1. Economische ontwikkeling
2. Fysieke bedrijfsinfrastructuur
3. Bedrijfsloket en regelingen
4. Economische promotie
Uitgaven
0%Inkomsten
0%Saldo
Programma 3 Economie
Uitgaven
0%Inkomsten
0%Saldo
Algemene doelstelling programma
Terug naar navigatie - Algemene doelstelling programmaEen goed ondernemersklimaat
Wij zijn trots op onze ondernemers en willen dit laten zien door daar waar het kan meer ruimte te bieden voor ondernemerschap en regelmatig in gesprek te zijn met onze ondernemers en het Ondernemersfonds. Om de gemeente Westerveld vitaal en leefbaar te houden, is het noodzakelijk om duurzame bedrijvigheid en onze agrarische identiteit herkenbaar te houden. Wij streven daarbij naar evenwicht tussen landbouw, wonen, economie en natuur.
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?3.1 Wij willen het onderscheidend vermogen van de gemeente versterken op het gebied van toerisme en recreatie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
3.2 Goed economisch klimaat
Wij willen een goed economisch klimaat stimuleren voor inwoners en ondernemers binnen onze gemeente.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Ind 3.001 Vestigingen (van bedrijven)
Terug naar navigatie - Ind 3.001 Vestigingen (van bedrijven)Omschrijving
Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar.
Gebied | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Drenthe | 152,20 | 166,00 |
Westerveld | 211,40 | 226,60 |
Ind 3.002 Functiemenging
Terug naar navigatie - Ind 3.002 FunctiemengingOmschrijving
De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.
Gebied | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Drenthe | 50,10% | 51,00% |
Westerveld | 52,90% | 53,30% |
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Realisatie 2023 | Verschil JR 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
3.1 Economische ontwikkeling | ||||||
Lasten | 447 | 436 | 599 | 479 | -120 | |
Baten | 26 | 0 | 164 | -2 | -165 | |
Totaal 3.1 Economische ontwikkeling | -421 | -436 | -435 | -481 | -46 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||||||
Lasten | 9 | 0 | 319 | 389 | 70 | |
Baten | 0 | 0 | 288 | 296 | 9 | |
Totaal 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -9 | 0 | -31 | -93 | -62 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | ||||||
Lasten | 51 | 69 | 73 | 74 | 1 | |
Baten | 15 | 14 | 14 | 12 | -2 | |
Totaal 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -36 | -55 | -59 | -61 | -3 | |
3.4 Economische promotie | ||||||
Lasten | 1.061 | 1.265 | 1.573 | 1.261 | -312 | |
Baten | 2.092 | 2.195 | 2.375 | 2.428 | 53 | |
Totaal 3.4 Economische promotie | 1.030 | 930 | 802 | 1.167 | 365 | |
Totaal programma 3 | 564 | 439 | 277 | 532 | 255 |
Toelichting afwijkingen op taakveld groter dan € 50.000
Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op taakveld groter dan € 50.000Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Er zijn voor het vakantiepark Hesselte meer kosten gemaakt voor het beheer van het park en hogere kosten van de energievoorziening door sterk verhoogde tarieven. In totaal een nadeel van € 62.000.
Taakveld 3.4 Economische promotie
Wat betreft de regiodeal onderdeel toerisme is er een voordeel van 239.000 door lagere kosten en een nadeel van lagere baten van € 251.000. Per saldo bijna neutraal.
De toeristenbelasting is 305.000 hoger dan begroot door de oplegging van de belasting over 2022. De subsidie aan STPW is eind december 2023 ingediend waardoor de lasten in 2024 zullen gaan vallen. Het betreft een voordeel van € 50.000.
Voor het overige betreft het kleine verschillen.
Betrokkenheid Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Betrokkenheid Verbonden partijenSamen met Recreatieschap Drenthe worden activiteiten ontplooid met als doel versterking van het recreatief-toeristisch beleid en de infrastructuur in Drenthe en de gemeente Ooststellingwerf. De gemeentelijke bijdrage is als volgt:
Kosten verbonden partijen | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Realisatie 2023 | Verschil JR 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
6830402 Toerisme en Recreatie | -90 | -91 | -91 | -95 | -4 | |
Totaal | -90 | -91 | -91 | -95 | -4 |