Uitgaven
20,09%Inkomsten
72,94%Saldo
Overige programma onderdelen
Uitgaven
20,09%Inkomsten
72,94%Saldo
- Overhead
- Algemene dekkingsmiddelen
Overhead
Taakvelden
Terug naar navigatie - Taakvelden0.4. Ondersteuning organisatie
Overhead
Terug naar navigatie - OverheadGerapporteerd saldo overhead bij de budgetoverheveling 2022.
Exploitatie | Gerapporteerd saldo 2023 | Gerapporteerd saldo 2024 | Gerapporteerd saldo 2025 | Gerapporteerd saldo 2026 | Gerapporteerd saldo 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 11.132 | 11.083 | 11.056 | 11.054 | 11.054 | |
Baten | 131 | 131 | 131 | 131 | 131 | |
Gerealiseerd resultaat | -11.001 | -10.952 | -10.925 | -10.923 | -10.923 |
Mutaties 1e Bestuursraportage
Terug naar navigatie - Mutaties 1e BestuursraportageMutaties 1e Bestuursraportage
Exploitatie | Mutaties 2023 | Mutaties 2024 | Mutaties 2025 | Mutaties 2026 | Mutaties 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
0.4 Overhead | 1.859 | 954 | 0 | 742 | 755 | |
Totaal Lasten | 1.859 | 954 | 0 | 742 | 755 | |
Baten | ||||||
0.4 Overhead | -68 | -68 | 0 | -68 | -68 | |
Totaal Baten | -68 | -68 | 0 | -68 | -68 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.927 | -1.021 | 0 | -809 | -823 |
Toelichting Financiële mutaties
Terug naar navigatie - Toelichting Financiële mutatiesAanvullend budget ziekte
Op basis van de huidige stand van zaken rond ziekte-, zwangerschap- en ouderschapsverlof zijn wij genoodzaakt aanvullend budget aan te vragen om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen. (€ 242.000)
Aanvullend budget BHV en Arbo
Als gevolg van een stijgend verzuim (landelijke trend) worden meer kosten gemaakt voor de inzet van de arbodienst. Gemiddeld voor dit jaar tot en met april 2023 bedraagt het verzuim 7,44% ten opzichte van 6,73% in 2022 en 5,48% in 2021. De eerste maanden van 2023 was er vooral sprake van langdurig verzuim, waardoor het totaalcijfer hoger uitvalt en er meer interventies vanuit de arbodienst nodig zijn geweest om het verzuim weer omlaag te brengen. (€ 10.000)
Budget binden en boeien
In het kader van strategische personeelsplanning zijn we gestart om gebruik te maken van het looninstrument arbeidsmarkttoelage om op die manier in staat te zijn om goed personeel aan te trekken en vast te houden. In de huidige arbeidsmarkt hebben we namelijk steeds vaker te maken met moeilijk vervulbare posities. Daarnaast verruimen we het budget om uitvoering te geven aan de uitkomsten van de evaluatie rondom de organisatieontwikkeling. Er is met name behoefte aan het versterken van het (strategisch) leiderschap. (€ 150.000)
Aanvullend budget personeelsvereniging (PV)
Het aanvullende budget is deels nodig voor het ophogen van de werkgeversbijdrage aan de PV van 50% naar 100%, met als doel het bevorderen en onderhouden van saamhorigheid. Het andere deel is nodig om het bedrag per persoon voor kerstpakketten te verhogen van € 30 naar € 50, zodat werknemers aan het einde van het jaar beloond kunnen worden met een volwaardig pakket. (€ 15.000)
Aanbrengbonus in verband met krappe arbeidsmarkt
Het huidige budget is niet toereikend voor het werven van twee teamleiders. Daarnaast is de inzet van een aanbrengbonus nodig om het huidige personeel te stimuleren en te belonen voor het aanbrengen van nieuwe collega’s in deze krappe arbeidsmarkt. (€ 12.000)
Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten verzekering (WGA) verzekering indexatie
De premie van de WGA-ERD schadeverzekering is geïndexeerd, wat voor hogere kosten zorgt. In de tweede helft van 2023 wordt deze verzekering opnieuw aanbesteed, mits de kosten-baten nog steeds in het voordeel van de gemeente zijn. Daarnaast is de premie voor de aansprakelijkheidsverzekering publieke sector verhoogd, waardoor we met het huidige bedrag niet meer uitkomen. (€49.000)
Scholing personeel
De komende jaren ligt de focus op de strategische personeelsplanning om in te spelen op huidige en toekomstige ontwikkelingen, waarbij we zorgen voor een personele bezetting met voldoende kwantiteit en kwaliteit. De veranderende arbeidsmarkt vraagt om meer aandacht voor binden en boeien van personeel. Het aanbieden van opleidingen in het kader van persoonlijke ontwikkeling zorgt ervoor, dat de gemeente als aantrekkelijke werkgever gezien wordt. (€ 40.000)
Budget afhandeling WOZ-bezwaren
Dit jaar worden we geconfronteerd met een enorme toename (260%) aan bezwaarschriften tegen de WOZ-beschikking. Om in staat te zijn deze bezwaarschriften op adequate wijze af te handelen, zodat de bezwaarmakers niet een beroep kunnen doen op een dwangsom is extra incidentele juridische en taxatie technische expertise nodig. (€ 126.000)
Vitale Vakantieparken Exploitatie Hesselte doorbelasting formatie
Zie tekst bij programma 3.
Consulent Werk
Bij de invoering van de nieuwe Wet Inburgering is een structureel uitvoeringsbudget beschikbaar gesteld door het Rijk. Dit budget wordt onder andere ingezet voor de werving van een consulent Werk. Voorgesteld wordt om dit budget over te hevelen van programma 6 naar de Personeelsbegroting. (€ 35.000)
Formatie Kwartiermaker Jeugd
In het kader van de ombuigingen Sociaal domein is tijdelijk een projectleider/kwartiermaker Jeugd aangesteld. Gezien de resultaten die in de afgelopen jaren gehaald zijn, is besloten deze functie structureel in te vullen. Het project ‘Met gezond verstand en behoud van kwaliteit naar gezonde budgetten’ is het aantal verwijzingen bij de huisarts verlaagd. Na één jaar is sprake van een afname van 20% op de verwijzingen van huisartsen naar Jeugdhulp. Dit komt neer op een afname van 52 trajecten op jaarbasis. In het ombuigingsvoorstel was in principe structureel vacatureruimte opgenomen voor de inzet van deze Kwartiermaker. Dit budget is echter niet structureel in de begroting verwerkt. Binnen de budgetten Sociaal domein die ook voor uitvoering zijn, is ruimte voor financiële dekking van deze functie. Dit voorstel is een overheveling van budget uit programma 6 naar de Personeelsbegroting. (€ 50.000)
Contractmanagement
We brengen het contractmanagement voor de ICT-contracten onder bij ONS, waardoor we het kwaliteitsniveau kunnen verbeteren en meer kunnen profiteren van de kennis en ervaring van ONS. Goed contractmanagement beperkt de risico’s op het gebied van rechtmatigheid, aansprakelijkheid en privacy- en informatieveiligheid. (€ 40.000)
ICT Diverse projecten
De eenmalige verhoging van onderhoud software komt door de invoering van het grondstoffenplan en hogere implementatiekosten van iBabs.
De structurele verhoging van Onderhoud Software (6.800.408/38.368) wordt enerzijds veroorzaakt, door het overhevelen van softwarekosten vanuit andere budgetten iBabs (6.800.103) en Checkpoint (6.860.501) en anderzijds door de migratie van GBI naar de Cloud en hogere jaarlijkse kosten VTH-applicatie. Voor de uitvoering van projecten die zijn opgenomen in de Informatievisie 2023/2024 is een structureel budget nodig van € 200.000 voor de komende 3 jaar. Dit zal gebruikt worden voor zowel aanschaf van software als inhuur van diensten. (€ 218.000)
Anonimiseren stukken
Het aantal te anonimiseren stukken dat moet worden verstuurd, loopt de afgelopen jaren gestaag op. Aan de ene kant komt dit, doordat het vergrootglas steeds meer ligt op privacy en er vaker documenten moeten worden geanonimiseerd. Anderzijds vragen mensen sneller stukken op en wordt dit ook "gestimuleerd" door de komst van bijvoorbeeld de Wet open overheid (Woo). Om het toenemend aantal stukken te kunnen anonimiseren is meer capaciteit nodig. Voor 2023 vragen we incidenteel dit bedrag aan. Structureel zal de dekking moeten komen uit kostendekkende leges voor opgevraagde stukken. (€ 35.000)
ICT Detachering
In de begroting 2023 is een te ontvangen vergoeding opgenomen in verband met detachering van een eigen medewerker. De detachering is in de aanloop naar 2023 niet gecontinueerd, waardoor de te verwachten vergoeding komt te vervallen. (€ 68.000)
Vroegsignalering ervaringsdeskundige
De medewerker vroegsignalering/ervaringsdeskundige werkt al een aantal jaren in onze organisatie. Het doel is het vroegtijdig signaleren van schulden, waardoor de (im)materiële schade beperkt blijft. Voor deze functie zijn binnen programma 6 structurele uitvoeringsbudgetten beschikbaar. Voorgesteld wordt om de structurele middelen vanuit programma 6 over te hevelen naar de personeelsbegroting in programma 0. (€ 57.000)
ICT/basisregistraties
Dit betreft een administratieve wijziging waarbij een deel van het ICT budget vanuit programma 0 apart gezet wordt in programma 8 voor Basisregistraties grootschalige topografie.
Saldo 1e Bestuursrapportage
Terug naar navigatie - Saldo 1e BestuursrapportageExploitatie | Nieuw saldo 2023 | Nieuw saldo 2024 | Nieuw saldo 2025 | Nieuw saldo 2026 | Nieuw saldo 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 12.991 | 12.037 | 11.983 | 11.795 | 11.809 | |
Baten | 63 | 63 | 63 | 63 | 63 | |
Gerealiseerd resultaat | -12.928 | -11.973 | -11.919 | -11.732 | -11.746 |
Algemene dekkingsmiddelen
Taakvelden
Terug naar navigatie - TaakveldenDe algemene dekkingsmiddelen worden gevormd uit een aantal structurele niet aan taakvelden gekoppelde inkomsten. Deze dekkingsmiddelen worden of van het Rijk (in de vorm van de algemene uitkering), van inwoners (in de vorm van heffingen) dan wel uit beleggingen verkregen.
De verkregen inkomsten vallen onder:
5. Treasury
6. Belastingen
7. Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
8. Overige baten en lasten
Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelenGerapporteerd saldo bij de budgetoverheveling 2022 voor Algemene dekkingsmiddelen.
Exploitatie | Gerapporteerd saldo 2023 | Gerapporteerd saldo 2024 | Gerapporteerd saldo 2025 | Gerapporteerd saldo 2026 | Gerapporteerd saldo 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 462 | 465 | 449 | 459 | 459 | |
Baten | 45.518 | 46.388 | 46.826 | 44.482 | 44.482 | |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 45.056 | 45.923 | 46.377 | 44.024 | 44.024 |
Mutaties 1e Bestuursrapportage
Terug naar navigatie - Mutaties 1e BestuursrapportageMutaties 1e Bestuursrapportage
Exploitatie | Mutaties 2023 | Mutaties 2024 | Mutaties 2025 | Mutaties 2026 | Mutaties 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
0.5 Treasury | 16 | -37 | 0 | -22 | 5 | |
0.61 OZB woningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Lasten | 16 | -37 | 0 | -22 | 5 | |
Baten | ||||||
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 265 | -230 | 0 | -234 | -220 | |
Totaal Baten | 265 | -230 | 0 | -234 | -220 | |
Mutaties | 250 | -193 | 0 | -212 | -225 |
Toelichting financiële mutaties
Terug naar navigatie - Toelichting financiële mutatiesDe decembercirculaire is verwerkt in de 1e Bestuursrapportage.
Saldo 1e Bestuursrapportage
Terug naar navigatie - Saldo 1e BestuursrapportageSaldo inclusief onvoorzien.
Exploitatie | Nieuw saldo 2023 | Nieuw saldo 2024 | Nieuw saldo 2025 | Nieuw saldo 2026 | Nieuw saldo 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 498 | 447 | 465 | 457 | 484 | |
Baten | 45.783 | 46.158 | 46.596 | 44.248 | 44.262 | |
Nieuw saldo | 45.285 | 45.711 | 46.131 | 43.792 | 43.778 |