3.1 Economische ontwikkeling: Kosten uit samenwerking met het bedrijfsleven, aanleg glasvezel en ontwikkeling van wijkgerichte economische programma’s.
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur: Grondexploitaties van bedrijventerreinen, herstructurering van bedrijfslocaties en investeringen in winkelgebieden.
3.3 Bedrijfsloket en regelingen: Hieronder vallen de kosten en opbrengsten voor de organisatie van markten.
3.4 Economische promotie: Hieronder vallen o.a. de economische projecten van de Regio Deal, de bijdrage aan het recreatieschap Drenthe en de opbrengsten uit toeristenbelasting en woonforensenbelasting.
Uitgaven
2,8%Inkomsten
3,47%Saldo
Programma 3 Economie
Uitgaven
2,8%Inkomsten
3,47%Saldo
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Een goed ondernemersklimaat
Wij zijn trots op onze ondernemers. Dit willen we laten zien door, daar waar het kan, meer ruimte te bieden voor ondernemerschap en regelmatig in gesprek te zijn met onze ondernemers en het Ondernemersfonds. Om de gemeente Westerveld vitaal en leefbaar te houden, is het noodzakelijk om duurzame bedrijvigheid en onze agrarische identiteit herkenbaar te houden. Wij streven daarbij naar evenwicht tussen landbouw, wonen, economie en natuur.
Doel
Terug naar navigatie - DoelDoel
Terug naar navigatie - Doel3.1 Wij willen het onderscheidend vermogen van de gemeente versterken op het gebied van toerisme en recreatie.
Wat gaan we daarvoor doen?
3.2 Goed economisch klimaat
Wij willen een goed economisch klimaat stimuleren voor inwoners en ondernemers in onze gemeente.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wijzigingen Begroting 2024 in 2e Bestuursrapportage 2024
Terug naar navigatie - Wijzigingen Begroting 2024 in 2e Bestuursrapportage 2024Saldo Begroting 2024 | Saldo 1e Burap 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Wijziging 2e Burap 2024 | Saldo 2e Burap 2024 | |
3.1 Economische ontwikkeling | |||||
Baten | - | - | - | 122 | 122 |
Lasten | 286 | 286 | 286 | 122 | 408 |
Totaal 3.1 Economische ontwikkeling | -286 | -286 | -286 | 0 | -286 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | |||||
Baten | - | 260 | 260 | - | 260 |
Lasten | 11 | 271 | 271 | -76 | 195 |
Totaal 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -11 | -11 | -11 | 76 | 65 |
3.3 Bedrijfsloket en regelingen |
|||||
Baten | 14 | 14 | 14 | - | 14 |
Lasten | 82 | 82 | 82 | - | 82 |
Totaal 3.3 Bedrijfsloket en regelingen | -67 | -67 | -67 | - | -67 |
3.4 Economische promotie | |||||
Baten | 2.214 | 2.214 | 2.214 | 202 | 2.416 |
Lasten | 1.432 | 1.434 | 1.434 | 261 | 1.695 |
Totaal 3.4 Economische promotie | 782 | 780 | 780 | -59 | 721 |
Saldo programma 4 |
418 | 416 | 416 | 17 | 433 |
Toelichting financiële mutaties
Terug naar navigatie - Toelichting financiële mutatiesTaakveld 3.1:
Er wordt een bijstelling van de begroting voorgesteld voor wat betreft de Regio Deal Economie in 2024, op basis van de uit te voeren plannen. Dit is een budget neutrale mutatie (€ 122.000).
Taakveld 3.2:
Door een voordeel in de afschrijvingslasten betekent dit een verlaging in de lasten (€ 10.000). Daarnaast wordt er ook een budget neutrale verwerking met betrekking tot de rente gedaan wat een lasten verlaging betekent (€ 66.000), zie taakveld 0.5.
Taakveld 3.4:
Er wordt een bijstelling van de begroting voorgesteld voor wat betreft de Regio Deal Toerisme in 2024, op basis van de uit te voeren plannen. Dit is een mutatie van € 73.000 nadeel. Via raadsbesluit vragen we dit bedrag te onttrekken aan de daarvoor bestemde reserve. Dan is de mutatie per saldo neutraal.