Het programma ‘sociaal domein’ omhelst het veld dat uitvoering geeft aan de Participatiewet, Jeugdwet en Wmo. Hieronder vallen onder andere inwonersparticipatie, inkomensregelingen, en werkvoorzieningsschappen zoals Reestmond. Ook vallen re-integratie trajecten en maatschappelijke participatietrajecten onder dit programma, net als de huishoudelijke hulp en dagbesteding vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning. De opvang van Oekraïners en armoedebestrijding zijn ook grote thema’s binnen dit domein, net als jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering
Programma 6 Sociaal domein
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Wat willen we bereiken?
Doel
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - DoelDoel
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Doel6.1 Onder het motto ‘iedereen doet mee’ werken we aan een inclusieve samenleving. Regie over eigen leven is daarbij het uitgangspunt
Wat gaan we daarvoor doen?
Wijzigingen begroting 2025
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Wijzigingen begroting 2025Excel-tabel
| Bedragen x €1.000 | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Saldo begroting 2025 | Wijziging 1e Burap 2025 | Begroting na wijziging 2025 | Wijziging 2e Burap 2025 | Saldo 2e Burap 2025 | |
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | |||||
| Lasten | 3298 | 2175 | 5.473 | 3.180 | 8.653 |
| Baten | 270 | 2000 | 2.270 | 2.188 | 4.458 |
| Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -3.028 | -175 | -3.203 | -992 | -4.195 |
| 6.2 Wijkteams | |||||
| Lasten | 1800 | 0 | 1.800 | 150 | 1.950 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.2 Wijkteams | -1.800 | 0 | -1.800 | -150 | -1.950 |
| 6.3 Inkomensregelingen | |||||
| Lasten | 4941 | 1355 | 6.296 | 346 | 6.642 |
| Baten | 3.606 | 1295 | 4.901 | 895 | 5.796 |
| Totaal 6.3 Inkomensregelingen | -1.335 | -60 | -1.395 | 549 | -846 |
| 6.4 Begeleide participatie | |||||
| Lasten | 3910 | 0 | 3.910 | -50 | 3.860 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.4 Begeleide participatie | -3.910 | 0 | -3.910 | 50 | -3.860 |
| 6.5 Arbeidsparticipatie | |||||
| Lasten | 974 | 0 | 974 | 0 | 974 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie | -974 | 0 | -974 | 0 | -974 |
| 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | |||||
| Lasten | 814 | 0 | 814 | 0 | 814 |
| Baten | 219 | 0 | 219 | 0 | 219 |
| Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -595 | 0 | -595 | 0 | -595 |
| 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | |||||
| Lasten | 2260 | 0 | 2.260 | 100 | 2.360 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | -2.260 | 0 | -2.260 | -100 | -2.360 |
| 6.71B Begeleiding (WMO) | |||||
| Lasten | 1102 | 0 | 1.102 | 0 | 1.102 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.71B Begeleiding (WMO) | -1.102 | 0 | -1.102 | 0 | -1.102 |
| 6.71C Dagbesteding (WMO) | |||||
| Lasten | 690 | 0 | 690 | 0 | 690 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.71C Dagbesteding | -690 | 0 | -690 | 0 | -690 |
| 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | |||||
| Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 6.72A Jeugdhulp begeleiding | |||||
| Lasten | 1467 | 0 | 1.467 | 400 | 1.867 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.72A Jeugdhulp begeleiding | -1.467 | 0 | -1.467 | -400 | -1.867 |
| 6.72B Jeugdhulp behandeling | |||||
| Lasten | 217 | 0 | 217 | 0 | 217 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.72B Jeugdhulp behandeling | -217 | 0 | -217 | 0 | -217 |
| 6.72C Jeugdhulp dagbesteding | |||||
| Lasten | 87 | 0 | 87 | 0 | 87 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.72C Jeugdhulp dagbesteding | -87 | 0 | -87 | 0 | -87 |
| 6.73A Pleegzorg | |||||
| Lasten | 242 | 0 | 242 | 0 | 242 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.73A Pleegzorg | -242 | 0 | -242 | 0 | -242 |
| 6.73B Gezinsgericht | |||||
| Lasten | 369 | 0 | 369 | 0 | 369 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.73B Gezinsgericht | -369 | 0 | -369 | 0 | -369 |
| 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | |||||
| Lasten | 3 | 0 | 3 | 0 | 3 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | -3 | 0 | -3 | 0 | -3 |
| 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | |||||
| Lasten | 742 | 0 | 742 | 0 | 742 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | -742 | 0 | -742 | 0 | -742 |
| 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | |||||
| Lasten | 513 | 0 | 513 | 0 | 513 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | -513 | 0 | -513 | 0 | -513 |
| 6.81A Beschermd wonen | |||||
| Lasten | 0 | 0 | 0 | 31 | 31 |
| Baten | 250 | 0 | 250 | 500 | 750 |
| Totaal 6.81A Beschermd wonen | 250 | 0 | 250 | 469 | 719 |
| 6.82A Jeugdbescherming | |||||
| Lasten | 384 | 0 | 384 | 0 | 384 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.82A Jeugdbescherming | -384 | 0 | -384 | 0 | -384 |
| 6.82B Jeugdreclassering | |||||
| Lasten | 53 | 0 | 53 | 0 | 53 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal 6.82B Jeugdreclassering | -53 | 0 | -53 | 0 | -53 |
| Saldo programma 6 | -19.520 | -235 | -19.755 | -574 | -20.330 |
Toelichting
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - ToelichtingTaakveld 6.1
De werkelijke boeking van de kapitaallasten voor 2025 is geboekt. Het werkelijke bedrag voor de kapitaallasten is hoger dan het begrote bedrag wat zorgt voor een verhoging van de lasten (€ 14.000). Daarnaast worden er aan de lasten kant de volgende budgetten bijgesteld en aangevraagd:
- Aanvraag extra budget SMI (Sociaal Medische Indicaties): Op dit moment worden de SMI kosten gedekt uit jeugd en VVE (vroeg- en voorschoolse educatie) gelden. We komen tot de conclusie dat de SMI kosten onder taakveld 6.1 thuishoren. In de budgetten van jeugd en onderwijs is geen budget beschikbaar om de kosten van SMI te dekken. Daarom wordt er € 90.000 budget aangevraagd. We komen met een voorstel voor een structurele passende dekking in de 1e Bestuursrapportage 2026 en de Kadernota 2027.
- Voor vluchtelingenwerk wordt € 50.000 aangevraagd. De afgelopen jaren werden de extra kosten gedekt uit het Oekraïne budget, maar dit budget biedt hier geen ruimte meer voor.
- De uitkering die de gemeente ontvangt van het Rijk met betrekking tot inburgering is gebaseerd op informatie uit het verleden, namelijk op de afgelopen 2 jaren. In 2025 heeft de gemeente Westerveld meer statushouders en ook meer taalroutes, waardoor de kosten van inburgering en de taalschool hoger zijn dan de voorlopige beschikking voor 2025. Daarom wordt er een bedrag van € 316.000 aangevraagd.
- Met betrekking tot DOS (Domein Overstijgend Samenwerken) Vledder zijn er wijzigingen in zowel de lasten als de baten. De reden hiervoor is dat het aantal geïncludeerden dit jaar hoger is dan voorgaande jaren. Het gaat om een ophoging van de inkomsten van € 135.000 en een stijging van de kosten van € 67.000.
- We verwachten dat we € 950.000 meer inkomsten voor opvang Oekraïners en asielzoekers genereren dan begroot. Hier staan ook lasten tegenover, dus deze wordt budget neutraal verwerkt aan zowel de baten als de lastenkant.
- Daarnaast maken we extra kosten omtrent opvang Oekraïners. Dit heeft ermee te maken dat de dagvergoeding van asielzoekers omlaag is gegaan en de gemeente daardoor minder vergoeding krijgt. Daarnaast zijn er extra kosten voor wat betreft leerlingenvervoer Oekraïne, inhuurkosten, POO en leefgeld. In totaal gaat dit om een bedrag van € 278.000. Het voorstel is om deze kosten met betrekking tot opvang Oekraïners te dekken uit de bestemmingsreserve Maatschappelijk Welzijn Breed (zie taakveld 0.10).
- Voor de stichting Welzijn Mensenwerk wordt € 312.000 aan budget uitgetrokken om de locaties van Welzijn Mensenwerk over te nemen. Conform raadsbesluit is het voorstel om dit uit de bestemmingsreserve Maatschappelijk Welzijn Breed te dekken. Daarbij wordt deze mutatie budgetneutraal.
- Daarnaast hebben wij een aantal subsidies en Specifieke Uitkeringen ontvangen, waarvan het voorstel is om deze budget neutraal te verwerken aan zowel de baten als de lastenkant. Met betrekking tot het Integraal Zorg Akkoord hebben wij een Specifieke Uitkering ontvangen die niet is begroot (€ 183.000). Ook hebben we een subsidie met betrekking tot Noaberschap ontvangen (€ 25.000) en een Specifieke Uitkering voor het opknappen van locatie Hesselte voor de opvang van Oekraïners (€ 824.000). Als laatst ontvangen wij een Specifieke Uitkering met betrekking tot asielopvangvoorzieningen (€ 71.000).
Taakveld 6.2:
Met betrekking tot alle budgetten omtrent Jeugd is er een tekort van € 150.000. Dit bedrag wordt aangevraagd.
Taakveld 6.3:
De inkomsten en uitgaven van de BUIG worden bijgesteld. In totaal gaat het om een bijstelling van de inkomsten van € 882.230, en op de uitgaven van € 511.900. Het positieve verschil komt met name door het hoge bedrag aan terugvorderingen . De aanvraag van de uitgaven bestaat voornamelijk uit het ophogen van het budget voor algemene bijstand, welke is gebaseerd op werkelijke kosten van de afgelopen jaren. Daarnaast verwachten we een voordeel op de bijzondere bijstandsregelingen (€ 124.000), en op schuldhulpverlening (€ 28.000).
Taakveld 6.4:
Het voorstel is om de budgetten van Werk sociaal domein in 2025 met € 50.000 naar beneden bij te stellen.
Taakveld 6.71A:
Door kostenstijgingen van zorgaanbieders is het nodig om de budgetten bij te stellen. Dit resulteert in een extra budget van € 100.000.
Taakveld 6.72A:
In de Meicirculaire 2025 is een bedrag vrijgekomen vanuit de Hervormingsagenda jeugdhulp van € 400.000. Het voorstel is om deze toe te voegen aan het jeugdbudget. Daarbij wordt deze mutatie budgetneutraal (zie taakveld 0.7).
Taakveld 6.81A:
Er wordt een voordeel verwacht op beschermd wonen, omdat de centrumgemeente Assen minder kosten maakt voor de uitvoering van beschermd wonen dan dat zij vanuit het Rijk hiervoor krijgen. Dit vloeit door naar de rest van de Drentse gemeenten, en voor de gemeente Westerveld wordt een voordeel van € 500.000 verwacht. Daarnaast wordt een budget aangevraagd voor vrouwenopvang (€ 31.000).