B.5. Toelichting op overzicht van baten en lasten

B.5.1. Toelichting op overzicht van baten en lasten

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het overzicht van baten en lasten geeft in een oogopslag inzicht in het saldo van de programma’s, het saldo van de dekkingsmiddelen en het saldo van de mutatie bestemmingsreserves. De programma’s geven de baten en lasten zonder de mutatie reserves. Programma gebonden inkomsten, zoals rioolheffing en heffing van reinigingsrechten, worden wel meegenomen in de baten van het respectievelijke programma.

Toelichting op de programma’s
Voor een toelichting op de programma’s wordt verwezen naar het Programmaplan. 

Overhead
Voor een toelichting op de overhead wordt verwezen naar de overige programma onderdelen en naar de paragraaf E: Bedrijfsvoering.

Vennootschapsbelasting
Gemeenten zijn sinds 1 januari 2016 belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. Hierbij gaat het uitsluitend om winstgevende activiteiten waarbij in algemene zin sprake is van een onderneming. Voor de gemeente Westerveld gaat het alleen om de grondexploitaties. Tot en met 2021 is de VpB-aangifte gedaan en afgerekend. 
Voor zover we dat op basis van de nu bekende regelgeving in kunnen schatten, is er sprake van fiscale winsten op de grondexploitaties in de jaren 2021 t/m 2025, met uitzondering van 2024 waarin een verlies wordt verwacht. Voor deze verliezen is een voorziening opgenomen op de balans waardoor er geen resultaateffect is. Fiscale winsten en verliezen zijn verrekenbaar (carry forward en backward) waardoor de VpB-last in de toekomst gering zal zijn. De winsten worden conform het voorzichtigheidsprincipe gepresenteerd als ze werkelijk gerealiseerd zijn. Daarom kiezen wij ervoor om in het boekjaar 2023 en verder geen last voor de vennootschapsbelasting te verantwoorden. 

Onvoorzien
In de begroting 2023  is een post voor onvoorzien van € 20.000 (€ 1 per inwoner) opgenomen. Dit bedrag is bestemd om eventuele tegenvallers op te vangen en nog niet te kwantificeren uitgaven die zich in de loop van het verslagjaar voor doen. De besteding daarvan is voorbehouden aan het college.

B.5.2. Overzicht mutaties reserves

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reserves

De gemeente Westerveld heeft bestemmingsreserves gevormd in het verleden voor een specifiek doel. Jaarlijks vinden stortingen en onttrekkingen plaats

Ten behoeve van het inzicht is onderstaand overzicht opgenomen van de mutaties reserves per programma. Per mutaties is de begrote mutatie gepresenteerd. In de toelichting op de geprognosticeerde balans is een overzicht opgenomen van het toekomstige verloop van de reserves.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil JR 2023
Stortingen
0. Bestuur 10 0 488 488 0
3. Economie 65 0 0 0 0
4. Onderwijs 35 0 47 47 0
5. Sport, cultuur en recreatie 324 0 51 51 0
6. Sociaal domein 749 25 393 393 0
7. Volksgezondheid en milieu 288 0 2.500 3.315 815
8. VHROSV 480 0 0 0 0
Totaal Stortingen 1.950 25 3.478 4.294 815
Onttrekkingen
0. Bestuur 466 381 560 566 7
1. Veiligheid 490 0 0 0 0
2. Verkeer en vervoer 0 48 48 0 -48
3. Economie 426 79 143 65 -79
4. Onderwijs 39 39 94 94 0
5. Sport, cultuur en recreatie 140 0 337 337 0
6. Sociaal domein 399 0 1.140 740 -400
7. Volksgezondheid en milieu 169 305 468 9 -459
8. VHROSV 529 70 615 229 -386
Totaal Onttrekkingen 2.657 922 3.404 2.039 -1.365

Toelichting op reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op reserves

Voor een nadere toelichting op de reserves wordt verwezen naar paragraaf B.4.3. Vaste passiva.

Lasten:
In programma 7 (€ 815.000). Het betreft een dotatie aan de reserve huishoudelijk afval in het kader van de kostendekkendheid. 

Baten:
In programma 2 (€ 48.000). De investering in het ruimtelijk actieplan Havelte is nog niet gereed gemeld. Er zijn geen afschrijvingslasten en derhalve is er ook geen vrijval uit de bestemmingsreserve.
In programma 3 (79.000). Geen lasten onttrokken in 2023. 
In programma 6 (400.000). Minder kosten gemaakt voor de reserve energie en inflatie. Gecorrigeerd naar ander programma. 
In programma 7 (€ 459.000). De onttrekking voor klimaatmiddelen en huishoudelijk afval is lager. Het bedrag blijft beschikbaar in de daarvoor ingestelde bestemmingsreserve en zal in latere jaren alsnog worden besteed aan het doel.
In programma 8 (€ 386.000). De onttrekking voor de omgevingswet is lager, door de uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het bedrag blijft beschikbaar via de bestemmingsreserve Omgevingswet.

B.5.3. Incidentele baten en lasten

Achtergrond

Terug naar navigatie - Achtergrond

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording (BBV) dient de gemeentebegroting te voorzien in een overzicht van incidentele lasten en baten. Inzicht daarin is van belang voor de beoordeling  van het structurele en reële evenwicht van baten en lasten door de gemeenteraad. Daarnaast is het noodzakelijk voor het financiële toezicht en de beoordeling van de begrotingspositie door Gedeputeerde Staten. Het is daarmee ook één van de beoordelingscriteria om voor repressief financieel toezicht in aanmerking te komen. 

Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000) Begroting voor wijziging Begroting na wijziging Realisatie 2023
A. Incidentele baten      
Programma 2. Verkeer en vervoer      
Uitschrijven penvoerderschap Permanente Verkeerseducatie - 40 40
Totaal Verkeer en vervoer - 40 40
       

Programma 3. Economie

     
Subsidie toeristisch platform 100 100 11
Subsidie provincie Overijssel Regiodeal 164 164 1
Totaal Economie 264 264 12
       
Programma 8. VHROSV      
Leges Wabo vergunningen - 30 30
Totaal VHROSV - 30 30
       
Onttrekking reserves      
Onttrekking reserve Regiodeal 2021-2023 67 105 -
Onttrekking reserve huishoudelijk afval 100 219 821
Onttrekking reserve uitvoering klimaatakkoord 96 131 -
Onttrekking reserve woonimpuls 70  70  63
Overhevelingen 2022 > 2023 - 1.318 1.318
Totaal onttrekkingen reserves en budgetoverhevelingen 333 1.843 2.202
Subtotaal incidentele baten (A)
597 2.177 2.284
       
B. Incidentele lasten      
Programma 0. Bestuur en ondersteuning      
Re-integratie traject bestuurders 45 45 -
Juridische ondersteuning incident Wolf - 30 30
Totaal Bestuur en ondersteuning 45 75 30
       
Programma 1. Veiligheid      
Aanpassing tussentijdse begroting Veiligheidsregio Drenthe - 51 51
Totaal Veiligheid - 51 51
       
Programma 2. Verkeer en vervoer      
Tijdelijke verkeersmaatregelen - 20 20
Onderhoudsbudget verkeer - 12 12
Niet-claimbare schade - 15 15
Totaal Verkeer en vervoer - 47 47
       
Programma 3. Economie      
Uitgaven toeristisch platform  100 100  100
Regiodeal 2021-2023      
Onderhoud wandelnetwerk Recreatieschap Drenthe      
       
Programma 4. Onderwijs      
Huisvesting onderwijs - 29 29
Totaal Onderwijs - 29 29
       
Programma 5. Sport, cultuur en recreatie      
Kosten inflatie sporthal de Spronk - 34 34
Specifieke uitkering lokale bibliotheekvoorziening - 38 19
Totaal Sport, cultuur en recreatie - 72 53
       
Programma 6. Sociaal Domein      
Bijdrage dorpshuizen 25 25 25
Totaal Sociaal Domein 25 25 25
       
Programma 7. Volksgezondheid en milieu      
Uitvoering klimaatakkoord 145 180 -
Ontwikkelen warmtevisie 100 100 -
Uitvoeringsplan afval en bijstelling afvalinzameling en verwerking - 54 53
Totaal Volksgezondheid en milieu 245 334 53
       
Programma 8. VHROSV      
Uitvoering woonimpuls 70 70 63
Bijdrage Gemeenschappelijke Regeling RUD - 150 -
Totaal VHROSV 70 220 63
       
Overhead      
Exploitatiebijdrage Gemeenschappelijke Regeling ONS - 157 449
Totaal Overhead - 157 449
       
Toevoegingen reserves      
Bestemmingsreserve december bijzondere bijstand - 24 -
Bestemmingsreserve december Energietoeslag - 337 223
Bestemmingsreserve december Oekraïne - 28 28
Bestemmingsreserve december uitvoering BBZ - 3 3
Bestemmingsreserve december formatie RO - 169 469
Overhevelingen 2023 > 2024 - 505 505
Totaal toevoegingen reserves en budgetoverhevelingen - 1.066 1.228
Subtotaal incidentele lasten (B) 585 2.176 2.128
       
Saldo incidentele baten en lasten (B-A)

12

1 156

Criteria

Terug naar navigatie - Criteria

De incidentele baten en lasten zijn opgesteld met in achtneming van de door de commissie BBV daarvoor opgestelde richtlijnen in haar notitie ‘structurele en incidentele lasten en baten’. Baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar of minder voordoen, kunnen beoordeeld worden als íncidenteel’, waarbij rekening wordt gehouden met de soort of de eigenschap van de begrotingspost. 

Ter invulling is in de inventarisatie van incidentele baten en lasten hierna uitgegaan van de volgende criteria:
•    lasten/baten die alleen in het jaar 2023, 2024, 2025 of 2026 voorkomen;
•    lasten/baten die zich maximaal gedurende drie jaar voordoen (2023-2026);
•    lasten/baten waarvan de eindigheid vast ligt op basis van raadsbesluit en/of toekenningsbesluit, ook als de looptijd langer is dan drie jaar;
•    onttrekkingen en toevoegingen aan reserves met een looptijd korter dan drie jaar.

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het saldo incidentele baten en lasten in 2023 is € 523.000 negatief. Het aandeel lasten is groter dan het aandeel baten. Het evenwicht tussen structurele baten en lasten neemt daardoor toe. Het rekeningresultaat 2023 gecorrigeerd voor dit negatieve saldo blijft structureel positief. Reden waarom het kengetal in de paragraaf B weerstandsvermogen positief wordt weergegeven. Een overzicht (het saldo) van de afwijkingen op incidentele baten en lasten wordt gegeven onder paragraaf B.5.1 . 

B.5.4. Verantwoording Wet Normering Topinkomens (WNT)

WNT

Terug naar navigatie - WNT

Het BBV schrijft voor dat de salarissen van de griffier en gemeentesecretaris inzichtelijk behoren te zijn in verband met de Wet Normering Topinkomens. Onderstaande tabellen geven het overzicht weer. De salarissen komen niet boven de normering van het topinkomen uit. 

Onderstaande tabel geeft de gegevens van de leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functie vervulling, inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt. 

 

Gegevens 2023 D.B. Bruijn R. Weernekers
Functiegegevens Gemeentesecretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2023 01/01 - 31/12 01/01 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1 0.93
Dienstbetrekking ja ja
Bezoldiging    
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 103.130 86.599
Beloningen betaalbaar op termijn 16.589 13.128
Subtotaal 119.719 99.726
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 223.000 206.349
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag  N.v.t.   N.v.t. 
Totale bezoldiging 119.719 99.726
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2022    
Aanvang en einde functievervulling in 2022 01/01 - 31/12 01/01 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1

Van 1/1 - 31/10: 0.89

Van 1/11 tot 31/12: 1

Dienstbetrekking ja ja
Bezoldiging    
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 96.084 79.041
Beloningen betaalbaar op termijn 16.582 12.862
Subtotaal 112.666 91.903
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 216.000 196.079
Totale bezoldiging 112.666 91.903

 

B.5.5. Analyse begrotingsrechtmatigheid

Analyse begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsrechtmatigheid

Onderstaand betreft de analyse van de begrotingsrechtmatigheden per programma.                                     
Wij hebben hiervoor het document "Jaarstukken 2023 teksten programma's" gebruikt om te bepalen of er per programma sprake is van een overschrijding dan wel een onderschrijding.                                     
De analyse ziet toe op de baten en lasten exclusief reservemutaties.                                        
Uitgangspunten hierbij zijn de Kadernota rechtmatigheid, de financiële verordening 2023 en het addendum op de financiële verordening 2023.                                        
Op grond hiervan komen wij tot de volgende kaders:                                        
1. Overschrijding van de lasten zijn onrechtmatig en kunnen acceptabel zijn als ze voldoen aan hetgeen gesteld in artikel 12 van de financiële verordening.                                        
2. Onderschrijdingen van de lasten en over-/ en onderschrijdingen van de baten zijn onrechtmatig indien deze niet tijdig zijn toegelicht. Hierbij geldt dat alles verschillen die na de 2e BURAP geconstateerd zijn toegelicht mogen worden bij de jaarrekening. Conform het addendum op de financiële verordening wordt dat gezien als tijdig.                                        
                                        

Lasten (in € x 1.000)
Programma Begroting na wijziging Realisatie Verschil Over/onder
0. Bestuur 2.351 2.343 8 Onderschrijding
1. Veiligheid 1.718 1.717 1 Onderschrijding
2. Verkeer en Vervoer 4.621 4.598 23 Onderschrijding
3. Economie 2.564 2.203 361 Onderschrijding
4. Onderwijs 1.699 1.657 42 Onderschrijding
5. Sport, cultuur en recreatie 4.880 4.979 -99 Overschrijding
6. Sociaal Domein 25.314 24.689 625 Onderschrijding
7. Volksgezondheid en Milieu 7.331 6.316 1.015 Onderschrijding
8. Volkshuisvesting, RO en SV 5.362 2.128 3.324 Onderschrijding
Overige programma onderdelen 14.042 13.969 73 Onderschrijding

 

Baten (in € x 1.000)
Programma Begroting na wijziging Realisatie Verschil Over/onder
0. Bestuur 387 344 43 Onderschrijding
1. Veiligheid 15 14 1 Onderschrijding
2. Verkeer en Vervoer 77 113 -36 Overschrijding
3. Economie 2.841 2.734 107 Onderschrijding
4. Onderwijs 255 300 -45 Overschrijding
5. Sport, cultuur en recreatie 388 405 -17 Overschrijding
6. Sociaal Domein 10.034 11.158 -1.124 Overschrijding
7. Volksgezondheid en Milieu 6.070 5.774 296 Onderschrijding
8. Volkshuisvesting, RO en SV 3.310 1.855 1.455 Onderschrijding
Overige programma onderdelen 46.228 48.093 -1.865 Overschrijding

                   
Analyse                                        
Lasten overschrijdingen                                        
5. Sport, cultuur en recreatie zit met name in kosten die hoger uitgevallen zijn. Wij classificeren deze overschrijding als niet acceptabel.                                        
                                        
Lasten onderschrijding, baten over- en onderschrijdingen                                        
Ten aanzien van de overige mutaties omtrent de programma's onderkennen wij dat er sprake is van over- en onderschrijdingen die in de laatste 4 maanden geconstateerd zijn (na de BURAP).                                         
De begroting na wijziging is namelijk aangepast aan de hand van de tweede BURAP en eventuele latere aanpassingen die nog door de raad geaccordeerd zijn.                                        
Dit betekent dat conform het addendum bij de financiële verordening het melden van deze verschillen tijdig is op het moment dat dit bij de jaarrekening toegelicht wordt.                                        
Hier hoeven wij derhalve geen onrechtmatigheid over te rapporteren                                        
                                        
Conclusie                                        
Op grond van de bovenstaande analyse dienen wij te rapporteren over de begrotingsrechtmatigheid.                                        
Wij komen tot de volgende conclusie:                                        
Totaal onrechtmatig:     € 99.000,00                                     
Hiervan is acceptabel     € 0,00                                     
Hiervan is niet acceptabel     € 99.000,00