Uitgaven

35,02%
€ 25.265
x €1.000
35,02% Complete

Inkomsten

6,05%
€ 4.287
x €1.000
6,05% Complete

Saldo

1680,25%
€ -20.978
x €1.000

Programma 6 Sociaal domein

Uitgaven

35,02%
€ 25.265
x €1.000
35,02% Complete

Inkomsten

6,05%
€ 4.287
x €1.000
6,05% Complete

Saldo

1680,25%
€ -20.978
x €1.000

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Omschrijving programma

Het programma ‘sociaal domein’ omvat de uitvoering van de Participatiewet, Jeugdwet en WMO. Hieronder vallen onder andere inwonersparticipatie, inkomensregelingen, en werkvoorzieningsschappen zoals Reestmond. Dit geldt ook voor re-integratie trajecten en maatschappelijke participatietrajecten, net als de huishoudelijke hulp en dagbesteding vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning. 

De opvang van Oekraïners en armoedebestrijding zijn ook grote thema’s binnen dit domein. Daarnaast omvat het programma ook jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering. 

Ontwikkelingen en context

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ontwikkelingen en context

De wet- en regelgeving vanuit het Rijk is continu in beweging. Het gaat soms om de kostenbeheersing of kwaliteitsverbetering wat leidt tot voortdurende veranderingen. Belangrijke ontwikkelingen zijn de Hervormingsagenda jeugd en het instellen van de menselijke maat binnen de Participatiewet. De Jeugdwet en de Participatiewet zijn hiervoor inmiddels aangepast.
De jaarlijkse uitvoeringsagenda beschrijft de manier waarop uitvoering wordt gegeven aan de maatschappelijke visie. Deze uitvoeringsagenda maakt de ambities concreet en geeft houvast voor het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten in het sociaal domein. 
De gemeente is verantwoordelijk voor het opvangen van vluchtelingen. In 2026 is de verwachting dat dit nog steeds actueel is. Wij geven uitvoering aan de Spreidingswet. 

Transitie Dorpshuizen
Welzijn MensenWerk heeft haar Transitieplan Dorpshuizen 2025 – 2029 opgesteld. Het plan heeft betrekking op de vijf dorpshuizen die Welzijn MensenWerk bezit of beheert en hoe deze toekomstbestendig kunnen worden gemaakt. Er moet worden onderzocht wat hiervoor de passende beheer- en eigendomsvorm is en wat dit vraagt van de samenwerking tussen inwoners, gemeente en welzijn. Het transitieplan moet in de uitvoering aansluiten bij de kaders die door de gemeenteraad gesteld worden in de Visie (Maatschappelijk) vastgoed, waar momenteel aan gewerkt wordt. In de Kadernota zijn middelen toegekend t/m 2028. Vanaf 2029 zal de beheer- en eigendomsvorm voor alle vijf dorpshuizen anders zijn en heeft Welzijn MensenWerk geen subsidie nodig voor het beheer en eigendom. 

Visie op vastgoed
De visie op (maatschappelijk) vastgoed zal in 2026 ter besluitvorming aangeboden kunnen worden aan de gemeenteraad. Naast het ontwikkelen van een toekomstbestendig en geharmoniseerd beleidskader is het noodzakelijk om de gevolgen van het beleid in kaart te brengen voordat de gemeenteraad de visie kan vaststellen. Hiervoor is inzicht nodig in de gevolgen van het nieuwe beleid in relatie tot de investeringsvraag en de financiële haalbaarheid. 

Gemeentelijke beleidskaders

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Gemeentelijke beleidskaders

- maatschappelijke visie: een gezonde, zelfredzame en participerende inwoner;
- re-integratieverordening Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen 2023;

- Verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning 2020;
- Verordening individuele inkomenstoeslag 2021;
- Verordening beslistermijn schuldhulpverlening 2021;
- Verificatie en validatiebeleid 2020;
- Verordening antidiscriminatievoorziening;

Ind 6.000 Banen

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.000 Banen

Omschrijving

Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreft zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar.

Bron: CBS Bevolkingsstatistiek / LISA - bewerking ABF Research
Gebied 2020 2021 2022 2023
Drenthe 597,70 608,90 773,30 783,40
Westerveld 620,00 654,20 852,50 888,40

Ind 6.001 Jongeren met een delict voor de rechter

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.001 Jongeren met een delict voor de rechter

Omschrijving

Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.

Bron: CBS - Jeugdmonitor
Gebied 2020 2021 2022 2023
Drenthe 1,00% 1,00% 0,88% 1,00%
Westerveld 1,00% 1,00% 1,00% 1,00%

Ind 6.002 Kinderen in uitkeringsgezin

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.002 Kinderen in uitkeringsgezin

Omschrijving

Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.

Bron: CBS - Jeugdmonitor
Gebied 2020 2021 2022 2023
Drenthe 6,00% 6,00% 5,02% 5,00%
Westerveld 3,00% 3,00% 3,00% 4,00%

Ind 6.003 Netto arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.003 Netto arbeidsparticipatie

Omschrijving

Het aandeel van de werkzame beroepsbevolking in de bevolking (beroeps- en niet-beroepsbevolking). Deze definitie heeft betrekking op personen die in Nederland wonen (exclusief de institutionele bevolking).

Bron: CBS - Arbeidsdeelname (gemeente)
Gebied 2021 2022 2023 2024
Drenthe 68,80 70,60 71,10 70,90
Westerveld 66,60 68,80 69,10 68,90

Ind 6.004 Werkloze jongeren

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.004 Werkloze jongeren

Omschrijving

Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie.  Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker. 

Bron: CBS - Jeugdmonitor
Gebied 2020 2021 2022 2023
Drenthe 3,00% 2,00% 1,83% 2,00%
Westerveld 2,00% 2,00% 1,00% 2,00%

Ind 6.005 Personen met een bijstandsuitkering

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.005 Personen met een bijstandsuitkering

Omschrijving

Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen.

Bron: CBS - reintegratiemonitor
Gebied 2020 2021 2023 2024
Drenthe 397,50 360,40 305,00 305,10
Westerveld 269,60 211,60 172,30 182,60

Ind 6.007 Jongeren met jeugdhulp

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.007 Jongeren met jeugdhulp

Omschrijving

In percentage van alle jongeren tot 18 jaar, per 1 januari. Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014), en in natura door de zorgaanbieder is geleverd. PGB gefinancierde hulp en zorg valt hier dus buiten. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. Zorg in Natura wordt direct vergoed  aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed. Persoonsgebonden budget (PGB)is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente."

Bron: CBS - Indicatoren jeugdzorg in natura
Gebied 2020 2021 2022 2023 2024
Drenthe 13,30% 14,10% 13,60% 13,90% 14,20%
Westerveld 12,60% 13,50% 12,60% 12,40% 12,50%

Ind 6.008 Jongeren met jeugdbescherming

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.008 Jongeren met jeugdbescherming

Omschrijving

In percentage van alle jongeren tot 18 jaar, per 1 januari 2023.
Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan 'onder toezicht gesteld' of ‘onder voogdij geplaatst’.

Bron: CBS - Indicatoren jeugdzorg in natura
Gebied 2021 2022 2023 2024
Drenthe 1,30% 1,20% 1,10% 1,10%
Westerveld 1,00% 1,00% 0,60% 1,40%

Ind 6.009 Jongeren met jeugdreclassering

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.009 Jongeren met jeugdreclassering

Omschrijving

In percentage van alle jongeren in de leeftijd van 12 tot 23 jaar, per 1 januari 2023.
Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie of leerplichtambtenaar in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder de overtreding of het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 22 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart.

Bron: CBS - Indicatoren jeugdzorg in natura
Gebied 2020 2021
Drenthe 0,40% 0,40%
Westerveld 0,00% 0,40%

Ind 6.010 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ind 6.010 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO

Omschrijving

Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkvoorziening is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten.

Bron: CBS - Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein Wmo
Gebied 2021 2022 2023 2024
Drenthe 756,00 666,00 755,11 815,00
Westerveld 680,00 670,00 680,00 680,00

Programma 6 Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Programma 6 Sociaal Domein

Wat mag het kosten?

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2026 Meerjarenbegroting 2027 Meerjarenbegroting 2028 Meerjarenbegroting 2029
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 6.216 5.913 5.537 5.003
Baten 209 186 154 154
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -6.007 -5.727 -5.383 -4.849
6.2 Wijkteams
Lasten 311 311 311 311
Totaal 6.2 Wijkteams -311 -311 -311 -311
6.3 Inkomensregelingen
Lasten 5.024 5.024 5.024 5.024
Baten 3.606 3.606 3.606 3.606
Totaal 6.3 Inkomensregelingen -1.418 -1.418 -1.418 -1.418
6.4 Begeleide participatie
Lasten 3.818 3.719 3.594 3.594
Totaal 6.4 Begeleide participatie -3.818 -3.719 -3.594 -3.594
6.5 Arbeidsparticipatie
Lasten 595 595 595 595
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie -595 -595 -595 -595
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Lasten 783 783 783 783
Baten 222 222 222 222
Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -562 -562 -562 -562
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO)
Lasten 2.178 2.178 2.178 2.178
Totaal 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) -2.178 -2.178 -2.178 -2.178
6.71B Begeleiding (WMO)
Lasten 1.177 1.402 1.402 1.402
Totaal 6.71B Begeleiding (WMO) -1.177 -1.402 -1.402 -1.402
6.71C Dagbesteding (WMO)
Lasten 690 690 690 690
Totaal 6.71C Dagbesteding (WMO) -690 -690 -690 -690
6.72A Jeugdhulp begeleiding
Lasten 1.244 1.241 1.241 1.241
Totaal 6.72A Jeugdhulp begeleiding -1.244 -1.241 -1.241 -1.241
6.72B Jeugdhulp behandeling
Lasten 195 195 195 195
Totaal 6.72B Jeugdhulp behandeling -195 -195 -195 -195
6.72C Jeugdhulp dagbesteding
Lasten 78 78 78 78
Totaal 6.72C Jeugdhulp dagbesteding -78 -78 -78 -78
6.73A Pleegzorg
Lasten 217 217 217 217
Totaal 6.73A Pleegzorg -217 -217 -217 -217
6.73B Gezinsgericht
Lasten 332 332 332 332
Totaal 6.73B Gezinsgericht -332 -332 -332 -332
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig
Lasten 3 3 3 3
Totaal 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig -3 -3 -3 -3
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf
Lasten 1.217 1.217 1.217 1.217
Totaal 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf -1.217 -1.217 -1.217 -1.217
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
Lasten 461 461 461 461
Totaal 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf -461 -461 -461 -461
6.81A Beschermd wonen (WMO)
Baten 250 250 250 250
Totaal 6.81A Beschermd wonen (WMO) 250 250 250 250
6.82A Jeugdbescherming
Lasten 384 384 384 384
Totaal 6.82A Jeugdbescherming -384 -384 -384 -384
6.82B Jeugdreclassering
Lasten 53 53 53 53
Totaal 6.82B Jeugdreclassering -53 -53 -53 -53

Financiële mutaties in dit programma

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Financiële mutaties in dit programma

Het vastgestelde budget van jaarschijf 2026 in de Begroting 20245vormt het vertrekpunt voor dit programma: de zogenaamde primitieve begroting. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma. Hieronder worden de bedragen afgerond op duizendtallen weergegeven:

Omschrijving Besloten 2026 2027 2028 2029
Gerapporteerd saldo Primitieve Begroting 2026   -18.971.000 -19.065.000 -19.813.000 -19.586.000
           
Decentralisatie-uitkering Participatiewet (GR Reestmond) Meicirculaire -270.000 -244.000 -227.000 80.000
Hervormingsagenda jeugdhulp Meicirculaire -1.200.000 -1.200.000    
Abonnementstarief WMO Meicirculaire -225.000      
Personeelskosten jeugdhulp Indexatie stelpost 150.000 150.000 150.000 150.000
Indexatie subsidies Indexatie stelpost -47.000 -47.000 -47.000 -47.000
Indexatie zorgdeel WMO Indexatie stelpost -75.000 -75.000 -75.000 -75.000
Vluchtelingenwerk Indexatie stelpost -50.000 -50.000 -50.000 -50.000
Subtotaal mutaties   -1.717.000 -1.466.000 -249.000 58.000
           
Saldo in deze begroting   -20.688.000 -20.531.000 -20.062.000 -19.528.000

 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Verbonden partijen

Samen met GGD Drenthe worden activiteiten ontplooid om de gezondheid van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, beschermen en bevorderen. Reestmond (sociale werkvoorziening) verzorgt de werkvoorziening: het plaatsen van mensen uit de deelnemende gemeenten die zijn aangewezen op aangepast werk. Reestmond bevordert het vinden van passende arbeid zo dicht mogelijk bij de arbeidsmarkt. Publiekvervoer Groningen Drenthe verzorgt het vervoer van WMO-cliënten en het vervoer van leerlingen naar en van school. Dit in samenwerking met de andere (openbare) vervoerssystemen in de provincie Groningen en Drenthe. De bijdragen van de gemeente zijn als volgt:

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2026 Meerjarenbegroting 2027 Meerjarenbegroting 2028 Meerjarenbegroting 2029
6860103 Algemene voorzieningen Jeugd
U_43300 Gemeenschappelijke regelingen -44 -44 -44 -44
Totaal 6860103 Algemene voorzieningen Jeugd -44 -44 -44 -44
6860104 Algemene voorzieningen WMO
U_43156 Eigen bijdrage WMO -225 0 0 0
U_43300 Gemeenschappelijke regelingen -15 -15 -15 -15
Totaal 6860104 Algemene voorzieningen WMO -240 -15 -15 -15
6860401 Sociale werkvoorziening
U_43300 Gemeenschappelijke regelingen -2.756 -2.657 -2.532 -2.532
Totaal 6860401 Sociale werkvoorziening -2.756 -2.657 -2.532 -2.532
6860601 Maatwerkvoorzieningen natura materieel
U_34142 Publiek vervoer -21 -21 -21 -21
Totaal 6860601 Maatwerkvoorzieningen natura materieel -21 -21 -21 -21