Wij streven naar een optimale dienstverlening, met transparantie in beleid, efficiëntie, hulpvaardigheid.
Uitgaven
23,67%Inkomsten
76,95%Saldo
Overige programma onderdelen
Uitgaven
23,67%Inkomsten
76,95%Saldo
- Overhead
- Algemene dekkingsmiddelen
Overhead
Omschrijving programma
Terug naar navigatie - Overhead - Omschrijving programmaIn het programma ‘Overhead’ worden alle kosten met betrekking tot ondersteuning van de ambtelijke organisatie verantwoord. Dit betreft salariskosten, kosten voor inhuur van personeel, en huisvestingskosten. Daarnaast worden ook de kosten voor informatievoorziening en faciliteiten verantwoord in dit programma. Bijdragen aan de gemeenschappelijke regeling Shared Service Centrum ONS zijn ook onderdeel van ‘overhead’
Ontwikkelingen en context
Terug naar navigatie - Overhead - Ontwikkelingen en contextDe laatste jaren is de overhead verder toegenomen als gevolg van inflatie en nieuwe cao-afspraken. Daarnaast worden automatisering en de beveiliging van onze gegevens steeds belangrijker en stijgen de kosten navenant. De ontwikkelingen op deze gebieden gaan snel en zijn voor een individuele gemeente lastig bij te houden. Het is daarom noodzakelijk om samen te werken. Westerveld is hiervoor aangesloten bij de gemeenschappelijke regeling Shared Service Centrum ONS. Met de andere partners wordt actief gekeken waar we samen kunnen werken op onder andere het gebied van automatisering, beveiliging, HR en inkoop.
Onderzoek rekenkamer
In het najaar van 2025 vindt een Rekenkameronderzoek plaats naar informatiebeveiliging. De uitkomsten zullen na afronding met de auditcommissie en de raad worden gedeeld.
Visie dienstverlening
In 2026 werkt de gemeente Westerveld aan een toekomstgerichte dienstverlening die aansluit bij de behoeften van onze inwoners en ondernemers. We zetten in op digitale toegankelijkheid, persoonlijk contact waar dat nodig is, en streven ernaar een organisatie te zijn die leert van feedback en daar actief op inspeelt. Door onze dienstverlening te verbinden met andere beleidsvelden zoals zorg, onderwijs en duurzaamheid, versterken we de samenhang en de uitvoeringskracht van ons beleid.
Gemeentelijke beleidskaders
Terug naar navigatie - Overhead - Gemeentelijke beleidskadersOp dit onderdeel zijn alleen de wettelijk voorgeschreven richtlijnen van toepassing zoals het BBV en de notitie overhead van de commissie BBV.
Doel
Terug naar navigatie - Overhead - DoelDoel
Terug naar navigatie - Overhead - DoelO.1 Toekomstbestendige informatievoorziening
Ind 0.001 Formatie (fte per 1.000 inwoners)
Terug naar navigatie - Overhead - Ind 0.001 Formatie (fte per 1.000 inwoners)Onderdeel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Formatie | 8,40 | 8,72 | 10,48 | 10,94 | 9,90 |
Ind 0.002 Bezetting (fte per 1.000 inwoners)
Terug naar navigatie - Overhead - Ind 0.002 Bezetting (fte per 1.000 inwoners)Onderdeel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Bezettiing | 8,12 | 8,72 | 9,44 | 10,79 | 9,36 |
Ind 0.003 Apparaatskosten (per inwoner)
Terug naar navigatie - Overhead - Ind 0.003 Apparaatskosten (per inwoner)Gebied | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Westerveld | 793,60 | 819,82 | 671,00 | 682,70 | 827,46 |
Ind 0.004 Externe inhuur (kosten als % van de totale loonsom + kosten totale inhuur)
Terug naar navigatie - Overhead - Ind 0.004 Externe inhuur (kosten als % van de totale loonsom + kosten totale inhuur)Gebied | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Westerveld | 19,60 | 4,42 | 16,14 | 3,67 | 3,84 |
Ind 0.005 Overhead (als % van de totale lasten)
Terug naar navigatie - Overhead - Ind 0.005 Overhead (als % van de totale lasten)Gebied | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Westerveld | 15,51 | 20,60 | 18,65 | 20,47 | 23,34 |
Kosten van Overhead
Terug naar navigatie - Overhead - Kosten van OverheadWat mag het kosten?
Exploitatie | Begroting 2026 | Meerjarenbegroting 2027 | Meerjarenbegroting 2028 | Meerjarenbegroting 2029 | |
---|---|---|---|---|---|
0.4 Overhead | |||||
Lasten | 17.060 | 16.764 | 16.064 | 15.937 | |
Baten | 71 | 71 | 71 | 71 | |
Totaal 0.4 Overhead | -16.989 | -16.693 | -15.993 | -15.865 | |
Totaal Overhead | -16.989 | -16.693 | -15.993 | -15.865 |
Financiële mutaties in dit programma
Terug naar navigatie - Overhead - Financiële mutaties in dit programmaHet vastgestelde budget van jaarschijf 2026 in de Begroting 2025 vormt het vertrekpunt voor dit programma: de zogenaamde primitieve begroting. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma. Hieronder worden de bedragen afgerond op duizendtallen weergegeven:
Omschrijving (x € 1.000) | Besloten | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Gerapporteerd saldo Primitieve Begroting 2026 | -15.621000 | -15.625.000 | -15.625.000 | -15.497.000 | |
Indexatie kabels en leidingen | Indexatie stelpost | -7.000 | -7.000 | -7.000 | -7.000 |
Indexatie ICT licenties | Indexatie stelpost | -86.000 | -86.000 | -86.000 | -86.000 |
Inkoopadviseur | Indexatie stelpost | -50.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 |
Indexatie personeelsbudget | Indexatie stelpost | -75.000 | -75.000 | -75.000 | -75.000 |
ICT budget informatievoorziening | Indexatie stelpost | -250.000 | -200.000 | ||
Personeelskosten VTH/RO | Indexatie stelpost | -250.000 | |||
Personeelskosten jeugdhulp | Indexatie stelpost | -150.000 | -150.000 | -150.000 | -150.000 |
Personeelskosten | Begrotingssaldo | -500.000 | -400.000 | ||
Subtotaal mutaties | -1.368.000 | -968.000 | -368.000 | -368.000 | |
Saldo in deze begroting | -16.989.000 | -16.593.000 | -15.993.000 | -15.865.000 |
Kosten van overhead als percentage
Terug naar navigatie - Overhead - Kosten van overhead als percentageDe kosten voor overhead bestaan uit huisvestingskosten, personeelskosten, kosten voor informatievoorziening en faciliteiten. Deze kosten zijn verantwoord in taakveld 0.4.
Kostensoort | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
Huisvestingskosten | 582.482 | 454.041 |
Personeel | 9.531.887 | 12.749.514 |
Informatievoorziening | 3.201.996 | 3.404.406 |
Faciliteiten | 380.8000 | 381.300 |
Totaal lasten overhead | 13.697.165 | 16.989.261 |
Percentage overhead | 20,47% | 23,34% |
De hier gepresenteerde bedragen zijn exclusief bestuur en griffie. Ze sluiten aan op het taakveld 0.4: Overhead.
De personeelskosten worden vooraf op basis van verzamelde uren en verwachte inzet toegerekend aan de programma’s. Dat geldt niet voor het budget voor vervanging tijdens ziekte en voor de inhuur van personeel. Die lasten worden verdeeld over de programma’s op basis van de realisatie.
Betrokkenheid Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Overhead - Betrokkenheid Verbonden partijenONS is de partner (in de vorm van een Gemeenschappelijke Bedrijfsvoering) die het technisch beheer ICT, inkoop en de personeels- en salarisadministratie verzorgt. De daarvoor in rekening gebrachte kosten zijn als volgt:
Kosten Verbonden partijen | Begroting 2026 | Meerjarenbegroting 2027 | Meerjarenbegroting 2028 | Meerjarenbegroting 2029 | |
---|---|---|---|---|---|
6800413 Dienstverlening SCCONS | -2.323 | -2.323 | -2.323 | -2.323 | |
6800415 Archief | -12 | -12 | -12 | -12 | |
6800440 Personeel bedrijfsvoering | -6 | -6 | -6 | -6 | |
6800470 Personeel openbare ruimte | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Totaal | -2.390 | -2.390 | -2.390 | -2.390 |
Algemene dekkingsmiddelen
Omschrijving programma
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Omschrijving programmaDe algemene dekkingsmiddelen bestaan uit een aantal structurele inkomsten die niet aan specifieke taakvelden zijn gekoppeld. Deze dekkingsmiddelen zijn afkomstig van het Rijk (algemene uitkering), van inwoners (heffingen) en uit beleggingen. De inkomsten zijn onder te verdelen in treasury, belastingen, algemene uitkering, overige uitkeringen gemeentefonds en overige baten en lasten. De mutaties reserves en voorzieningen vallen ook onder dit programma.
Ontwikkelingen en context
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Ontwikkelingen en contextDe begroting 2026 is gebaseerd op de meicirculaire 2025. Gemeenten hebben nog steeds te maken met het Ravijnjaar 2026, waarin de algemene uitkering landelijk met drie miljard euro terugvalt. In de meicirculaire 2025 is gedeeltelijke compensatie toegekend voor het Ravijn. Deze compensatie zorgt voor enige financiële ruimte, maar feitelijk is het Ravijn vooruit geschoven. Duidelijk is dat de compensatie incidenteel voor 2 jaren is en dat een terugval van middelen in 2028 aan de orde is.
Gemeentelijke beleidskaders
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Gemeentelijke beleidskaders- Treasury beleid.
- Financiële verordening.
- Nota reserves en voorzieningen.
Doel
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - DoelDoel
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - DoelA.1 Kostendekkend maken afvalstoffenheffing
We streven naar een tariefstelling die voor 100% kostendekkend is. De opbrengsten van de afvalstoffenheffing brengen dan evenveel op als de afvalinzameling voor de gemeente kost.
Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Algemene dekkingsmiddelenWat gaat het kosten?
Exploitatie | Begroting 2026 | Meerjarenbegroting 2027 | Meerjarenbegroting 2028 | Meerjarenbegroting 2029 | |
---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | |||||
Lasten | -22 | -4 | 12 | 25 | |
Baten | 934 | 884 | 884 | 884 | |
Totaal 0.5 Treasury | 957 | 889 | 873 | 859 | |
0.61 OZB woningen | |||||
Lasten | 239 | 239 | 239 | 239 | |
Baten | 3.689 | 3.689 | 3.814 | 3.814 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | 3.450 | 3.450 | 3.575 | 3.575 | |
0.62 OZB niet-woningen | |||||
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 1.304 | 1.304 | 1.304 | 1.304 | |
Totaal 0.62 OZB niet-woningen | 1.304 | 1.304 | 1.304 | 1.304 | |
0.64 Belastingen overig | |||||
Lasten | 156 | 156 | 156 | 156 | |
Baten | 31 | 31 | 31 | 31 | |
Totaal 0.64 Belastingen overig | -125 | -125 | -125 | -125 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | |||||
Baten | 48.780 | 48.580 | 47.621 | 47.814 | |
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 48.780 | 48.580 | 47.621 | 47.814 | |
0.8 Overige baten en lasten | |||||
Lasten | 144 | 504 | 754 | 1.004 | |
Baten | -250 | -250 | -250 | -250 | |
Totaal 0.8 Overige baten en lasten | -394 | -754 | -1.004 | -1.254 | |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 53.971 | 53.344 | 52.243 | 52.173 |
Financiële mutaties in dit programma
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Financiële mutaties in dit programmaHet vastgestelde budget van jaarschijf 2026 in de Begroting 2025 vormt het vertrekpunt voor dit programma: de zogenaamde primitieve begroting. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma. Hieronder worden de bedragen afgerond op duizendtallen weergegeven:
Omschrijving | Besloten | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Gerapporteerd saldo Primitieve Begroting 2026 | 48.045.000 | 48.026.000 | 48.043.000 | 47.758.000 | |
Rente (langlopende lening en renteopbrengst R/C) | Kadernota | 150.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Verlagen opbrengst dividend | Kadernota | -200.000 | -200.000 | -200.000 | -200.000 |
Indexatie OZB opbrengst | Kadernota | 275.000 | 275.000 | 275.000 | 275.000 |
Bibliotheken | Kadernota | 100.000 | |||
Algemene uitkering (n.a.v. septembercirculaire 2024) | Kadernota | 300.000 | 300.000 | 300.000 | 300.000 |
Algemene uitkering (n.a.v. decembercirculaire 2024) | Kadernota | 75.000 | 150.000 | 200.000 | 200.000 |
Besparingsverlies jeugdhulp | Kadernota | 550.000 | 550.000 | 550.000 | 550.000 |
Indexatie WMO | Kadernota | 75.000 | 150.000 | 225.000 | 225.000 |
Wet betaalbare huur | Kadernota | 20.000 | 11.000 | 8.000 | 8.000 |
Stelpost behoedzaamheid | Kadernota | 500.000 | 500.000 | 500.000 | 500.000 |
BTW Compensatiefonds | Kadernota | 250.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 |
Opheffen stelpost BTW Compensatiefonds | Meicirculaire | -250.000 | -250.000 | -250.000 | -250.000 |
Demping terugval gemeentefonds | Meicirculaire | 400.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 |
Accres |
Meicirculaire |
500.000 | 500.000 | 600.000 | 600.000 |
Algemene uitkering (n.a.v. meicirculaire 2025) | Meicirculaire | 1.700.000 | 1.500.000 | 1.400.000 | 1.900.00 |
Indexatie stelpost | Meicirculaire | -1.250.000 | -1.250.000 | -1.250.000 | -1.250.000 |
Hervormingsagenda jeugdhulp | Meicirculaire | 1.200.000 | 1.200.000 | ||
Participatiewet | Meicirculaire | 270.000 | 244.000 | 227.000 | -80.000 |
Abonnementstarief WMO | Meicirculaire | 225.000 | |||
Indexatie subsidies | Indexatie stelpost | -4.000 | -4.000 | -4.000 | -4.000 |
Verdeling stelpost indexatie | Indexatie stelpost | 1.055.000 | 1.017.000 | 869.000 | 891.000 |
Visie spelen | Begrotingssaldo | -125.000 | -125.000 | ||
Subtotaal mutaties | 5.816.000 | 5.318.000 | 4.200.000 | 4.415.000 | |
Saldo in deze begroting | 53.971.000 | 53.344.000 | 52.243.000 | 52.173.000 |
Baten Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Baten Algemene dekkingsmiddelenOverzicht van de baten algemene dekkingsmiddelen.
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen | Begroting 2026 | Meerjarenbegroting 2027 | Meerjarenbegroting 2028 | Meerjarenbegroting 2029 | |
---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | |||||
6800501 Resultaat financieringsmiddelen | 257 | 207 | 207 | 207 | |
6800502 Beleggingen | 91 | 91 | 91 | 91 | |
6800503 Beleggingen nutsbedrijven | 586 | 586 | 586 | 586 | |
Totaal 0.5 Treasury | 934 | 884 | 884 | 884 | |
0.61 OZB woningen | |||||
6800612 Onroerend zaakbelasting eigenaren Woningen | 3.689 | 3.689 | 3.814 | 3.814 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | 3.689 | 3.689 | 3.814 | 3.814 | |
0.62 OZB niet-woningen | |||||
6800622 Onroerend zaakbelasting gebruikers nietwoningen | 435 | 435 | 435 | 435 | |
6800623 Onroerend zaakbelasting eigenaren nietwoningen | 869 | 869 | 869 | 869 | |
Totaal 0.62 OZB niet-woningen | 1.304 | 1.304 | 1.304 | 1.304 | |
0.64 Belastingen overig | |||||
6800641 Inningskosten belastingen | 29 | 29 | 29 | 29 | |
6800642 Kwijtschelding belastingen | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Totaal 0.64 Belastingen overig | 31 | 31 | 31 | 31 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | |||||
6800701 Algemene uitkering | 45.643 | 45.598 | 44.780 | 45.280 | |
6800702 Integratie Uitkering Sociaal Domein | 3.137 | 2.983 | 2.841 | 2.534 | |
Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 48.780 | 48.580 | 47.621 | 47.814 | |
0.8 Overige baten en lasten | |||||
6800803 Overige toevallige baten en lasten | -250 | -250 | -250 | -250 | |
Totaal 0.8 Overige baten en lasten | -250 | -250 | -250 | -250 | |
Totaal baten algemene dekkingsmiddelen | 54.488 | 54.239 | 53.404 | 53.597 |
Baten Overige dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Baten Overige dekkingsmiddelenDeze inkomsten zijn gepresenteerd onder programma 3: Economie.
Baten Forensen- en toeristenbelasting | Begroting 2026 | Meerjarenbegroting 2027 | Meerjarenbegroting 2028 | Meerjarenbegroting 2029 | |
---|---|---|---|---|---|
6830404 Forensenbelasting | |||||
I_22230 | Forensenbelasting | 889 | 889 | 889 | 889 |
Totaal 6830404 Forensenbelasting | 889 | 889 | 889 | 889 | |
6830405 Toeristenbelasting | |||||
I_22100 | Belastingopbrengsten | 1.532 | 1.532 | 1.532 | 1.532 |
Totaal 6830405 Toeristenbelasting | 1.532 | 1.532 | 1.532 | 1.532 | |
Totaal baten forensen- en toeristenbelasting | 2.420 | 2.420 | 2.420 | 2.420 |