Wij streven naar een optimale dienstverlening, met transparantie in beleid, efficiëntie, hulpvaardigheid.
Overige programma onderdelen
Overhead
Omschrijving programma
Terug naar navigatie - Overhead - Omschrijving programmaIn het programma ‘Overhead’ worden alle kosten met betrekking tot ondersteuning van de ambtelijke organisatie verantwoord. Dit betreffen salariskosten, kosten voor inhuur van personeel, en huisvestingskosten. Daarnaast worden ook de kosten voor informatievoorziening en faciliteiten verantwoord in dit programma. Bijdragen aan de gemeenschappelijke regeling Shared Service Centrum ONS zijn ook onderdeel van ‘overhead’.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Overhead - Wat willen we bereiken?
Doel
Terug naar navigatie - Overhead - DoelDoel
Terug naar navigatie - Overhead - DoelO.1 Toekomstbestendige informatievoorziening
Wijzigingen begroting 2025
Terug naar navigatie - Overhead - Wijzigingen begroting 2025Excel-tabel
| Bedragen x €1.000 | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Saldo begroting 2025 | Wijziging 1e Burap 2025 | Saldo 1e Burap 2025 | Wijziging 2e Burap 2025 | Saldo 2e Burap 2025 | |
| 0.4 Overhead | |||||
| Lasten | 13.768 | 1.399 | 15.167 | 435 | 15.602 |
| Baten | 71 | 0 | 71 | 0 | 71 |
| Totaal 0.4 Overhead | -13.697 | -1.399 | -15.096 | -435 | -15.531 |
| Saldo programma Overhead | -13.697 | -1.399 | -15.096 | -435 | -15.531 |
Toelichting
Terug naar navigatie - Overhead - ToelichtingTaakveld 0.4:
De werkelijke boeking van de kapitaallasten voor 2025 is geboekt. Het werkelijke bedrag voor de kapitaallasten is lager dan het begrote bedrag wat zorgt voor een verlaging van de (-€ 80.000). Daarnaast wordt er € 15.000 aangevraagd voor het budget werving en selectie. Daarnaast wordt er € 500.000 aangevraagd wat een bijstelling van het budget ziekteverzuim tot het landelijk niveau (5.2%) inhoudt, op basis van de afspraak die gemaakt is met de raad.
Daarnaast zijn er nog een aantal budget neutrale wijzigingen in de personeelsbudgetten.
Algemene dekkingsmiddelen
Omschrijving programma
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Omschrijving programmaDe algemene dekkingsmiddelen worden gevormd uit een aantal structurele niet aan taakvelden gekoppelde inkomsten. Deze dekkingsmiddelen krijgen we van het Rijk
(algemene uitkering), van inwoners (heffingen) dan wel uit beleggingen. De inkomsten zijn onder te verdelen in treasury, belastingen, algemene uitkering, overige uitkeringen gemeentefonds en overige baten en lasten. De mutaties reserves en voorzieningen vallen ook onder dit programma.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Wat willen we bereiken?We streven naar kostendekkende tarieven.
Doel
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - DoelDoel
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - DoelA.1 Kostendekkend maken afvalstoffenheffing
We streven naar een tariefstelling die voor 100% kostendekkend is. De opbrengsten van de afvalstoffenheffing brengen dan evenveel op als de afvalinzameling voor de gemeente kost.
Wijzigingen begroting 2025
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Wijzigingen begroting 2025Excel-tabel
| Bedragen x €1.000 | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Saldo begroting 2025 | Wijziging 1e Burap 2025 | Saldo 1e Burap 2025 | Wijziging 2e Burap 2025 | Saldo 2e Burap 2025 | |
| 0.5 Treasury | |||||
| Lasten | 86 | 0 | 86 | 106 | 192 |
| Baten | 984 | 0 | 984 | 984 | |
| Totaal 0.5 Treasury | 899 | 0 | 899 | -106 | 792 |
| 0.61 OZB woningen | |||||
| Lasten | 194 | 0 | 194 | 194 | |
| Baten | 3.539 | 205 | 3.744 | 3.744 | |
| Totaal 0.61 OZB woningen | 3.345 | 205 | 3.550 | 0 | 3.550 |
| 0.62 OZB niet-woningen | |||||
| Lasten | 5 | 0 | 5 | 5 | |
| Baten | 1.304 | 0 | 1.304 | 1.304 | |
| Totaal 0.62 OZB niet-woningen | 1.299 | 0 | 1.299 | 0 | 1.299 |
| 0.64 Belastingen overig | |||||
| Lasten | 129 | 0 | 129 | 129 | |
| Baten | 31 | 0 | 31 | 31 | |
| Totaal 0.64 Belastingen overig | -98 | 0 | -98 | 0 | -98 |
| 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | |||||
| Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Baten | 46.063 | 1.248 | 47.311 | 1.787 | 49.098 |
| Totaal 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 46.063 | 1.248 | 47.311 | 1.787 | 49.098 |
| 0.8 Overige baten en lasten | |||||
| Lasten | -109 | 0 | -109 | 135 | 26 |
| Baten | 0 | 0 | 0 | -250 | -250 |
| Totaal 0.8 Overige baten en lasten | 109 | 0 | 109 | -385 | -276 |
| Saldo programma Algemene dekkingsmiddelen | 51.617 | 1.453 | 53.070 | 1.296 | 54.365 |
Toelichting
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - ToelichtingTaakveld 0.5:
De werkelijke boeking van de kapitaallasten voor 2025 is geboekt. Het werkelijke bedrag voor de kapitaallasten is hoger dan het begrote bedrag wat zorgt voor een verhoging van de lasten (€ 106.000).
Taakveld 0.7:
Vanuit de Meicirculaire en Septembercirculaire zijn er een aantal inkomsten op dit taakveld die niet begroot zijn:
Meicirculaire 2025 (conform raadsinformatiebrief Meicirculaire 2025):
- Accres € 150.000
- BTW compensatiefonds: € -175.000
- Integratie uitkering participatiewet: € 289.000
- Hervormingsagenda jeugdhulp: € 400.000 (budget neutraal, zie taakveld 6.72A)
- Decentralisatie uitkering uitvoeringskosten omgevingswet: € 250.000 (budget neutraal, zie taakveld 8.1)
- Decentralisatie uitkering uitvoeringskosten Lbv en Lbv-plus: € 100.000 (budget neutraal, zie taakveld 7.4)
Septembercirculaire 2025 (conform raadsinformatie Septembercirculaire 2025):
- Compensatie jeugdzorg: € 700.000 (budget neutraal, zie taakveld 0.10)
- Compensatie organisatie landelijke verkiezingen: € 60.000 (budget neutraal, zie taakveld 0.2)
- BTW compensatiefonds: € 150.000 extra inkomsten, te ontvangen voorschot hoger dan begroot
- Decentralisatie- en integratie uitkeringen: € 90.000 voordeel door vrijval uitkeringen omdat het in 2025 niet meer nodig is om deze middelen in te zetten.
Daarnaast is de technische correctie van € 227.000 die vermeld is onder taakveld 8.1 ook in taakveld 0.7, omdat deze ook foutief is begroot op dit taakveld.
Taakveld 0.8:
Vanuit de Meicirculaire 2025 wordt de stelpost BCF opgeheven (- € 250.000). Daarnaast is de werkelijke boeking van de kapitaallasten voor 2025 geboekt, waarbij het begrote bedrag voor de kapitaallasten lager is dan de werkelijke lasten wat zorgt voor een bijstelling van de lasten (€ 135.000).
Reserves
Wijzigingen begroting 2025
Terug naar navigatie - Reserves - Wijzigingen begroting 2025Excel-tabel
| Bedragen x €1.000 | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Saldo begroting 2025 | Wijziging 1e Burap 2025 | Saldo 1e Burap 2025 | Wijziging 2e Burap 2025 | Saldo 2e Burap 2025 | |
| 0.10 Mutaties reserves | |||||
| Stortingen | 25 | 3.865 | 3.890 | 1.945 | 5.835 |
| Onttrekkingen | 580 | 5.829 | 6.409 | 780 | 7.189 |
| Totaal 0.10 Mutaties reserves | 555 | 1.964 | 2.519 | -1.165 | 1.354 |
| Saldo programma Reserves | 555 | 1.964 | 2.519 | -1.165 | 1.354 |
Toelichting
Terug naar navigatie - Reserves - ToelichtingOmschrijving
De toelichting per onttrekking en toevoeging reserve is hieronder gepresenteerd.
Excel-tabel
| Bestemmingsreserve | Storting | Onttrekking | Toelichting |
|---|---|---|---|
| Algemene reserve | 250 | Conform raadsvoorstel een onttrekking aan de algemene reserve voor het dekken van de kosten voor the Passion (taakveld 3.4) | |
| Bestemmingsreserve maatschappelijk welzijn breed | 700 | Vanuit de Septembercirculaire ontvangt de gemeente € 700.000 ten behoeve van compensatie Jeugdzorg. Het voorstel is om dit bedrag aan de bestemmingsreserve toe te voegen, met de kanttekening dat incidentele kosten voor jeugdzorg/hervormingsagenda hieruit gedekt kunnen worden (taakveld 0.7). | |
| Bestemmingsreserve maatschappelijk welzijn breed | 278 | Het voorstel is om de extra lasten voor de opvang van Oekraïne te dekken uit deze bestemmingsreserve. Dit in lijn met de notitie Reserves en Voorzieningen (taakveld 6.1). | |
| Bestemmingsreserve maatschappelijk welzijn breed | 312 | Conform raadsbesluit wordt dit bedrag onttrokken uit de bestemmingsreserve voor de accomodaties van stichting Welzijn Mensenwerk (taakveld 6.1). | |
| Bestemmingsreserve omgevingswet | 139 | Het voorstel is om het resterende budget voor de invoering omgevingswet te storten in de bestemmingsreserve (taakveld 8.1). | |
| Bestemmingsreserve omgevingswet | 350 | Het voorstel is om de extra inkomsten van bouwleges te storten in de bestemmingserserve omgevingswet, conform vorig jaar (taakveld 8.3) | |
| Bestemmingsreserve klimaatakkoord | -42 | Het voorstel is om minder te onttrekken aan de bestemmingsreserve klimaatakkoord dan nu is begroot (zie taakveld 7.4). | |
| Bestemmingsreserve woningbouwopgaven | 438 | Het voorstel is om het toegekende budget voor startersleningen te storten in de bestemmingsreserve Woningbouwopgaven (zie taakvel 8.3). | |
| Bestemmingsreserve woningbouwopgaven | 318 | Het voorstel is om de opbrensten van de verkoop van de Veldwikke te storten in de bestemmingsreserve woningbouwopgaven. Dit bedrag is enkel voor gebiedsontwikkeling Darp bestemd. | |
| Bestemmingsreserve afval | -18 | De bestemmingsreserve afval is opgeheven bij de resultaatbestemming van de jaarstukken 2024, omdat dit een egalisatievoorziening is geworden. Het voorstel is om de begrote onttrekking terug te draaien. | |
| Totaal stortingen en onttrekkingen reserves | 1.945 | 780 | |