53.000 53.000
Programma 7
Subsidie duurzaamheidbeleid 142.445 142.445 142.445 142.445
Subsidie Klimaatmiddelen (bemensing CDOKE) 441.900 441.900 441.900 441.900
Energievisie 10.000
Totaal programma 7 10.000 584.345 0 584.345 584.345 584.345
Programma 8
Uitvoering woonimpuls 200.000 0 200.000 200.000 200.000
Totaal programma 8 200.000 0 0 200.000 200.000 200.000
Programma Overhead
Kosten voor extern werven van een projectleider voor het opstellen van een visie vastgoed 0 85.000 15.000 100.000 38.811 39.000
Ophogen budget personeel bedrijfsvoering t.b.v. vele WOZ bezwaren en beroepen No Cure No Pay bureaus 0 110.000 0 110.000 110.000 110.000
Juridische kosten wolf 0 100.000 -100.000 0 0 0
Transformatie PPLG 83.000 0 83.000
Beveliging huis voormalig burgemeester 0 0 15.000 15.000 15.000 15.000
Totaal programma Overhead 83.000 295.000 -70.000 308.000 163.811 164.000
Subtotaal incidentele lasten (B) 943.100 1.510.095 386.000 2.829.195 2.031.694 2.032.895
Saldo incidentele baten en lasten (B-A) 643.100 535.300 343.949 1.512.349 714.848 716.100

Criteria

Terug naar navigatie - Criteria

De incidentele baten en lasten zijn opgesteld met in achtneming van de door de commissie BBV daarvoor opgestelde richtlijnen in haar notitie ‘structurele en incidentele lasten en baten’. Baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar of minder voordoen, kunnen beoordeeld worden als íncidenteel’, waarbij rekening wordt gehouden met de soort of de eigenschap van de begrotingspost. 

Ter invulling is in de inventarisatie van incidentele baten en lasten hierna uitgegaan van de volgende criteria:
•    lasten/baten die alleen in het jaar 2024, 2025, 2026 of 2027 voorkomen;
•    lasten/baten die zich maximaal gedurende drie jaar voordoen (2024-2026);
•    lasten/baten waarvan de eindigheid vast ligt op basis van raadsbesluit en/of toekenningsbesluit, ook als de looptijd langer is dan drie jaar;
•    onttrekkingen en toevoegingen aan reserves met een looptijd korter dan drie jaar.

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het saldo incidentele baten en lasten in 2024 is € 716.100 negatief. Het aandeel lasten is groter dan het aandeel baten. Het evenwicht tussen structurele baten en lasten neemt daardoor toe. Het rekeningresultaat 2024 gecorrigeerd voor dit negatieve saldo blijft structureel positief. Reden waarom het kengetal in de paragraaf B weerstandsvermogen positief wordt weergegeven. Een overzicht (het saldo) van de afwijkingen op incidentele baten en lasten wordt gegeven onder paragraaf B.5.1 . 

B.5.4. Verantwoording Wet Normering Topinkomens (WNT)

WNT

Terug naar navigatie - WNT

Het BBV schrijft voor dat de salarissen van de griffier en gemeentesecretaris inzichtelijk behoren te zijn in verband met de Wet Normering Topinkomens. Onderstaande tabel geeft de gegevens van de leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functie vervulling, inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt. 

Gegevens 2024 D.B. Bruijn R. Weernekers
Functiegegevens Gemeentesecretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2023 01/01 - 31/12 01/01 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1 1
Dienstbetrekking ja ja
Bezoldiging    
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 110.912 90.421
Beloningen betaalbaar op termijn 17.989 15.465
Subtotaal 128.902 105.887
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 233.000 233.000
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag  N.v.t.   N.v.t. 
Totale bezoldiging 128.902 105.887
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2023    
Aanvang en einde functievervulling in 2022 01/01 - 31/12 01/01 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1

1

Dienstbetrekking ja ja
Bezoldiging    
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 103.130 86.599
Beloningen betaalbaar op termijn 16.589 13.128
Subtotaal 119.719 99.726
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 223.000 206.349
Totale bezoldiging 119.719 99.726

 

B.5.5. Analyse begrotingsrechtmatigheid

Analyse begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsrechtmatigheid

Onderstaand betreft de analyse van de begrotingsrechtmatigheden per programma.        
Wij hebben hiervoor het document "Jaarstukken 2024_2025-01-25" gebruikt om te bepalen of er per programma sprake is van een overschrijding dan wel een onderschrijding.        
De analyse ziet toe op de baten en lasten exclusief reservemutaties.                         
Uitgangspunten hierbij zijn de kadernota rechtmatigheid, de financiële verordening en het addendum op de financiële verordening.                        

Op grond hiervan komen wij tot de volgende kaders:                        
1. Overschrijding van de lasten zijn onrechtmatig en kunnen acceptabel zijn als ze voldoen aan hetgeen gesteld in artikel 12 van de financiële verordening                        
2. Onderschrijdingen van de lasten en over-/ en onderschrijdingen van de baten zijn onrechtmatig indien deze niet tijdig zijn toegelicht. Hierbij geldt dat alles verschillen die na de 2e BURAP geconstateerd zijn toegelicht mogen worden bij de jaarrekening. Conform het addendum op de financiële verordening wordt dat gezien als tijdig.

                             
                                        

Lasten (in € x 1.000)
Programma Begroting na wijziging Realisatie Verschil Over/onder
0. Bestuur 2.723 3.126 -403 Overschrijding
1. Veiligheid 1.802 1.819 -17 Overschrijding
2. Verkeer en Vervoer 4.666 4.895 -229 Overschrijding
3. Economie 2.288 2.181 107 Onderschrijding
4. Onderwijs 2.000 1.672 328 Onderschrijding
5. Sport, cultuur en recreatie 5.155 5.345 -190 Overschrijding
6. Sociaal Domein 28.218 29.910 -1.692 Overschrijding
7. Volksgezondheid en Milieu 7.175 6.632 543 Onderschrijding
8. Volkshuisvesting, RO en SV 5.516 3.476 2.040 Onderschrijding
Overige programma onderdelen 13.819 15.585 -1.766 Overschrijding

 

Baten (in € x 1.000)
Programma Begroting na wijziging Realisatie Verschil Over/onder
0. Bestuur 448 606 -158 Overschrijding
1. Veiligheid 32 13 19 Onderschrijding
2. Verkeer en Vervoer 31 193 -162 Overschrijding
3. Economie 2.811 3.023 -212 Overschrijding
4. Onderwijs 245 268 -23 Overschrijding
5. Sport, cultuur en recreatie 461 848 -387 Overschrijding
6. Sociaal Domein 9.594 11.758 -2.164 Overschrijding
7. Volksgezondheid en Milieu 6.128 6.127 1 Onderschrijding
8. Volkshuisvesting, RO en SV 2.491 1.461 1..030 Onderschrijding
Overige programma onderdelen 51.663 53.147 -1.484 Overschrijding

 

Lasten overschrijdingen
0. Bestuur is met name een overschrijding als gevolg van de aanpassing van de APPA voorziening. Dit is een overschrijding die pas aan het eind van het jaar (bij bekend worden van de circulaire APPA) berekend kan worden en past binnen het bestaande beleid. Derhalve acceptabel.                    1. Veiligheid --> betreft een hogere bijdrage aan de Veiligheidsregio (huisvestingskosten ontvangen 24-10-2024). Na BURAP, acceptabel.                
2. Verkeer en vervoer _ de overschrijdingen zijn het gevolg van het niet langer zijn van penvoerder voor een subsidie. Hierdoor moest dit in de baten en lasten gecorrigeerd te worden. Acceptabel                    
5. Sport, cultuur en recreatie --> zie tabblad "Programma 5" --> acceptabel.            
6. Sociaal domein --> Voor programma 6 is sprake van zogenaamde open einde regelingen (verstrekkingen uitkeringen, Jeugdzorg en Wmo kunnen niet opeens stopgezet worden).        
Daarbij is gedeeltelijk ook sprake van direct te relateren hogere baten. Derhalve acceptabel.    
Overige programma onderdelen --> deels opschonen van de balans voor overige baten en lasten (na BURAP bekend, dus acceptabel ad 851K).                    
Deels extra inhuur voor uitvoeren van het bestaande beleid. Dit classificeren wij als acceptabel.    

Lasten onderschrijding, baten over- en onderschrijdingen
Ten aanzien van de overige mutaties omtrent de programma's onderkennen wij dat er sprake is van over- en onderschrijdingen die in de laatste 4 maanden geconstateerd zijn (na de BURAP).     
De begroting na wijziging is namelijk aangepast aan de hand van de tweede BURAP en eventuele latere aanpassingen die nog door de raad geaccordeerd zijn.                
Dit betekent dat conform het addendum bij de financiële verordening het melden van deze verschillen tijdig is op het moment dat dit bij de jaarrekening toegelicht wordt.            
Hier hoeven wij derhalve geen onrechtmatigheid over te rapporteren.            

Conclusie                   
Op grond van de bovenstaande analyse dienen wij te rapporteren over de begrotingsrechtmatigheid.    
Wij komen tot de volgende conclusie:    
Totaal onrechtmatig:         € 4.294.000,00 
Hiervan is acceptabel:    € 4.294.000,00 
Hiervan is niet acceptabel    € -