Uitgaven

2,55%
€ 1.836
x €1.000
2,55% Complete

Inkomsten

3,46%
€ 2.456
x €1.000
3,46% Complete

Saldo

49,66%
€ 620
x €1.000

Programma 3 Economie

Uitgaven

2,55%
€ 1.836
x €1.000
2,55% Complete

Inkomsten

3,46%
€ 2.456
x €1.000
3,46% Complete

Saldo

49,66%
€ 620
x €1.000

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Omschrijving programma

Onder programma 3 vallen de kosten uit samenwerking met het bedrijfsleven en de ontwikkeling van wijkgerichte economische programma’s. Ook grondexploitaties van bedrijventerreinen, herstructurering van bedrijfslocaties en investeringen in winkelgebieden behoren tot dit programma. De kosten en opbrengsten van het organiseren van markten worden ook hier verantwoord. Daarnaast omvat dit programma stimulering van economische projecten via de Regio Deal, de bijdrage aan het Recreatieschap Drenthe en de opbrengsten uit toeristenbelasting en woonforensenbelasting.

Ontwikkelingen en context

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Ontwikkelingen en context

We zijn trots op onze ondernemers en willen verbindend en faciliterend zijn om een goed ondernemersklimaat te realiseren. Wij streven naar evenwicht tussen landbouw, wonen, (vrijetijds-)economie, recreatie en natuur.

We denken proactief mee met de ondernemers en gaan met hen in gesprek over de grote opgaven en uitdagingen die er zijn. We zoeken verbinding met regionale netwerken en zetten vol in op samenwerking met Regio Zwolle, zodat we onze brede welvaart behouden en versterken. Om opgaven rond leefbaarheid en leefomgeving sneller en met meer impact op brede welvaart uit te voeren, is gezamenlijk een bijdrage aangevraagd uit de Regio Deal (2025-2028). De aanvraag richt zich op het gebiedsarrangement ‘Gedeeld geluk als kompas voor Zuidwest-Drenthe’ en  op Mobiliteitshubs in het buitengebied. 

Defensie is bezig met de planuitwerking van de Johannes Post Kazerne. Wij zijn nauw betrokken en onderzoeken de impact op bijvoorbeeld verkeerstromen.

De visie vrijetijdseconomie is door de raad vastgesteld in het voorjaar van 2025. Op basis van de visie is een uitvoeringsprogramma opgesteld dat in 2026 zal worden uitgevoerd. 

We gaan een Economische visie ontwikkelen zoals beschreven in de startnotitie Economische koers 2026-2030 die in juni 2025 in de gemeenteraad is besproken. Deze visie is richtinggevend  voor het economische beleid van onze gemeente in de jaren 2026-2030. In deze visie zal een integraal beeld gegeven worden van alle sectoren,  waarbij de samenhang en de verbinding tussen de sectoren wordt meegenomen.  In de nieuwe collegeperiode zal een uitvoeringsprogramma ontwikkeld worden. 

Het project Vitale Vakantieparken Drenthe is verlengd tot en met 2027. In het actieplan ‘toekomstgericht en duurzaam’ is de ambitie voor de periode 2025-2027 verwoord. De doelen die alle samenwerkingspartners hebben, lopen via de vijf strategische sporen: opgave in kaart, vitalisering, transformeren, instrumenteel kader en expertise centrum. In 2025 is er ook onderzoek gedaan naar welke parken te maken hebben met ondermijning. De uitkomsten van dit onderzoek worden integraal opgepakt.

Doel

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Doel

3.1 Wij willen het onderscheidend vermogen van de gemeente versterken op het gebied van toerisme en recreatie.

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Doel - 3.1 Wij willen het onderscheidend vermogen van de gemeente versterken op het gebied van toerisme en recreatie.

In 2025 ronden we de transformatie van deelgebied 2 van recreatie- naar woonbestemming af en we bieden in 2025 de visie Recreatie en Toerisme aan de raad aan. 

Wat gaan we daarvoor doen?

3.2 Goed economisch klimaat

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Doel - 3.2 Goed economisch klimaat

Wij willen een goed economisch klimaat stimuleren voor inwoners en ondernemers binnen onze gemeente. Hierbij speelt het Ondernemersfonds een belangrijke rol. Over de evaluatie en verlenging van het Ondernemersfonds zal nog in 2024 door de gemeenteraad een besluit genomen worden. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Ind 3.001 Vestigingen (van bedrijven)

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Ind 3.001 Vestigingen (van bedrijven)

Omschrijving

Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar.

Bron: LISA
Gebied 2021 2022 2023
Drenthe 152,20 166,00 171,50
Westerveld 211,40 226,60 234,20

Toelichting

Toelichting afwijking:

Er is een significant verschil tussen het aantal bedrijven per 1.000 inwoners in Westerveld en het gemiddelde in Drenthe. Uit de cijfers van Kamer van Koophandel (2024) blijkt dat Westerveld als kleine, landelijke gemeente niet veel onderdoet aan vergelijkbare gemeenten binnen de provincie Drenthe. Veel landelijke gemeenten in Drenthe hebben meer vestigingen dan het provinciale gemiddelde. Voor Westerveld geldt dat, vergeleken met het Drents gemiddelde, ze ver boven het gemiddelde aantal vestigingen zit als het gaat om bedrijven in de sectoren land- en tuinbouw en de horeca. Dit is te verklaren omdat Westerveld een landelijke gemeente is met veel agrariërs, en veel toerisme.

Ind 3.002 Functiemenging

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Ind 3.002 Functiemenging

Omschrijving

De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.

Bron: CBS BAG/LISA - bewerking ABF Research
Gebied 2021 2022 2023
Drenthe 50,10% 51,00% 51,30%
Westerveld 52,90% 53,30% 53,50%

Programma 3 Economie

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Programma 3 Economie

Wat mag het kosten?

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2026 Meerjarenbegroting 2027 Meerjarenbegroting 2028 Meerjarenbegroting 2029
3.1 Economische ontwikkeling
Lasten 100 100 100 100
Totaal 3.1 Economische ontwikkeling -100 -100 -100 -100
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Lasten 154 145 136 127
Totaal 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -154 -145 -136 -127
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Lasten 36 36 36 36
Baten 14 14 14 14
Totaal 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -22 -22 -22 -22
3.4 Economische promotie
Lasten 1.421 1.428 1.430 1.433
Baten 2.442 2.442 2.442 2.442
Totaal 3.4 Economische promotie 1.021 1.014 1.012 1.009

Financiële mutaties in dit programma

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Financiële mutaties in dit programma

Het vastgestelde budget van jaarschijf 2026 in de Begroting 2025 vormt het vertrekpunt voor dit programma: de zogenaamde primitieve begroting. Alle mutaties die op hoofdlijnen zijn toegelicht in het financiële perspectief worden hieronder getoond en sluiten zo aan op het totaal begrote saldo voor dit programma. Hieronder worden de bedragen afgerond op duizendtallen weergegeven:

Omschrijving Besloten 2026 2027 2028 2029
Gerapporteerd saldo Primitieve Begroting 2026   1.279.000 789.000 799.000 808.000
           
Gemeenschappelijke regeling (Recreatieschap Drenthe) Kadernota 10.000 10.000 10.000 10.000
Wederkerend fonds Kadernota -500.000      
Deelnemersbijdrage Regio Zwolle Kadernota -30.000 -38.000 -40.000 -43.000
Uitvoeringsprogramma visie vrijetijdseconomie Kadernota -225.000 -225.000 -225.000 -225.000
Opbrengst toeristenbelasting Kadernota 225.000 225.000 225.000 225.000
Budget schoonmaak toegangspoort Holtingerveld Indexatie stelpost -6.000 -6.000 -6.000 -6.000
Indexatie subsidies Indexatie stelpost -8.000 -8.000 -8.000 -8.000
Subtotaal mutaties   -534.000 -42.000 -44.000 -47.000
           
Saldo in deze begroting   745.000 747.000 755.000 761.000

 

Betrokkenheid Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Betrokkenheid Verbonden partijen

Samen met Recreatieschap Drenthe worden activiteiten ontplooid met als doel versterking van het recreatief-toeristisch beleid en de infrastructuur in Drenthe en de gemeente Ooststellingwerf. De gemeentelijke bijdrage is als volgt:

Bedragen x €1.000
Kosten verbonden partijen Begroting 2026 Meerjarenbegroting 2027 Meerjarenbegroting 2028 Meerjarenbegroting 2029
6830402 Toerisme en Recreatie -106 -106 -106 -106