Overige programma onderdelen

Overhead

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

In het programma ‘Overhead’ worden alle kosten met betrekking tot ondersteuning van de ambtelijke organisatie verantwoord. Dit betreffen salariskosten, kosten voor inhuur van personeel, en huisvestingskosten. Daarnaast worden ook de kosten voor informatievoorziening en faciliteiten verantwoord in dit programma. Bijdragen aan de gemeenschappelijke regeling Shared Service Centrum ONS zijn ook onderdeel van ‘overhead’.

Ontwikkelingen en context

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en context

De laatste jaren is de overhead verder toegenomen als gevolg van inflatie en nieuwe cao-afspraken. Daarnaast worden automatisering en de beveiliging van onze gegevens steeds belangrijker en stijgen de kosten navenant. De ontwikkelingen op deze gebieden gaan snel en zijn voor een individuele gemeente lastig bij te houden. Het is daarom noodzakelijk om samen te werken. Westerveld is hiervoor aangesloten bij de gemeenschappelijke regeling Shared Service Centrum ONS. Samen met de andere partners wordt actief gekeken waar we samen kunnen werken op onder andere het gebied van automatisering, beveiliging, HR en inkoop. 

Gemeentelijke beleidskaders

Terug naar navigatie - Gemeentelijke beleidskaders

Op dit onderdeel zijn alleen de wettelijk voorgeschreven richtlijnen van toepassing zoals het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de notitie overhead van de commissie BBV.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We gaan verder bouwen aan veilige en toekomstbestendige informatievoorziening, waarbij we gebruikmaken van de mogelijkheden die nieuwe technologieën ons bieden.

Financiële wijzigingen

Terug naar navigatie - Financiële wijzigingen

0.4 Personele begroting 2025

Er zijn extra middelen noodzakelijk voor periodieke verhogingen in 2025, budget voor piketdiensten, stagevergoedingen e.d. Hier was in de begroting 2025 geen budget voor opgenomen. De financiële verwerking van de nieuwe CAO in 2025 is hier tevens in meegenomen.

Financieel effect: € 410.000 structureel nadelig.

0.4 Periodieken personeel 2026

In de afgelopen jaren zien we steeds meer jongere medewerkers die niet aan het einde van de schaal instromen. Daardoor worden er elk jaar in verhouding meer periodieke verhogingen toegekend. Tot op heden was hier geen separaat budget voor begroot, waardoor deze kosten binnen de personele begroting moesten worden opgevangen. Dit bedrag krijgt inmiddels dusdanige omvang dat het noodzakelijk is om hier een separate post voor op te nemen.

Financieel effect: €250.000 structureel nadelig.

0.4 Nieuwe CAO 2026

In de begroting 2025 was een stelpost opgenomen voor de nieuwe CAO voor het jaar 2026. Inmiddels is de nieuwe CAO bekend en we hebben het effect hiervan berekend. Hieruit blijkt dat het budget met € 415.000 moet worden aangevuld op basis van de huidige formatie.

Financieel effect: € 415.000 structureel nadelig.

0.4 SSC ONS 

Het betreft de structurele bijstelling van SSC ONS op basis van de begroting 2026 van SSC ONS.  De meerkosten zijn voornamelijk loon-en prijsindexatie voor het jaar 2026.

Financieel effect: zie tabel bij het onderdeel Gemeenschappelijke regelingen.

0.4  GR Drents Archief

De toetreding tot de GR Drents Archief brengt extra kosten met zich mee.

Financieel effect: zie tabel bij het onderdeel Gemeenschappelijke regelingen.

Algemene dekkingsmiddelen

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

De algemene dekkingsmiddelen worden gevormd uit een aantal structurele niet aan taakvelden gekoppelde inkomsten. Deze dekkingsmiddelen krijgen we van het Rijk (algemene uitkering), van inwoners (heffingen) dan wel uit beleggingen. De inkomsten zijn onder te verdelen in treasury, belastingen, algemene uitkering, overige uitkeringen gemeentefonds en overige baten en lasten. De mutaties reserves en voorzieningen vallen ook onder dit programma.

Ontwikkelingen en context

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en context

De Kadernota 2026 is gebaseerd op de septembercirculaire 2024. Zoals bekend hebben gemeenten nog steeds te maken met het ravijnjaar 2026 waarbij er sprake is van een terugval in de algemene uitkering van landelijk drie miljard euro. In de Voorjaarsnota 2024 is inmiddels bekend geworden dat gemeenten gedeeltelijk gecompenseerd worden voor het Ravijnjaar 2026. Inmiddels is wel duidelijk dat een groot deel van de compensatie incidenteel voor 2 jaren is en dat een terugval van middelen in 2028 aan de orde is. 

Financiële wijzigingen

Terug naar navigatie - Financiële wijzigingen

0.5 Rente rekening/courant

We zien dat we meer renteopbrengsten in de begroting en de meerjarenraming kunnen opnemen omdat we voldoende liquide middelen hebben waar we rente over ontvangen.

Financieel effect: € 150.000 incidenteel voordelig in 2026 en € 100.000 structureel voordelig vanaf 2027.

0.5 Verlagen opbrengst dividend

De afgelopen jaren zien we teruglopende dividend opbrengsten van de netbeheerders door hogere kosten en investeringen in het net.

Financieel effect: € 200.000 structureel nadelig.

0.6 Onroerende Zaakbelasting (OZB)

De OZB opbrengst wordt met € 275.000 verhoogd als gevolg van jaarlijkse indexatie van de opbrengst ter hoogte van € 150.000 en dekking van het voorstel voor onderhoud speeltoestellen € 125.000.

Financieel effect: € 275.000 structureel voordelig.

0.7  Algemene uitkering 

Deze wijziging bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Verwerking septembercirculaire 2024: voor een specificatie verwijzen we naar de raadsinformatiebrief die de raad heeft ontvangen als bijlage op de begroting 2025.
  2. Decembercirculaire 2024:  In de decembercirculaire is voor het accres een gecorrigeerde CBS raming opgenomen. Daardoor stijgt de algemene uitkering in alle jaren € 75.000 tot € 200.000 per jaar.
  3.  Vrijvallen stelpost behoedzaamheid: In de Raadsinformatiebrief meicirculaire 2024 zijn diverse stelposten opgenomen. Eén daarvan is de stelpost behoedzaamheid die we nu kunnen laten vrijvallen, omdat de verwachting op basis van de Voorjaarsnota 2025 is dat de Meicirculaire 2025 positief zal gaan uitvallen.
  4. BTW compensatiefonds: Omdat de afrekening van het BTW Compensatiefonds de afgelopen jaren elk jaar positief is gebleken is het voorstel om hier een structurele stelpost voor op te nemen in de algemene uitkering van € 250.000 per jaar. Van onze provinciaal toezichthouder mogen we een stelpost opnemen ter hoogte van de verwachte ruimte onder het plafond met afrekening van het voorgaande jaar. In 2024 was dit op basis van de Voorjaarnota 2025  € 332 miljoen. Dat is voor Westerveld circa € 350.000. Het voorstel is om een behoedzame raming van € 250.000 op te nemen.
  5. Daarnaast verwerken nog een aantal budgettair neutrale mutaties voor jeugdhulp, Wmo, bibliotheken en de Wet betaalbare huur. Deze bijstellingen op de algemene uitkering voegen we toe aan het hiervoor bestemde budget.

Financieel effect: € 1.870.000 in 2026, € 1.911.000 in 2027, € 2.033.000 in 2028 en 2029 voordelig en budgettair neutraal.

0.8 Nieuw beleid stelpost

Het voorstel is om de nieuw beleid stelpost jaarlijks met € 250.000 te verhogen. In de Kadernota 2026 wordt het nieuwe jaar 2029 toegevoegd. Aan deze jaarschijf wordt € 250.000 in 2029 toegevoegd.

Financieel effect: € 250.000 incidenteel nadelig in jaarschijf 2029.

0.10 Kapitaallasten in exploitatie i.p.v. uit reserve

In de notitie reserves en voorzieningen 2024 hebben we toegelicht dat we diverse reserves gaan opheffen die jaarlijks werden ingezet om kapitaallasten te dekken. Deze kosten komen nu ten laste van het saldo van de begroting. De bedragen in de reserves vallen vrij en voegen we toe aan de Algemene Reserve en de Reserve Maatschappelijk Welzijn breed.

Financieel effect: € 74.000 structureel nadelig.

0.10 Reserve Maatschappelijk Welzijn Breed

Het betreffen de incidentele extra middelen t/m 2028 die beschikbaar worden gesteld voor de exploitatie van de dorpshuizen die in beheer zijn bij Welzijn Mensenwerk. In deze jaren zal worden gewerkt aan een overgang naar een gewenste beheervorm. De extra middelen worden gedekt uit de reserve Maatschappelijk Welzijn Breed.

Financieel effect: € 350.000 in 2026, € 300.000 in 2027 en € 225.000 in 2028 budgettair neutraal.

0.10 Reserve Maatschappelijk Welzijn Breed

Het betreffen de incidentele extra middelen t/m 2029 die beschikbaar worden gesteld voor projectcoördinatie van het IHP.  De extra middelen worden gedekt uit de reserve Maatschappelijk Welzijn Breed.

Financieel effect: € 132.000 per jaar t/m 2029  budgettair neutraal.

0.10 Reserve Maatschappelijk Welzijn Breed

We vragen € 100.000 voor een projectleider die zich in de komende jaren kan richten op de transitie bij de dorpshuizen en die kan ondersteunen bij het traject in Vledder om te komen tot toekomstbestendige voorzieningen. De kosten dekken we uit de reserve Maatschappelijk Welzijn Breed. 

Financieel effect: € 100.000 per jaar budgettair neutraal in 2026 t/m 2028