2.1. Verkeer en vervoer: Dit betreffen de kosten van wegen en verkeer, maar bijvoorbeeld ook bruggen, gladheidsbestrijding en openbare verlichting
We willen een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte realiseren.
2.1. Verkeer en vervoer: Dit betreffen de kosten van wegen en verkeer, maar bijvoorbeeld ook bruggen, gladheidsbestrijding en openbare verlichting
In 2024 is verder gewerkt aan het op peil houden van de kwaliteit en veiligheid van onze openbare ruimte. Onderhoud aan wegen blijft een structureel aandachtspunt om een veilige en toegankelijke infrastructuur te waarborgen voor al onze inwoners en bezoekers. Een belangrijke stap dit jaar was de vaststelling van het fietsplan. Dit plan biedt ons in 2025 financiële ruimte om een kwaliteitsimpuls te geven aan het volledige netwerk van fietspaden. Daarmee investeren we gericht in verkeersveiligheid, duurzaamheid en bereikbaarheid.
Om de veiligheid van onze civiele kunstwerken te waarborgen, zijn aanvullende inspecties uitgevoerd. Deze geven ons beter inzicht in de onderhoudsstaat en vormen input voor toekomstig beleid en planning.
Daarnaast is gestart met de evaluatie van het beheersplan openbare ruimte BrinQ. De uitkomsten hiervan worden in de tweede helft van 2025 gepresenteerd. Deze evaluatie draagt bij aan een meer gerichte inzet van middelen en een effectieve uitvoering van onderhoudstaken, passend binnen de ambities van het coalitieakkoord.
De openbare ruimte is aantrekkelijk en veilig
We geven uitvoering aan het project BrinQ, waar mogelijk samen met inwoners en andere betrokkenen. Dit doen wij inmiddels alweer vier jaar. Wij gaan daarom deze collegeperiode dit beleid evalueren, met specifiek de aandacht voor budgettering van de gestelde doelen (voldoende budget openbare ruimte). Ook zetten we in op onderhoud tot het noodzakelijke niveau en een duidelijke prioritering van onderhoud van het wegennetwerk. De uitvoering van het bomenbeleid en de bestrijding van de eikenprocessierups vallen tevens onder BrinQ en wegen mee in het geheel. De gemeente Westerveld is voor toeristen en recreanten een aantrekkelijke bestemming vanwege de mooie natuur, de prachtige dorpen en de recreatieve voorzieningen. Wij streven naar een goede kwaliteit van onze fiets- en wandelinfrastructuur. We verbeteren het fiets- en wandelpadennetwerk daar waar het kan en binnen het budget past.
We willen een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte realiseren.
We willen vanuit het visiedocument BrinQ de komende jaren de openbare ruimte inrichten en beheren, zodat er sprake is van een aantrekkelijk leefbare en veilige leefomgeving.
Exploitatie | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil JR 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
2.1 Verkeer en vervoer | ||||||
Lasten | 4.598 | 4.731 | 4.666 | 4.895 | 229 | |
Baten | 113 | 12 | 31 | 193 | 161 | |
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer | -4.485 | -4.718 | -4.634 | -4.702 | -67 | |
Totaal programma 2 | -4.485 | -4.718 | -4.634 | -4.702 | -67 |
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
Er is een overschrijding zowel aan de baten als de lasten kant. Door het aflopen van het penvoerderschap van onze gemeente voor Verkeerseducatie, waarbij de gemeente zorg droeg voor de doorbelasting van de kosten aan de verschillende partners, is een afrekening opgesteld wat een nadelig effect geeft van € 50.000.