Paragraaf A Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - Inleiding

De paragraaf lokale heffingen beschrijft de geraamde inkomsten en het beleid. Daarnaast wordt een overzicht gegeven van de diverse heffingen, de lokale lastendruk en het kwijtscheldingsbeleid. Hierbij komen de volgende belastingen, heffingen en leges aan bod:

  • Onroerende zaakbelastingen
  • Toeristenbelasting
  • Forensenbelasting
  • Rioolheffing
  • Afvalstoffenheffing 
  • Leges
  • Lijkbezorgingsrechten

Geraamde inkomsten

Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - Geraamde inkomsten

In deze tabel wordt uitgegaan van de inkomsten uit de lokale heffingen, waarbij de kosten die de gemeente hiervoor moet maken niet zijn meegenomen.

Belasting en heffingen (bedragen x € 1.000) Rekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Verschil
Belastingen        
OZB gebruikers niet-woningen

425

435 447 12
OZB eigenaren niet-woningen 862 869 915 46
OZB eigenaren woningen 3.380 3.539 3.630 91
Toeristenbelasting 1.561 1.307 1.532 225
Forensenbelasting

1.014

889 889 0
Heffingen        
Rioolheffing 2.196 2.148 2.248 100
Afvalstoffenheffing  2.376 2.110 2.160 50
Leges        
Leges burgerzaken 430 301

301

0
Leges markten 12 14 14 0
Leges lijkbezorgingsrechten 256 375 375 0
Leges bestemmingsplannen 15 21 21 0
Leges vergunningen 1.267 530 705 175
Totaal 13.794 12.538 13.237 699

De opbrengsten OZB zullen in totaal met € 150.000 stijgen.  Zoals in de Kadernota staat verwoord worden de opbrengsten van de toeristenbelasting met € 225.000 verhoogd en blijven de opbrengsten voor de forensenbelasting gelijk. Deze begroting bevat een uitwerking voor een nieuw voorstel voor de forensenbelasting. De opbrengsten voor de riool- en waterzorgheffing en afvalstoffenheffing worden met respectievelijk € 100.000 en € 50.000 verhoogd. De tarieven van de leges stijgen met de inflatiecorrectie van 3,5%. De totale opbrengsten zijn hier in de begroting nog niet op aangepast, omdat het om marginale effecten gaat voor de totale opbrengst. 

Belastingen

Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - Belastingen

De gemeente Westerveld kent een drietal belastingen:
•    Onroerende zaakbelastingen
•    Toeristenbelasting
•    Forensenbelasting

Kenmerkend aan belastingen is dat er geen direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat. Met andere woorden: de inwoner draagt bij aan de algemene kas van de gemeente, waaruit een deel van de uitgaven betaald worden.

Onroerende zaakbelastingen

Beleid

Het percentage voor de OZB-tarieven wordt berekend door de gewenste OZB-opbrengst te delen door de nieuwe modelwaarden. De gemeenteraad is vrij in het bepalen van de hoogte van de tarieven. Voor het bepalen van het tarief zijn de inkomsten uit de OZB en de (verwachte) WOZ-waarden van de onroerende zaken binnen de gemeente van belang.

Bij de tariefberekening wordt de OZB-opbrengst met de inflatiecorrectie verhoogd.

Tarieven
In onderstaande tabel staat een overzicht van de OZB-tarieven voor drie jaren. De hoogte van de OZB op de aanslag wordt bepaald door het percentage te vermenigvuldigen met de WOZ-waarde die voor een onroerende zaak is vastgesteld.

Tarieven Onroerende Zaakbelasting Tarief 2024 Tarief 2025 Tarief 2026
OZB eigenaar woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,0945% 0,0958% 0,0888%
OZB eigenaar niet-woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1947% 0,2038% 0,2000%
OZB gebruiker niet-woningen, in percentage van de WOZ-waarde 0,1293% 0,1331% 0,1300%

Toeristenbelasting

Beleid
In de Kadernota 2026 is uitgesproken om de tarieven voor 2026 gelijk te houden en geen aanpassingen te doen in de beleidsregels. In het belastingjaar 2025 zijn de vrijstellingen voor vreemdelingen die onder de verantwoordelijkheid van het COA vallen en van kinderen onder de 13 jaar komen te vervallen. Deze effecten willen wij in de eerste helft van 2026 monitoren. Zodoende wijzigen de tarieven in 2026 niet ten opzichte van 2025.   

Kostendekkendheid
Van kostendekkendheid is geen sprake. De opbrengst toeristenbelasting betreft een algemeen dekkingsmiddel. De gemeenteraad is vrij in het bepalen van de hoogte van de tarieven. De inkomsten uit de toeristenbelasting zijn voor 2026 geraamd op € 1.532.000. 

Tarieven

Tarieven toeristenbelasting Tarief 2024 Tarief 2025 Tarief 2026
Toeristenbelasting (hoog) per nacht tarief in € 1,90 2,00 2,00
Toeristenbelasting (laag) per nacht tarief in € 1,35 1,00 1,00
Forensenbelasting

Beleid

In de kadernota is uitgesproken om vanaf 2026 om de huidige heffingssystematiek van brandverzekerde te vervangen voor een methodiek die makkelijker uitvoerbaar  en objectiever is. Het uitgangspunt hierbij is om geen stijging in de opbrengst door te voeren ten opzichte van 2025. 

Daarom zal vanaf belastingjaar 2026 de heffingssystematiek worden aangepast en zal de heffingsgrondslag gebaseerd worden op de volgende 2 categorieën:
1.    voor woningen die naar aard en inrichting in geheel of in delen verplaatsbaar zijn;
2.    voor woningen die naar aard en inrichting niet verplaatsbaar zijn.

Kostendekkendheid
Van kostendekkendheid is geen sprake. De opbrengst forensenbelasting betreft een algemeen dekkingsmiddel. De gemeenteraad is vrij in het bepalen van de hoogte van de tarieven. De inkomsten uit de forensenbelasting zijn voor 2026 geraamd op € 889.000. 

Tarieven
Voor 2026 worden de onderstaande tarieven voorgesteld. 

Tarieven forensenbelasting Tarief 2024 Tarief 2025 Tarief 2026
Forensenbelasting op basis van brandverzekerde waarde, tarief in Euro.
< 25.000 256,00 250,00

n.v.t.

25.000 - 50.000 433,00 250,00 n.v.t.
50.000 - 100.000 776,00 750,00 n.v.t.
100.000 - 200.000 1.080,00 1.000,00 n.v.t.
> 200.000 1.297,00 1.000,00 n.v.t.
Woningen die naar aard en inrichting in geheel of in delen verplaatsbaar zijn n.v.t.
n.v.t.
260,00
Woningen die naar aard en inrichting niet verplaatsbaar zijn n.v.t.
n.v.t.
775,00

 

Bestemmingsbelasting

Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - Bestemmingsbelasting

De gemeente Westerveld kent een tweetal bestemmingsbelastingen:
•    Rioolheffing;
•    Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten.

Kenmerkend aan de bestemmingsbelastingen is dat de opbrengst ervan niet vrij te besteden is, maar dat het ook niet zo is, dat er een volledig aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat (zoals bij retributie). 

Rioolheffing- en waterzorgheffing
De gemeente draagt zorg voor de afvoer van afvalwater, de afvoer en opslag van hemelwater (regen, sneeuw, hagel) en voor een goed grondwaterpeil. De begrote lasten hiervan worden volledig doorbelast door middel van de riool- en waterzorgheffing. De eigenaar van een perceel is de belastingplichtige betaler. Er wordt een vast bedrag geheven van € 150 per jaar vermeerderd met een percentage van de WOZ-waarde. 

Beleid

Wettelijk is bepaald dat de riool- en waterzorgheffing niet meer dan kostendekkend mag zijn. De gemeente Westerveld bepaalt haar tarief voor de riool- en waterzorgheffing op basis van de kostendekkendheid. De kosten van het gemeentelijk waterbeheer voor de jaren 2023-2028 zijn vastgelegd in het Watertakenplan 2023-2028. 

Kostendekkendheid

Rioolheffing Letter Begroting 2025 Begroting 2026 Verschil
Kosten taakveld incl. rente x 2.345.805 2.563.793 -217.988
Aanwending voorziening vervangingsinvestering y -475.755 -734.905 259.150
Netto kosten taakvelden x-y 1.870.050 1.828.888 41.162
Overhead   227.100 193.905 33.195
BTW   265.141 292.432 -27.291
Totale kosten a 2.362.291 2.315.225 47.066
Opbrengst heffingen b 2.148.310 2.251.810 -103.500

Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen

b/a 91,1% 97,3% -6,2%
Bijdrage in de exploitatie uit de exploitatievoorziening riolering c 213.981 63.415 150.556
Dekkingspercentage (b+c)/a 100,0% 100,0% 0

Tarieven
Bij de raming voor het tarief is uitgegaan van en gemiddelde stijging van de WOZ-waarden ten opzichte van het huidige jaar.  

Berekening tarieven rioolheffing 2026 Grondslag Tarief Bedrag
Vast bedrag per object 10.700 150,00 1.605.000
Percentage van de WOZ-waarde 4.508.366.000 0,0143% 643.000
Totale opbrengst rioolheffing     2.248.000

Hieronder worden de tarieven rioolheffing voor drie jaren vergeleken.

Tarieven rioolheffing Tarief 2024 Tarief 2025 Tarief 2026
Eigenaarstarief in € 150,00 150,00 150,00
Percentage van de WOZ-waarde 0,0156% 0,0133% 0,0143%

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing wordt geheven bij alle huishoudens. De gemeente heeft de plicht de huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. Daarom is ieder huishouden verplicht bij te dragen in de kosten van de afvalinzameling. Het maakt daarbij niet uit of mensen wel of geen afval aanbieden

Beleid

Wettelijk is bepaald dat afvalstoffenheffing niet meer dan kostendekkend mag zijn. De gemeente Westerveld bepaalt haar tarieven voor deze heffingen op basis van de kostendekkendheid.  

Kostendekkendheid

Afvalstoffenheffing  Letter Begroting 2025 Begroting 2026 Verschil
Kosten taakveld incl. rente   2.216.000 2.487.191 271.191
Inkomsten taakvelden exclusief heffingen   -642.000

-593.166

48.834
Netto kosten taakvelden   1.574.000 1.894.025 320.025
Kwijtschelding   53.000 72.906 19.906
Overhead   124.000 41.280 -82.720
BTW   372.000 397.435 25.435
Totale kosten a 2.123.000 2.405.645 282.645
Opbrengst heffingen b 2.110.000 2.159.700 49.700

Dekkingspercentage voor onttrekking aan de voorzieningen

b/a 99,4% 89,8% -9,6%
Bijdrage in de exploitatie uit exploitatievoorziening c 13.000 245.945 232.945
Dekkingspercentage (b+c)/a 100,0% 100,0% 0,0%

Tarieven
In 2024 is de gemeente Westerveld overgegaan op Diftar, een gedifferentieerde tariefstelling voor het aanbieden van restafval. Vanaf 2025 is er sprake van een vast tarief per 1 huishouden ongeacht de grootte en een vast tarief voor een recreatiewoning die niet permanent mag worden bewoond. Al deze vaste tarieven zijn gelijk. Daarnaast is er ook het variabele tarief. Deze is gebaseerd op het daadwerkelijke aantal aanbiedingen in de minicontainer of de verzamelcontainer. Voor 2026 zijn er geen wijzigingen ten opzichte van 2025.

In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de afvalstoffenheffing vanaf 2024. 

Tarieven afvalstoffen Tarief 2024 Tarief 2025 Tarief 2026
Afvalstoffenheffing in €      
Vast tarief voor eenpersoonshuishouden 180,00 190,00 190,00
Vast tarief voor meerpersoonshuishouden 246,00 190,00 190,00
Vast tarief voor recreatiewoning niet permanent bewoond 200,00 190,00 190,00
Extra containergebruik (grijs) N.V.T. N.V.T N.V.T
Extra containergebruik (groen) N.V.T. N.V.T. N.V.T
Extra containergebruik (groen) vanaf extra 2de container 25,00   25,00 25,00
Extra containergebruik (oranje) N.V.T. N.V.T. N.V.T
Extra containergebruik (oranje) vanaf extra 2de container 25,00   25,00 25,00
Variabel tarief restafval minicontainer (240 liter) 10,60 10,60 10,60
Variabel tarief minicontainer 40 liter of onder-/bovengrondse verzamelcontainer 1,80 1,80 1,80

 

Retributies

Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - Retributies

De gemeente Westerveld kent twee soorten retributies:
•    Leges
•    Lijkbezorgingsrechten

Kenmerkend aan retributies is dat er een direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat. Met andere woorden, retributies zijn vergoedingen die de gemeente vraagt voor verleende diensten of het gebruik van voorzieningen. Retributies mogen maximaal 100% kostendekkend zijn

Beleid retributies
Voor 2026 wordt alleen een inflatiecorrectie van 3,5 % op de leges van vergunningen en lijkbezorgingsrechten toegepast. Kostendekkendheid van 100% is niet voor alle leges mogelijk, doordat een aantal tarieven wettelijk gemaximeerd zijn. In die gevallen worden de leges vastgesteld op basis van het wettelijke maximale tarief.

Kostendekkendheid (de percentages zijn berekend op exacte bedragen, hieronder staan afgeronde bedragen)

Leges Begroting 2025 Begroting 2026
  lasten baten dekking lasten baten dekking
Leges burgerzaken 625 301 48,2% 586 301 51,4%
Leges bestemmingsplannen 392 21 5,4% 182 21 11,3%
Leges vergunningen 2.070 530 25,6% 1.890 705 37,3%
Leges markten 82 14 17,1% 36 14 40,0%
Lijkbezorgingsrechten 448 375 83,7%

413

375 90,9%
Totaal Leges 3.617 1.241 35,1%  3.107 1.416 45,6% 

Naar aanleiding van de financiële verwerking van Plan B zijn de opbrengsten van de leges in 2026 met €150.000 verhoogd. 

Aanduiding lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - Aanduiding lokale lastendruk

Onder lokale lastendruk verstaan we het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een gemeente betaalt aan OZB, afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing. In het onderstaande overzicht wordt een vergelijking gemaakt van de gemiddelde  woonlasten in Westerveld  op basis van de tarieven van 2025 en een WOZ-waarde van    € 400.000. Voor 2026 worden de tarieven gehanteerd welke in deze paragraaf zijn benoemd. In dit onderstaande vergelijking is gerekend met een geprognosticeerde WOZ-waarde van € 420.000, aangezien de woningtaxaties 2026 ten tijde van dit schrijven nog niet zijn afgerond.

Lokale heffing Eenpersoonshuishoudens Meerpersoonshuishoudens
Betreft het jaar 2025 2026 2025 2026
Woningwaarde per 1 januari t-1 400.000 420.000 400.000 420.000
OZB woningen 383 373 383

373

Afvalstoffenheffing 208 208 220 220
Rioolheffing  203 210 203 210
Totale lasten per huishouden 794 791 806 803
Mutatie t.o.v. voorgaand jaar   -3   -3

 

Kwijtscheldingbeleid

Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - Kwijtscheldingbeleid

Westerveld hanteert voor de kwijtschelding een inkomensgrens van 100% van de bijstandsnorm. Westerveld maakt daarmee, net als het overgrote deel van de andere gemeenten in Nederland, gebruik van het recht die lokale overheden hebben om de landelijke norm van 90% maximaal te verhogen naar 100%. Voor gepensioneerden is de inkomensgrens vastgesteld op de netto AOW-uitkering. Als het inkomen de vastgestelde norm niet overschrijdt en er beperkt vermogen aanwezig is, komt men in aanmerking voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. Vanaf 2023 hebben wij ook de vermogensnormen verhoogd met de volgende bedragen: alleenstaande € 1.500, alleenstaande ouder € 1.800 en gehuwden € 2.000.  

Kwijtschelding kan worden verleend op afvalstoffenheffing en in uitzonderlijke gevallen op de OZB en riool- en waterzorgheffing. Door toepassing van de Uitvoeringsregeling komen eigenaren van onroerende zaken in de meeste gevallen niet in aanmerking voor kwijtschelding omdat de overwaarde van een woning aangemerkt wordt als vermogen. Indien er geen sprake is van overwaarde kan er mogelijk kwijtschelding worden verleend.