Inleiding op de begroting

Voorwoord College

Beste lezer,

Terug naar navigatie - Voorwoord College - Beste lezer,

Hierbij presenteren we de begroting 2026. Dit is het laatste jaar van de huidige bestuursperiode. Deze begroting staat in het teken van het afronden van de laatste acties die in het coalitieakkoord 2023-2026 zijn opgenomen.

Na een periode van bezuinigingen zijn we in staat om een sluitende begroting te presenteren. We moeten nog steeds keuzes maken, maar we zijn blij dat het Rijk het Ravijn heeft verkleind. Toch hopen we dat het Rijk alsnog de doorgevoerde korting kan compenseren. De jaren 2026 t/m 2028 sluiten met kleine tekorten die we met een onttrekking aan de algemene reserve kunnen aanvullen. Onze financiële positie is goed. Hierdoor zijn we in staat om de gemeentelijke lastendruk voor onze inwoners zelfs wat te verlichten ten opzichte van 2025. 

In het jaar 2026 staat veel moois te gebeuren in onze gemeente. Zo gaat het evenement The Passion plaatsvinden op de Brink in Dwingeloo. Wij zijn als college trots dat we dit evenement in onze prachtige gemeente kunnen laten plaatsvinden! Daarnaast verwachten we stappen te maken in de volgende ontwikkelingen:

• We openen een brandweerkazerne in Havelte en verwachten de planvorming voor de bouw van de kazerne in Vledder af te ronden; 
• We starten met de planvorming voor renovatie en nieuwbouw van de aangewezen scholen uit integraal huisvestingsplan voor onderwijs;
• We werken verder aan de planvorming en het uitvoeringsprogramma woonvisie voor de bouw van 1.000 nieuwe woningen, waarvan voor 200 woningen de schop in de grond kan;
• We bieden een economische koers en bijbehorend uitvoeringsprogramma aan aan de gemeenteraad; 
• We geven uitvoering aan de nieuw vastgestelde visie op spelen door in kaart te brengen op welke plekken speeltoestellen als eerste vervangen moeten worden;
• We gaan aan de slag met de transitie van onze dorpshuizen samen met Welzijn MensenWerk.

Al met al veel mooie ontwikkelingen in een gemeente die er goed voorstaat. Dit zal een stevige basis vormen voor een nieuw college en een nieuwe raad, die na de verkiezingen gevormd zullen worden.  

Het college van burgemeester en wethouders 

Leeswijzer

Inleiding

Terug naar navigatie - Leeswijzer - Inleiding

Deze begroting bestaat uit twee onderdelen: de beleidsbegroting en de financiële begroting. De beleidsbegroting bestaat uit het programmaplan en de paragrafen. De financiële begroting bestaat uit het overzicht van baten en lasten, de uiteenzetting van de financiële positie en het overzicht van de geraamde baten en lasten per taakveld. 

Het programmaplan bestaat uit de negen programma's van de gemeente, gevolgd door een overzicht van de kosten van overhead, een overzicht van de algemene dekkingsmiddelen, het bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting en het bedrag voor onvoorzien. De Duisenbergmethode is toegepast op de programmastructuur. Dit houdt in dat we per programma ontwikkelingen en context hebben toegevoegd en ook relevante beleidskaders. Zo gaan we in de toelichting op de programma's uitgebreid in op de doelen en de acties; op de baten en lasten per taakveld en op wijzigingen ten opzichte van de Kadernota 2026. Verder worden in de programma's de baten en lasten per taakveld getoond alsook de wijzigingen ten opzichte van de Kadernota 2026. In de programma's zijn voor zover van toepassing ook de verplichte beleidsindicatoren opgenomen waarvan de waarden en toelichting rechtstreeks van de website waarstaatjegemeente.nl komt. 

De paragrafen geven nader inzicht in de financiële positie en andere diverse onderwerpen die op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV) staan voorgeschreven. De paragrafen zijn: lokale heffingen, weerstandsvermogen en risicobeheersing, onderhoud kapitaalgoederen, financiering, bedrijfsvoering, verbonden partijen, grondbeleid en openbaarheid. 

1. Algemeen perspectief

Algemene beleidslijn

Terug naar navigatie - 1. Algemeen perspectief - Algemene beleidslijn

 In de financiële begroting staan de financiële uitgangspunten voor de begroting 2026 en meerjarenraming. Deze uitgangspunten zijn ook opgenomen in de Kadernota 2026. Op basis hiervan is de begroting 2026 opgemaakt. Het uitgangspunt voor het saldo in deze begroting is het eindsaldo van de begroting die is gemeld in de raadsinformatiebrief meicirculaire. U ziet het resultaat in onderstaand overzicht:

Saldo begroting 2026 2027 2028 2029
Stand na meicirculaire 2025 689.000 533.000 -230.000 17.000
1. Effect invulling stelpost indexaties 12.000 -123.000 1.000 22.000
2. Visie spelen -125.000 -125.000    
3.  Sierteelt -250.000      
4. Flexibele schil -500.000 -500.000    
5. Onttrekking algemene reserve 250.000 250.000 250.000  
Stand begroting 2026 76.000 35.000 21.000 39.000

 

Toelichting:
De stand na de meicirculaire 2025 inclusief toelichtingen is te vinden in de raadsinformatiebrief Meicirculaire 2025.
1. De stelpost indexaties die bij de Meicirculaire 2025 is opgevoerd is inmiddels ingevuld. In de jaren 2026, 2028 en 2029 blijft daar een licht positief bedrag over. Dit laten we vrijvallen in het saldo. Voor het jaar 2027 heeft dit een negatief effect op het saldo. Omdat het saldo in dit jaar toereikend is kan dit verrekend worden met het begrotingssaldo.
2. De Kadernota 2026 is geamendeerd, waarbij er nieuwe dekking gevonden moest worden voor de nieuwe visie op spelen. Dit wordt gedekt vanuit het begrotingssaldo.
3. Voor onderzoeks- en juridische kosten met betrekking tot sierteelt zijn in 2026 extra middelen benodigd die uit het begrotingssaldo gedekt kunnen worden. Dit naar aanleiding van een aangenomen motie van de raad. 
4. Voor ziekte en flexibele schil zijn er in 2026 en 2027 ook extra middelen benodigd. Het management heeft ingezet op strategische personeelsplanning. Onderdeel hiervan is de uitgevoerde, integrale knelpuntenanalyse die per team heeft plaatsgevonden in 2025. Een uitkomst hiervan is dat we op diverse vakgebieden, zoals VTH, HR en RO vacatures moeilijk ingevuld krijgen. De reden hiervoor is dat het in de huidige arbeidsmarkt moeilijk is om alle formatieplekken ingevuld te krijgen. Als gevolg hiervan blijven vacatures voor de strategische en seniore posities lang open staan waardoor wij zijn genoodzaakt om langer in te zetten op inhuur, met als gevolg hogere kosten.
5. Omdat het begrotingssaldo niet volledig toereikend is om bovenstaande mutaties te kunnen dekken is er een onttrekking uit de algemene reserve benodigd in de jaren 2026, 2027 en 2028. Als gekeken wordt naar zowel de financiële positie, als het weerstandsvermogen van de gemeente Westerveld staan we er financieel goed voor en heeft deze onttrekking aan de algemene reserve zeer beperkte gevolgen voor de weerstandscapaciteit van de gemeente.

De nieuwe stand van het begrotingssaldo is in alle jaren positief.

Ontwikkelingen gemeentefonds

Terug naar navigatie - 1. Algemeen perspectief - Ontwikkelingen gemeentefonds

De begroting 2026 is gebaseerd op de meicirculaire gemeentefonds 2025. In de raadsinformatiebrief die de raad heeft ontvangen bij de Kadernota 2026 zijn de laatste ontwikkelingen toegelicht.  Uit de brief blijkt dat het Rijk gemeenten compenseert voor de 'Ravijnjaren', en we kunnen de tekorten voor jeugdhulp. De afrekening BCF is nadelig uitgevallen voor 2025, maar er wordt een hogere groei van het BBP verwacht waardoor de bijstelling van het accres wel positief uit is gevallen voor de gemeente Westerveld. Omdat het basisjaar is verlegd van 2024 naar 2025 is er per saldo een groot voordeel geconstateerd. Dit voordeel is bedoeld voor indexaties en daarom hebben we in de raadsinformatiebrief hiervoor een stelpost opgenomen. Daarnaast is er vanuit de begroting 2025 de stelpost nieuw beleid opgenomen van € 250.000 per jaar vanaf 2026.

Stelposten 2026 2027 2028 2029
1. Stelpost nieuw beleid 250.000 500.000 750.000 1.000.000
2.  Stelpost indexaties 1.250.000 1.250.000 1.250.000 1.250.000
Totaal stelposten: 1.500.000 1.750.000 2.000.000 2.250.000

In deze begroting geven we invulling aan de stelpost indexatie en de stelpost nieuw beleid voor het jaar 2026. De raad zal worden geïnformeerd over de uitkomsten van de septembercirculaire 2025 via een separate raadsinformatiebrief.

Stelpost nieuw beleid

Terug naar navigatie - 1. Algemeen perspectief - Stelpost nieuw beleid

In de Begroting 2025 is er een stelpost opgenomen voor nieuw beleid van € 250.000 per jaar vanaf 2026. Dit budget kan worden ingezet voor nieuwe ontwikkelingen, zoals in de septembercirculaire van 2024 is aangegeven. Deze ontwikkelingen zijn: de Startnotitie visie Vledder, Dorpsvisie Darp, Visie maatschappelijk vastgoed, visie vrijetijdseconomie, de ontwikkelingen bij wonen en het Integraal Huisvestingsplan onderwijs. In de Kadernota 2026 is besloten om uit deze stelpost de dekking van een projectleider woningbouwopgaven van  € 55.000 te halen. Het gaat hierbij om dekking van een half jaar, echter is dit voor een heel jaar nodig. Het voorstel in deze begroting is om uit de stelpost nieuw beleid nogmaals € 55.000 hier uit te dekken voor het resterende halve jaar, wat resulteert in een totaal  van €110.000 ten behoeve van de projectleider woningbouwopgaven. De overige ontwikkelingen zijn toegelicht in de Kadernota 2026.

In onderstaande tabel is de nieuwe invulling van de stelpost nieuw beleid zichtbaar, waarbij een bedrag van € 140.000 om 2026 overblijft met de gedachte dat het nieuwe college op basis van het nieuwe coalitieakkoord voorstellen kan doen die hieruit gedekt kunnen worden.  De bedragen bij de ontwikkelingen die zijn aangegeven in de jaren 2027 t/m 2029 zijn nog niet financieel verwerkt. Het gaat slechts om indicaties. 

    2026 2027 2028 2029
Nr. Stelpost nieuw beleid 250.000 500.000 750.000 1.000.000
1 Visie Vledder 0 0 -300.000 -300.000
2 Integraal Huisvestingsplan onderwijs 0 0 0 -71.000
3 Maatschappelijk vastgoed 0 PM PM -225.000
4 Dorpsvisie Darp 0 PM PM PM
5 Visie Vrijetijdseconomie 0 0 0 0
6 Woningbouwopgaven -110.000 PM PM PM
  Stelpost nieuw beleid restant 140.000 500.000 450.000 404.000

 

Indexatie stelpost

Terug naar navigatie - 1. Algemeen perspectief - Indexatie stelpost

We geven invulling aan deze stelpost door alle budgetten die in aanmerking komen voor indexatie te indexeren. Dit zijn feitelijk autonome wijzigingen en geen nieuw beleid. De toelichtingen van de mutaties die ten laste komen van deze stelpost worden in de programma's gepresenteerd.

Hieronder wordt het per onderwerp uitgesplitst. 

Indexatie stelpost 2026 2027 2028 2029
Beschikbaar budget Meicirculaire 2025 1.250.000 1.250.000 1.250.000 1.250.000
Autonome ontwikkelingen
       
1. Indexaties budgetten openbare ruimte -55.000 -55.000 -55.000 -55.000
2. Indexatie budget uitvoering BBR-taken ROVA -120.000 -120.000 -120.000 -120.000
3. Indexatie budget schoonmaakkosten Holtingerveld -6.000 -6.000 -6.000 -6.000
4. Indexatie budget groenonderhoud -32.000 -32..000 -32.000 -32.000

5. Besparing onderhoud sportveld

17.500 17.500 17.500 17.500
6. Indexatie diverse subsidies (o.a. WMW, bibliotheken) -95.000 -95.000 -95.000 -95.000
7. Indexatie budget WMO vervoer -40.000 -40.000 -40.000 -40.000
8. Indexatie Wmo zorgbudgetten 0 -150.000 -75.000 -75.000
9. Kapitaallasten doorrekening n.a.v. jaarstukken 2024 -195.000 -230.000 -380.000 -360.000
10. Kapitaallasten units de Bron en Stad en Esch -16.500 -16.500 -16.500 -16.500
 11. Indexatie licenties ICT -86.000 -86.000 -86.000 -86.000

 12. Budget leerlingenvervoer

-10.000 -10.000 -10.000 -10.000
13. Stichting Vluchtelingenwerk  -50.000 -50.000 -50.000 -50.000
14. Personele kosten (o.a. werving & selectie, opleidingen) -125.000 -125.000 -125.000 -125.000
 15. Budget bomen -175.000 -175.000 -175.000 -175.000
 16. ICT budget voor uitvoering informatievisie -250.000 -200.000 0 0
Totaal restant stelpost indexatie 12.000 -123.000 1.000 22.000

Het restant van de stelpost in alle jaren is ten laste van het begrotingssaldo gebracht, zoals in bovenstaande tabel is getoond.

2. Financiële vooruitzichten

Financiële prognose 2026 - 2029

Terug naar navigatie - 2. Financiële vooruitzichten - Financiële prognose 2026 - 2029

Samenvattend wordt in onderstaande overzichten het totaal van de beleidsprogramma’s voor de begroting 2026 en de meerjarenprognose 2027-2029 weergegeven. Hieruit blijkt dat de Begroting 2026 en de meerjarenprognose 2027 - 2029 allemaal een (klein) overschot laten zien. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2026 Meerjarenbegroting 2027 Meerjarenbegroting 2028 Meerjarenbegroting 2029
Overige programma onderdelen 37.953 37.622 37.221 37.279
0. Bestuur -2.154 -2.139 -2.139 -2.138
1. Veiligheid -1.731 -1.768 -1.798 -1.798
2. Verkeer en vervoer -4.792 -4.835 -4.898 -4.952
3. Economie 495 497 504 510
4. Onderwijs -1.468 -1.459 -1.451 -1.443
5. Sport, cultuur en recreatie -4.424 -4.333 -4.338 -4.337
6. Sociaal domein -21.269 -21.112 -20.643 -20.109
7. Volksgezondheid en milieu -1.355 -1.013 -987 -946
8. VHROSV -2.545 -2.391 -2.338 -2.338

Resultaat

Terug naar navigatie - 2. Financiële vooruitzichten - Resultaat

Het samenvoegen van bovenstaande tabellen geeft het begrote resultaat. Stortingen lezen als resultaat ten gunste van de algemene reserve. Een negatief bedrag is een voordeel, een positief bedrag een nadelig begrotingssaldo. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2026 Meerjarenbegroting 2027 Meerjarenbegroting 2028 Meerjarenbegroting 2029
Stortingen 2.822 1.859 2.200 2.472
Onttrekkingen 2.745 1.827 2.178 2.431

Structureel evenwicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - 2. Financiële vooruitzichten - Structureel evenwicht van baten en lasten

Wij streven naar een structureel evenwicht van baten en lasten. In het meerjarig overzicht incidentele baten en lasten en het structureel evenwicht in hoofdstuk B.1.5 en B.1.6 maken we inzichtelijk of dat realistisch is. 

Voor wat betreft het verplichte meerjarige overzicht van incidentele baten en lasten is de kwaliteit en volledigheid van het overzicht van incidentele baten en lasten van essentieel belang. In de Notitie structurele en incidentele baten en lasten van de Commissie BBV (30 augustus 2018) is hiervoor een algemeen kader opgenomen en zijn diverse voorbeelden gegeven. Er wordt in de notitie vanuit gegaan dat in principe alle baten en lasten structureel van aard zijn. Incidentele baten en lasten zijn de uitzondering en dienen toegelicht te worden. In hoofdstuk B.1.5 laten we het overzicht van de incidentele baten en lasten zien. In hoofdstuk B.1.6 presenteren wij het structureel en reëel evenwicht van baten en lasten.

3. Begroting in een oogopslag

Overige gegevens en lokale lasten

Terug naar navigatie - 3. Begroting in een oogopslag - Overige gegevens en lokale lasten

Totale inkomsten: € 72.852.000

Soort inkomsten

Baten x  €1.000 Baten per inwoner
Inkomsten van het Rijk 45.643 2.284
Inkomsten programma's

11.695

585
OZB 4.992 250
Rioolheffing 2.248 112
Afvalstoffenheffing 2.160 108
Toeristenbelasting 1.532 77
Leges 1.416 71
Dividend 729 36
Forensenbelasting 889 44
Bijdrage uit reserves 1.548 77
Totaal baten 72.852 3.646

Totale uitgaven:   72.776.000

Programma Lasten x € 1.000 Lasten per inwoner
0. Bestuur 2.345 117
1. Veiligheid 2.061 103
2. Verkeer en vervoer 4.663 233
3. Economie 1.711 86
4. Onderwijs 1.692 85
5. Sport, cultuur en recreatie 5.216 261
6. Sociaal domein 24.975 1.250
7. Volksgezondheid 7.677 384
8. VHROSV 4.839 242
Overhead, algemene dekkingsmiddelen en storting reserves 17.595 880
Totaal lasten 72.776 3.641

De lokale lastendruk voor huishoudens is als volgt:

Lokale heffing Eenpersoonshuishoudens Meerpersoonshuishouden
Betreft het jaar 2025 2026 2025 2026
Woningwaarde per 1 januari t-1 400.000 420.000 400.000 420.000
OZB woningen 383 373 383 373
Afvalstoffenheffing 208 208 220 220
Rioolheffing 203 210 203 210
Totale lasten per huishouden 794 791 806 803
Mutatie t.o.v. voorgaand jaar   -3   -3

Het aantal inwoners in de gemeente Westerveld is op 1 januari 2025: 19.983.