1. Samenkracht en burgerparticipatie
2. Wijkteams
3. Inkomensregelingen
4. Begeleide participatie
5. Arbeidsparticipatie
6. Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
71. Maatwerkdienstverlening 18+
72. Maatwerkdienstverlening 18-
81. Geëscaleerde zorg 18+
82. Geëscaleerde zorg 18-
Voortgang acties
Programma 6 Sociaal domein
Voortgang acties
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We willen de sociale cohesie en welzijn in de gemeente in stand houden door aan te sluiten bij enerzijds de ondersteunings- en zorgbehoefte van inwoners en anderzijds in te zetten op positieve gezondheid en preventie. Binnen het sociaal domein ligt de focus op handhaving van de bestaande kwaliteit, efficiënte inzet van bestaande middelen en goede monitoring, ten einde verdere uitvoering te kunnen geven aan de ombuigingen sociaal domein. Wij werken vanuit één integrale toegang voor hele sociaal domein.
Doel
Terug naar navigatie - DoelDoel
Terug naar navigatie - Doel6.1 Samenhangend aanbod
Wat gaan we daarvoor doen?
6.2 Toekomstbestendig maken zorg en ondersteuning
Wat gaan we daarvoor doen?
6.3 Ondersteunen psychische kwetsbaarheid in de wijk
Wat gaan we daarvoor doen?
6.4 Participatie bevorderen
Wat gaan we daarvoor doen?
Programma 6 Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal DomeinGerapporteerd saldo programma bij de Voorjaarsrapportage 2022.
Gerapporteerd saldo programma | Gerapporteerd saldo 2022 | Gerapp.saldo 2023 | Gerapp.saldo 2024 | Gerapp.saldo 2025 | Gerapp.saldo 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 21.965 | 20.996 | 20.768 | 20.618 | 20.618 | |
Baten | 3.851 | 3.796 | 3.796 | 3.796 | 3.796 | |
Totaal gerapporteerd saldo | -18.114 | -17.199 | -16.972 | -16.821 | -16.821 |
Mutaties Najaarsrapportage 2022
Terug naar navigatie - Mutaties Najaarsrapportage 2022Financiële mutaties najaar 2022 programma per taakveld.
Financiële mutaties programma | Mut. najaar 2022 | Mut. najaar 2023 | Mut. najaar 2024 | Mut. najaar 2025 | Mut. najaar 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | ||||||
Lasten | 1.410 | 216 | 201 | 167 | 129 | |
Baten | 1.258 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -153 | -216 | -201 | -167 | -129 | |
6.2 Wijkteams | ||||||
Lasten | 107 | 126 | 126 | 108 | 108 | |
6.3 Inkomensregelingen | ||||||
Lasten | 1.007 | 74 | 74 | 74 | 74 | |
Baten | -276 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 6.3 Inkomensregelingen | -1.283 | -74 | -74 | -74 | -74 | |
6.4 Begeleide participatie | ||||||
Lasten | 153 | 153 | 153 | 153 | 153 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | ||||||
Lasten | 11 | -71 | -71 | -71 | -56 | |
Baten | 66 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie | 56 | 71 | 71 | 71 | 56 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||||||
Lasten | 560 | 393 | 469 | 548 | 666 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 108 | 111 | |
Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -560 | -393 | -469 | -440 | -555 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | ||||||
Lasten | -73 | -3 | -3 | -3 | -3 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | ||||||
Lasten | 22 | 463 | 361 | -8 | -343 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | ||||||
Baten | 156 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | ||||||
Lasten | 167 | 167 | 167 | 167 | 167 | |
Totaal financiële mutaties | -2.160 | -1.518 | -1.478 | -1.028 | -784 |
Saldo Najaarsrapportage 2022
Terug naar navigatie - Saldo Najaarsrapportage 2022Saldo baten en lasten gewijzigde begroting 2022-2026 na financiële mutaties voorjaars rapportage 2022.
Gewijzigd saldo programma | Saldo najaar 2022 | Saldo najaar 2023 | Saldo najaar 2024 | Saldo najaar 2025 | Saldo najaar 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 25.841 | 22.574 | 22.412 | 21.920 | 21.679 | |
Baten | 5.641 | 3.742 | 3.742 | 3.850 | 3.853 | |
Totaal gerapporteerd saldo | -20.200 | -18.833 | -18.671 | -18.070 | -17.826 |
Toelichting
Terug naar navigatie - ToelichtingLasten
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (€1.410.000)
Opvang ontheemden uit Oekraïne en crisisnoodopvang asielzoekers (€1.258.000)
Vanaf april 2022 vangen we ontheemden uit Oekraïne op in particuliere- en gemeentelijke opvang. We verwachten onvoorziene kosten van ongeveer (€958.000). Voor de opvang van ontheemden ontvangen we een vergoeding van het rijk. Zie toelichting onder baten voor dit taakveld.
Voor de crisisnoodopvang asielzoekers verwachten we in 2022 kosten van (€300.000). De kosten zijn volledig voor rekening van Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).
Was- en strijkservice (€30.000)
Het college heeft ingestemd met het opzetten van een was- en strijkservice als Participatieproject en tevens algemene voorziening in het kader van de Wet Maatschappelijk Ondersteuning (Wmo). Een budget op huishoudelijke hulp Wmo van (€30.000) wordt overgeheveld als dekking voor de was- en strijkservice.
Maatschappelijke begeleiding statushouders (€36.000)
In de septembercirculaire worden extra middelen voor deze doeluitkering vrijgemaakt, deze worden aan de budgetten toegevoegd.
Versterking ondersteuning wijkteams (€36.000)
Voor de versterking van de ondersteuning van wijkteams zijn in de decembercirculaire 2021 middelen ontvangen. Het extra budget is toegevoegd in deze rapportage.
Inburgering (€22.000)
In de septembercirculaire worden extra middelen voor deze doeluitkering vrijgemaakt, deze worden aan de budgetten toegevoegd.
Leerlingenvervoer (€13.000)
In de septembercirculaire worden extra middelen voor leerlingenvervoer voor Oekraïense kinderen vrijgemaakt.
Taakveld 6.2 Wijkteams (€107.000)
Sociaal medische indicatie (€50.000)
Voor de behandeling van aanvragen Sociaal Medische Indicaties is structureel extra budget nodig.
Herschikking GGD budget (€57.000)
Het budget voor de GGD is herschikt voor basis en additionele taken uitgevoerd door de GR. Deze wijziging is administratief en budgetneutraal.
Taakveld 6.3 Inkomensregeling (€1.007.000)
Energietoeslag (€933.000)
Zowel in de meicirculaire als in de septembercirculaire zijn middelen ontvangen voor de uitvoering van de energietoeslag. In de begroting wordt het budget voor de uitvoering en verstrekking van de energietoeslag bijgesteld.
Volwassenfonds sport en cultuur (€74.000)
In 2020 is de gemeente Westerveld begonnen met een pilot Volwassenenfonds sport en cultuur. Hiervoor was een budget beschikbaar voor 25 inwoners met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm. Het huidige budget wordt overvraagd. We verhogen het budget met €20.000 zodat deze regeling tot 50 inwoners gebruikt kunnen worden. Het overige budget wordt ingezet voor het Jeugdsportfonds.
Taakveld 6.4 Begeleide participatie (€153.000)
Personele budgetmutatie (€151.000)
Het budget voor ex-medewerkers van het WSW bedrijf wordt structureel bijgesteld. Het betreft hier de overname van personeel door de gemeente.
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie (€11.000)
Dekking was-en strijkservice en volwassenenfonds sport en cultuur (- €55.000)
Het budget op dit taakveld wordt voor respectievelijk (€15.000) en (€40.000) overgeheveld als dekking voor de was- en strijkservice (taakveld 6.1) en het Volwassenenfonds sport en cultuur (taakveld 6.3).
Europees Sociaal Fonds (ESF) subsidie Aan het werk (€66.000)
Het ESF-budget is beschikbaar voor de afdeling Werk & Inkomen. Hiervoor wordt een screening van het klantenbestand uitgevoerd.
Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ (€73.000)
De mutaties op dit taakveld bestaan uit de overheveling van budget naar taakveld 6.6 ter dekking van uitgaven voor huishoudelijke hulp.
Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- (€ 22.000)
Kosten Jeugdzorg (€169.000)
Voor 2022 wordt incidenteel budget voor kosten jeugdzorg en de indexering voor prijsbijstelling begroot.
Voogdij/18+ (- €147.000)
In de meicirculaire 2021 worden extra middelen voor voogdij/18+ vrijgemaakt. Het budget is naar taakveld 6.82 overgeheveld conform de Informatie voor Derden (Iv3)
Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18- (€167.000)
Kosten jeugdbescherming en jeugdreclassering (€20.000)
We verwachten hogere kosten jeugdbescherming en jeugdreclassering als gevolg van stijging in de zorgkosten.
Voogdij/18+ (€ 47.000)
Zie toelichting onder taakveld 6.72.
Baten
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (€1.258.000)
Opvang ontheemden uit Oekraïne en crisisnoodopvang asielzoekers (€1.258.000)
Het rijk vergoedt de gemeentelijke kosten voor de opvang van ontheemden voor zowel de Gemeentelijke Opvang Oekraïne (GOO) als de Particuliere Opvang Oekraïne (POO).
Voor de GOO ontvangen we een normbedrag van minimaal € 100 per dag per gerealiseerde bed en een vergoeding op basis van werkelijke kosten voor transitie, verbouwing en realisatie van gebouwen. Het normbedrag voor de vergoeding POO moet door het rijk nog vastgesteld worden. Aan het ministerie van Justitie en Veiligheid hebben we een voorschotaanvraag ingediend van (€958.000). De Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vergoedt de gemeentelijke kosten voor de crisisnoodopvang asielzoekers, naar verwachting (€300.000).
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen (- €276.000)
BUIG middelen (- €276.000)
De baten voor de BUIG uitkering worden naar beneden bijgesteld op basis van het nader voorlopige macrobudget 2022 van het Participatiewet. Dit macrobudget is neerwaarts bijgesteld als gevolg van de verwerking van de realisatiecijfers over 2021 en de nieuwe werkloosheidsverwachtingen van het CPB. Conform de nieuwe raming verlagen wij het bijstandsbudget in de Najaarsrapportage met (€172.000). Daarnaast hebben wij in 2022 BBZ en TOZO over voorgaande jaren terugbetaald van in totaal (€104.000).
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie (€66.000)
ESF subsidie Aan het werk (€66.000)
Zie toelichting onder de lasten voor dit taakveld.
Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ (€156.000)
Beschermd wonen (€156.000)
Voor 2022 was er geen opbrengst geraamd voor beschermd wonen. Dit is niet gedaan vanwege de onzekerheden rondom de decentralisatie beschermd wonen. Inmiddels is er voor 2022 voorzichtig zicht op een overschot vanuit de centrumgemeente Assen.