Uitgaven

6,56%
€ 4.733
x €1.000
6,56% Complete

Inkomsten

0%
€ 3
x €1.000
0% Complete

Saldo

378,86%
€ -4.730
x €1.000

Programma 2 Verkeer en vervoer

Uitgaven

6,56%
€ 4.733
x €1.000
6,56% Complete

Inkomsten

0%
€ 3
x €1.000
0% Complete

Saldo

378,86%
€ -4.730
x €1.000

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Omschrijving programma

Het programma ‘verkeer en vervoer’ bevat de kosten van wegen en verkeer, maar ook het onderhoud van bomen, bruggen, gladheidsbestrijding en openbare verlichting. De kwaliteit en het uiterlijk (en daarmee de beleving) van de openbare ruimte is een belangrijk onderwerp binnen dit programma. De bewoners en recreanten waarderen de hoge belevingswaarde van natuur en de openbare ruimte in de dorpen. Mede daarom zetten wij ons in voor een goede, veilige openbare ruimte en wegenstelsel.

Ontwikkelingen en context

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Ontwikkelingen en context

Zandwegen
Een relevante ontwikkeling is de toenemende druk op zandwegen. Doordat we vaker te maken hebben met extreem weer en het gebruik intensiveert, onder andere door zwaardere voertuigen, ontstaan er steeds vaker knelpunten in de berijdbaarheid en het onderhoud. Dit leidt tot een stijgend aantal meldingen van gebruikers. Tegelijkertijd hebben zandwegen een herkenbare landschappelijke waarde en maken zij deel uit van het karakter van het buitengebied. Er is steeds meer behoefte aan duidelijke kaders, waarbij we streven naar een balans tussen gebruik, leefbaarheid en het behoud van het landschappelijke karakter. 

Beheer openbaar groen
Het beheer van het openbaar groen staat de komende jaren onder druk. De maatschappelijke verwachtingen rond biodiversiteit, klimaatadaptatie en een aantrekkelijke leefomgeving nemen toe, terwijl de uitvoeringscapaciteit achterblijft. Een belangrijke oorzaak ligt in de daling van het aantal medewerkers uit de sociale werkvoorziening (SW), mede als gevolg van vergrijzing en een beperkte instroom van nieuwe medewerkers. Dit brengt de continuïteit van het huidige werkproces in gevaar en vraagt om een heroriëntatie op de organisatie van het groenbeheer. Tegelijkertijd willen we ruimte blijven bieden aan leerwerktrajecten en stageplaatsen, die bijdragen aan maatschappelijke meerwaarde en de instroom van nieuwe medewerkers bevorderen. Deze ambitie vraagt om voldoende begeleidingscapaciteit.

Doel

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Doel

Programma 2 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Programma 2 Verkeer en vervoer

Wat mag het kosten?

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2026 Meerjarenbegroting 2027 Meerjarenbegroting 2028 Meerjarenbegroting 2029
2.1 Verkeer en vervoer
Lasten 4.663 4.706 4.768 4.822
Baten 10 10 10 10
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer -4.653 -4.696 -4.758 -4.812

Financiële mutaties in dit programma

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Financiële mutaties in dit programma

Het vastgestelde budget van jaarschijf 2026 in de Begroting 2025 vormt het vertrekpunt voor dit programma: de zogenaamde primitieve begroting. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma. Hieronder worden de bedragen afgerond op duizendtallen weergegeven:

Omschrijving Besloten 2026 2027 2028 2029
Gerapporteerd saldo Primitieve Begroting 2026   -4.613.000 -4.656.000 -4.718.000 -4.772.000
           
Gladheidsbestrijding Indexatie stelpost -21.000 -21.000 -21.000 -21.000
Indexatie BBR taken Rova Indexatie stelpost -19.000 -19.000 -19.000 -19.000
Subtotaal mutaties   -40.000 -40.000 -40.000 -40.000
           
Saldo in deze begroting   -4.653.000 -4.696.000 -4.758.000 -4.812.000