Overige programma onderdelen

Overhead

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We gaan verder bouwen aan veilige en toekomstbestendige informatievoorziening, waarbij we gebruik maken van de mogelijkheden die nieuwe technologieën ons bieden.

Kosten van Overhead

Terug naar navigatie - Kosten van Overhead

Gerapporteerd saldo programma bij de budgetoverheveling 2021.

Bedragen x €1.000
Gerapporteerd saldo programma Gerapporteerd saldo 2022 Gerapp.saldo 2023 Gerapp.saldo 2024 Gerapp.saldo 2025 Gerapp.saldo 2026
Lasten 9.991 9.560 9.511 9.486 9.486
Baten 66 66 66 66 66

Financiële mutaties Voorjaar 2022

Terug naar navigatie - Financiële mutaties Voorjaar 2022

Financiële mutaties voorjaar 2022 programma  per FCL-grootboekrekening.

Bedragen x €1.000
Financiële mutaties programma Mutaties 2022 Mutaties 2023 Mutaties 2024 Mutaties 2025 Mutaties 2026
Lasten
6800401 Bestuurscentrum -25 -13 -9 -17 -27
6800402 Gemeentewerf Tractie -22 -15 2 2 27
6800403 Personeelslasten binnendienst -42 -163 -163 -163 -138
6800408 Informatievoorziening ICT 152 23 23 23 8
6800413 Dienstverlening SCCONS 278 0 0 0 0
6800420 Personeel vervanging tijdens ziekte 0 -102 -102 -102 -102
6800421 Ondernemingsraad -1 -1 -1 -1 -1
6800422 Personeel Flexibele schil -2 -2 -2 -2 -2
6800423 Personeel budget trainees 2 2 2 2 2
6800430 Personeel management 2 6 6 6 6
6800440 Personeel bedrijfsvoering 134 129 129 129 129
6800450 Personeel Sociaal domein 166 155 155 155 155
6800460 Personeel Ruimte en ontwikkeling 15 129 129 129 129
6800470 Personeel openbare werken 45 26 26 26 26
6800472 Personeel uitvoering OW 7 13 13 13 13
Totaal Lasten 710 188 208 201 225

Saldo Voorjaarsrapportage 2022

Terug naar navigatie - Saldo Voorjaarsrapportage 2022

Saldo baten en lasten gewijzigde begroting 2022-2026 na financiële mutaties voorjaars rapportage 2022.

Bedragen x €1.000
Gewijzigd saldo programma Gewijz.Begr. Voorjaar.2022 2023 2024 2025 2026
Lasten 10.700 9.748 9.719 9.687 9.711
Baten 66 66 66 66 66

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Cao mutatie
De uitkomsten van de nieuwe Cao zijn verwerkt in deze Voorjaarsrapportage. De stelpost die was geraamd in de begroting voor deze ontwikkeling wordt ingezet. Per saldo is er geen financieel effect.

Opstartbudget robotisering
Een aanvraag voor incidenteel budget in 2022 voor de opstart en uitvoering van robotisering. Voor deze opstart in 2022 is nog geen budget beschikbaar. Wel is de verwachting dat robotisering zich op termijn terug zal verdienen aangezien je hiermee mogelijk kan besparen op formatie en inzet. De efficiencywinst is verwerkt in de begroting vanaf 2021 oplopend tot € 100.000.Het krediet dat in 2021 is opgenomen in de begroting voor robotisering wordt doorgeschoven naar 2022. 

PMO
Het aanbieden van een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aan medewerkers is verplicht volgens de Arbowet (frequentie 1x per 4 jaar). In 2022 willen we deze PMO gaan aanbieden aan onze medewerkers. Een PMO is een uitgebreid gezondheidsonderzoek die inzicht geeft in de gezondheid en fitheid van de medewerker. Daarnaast kan de PMO preventief werken; ziektes en klachten kunnen door een PMO vroegtijdig worden opgespoord. De medewerker is niet verplicht mee te doen aan de PMO, deelname gaat op vrijwillige basis. De resultaten van het onderzoek worden met de medewerker gedeeld, inclusief een gericht advies over zijn of haar levensstijl. De werkgever ontvangt een algemeen rapport met de resultaten waarbij anonimiteit van de medewerkers wordt gewaarborgd.  

Actualisatie kapitaallasten
Zie toelichting paragraaf 2.5.

Bijdrage ONS
In het kader van een verbeterde informtiebeveiliging en een hereiking van de meerjaren kosten die nodig zijn voor het op peil houden en verbeteren van de geleverde diensten vanuit ONS aan de partners ontstaat er een uitzetting van de kosten in 2022. ONS heeft hiervoor een begrotingswijziging ingediend. De bijdrage voor Westerveld aan ONS stijgt hierdoor in 2022 ten opzichte van het in de gemeentelijke begroting opgenomen bedrag.

Exploitatielasten ex- Reestmondgebouwen
Op 1 april 2022 zijn vijf voormalig Reestmondmedewerkers die de maaiwerkzaamheden verzorgen in dienst gekomen bij de gemeente. Bij deze maaimachines horen ook drie gebouwen (stallingen van de maaimachine in de wijk). Voor deze gebouwen moeten verzekeringen (€ 3.000), belasting (€ 250) en gas, elektra en water (€ 4.600) betaald worden. Hiervoor wordt structureel budget aangevraagd

Overgang Afvalbrengstation Havelte naar regie ROVA
Het college heeft in haar vergadering van 24 augustus 2021besloten om de regievoering van het afvalbrengstation vanaf 1 april 2022 onder te brengen bij ROVA. Op basis van een doorrekening kan geconcludeerd worden dat inbesteding aan ROVA niet zal leiden tot een uitzetting van kosten ten opzichte van de eigen uitvoering. Met deze mutatie worden de budgetten administratief gecorrigeerd. 

Amendement begroting 2022
Amendementen A1 en A4 ingediend bij de vaststelling van de begroting 2022 zijn verwerkt.

DMJOP Gebouwen
In uw vergadering van 21 december 2021 is het DMJOP 2021-2030 vastgesteld. De financiële consequenties van het nieuwe MJOP inclusief duurzaamheid worden in de voorjaarsrapportage verwerkt. In de tabel wordt het bedrag gepresenteerd dat van toepassing is voor het programma. Onder de administratieve correcties wordt het MJOP afgeraamd.

Formatie duurzaamheid, participatietrajecten
Het doel is een energievisie voor Westerveld met spelregels voor klein- en grootschalige zonne- en windenergie op land . De kaders en spelregels voor (project)participatie en landschappelijke inpassing van zonne- en windenergie op land worden bepaald met behulp van inwonersparticipatie. Om dit te begeleiden wordt een een onafhankelijk procesbegeleider ingezet. De kosten worden geraamd op € 10.000.

PAW Beveiliging en gastdame
Het aantal politieke avonden per maand is toegenomen en de vraag is steeds vaker of er twee gastdames/heren en beveiliging tijdens deze avonden aanwezig kunnen zijn. Dit betekent dat deze medewerkers dezelfde dag overdag of de volgende dag/morgen niet of deels inzetbaar zijn. Hierdoor is het lastig om de bezetting bij de receptie en de Facilitaire Poule te waarborgen. 

Archief
In verband met de migratie en implementatie van het nieuwe zaaksysteem is het noodzakelijk dat de vernietiging van de archiefbescheiden in het huidige zaaksysteem helemaal bij is. Dit ook in verband met de eisen die afgesproken zijn met de toezichthouder vanuit de provincie.

Systeem politieke besluitvorming 
Om efficiënter te kunnen werken willen college en griffie graag met één systeem werken voor de bestuurlijke besluitvorming. Om dit te bereiken moeten extra licenties voor iBabs aangeschaft worden. Tegelijkertijd loopt de overeenkomst voor eBesluitvorming nog tot en met eind 2024. Tot die tijd hebben we met extra kosten te maken, daarna kan er een besparing gerealiseerd worden.  De  huidige kosten voor Ibabs € 6.000 vallen nu onder het budget van de Griffie; dit bedrag kan worden overgeheveld.
De software voor Geo-informatie zal migreren naar een SAAS-oplossing. Enerzijds betekent dit jaarlijks meer kosten gebruik van de software, maar we besparen op eigen hardware en implementatiekosten bij een nieuwe update. 
Team Openbare Werken is zich aan het oriënteren op het juiste beheersysteem voor groen, riolering en wegen. Het was de bedoeling dat de keuze dit voorjaar gemaakt zou worden, maar de evaluatie van een aantal pakketten is naar achter geschoven. Hierdoor zijn er dus dit jaar dubbele onvoorziene kosten voor beheersystemen. De kosten voor Greenpoint (bomen) € 10.150 kunnen worden overgeheveld vanuit het budget voor bomen/EPR.

Formatie uitkeringsadministratie
Momenteel is er één medewerker beschikbaar voor het uitvoeren van de uitkeringsadministratie. In verband met het voldoende borgen van dit proces is het noodzakelijk aanvullend kennis en kunde in huis te hebben. Met name in het geval van ziekte of vertrek van de medewerker lloopt de uitvoering een hoog risico met een hoge negatieve impact op de uit te voeren taken.

Investeringen
Dit zijn alle mutaties op de investeringen in de jaren 2022 tot en met 2026 voor tractie en gebouwen van de gemeente. De mutaties op de investeringen zijn verwerkt in het overzicht in de bijlage 1

Algemene dekkingsmiddelen

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden

De algemene dekkingsmiddelen worden gevormd uit een aantal structurele niet aan taakvelden gekoppelde inkomsten. Deze dekkingsmiddelen worden of van het Rijk (in de vorm van de algemene uitkering), van inwoners (in de vorm van heffingen) dan wel uit beleggingen verkregen.

5. Treasury
6. Belastingen
7. Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
8. Overige baten en lasten

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Gerapporteerd saldo programma bij de budgetoverheveling 2021.

Bedragen x €1.000
Gerapporteerd saldo programma Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten 402 389 397 386 386
Baten 41.285 40.133 39.839 39.983 39.983

Financiële mutaties Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Financiële mutaties Algemene dekkingsmiddelen

Financiële mutaties voorjaar 2022 programma per FCL-grootboekrekening.

Bedragen x €1.000
Financiële mutatiesAlgemene dekkingsmiddelen Mutaties 2022 Mutaties 2023 Mutaties 2024 Mutaties 2025 Mutaties 2026
Lasten
6800501 Resultaat financieringsmiddelen 72 50 24 77 89
6800502 Beleggingen 0 0 0 0 0
6800503 Beleggingen nutsbedrijven 0 0 0 0 0
6800611 Waardering onroerende zaken 10 0 0 0 0
Totaal Lasten 82 50 24 77 89
Baten
6800701 Algemene uitkering 81 29 13 20 588
6800702 Integratie Uitkering Sociaal Domein 125 123 137 131 44
Totaal Baten 206 153 150 151 632

Saldo Voorjaarsrapportage 2022

Terug naar navigatie - Saldo Voorjaarsrapportage 2022

Naast de genoemde (baten) algemene dekkingsmiddelen zijn er nog twee algemene dekkingsmiddelen: Toeristenbelasting en forensenbelasting. Deze worden echter gepresenteerd bij programma Economie (3.4). Voor het volledige beeld worden ze hier getoond.

Bedragen x €1.000
Gewijzigd saldo algemene dekkingsmiddelen Gewijz.Begr. Voorjaar.2022 2023 2024 2025 2026
Lasten 485 439 421 463 475
Baten 41.491 40.286 39.989 40.135 40.615

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Actualisatie kapitaallasten
Zie toelichting paragraaf 2.5.

Actualisatie toegerekende rente
Naar aanleiding van de geactualiseerde kapitaallasten wordt de rente die wordt toegerekend ook geactualiseerd.

WOZ waarde bepaling naar gebruiksoppervlakte
Vanaf 2022 is het verplicht om alle woningen in het kader van de Wet WOZ te waarderen op basis van de gebruiksoppervlakte. Dit project is in 2021 binnen Westerveld afgerond. Hiermee voldoen wij aan de verplichting die de Waarderingskamer hiervoor momenteel stelt. In de nabije toekomst wordt het, naast de woningen, ook verplicht om naast de woningen ook de gecombineerde woon/werk objecten geheel van de gebruiksoppervlakte te voorzien in plaats van een combinatie van inhoud en oppervlakte. Het gaat dus om bedrijfsobjecten, waarbij een woning aanwezig is. Bijvoorbeeld agrarische bedrijven met een woongedeelte. Het betreft binnen onze gemeente ongeveer 400 gecombineerde woon/werk objecten. Deze objecten dienen opnieuw te worden ingemeten en van een gebruiksoppervlakte te worden voorzien. Hiermee willen wij een start maken in 2022, zodat deze objecten in 2023 eveneens naar oppervlakte gewaardeerd kunnen worden.

Algemene uitkering (Decembercirculaire)
Zie toelichting paragraaf 2.4.

Aantrekken langlopende lening
Het college heeft besloten om een langlopende lening van € 6.000.000 aan te trekken. Hiermee worden onder andere de in de begroting opgenomen investeringen gefinancierd. 

Bestemmingsreserves

Bestemmingsreserves

Terug naar navigatie - Bestemmingsreserves

Gerapporteerd saldo bestemmingsreserves bij de budgetoverheveling 2021.

Bedragen x €1.000
Gerapporteerd saldo bestemmingsreserves Gerapporteerd saldo 2022 Gerapp.saldo 2023 Gerapp.saldo 2024 Gerapp.saldo 2025 Gerapp.saldo 2026
Onttrekkingen 2.082 539 460 459 459
Stortingen 25 25 25 25 25

Financiële mutaties voorjaarsrapportage 2022

Terug naar navigatie - Financiële mutaties voorjaarsrapportage 2022

Financiële mutaties voorjaar 2022 bestemmingsreserve per FCL-grootboekrekening.

Bedragen x €1.000
Financiële mutaties Bestemmingsreserve Mutaties 2022 Mutaties 2023 Mutaties 2024 Mutaties 2025 Mutaties 2026
Onttrekkingen
6801000 Mutaties reserves programma 0 0 0 0 0 0
6801001 Mutaties reserves Programma 1 440 0 0 0 0
6801003 Mutaties reserves Programma 3 0 0 0 0 0
6801005 Mutaties reserves Programma 5 0 0 38 38 0
6801006 Mutaties reserves Programma 6 0 0 63 63 0
6801007 Mutaties reserves Programma 7 -72 0 0 0 0
6801008 Mutaties programma 8 165 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 533 0 100 100 0
Stortingen
6801000 Mutaties reserves programma 0 0 0 0 0 0
6801003 Mutaties reserves Programma 3 0 0 0 0 0
6801005 Mutaties reserves Programma 5 0 0 0 0 0
6801006 Mutaties reserves Programma 6 0 0 0 0 0
6801007 Mutaties reserves Programma 7 0 0 0 0 0
6801008 Mutaties programma 8 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen 0 0 0 0 0

Saldo Voorjaarsrapportage 2022

Terug naar navigatie - Saldo Voorjaarsrapportage 2022

Saldo stortingen en onttrekkingen gewijzigde begroting 2022-2026 na financiële mutaties voorjaars rapportage 2022.

Bedragen x €1.000
Gewijzigd saldo bestemmingsreserve Gewijz.Begr. Voorjaar.2022 2023 2024 2025 2026
Onttrekkingen 2.615 539 560 559 459
Stortingen 25 25 25 25 25

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Actualisatie budget omgevingswet
Bijstelling projectbegroting (budget) omgevingswet. Daarin is tevens verwerkt de lagere besteding in 2021. Het saldo van de bestemmingsreserve omgevingswet wordt volledig ter beschikking gesteld in 2022. Het project zal in 2022 worden opgeleverd.

Amendement begroting 2022
Amendementen A1 en A4 ingediend bij de vaststelling van de begroting 2022 zijn verwerkt. De vrijval van de frictiekosten sociaal domein van  € 100.000 in 2024  en 2025 komt te vervallen.

Administratieve correctie budgetoverheveling 2021 Duurzaamheidsbonnen
Bij een bestemmingsreserve worden de uitgaven en onttrekking beoordeeld bij de jaarrekening. Bij een minder uitgaven is de onttrekking lager en blijft het bedrag in de reserve zitten. Dit is automatisch beschikbaar voor uitgaven voor een volgend boekjaar. De budgetoverheveling van € 72.000 in 2021 is daarom onnodig en wordt hier gecorrigeerd.