De gemeente Westerveld kent een tweetal bestemmingsbelastingen:
• Rioolheffing;
• Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten.
Kenmerkend aan de bestemmingsbelastingen is dat de opbrengst ervan niet vrij te besteden is, maar dat het ook niet zo is, dat er een volledig aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat (zoals bij retributie).
Rioolheffing- en waterzorgheffing
De gemeente draagt zorg voor de afvoer van afvalwater, de afvoer en opslag van hemelwater (regen, sneeuw, hagel) en voor een goed grondwaterpeil. De begrote lasten hiervan worden volledig doorbelast door middel van de riool- en waterzorgheffing. De eigenaar van een perceel is de belastingplichtige betaler. Er wordt een vast bedrag geheven van € 150 per jaar vermeerderd met een percentage van de WOZ-waarde.
Beleid
Wettelijk is bepaald dat de riool- en waterzorgheffing niet meer dan kostendekkend mag zijn. De gemeente Westerveld bepaalt haar tarief voor de riool- en waterzorgheffing op basis van de kostendekkendheid. De kosten van het gemeentelijk waterbeheer voor de jaren 2023-2028 zijn vastgelegd in het Watertakenplan 2023-2028.
Kostendekkendheid
Rioolheffing |
Letter |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Verschil |
Kosten taakveld incl. rente |
x |
2.345.805 |
2.563.793 |
-217.988 |
Aanwending voorziening vervangingsinvestering |
y |
-475.755 |
-734.905 |
259.150 |
Netto kosten taakvelden |
x-y |
1.870.050 |
1.828.888 |
41.162 |
Overhead |
|
227.100 |
193.905 |
33.195 |
BTW |
|
265.141 |
292.432 |
-27.291 |
Totale kosten |
a |
2.362.291 |
2.315.225 |
47.066 |
Opbrengst heffingen |
b |
2.148.310 |
2.251.810 |
-103.500 |
Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen
|
b/a |
91,1% |
97,3% |
-6,2% |
Bijdrage in de exploitatie uit de exploitatievoorziening riolering |
c |
213.981 |
63.415 |
150.556 |
Dekkingspercentage |
(b+c)/a |
100,0% |
100,0% |
0 |
Tarieven
Bij de raming voor het tarief is uitgegaan van en gemiddelde stijging van de WOZ-waarden ten opzichte van het huidige jaar.
Berekening tarieven rioolheffing 2026 |
Grondslag |
Tarief |
Bedrag |
Vast bedrag per object |
10.700 |
150,00 |
1.605.000 |
Percentage van de WOZ-waarde |
4.508.366.000 |
0,0143% |
643.000 |
Totale opbrengst rioolheffing |
|
|
2.248.000 |
Hieronder worden de tarieven rioolheffing voor drie jaren vergeleken.
Tarieven rioolheffing |
Tarief 2024 |
Tarief 2025 |
Tarief 2026 |
Eigenaarstarief in € |
150,00 |
150,00 |
150,00 |
Percentage van de WOZ-waarde |
0,0156% |
0,0133% |
0,0143% |
Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven bij alle huishoudens. De gemeente heeft de plicht de huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. Daarom is ieder huishouden verplicht bij te dragen in de kosten van de afvalinzameling. Het maakt daarbij niet uit of mensen wel of geen afval aanbieden
Beleid
Wettelijk is bepaald dat afvalstoffenheffing niet meer dan kostendekkend mag zijn. De gemeente Westerveld bepaalt haar tarieven voor deze heffingen op basis van de kostendekkendheid.
Kostendekkendheid
Afvalstoffenheffing |
Letter |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Verschil |
Kosten taakveld incl. rente |
|
2.216.000 |
2.487.191 |
271.191 |
Inkomsten taakvelden exclusief heffingen |
|
-642.000 |
-593.166
|
48.834 |
Netto kosten taakvelden |
|
1.574.000 |
1.894.025 |
320.025 |
Kwijtschelding |
|
53.000 |
72.906 |
19.906 |
Overhead |
|
124.000 |
41.280 |
-82.720 |
BTW |
|
372.000 |
397.435 |
25.435 |
Totale kosten |
a |
2.123.000 |
2.405.645 |
282.645 |
Opbrengst heffingen |
b |
2.110.000 |
2.159.700 |
49.700 |
Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen
|
b/a |
99,4% |
89,8% |
-9,6% |
Bijdrage in de exploitatie uit exploitatievoorziening |
c |
13.000 |
245.945 |
232.945 |
Dekkingspercentage |
(b+c)/a |
100,0% |
100,0% |
0,0% |
Tarieven
In 2024 is de gemeente Westerveld overgegaan op Diftar, een gedifferentieerde tariefstelling voor het aanbieden van restafval. Vanaf 2025 is er sprake van een vast tarief per 1 huishouden ongeacht de grootte en een vast tarief voor een recreatiewoning die niet permanent mag worden bewoond. Al deze vaste tarieven zijn gelijk. Daarnaast is er ook het variabele tarief. Deze is gebaseerd op het daadwerkelijke aantal aanbiedingen in de minicontainer of de verzamelcontainer. Voor 2026 zijn er geen wijzigingen ten opzichte van 2025.
In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de afvalstoffenheffing vanaf 2024.
Tarieven afvalstoffen |
Tarief 2024 |
Tarief 2025 |
Tarief 2026 |
Afvalstoffenheffing in € |
|
|
|
Vast tarief voor eenpersoonshuishouden |
180,00 |
190,00 |
190,00 |
Vast tarief voor meerpersoonshuishouden |
246,00 |
190,00 |
190,00 |
Vast tarief voor recreatiewoning niet permanent bewoond |
200,00 |
190,00 |
190,00 |
Extra containergebruik (grijs) |
N.V.T. |
N.V.T |
N.V.T
|
Extra containergebruik (groen) |
N.V.T. |
N.V.T. |
N.V.T
|
Extra containergebruik (groen) vanaf extra 2de container |
25,00 |
25,00 |
25,00 |
Extra containergebruik (oranje) |
N.V.T. |
N.V.T. |
N.V.T
|
Extra containergebruik (oranje) vanaf extra 2de container |
25,00 |
25,00 |
25,00 |
Variabel tarief restafval minicontainer (240 liter) |
10,60 |
10,60 |
10,60 |
Variabel tarief minicontainer 40 liter of onder-/bovengrondse verzamelcontainer |
1,80 |
1,80 |
1,80 |